Hei! Olen 18 vuotias poika. Olen sairastanut masennusta kohta 3 vuotta. 1,5 vuotta söin lääkkeitä nyt lopetin koska ne alkoivat jotenkin hallita koko elämää. Masennukseni johtuu pääosin syöpään kuolleestä äidistäni joka oli minulle ihan kaikki. Tähän aikaan olin 13. Minusta tuntuu että nyt kotona olen hylkiö eikä kukaan oikein jaksa ajatella minusta tulevan mitään. Valmistun ensi syksynä ylioppilaaksi... Kirjoitin tänä keväänä maantiedosta M ja biologiasta E. Ulospäin näytän ihan terveeltä. Sisältäpäin olen täysin murskana. Olen käynyt terapiassa mutta todellisuuden näyttäminen tuntuu hirveältä. Nyt olen päättänyt et kerron kaiken koska minulla ei enää. Ole menetettävää... Haluan päästä tästä väsymyksestä ja vihasta ulos. Onko teillä muilla ollut tämän kaltaisia tuntemuksia?
Masennus vie voimat
8
366
Vastaukset
- ..............
Vähän samantapaista, mutta menetin äitini jo alle kolme vuotiaana. Ajalta, jolta ei yleensä muisteta mitään, mutta traumat yleensä ovat sitä vahingollisempia psyykkiselle kehitykselle mitä varhaisemmalla iällä ne on koettu. Niinpä olen aina ollut masennukseen taipuvainen. Muilta olen saanut kuulla, että olin äitini kuoleman jälkeen milloin lohduton, milloin raivoissani.
Sinulla on sikäli parempi tilanne, että muistat tapahtuneen. Niinpä sinulla on sille sanoja, ja ainakin periaatteessa kyky käsitellä asiaa.
Koeta löytää tapa purkaa vihan tunteitasi. Kenelle olet vihainen? Äidillesikö, joka meni kuolemaan ja "jätti" sinut? Ihmisellä on oikeus tunteisiinsa eikä niissä ole mitään väärää. Äitikin voi suuttua lapselleen, muttei se tarkoita, etteikö hän rakastaisi lastaan. Päinvastoin.- Blaser
Olen ehkä enemmän vihainen isälleni mutta myös äidilleni. Isäni on töiltään todella kiireinen eikä ehdi huolehtia yhtään minusta. Ei ole sellainen oo että kukaan välittää. Kaveritkin tällä paikkakunnalla ovat tulleet oudoiksi koska opiskelen muualla... Olen hirveän väsynyt ja tuntuu että seuraan elämääni sivusta... Ei tee mieli juuri puhua oikein kenelkekään...
- voimaa sinulle
Blaser kirjoitti:
Olen ehkä enemmän vihainen isälleni mutta myös äidilleni. Isäni on töiltään todella kiireinen eikä ehdi huolehtia yhtään minusta. Ei ole sellainen oo että kukaan välittää. Kaveritkin tällä paikkakunnalla ovat tulleet oudoiksi koska opiskelen muualla... Olen hirveän väsynyt ja tuntuu että seuraan elämääni sivusta... Ei tee mieli juuri puhua oikein kenelkekään...
Sano ihmeessä isällesi, että haluat viettää hänen kanssaan aikaa. Ja jos suinkin mahdollista, sano hänelle että sinulla on yhä paha mieli äitisi kuoleman vuoksi ja olet siksi suuttunut isällesi, ettei hän huolehdi sinusta. Se, että pidättelet vihastumistasi sisälläsi, voi kääntyä aggressioksi itseäsi kohtaan, millä puolestaan on erilaisia ikäviä ilmenemismuotoja: masennus, holtittomuutta päihteiden kanssa, alisuorittaminen, vetäytyminen....
- Voimaa sinulle
Voi sua, vihlaisi lukea kirjoituksesi. Maailmassa ja elämässä on sinulle paikka varattuna ja tarjottavanaan rakkautta, hyväksyntää ja kunnioitusta. Äidin menettäminen nuorella iällä on varmasti ollut raastava kokemus. Todella hienoa, että olet jaksanut käydä koulua, suorittanut jo maantiedon ja biologian yo-kokeet.
Oma äitini sairastui vakavasti ollessani suunnilleen samanikäinen kuin sinä äitisi kuollessa. Äitini eli diagnoosin saatuaan kyllä vielä pitkään, mutta masentui sairautensa vuoksi ja kääntyi itseensä.
Koin nuorena kuvaamasi kaltaista väsymystä sekä uupumusta, haluttomuutta ryhtyä mihinkään, pelkoja ihmisten seurassa, tuntemuksia että olen merkityksetön ja ei-toivottu, jne. En ymmärtänyt tunteiden liittyvän äidin sairauteen tai siitä aiheutuneisiin muihin ongelmiin kotona. Perheemme tilanteesta ei keskusteltu perheenjäsenten eikä sukulaisten kesken.
Sekavista tuntemuksistani johtuen arvelin olevani luonteeltani alavireinen ja elämän kuuluvan ollakin vaikeaa. Epätasapainoisuuttani "hoidin" alkamalla esittää tasapainoista ihmistä. Ja arvaa: tuota esittävää elämää kesti yli 20 vuotta. Lopulta elämäntilannekriisi laukaisi minulla masennuksen, joka on osoittautunut laukaisijaansa nähden massiiviseksi.
Alitajuinen uskomus, ettei maailmassa ole minua varten mitään kaunista, hyvää ja pysyvää, on ollut itseään toteuttava kirous. Elämäni on ollut erilaisia pätkiä pätkien perään. Työstämättömän surun vuoksi en ole - vielä - tullut siksi minuksi, joka minä oikeasti sisimmässäni olen. (Koskaan ei ole liian myöhäistä tulla omaksi itsekseen. Työskentelen nyt pelastaakseni loppuelämäni.)
Toivon koko sydämestäni sinulle voimia jatkaa, käsitellä raskas menetyksesi. Älä soimaa itseäsi tuskaisasta olostasi. Se on normaalia menetyksen yhteydessä ja voi kestää useita vuosia, valitettavasti. Älä luovuta, vaikka välillä tuntuisi turhalta yrittää. Jos usko hetkeksi loppuu, ei se haittaa. Jos nyt vain jaksat taistella ja etsiä apua, pelastat tulevaisuutesi itsellesi.
Toivon, että jaksat kokeilla erilaisia keinoja kunnes löydät sellaisia, jotka huojentavat oloasi, kantavat eteenpäin. Itselleni keskustelut, terapia ja lääkkeet ovat tukiranka, joiden lisäksi hoidan itseäni tietoisuusharjoituksilla ja joogalla. MIelenterveysseuran Depressiokoulu-vihkosesta olen löytänyt keinoja, joilla olen onnistunut työstämään virheellisiä uskomuksiani ja tunnistamaan ajatukset, jotka ohjaavat tunteitani ja toimintaani ei-toivottuun suuntaan.
Ja muista, ettei olotilaasi ole ratkaisua, joka kohentaisi olosi kerralla. Helpotus tulee pieninä palasina, kipinöitä, säteinä.
Voimaa kevääseesi! - kirjoitlee lisää
Sinä olet oikeastaan veilä surullinen. Se auttaa että tiedät, mistä alakulo johtuu. Kerro terapiassa avoimesti tunteistasi. Kova asia on nuorelle vanhemman menetys. Kuoliko äiti yllättäen vai sairastiko hän ennen lähtöään? Hyvin olet kolussa pärjäillyt? Onko sinulla äitipuoli ja siaria ja oelko lapsita vanhin. Paras keino on puhua ja kirjoitella tusota pahasta olostasi. Se on jo terapiaa ja sitä tavallaan kuin purkaa ja työstää ikäväänsä samalla ulos . Kirjoittaessa ja puhuessa alkaa itsekkin oivaltaa uusiä näköaloja. Saa käsitysken että et ole pystynyt tai ei ole ollut mahdollisuutta työstää surua konreettiseti. Sinulla pyöriin homma mustana möykkynä sisällä.
Ajan myötä se sitten alkaa helpottamaan. Onko niin että terapia ei ihan riitä asian työstämiseen.
Kyllä sinsuta tulee jotkain. Tunne on sinulle aito ja jos kotona vähätellään, nin usko ja luota itseesi.- Blaser
Olen todella onnellinen että jopa täältä internetistä löytyy noin välittäviä ihmisiä! Kiitos todella paljon teille jotka viitseitte vastata noin auttavasti ja lohdullisesti! :) äitini sairastui ensimmäisen kerran kun olin 7, silloin en ymmärtänyt mitä se tarkoittaa ja sitten äidiltä leikattiin toinen rints pois. En sitä silloin osannut oikein ihmetellä enkä ymmärtänyt miksi. 13 vuotiaana äiti sairastui uudestaan todella pahasti eikä elänyt kuin pari viikkoa... Minä seisoin äidin vierellä ja näin kuinka tuskissa hän kuoli... En voinut tehdä mitään... Tunsin vain kuinka elämä poistuu... Itkin asiaa aikani mutta sitten en pystynyt enään... Oli pakko yrittää jatkaa eteenpäin... Silloin aloin tukehduttaa pahaa oloani... Nyt kun en ole purkanut sitä ajoissa kaikki alkoi sisälläni vain kasvaa ja kasvaa... Nyt olen tullut siihen pisteeseen että en jaksa enään... Aina joka asiassa mitä olen tehnyt olen oppinut asiat itse, selvittänyt ongelmat. Nyt tässä asiassa en pärjää yksin... Luulin pärjääväni.. Nyt ajatukset ovat jällern hyvin synkkiä ja olen todella väsynyt ja minusta tuntuu että en ole enään oma herrani... Olen perheen nuorin lapsi... Niin ja kirjoitukset olisivat voineet mennä paremminkin kunhan vain olisin jaksanut tältä masennukselta enemmän keskittyä...
- Blaser
Blaser kirjoitti:
Olen todella onnellinen että jopa täältä internetistä löytyy noin välittäviä ihmisiä! Kiitos todella paljon teille jotka viitseitte vastata noin auttavasti ja lohdullisesti! :) äitini sairastui ensimmäisen kerran kun olin 7, silloin en ymmärtänyt mitä se tarkoittaa ja sitten äidiltä leikattiin toinen rints pois. En sitä silloin osannut oikein ihmetellä enkä ymmärtänyt miksi. 13 vuotiaana äiti sairastui uudestaan todella pahasti eikä elänyt kuin pari viikkoa... Minä seisoin äidin vierellä ja näin kuinka tuskissa hän kuoli... En voinut tehdä mitään... Tunsin vain kuinka elämä poistuu... Itkin asiaa aikani mutta sitten en pystynyt enään... Oli pakko yrittää jatkaa eteenpäin... Silloin aloin tukehduttaa pahaa oloani... Nyt kun en ole purkanut sitä ajoissa kaikki alkoi sisälläni vain kasvaa ja kasvaa... Nyt olen tullut siihen pisteeseen että en jaksa enään... Aina joka asiassa mitä olen tehnyt olen oppinut asiat itse, selvittänyt ongelmat. Nyt tässä asiassa en pärjää yksin... Luulin pärjääväni.. Nyt ajatukset ovat jällern hyvin synkkiä ja olen todella väsynyt ja minusta tuntuu että en ole enään oma herrani... Olen perheen nuorin lapsi... Niin ja kirjoitukset olisivat voineet mennä paremminkin kunhan vain olisin jaksanut tältä masennukselta enemmän keskittyä...
Ai niin, minulla on 2 vanhempaa veljeä. Harrastan eräelämää, motocrossia, ja skikkausta. Näillä harrastuksilla olen jaksanyt eteenpäin ja ne ovat tuoneet iloa elämääni. Nyt tuntuu että en oikein jaksa niitäkään...
- hyisuavarma
niin tekee ja vielä enemmän kun tarvittavaa taloudellista apua ei kuulu!
Milloin taas tapahtuu perhetragedia??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872