PYÖRÄILUN OPETTELU MELKEIN 6-VUOTIAALLA!

Äidilläkin hermot!

Nyt kaivataan vähän vinkkiä, muitakin kuin "se ottaa oman aikansa"-vinkkejä..
Meillä on kohta -vuotias poika..Apupyörät otimme viime kesän lopussa pois kun päätimme tosissaan aloittaa harjoittelun. Poika oppikin suht hyvin polkemaan, ainoa ongelma on, että polkee sen 5 metriä ja sitten kaatuu..en oikein tiedä mitä siinä tapahtuu, itse sanoo että pyörä akaa itse kääntämään ja hiljentämään vauhtia vaikka olen hokenut että katso eteen, älä alas, pidä kädet lujasti tangossa kiinni, polje kovaa..juuri rasvattiin ketjut ja laitettiin lisää ilmaa ja siltikään ei oikein tunnu pelaavan.. ja sitten kun ei polkeminen suju, poika hermostuu...
Onko nyt jotain mitä minä en näe?? Emme tosin ole tänä keväänä vielä käyneet iolla kentällä polkemassa, ihan tuossa meidän pihassa mikä ei ole suuren suuri, että en tiedä miten käyttäytyy isolla hiekkakentällä...ainakin viime syksynä oli sama juttu. Poika on muuten ketterä ja motorisesti taitava...mietin että onko se vain tasapaino mikä pojalla mättää, sitäkö tässä nyt vain pitää harjoittaa va mikä on.. Pojalla on aika vanha pyörä ja mietin jo sitäkin että pitäisikö ostaa uusi/uudempi, jos tuo on jo kankea ja käytetty.. mutta toisaalta en viitsisi jos ens keväänä kuitenkin pitäis ostaa isompi...pojalla on nyt siis 2 kesää ollut 16" polkupyörä...
Katsoin tänään että oli aika huonon näköiset renkaat..voiko ne vaikuttaa jotenkin ajettavuuteen?

8

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitykkä kertaa 2

      Aina ei vain välttämättä jotakuta kiinnosta pyöräily. Tiedän joitakin lapsia, jotka ei välittäneet ollenkaan oppia pyörällä ajoa. Kyllä tuo kuitenkin ohi menee ja saattaa se uusi pyörä innostaakkin tenavaa. Kannattaa kokeilla. Uusi pyörä on aina uusi pyörä.

    • 17 v, apupyörät

      En nyt tiedä mikä auttais, mutta sen sanon että ei se pyöräilyn oppiminen mitenkään elintärkeää ole, eli ainakin huolestuminen on turhaa. Ja jos lapsi ei halua pyöräillä niin älä missään nimessä painosta, menee maku koko hommasta vieläkin enemmän.

    • Mies22

      Turvallinen alamäki. Näin opin itse 4-5-vuotiaana apupyörättömäksi. Isi antoi vauhtia ja tökkäsi alamäkeä pitkin menemään, huijasi vielä että pitää kokoajan kiinni. Alhaalla sitten ihmettelin että katsos, eihän tämä ollutkaan niin hankalaa. Opettelussa on tärkeää hahmottaa vauhdin antama vakaus.

    • näin meillä

      Meillä lapset ovat opetelleet isekseen ajamaan ilman appareita. Ensin vain istuneet pyörän päällä, sitten potkineet jaloilla vauhtia ja lopulta nostaneet jalat polkimille ja jossain vaiheessa huomanneet että osaavat ajaa. Riippuu varmaan lapsesta riittääkö intoa opetteluun vai ei. Minulla ei ole riittänyt intoa opettamiseen.

    • potkua

      Et halunnut "ottaa oman aikansa"-vinkkejä, mutta anteeksi nyt kovasti, että sen nyt kuitenkin ensiksi sanon. Minusta kuulostaa siltä, että tasapainon hallinta ei ole vielä kehittynyt siihen tasoon, että pyöräily ihan kokonaan onnistuisi. Mutta ei se välttämättä ole pitkä prosessi, vaan kun se loksahtaa kohdalleen, niin se voi tapahtua yhdessä iltapäivässä. En usko että mainitsemallasi renkaiden kuluneisuusasteella on tekemistä asian kanssa.

      Tämä voi olla hieman myöhäistä tämän lapsesi kanssa, mutta jos sinulla on nuorempia kasvamassa, niin suosittelen potkupyörän hankkimista. Se on aloittelevalle pyöräilijälle paljon parempi vaihtoehto kuin apupyörien varassa keikkuminen ja tasapaino harjaantuu kuin itsekseen. Sitten kun tasapaino ja ohjaaminen on kunnossa on helpompi alkaa ihmetellä miten poljetaan ja jarrutetaan.

    • ap

      Kiitokset kaikille :) Lapsen iloksi ja äidin hölmistykseksi, voin ilmoittaa että lapsi tosiaan oppi polkemaan yhdessä illassa ja parin harjoitteln jälkeen eli ihan turhaan hätäilin..nyt lapsi polkee jo niin lujaa että äitikin joutuu ottamaan pyörän ku ei kävellen enää pysy perässä :) Voi sitä lapsen riemua :)

    • ajamista vaan lisää

      Itse olen oppinut ajamaan polkupyörällä kolme vuotiaana. Omaa tytärtäni opetin kolme kesää ja pienen taistelun jälkeen häenltä saatiin apupyörät pois kesällä ennen kouluun lähtöä eli muutamaa pävää alle 7-vuotiaana.

      2- vuotta nuormepi siskonsa oppi ajamaan ilman apupyöriä siinä sivussa.

      Minusta sillä pyörällä vaan pitää ajaa jotta sillä oppii ajamaan. Apupyöriä voi nostaa ylemmäksi vähän kerrallaan, jotta lapisi oppii miten pyörä pidetään pystyssä. Toisilla siihen menee enmmän aikaa ja toiset oppii nopeammin, mutta en ainakaan itse tunne ketään, joka ei olisi oppinut ajamaan pyöräällä.

    • Ei hätää...

      Kyllä se vain niin on, että lapsen oma innostus ja kiinnostus koko pyöräilyyn vaikuttaa eniten. Vasta sitten kun hän itse haluaa oppia sen, hän myös oppii. Poikkeuksena tietenkin esim. asperger-lapset tai jostain muusta syystä sellaiset, joilla on hahmotushäiriö, heille se saattaa olla vaikeaa. Mutta eräs äiti sanoi, että niin kauan kun hän "repi hermojaan", poika ei oppinut, mutta heti kun itse otti rauhallisemmin, myös lapsi onnistui. Omat lapseni oppivat 4-5-vuotiaina, mutta heillä oli kova halu ja into siihen. Ei vajaa 6-vuotias edes ole vielä lainkaan "liian iso" ajamaan apupyörillä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe