Varsin monila tänne kirjoittavilla on käytössään ja omistuksessaan matkapuhelin eli kansanomaisemmin ilmaistuna kännykkä. Näille tulevat seuraavat kysymykset, joka onkin nyt aika ajankohtainen, kun kotimainen kyseisten laitteiden valmistaja on joutumassa ahdinkoon.
Käytätkö ns. älypuhelinta, jolla voi soittamisen ohella valokuvata, surfata internetissä ym. vai tyydytkö puhelimeen, jolla soittamisen ohella voi tallettaa tiedot puhelinnumeroista ja puheluista?
Meikäläinen on viimeksi mainitulla linjalla. Puhelin on peräisin Kauko-Idästä ja sitä halvempaa puhelinta ei ole näkynyt myynnissä, kun puhutaan uudista puhelimista. Sen hnta on tarjouksissa ollut parinkymmenen euron pintaan. Koneita - ja vastaavasti liittymiä - on käytössä useampia. Merkkiä ei ainakaan toistaiseksi vaihdeta.
Kuvaamista vartern on erikseen kamera, surfailua varten on tietokone, soittamista varten on puhelin. Noiden risteytykset eivät ole tarpeen.
kännykkkä mutta millainen
19
88
Vastaukset
- Lorena*
Ketjun aloittajan ollessa tekniikan asiantuntija myös jatkuvasti uudistuvan puhelimien kehittyessä yhä monipuolisimmaksi. Hankittaessa uutta puhelinta onko puhelimen näytön koolla merkitystä kuluttaako iso monipuolinen näyttö akun virtaa enempi kuin perinteinen.
Olen älypuhelimen käyttäjä, valokuvaaminen - surfailu netissä, puhelinumerot voi tallentaan, pidän puhelimen monipuolisesta käyttömahdollisuuksista. Esimerkkinä jos haluan taxin voin selata luettelosta numeron ja tilata taxin kaivamatta käsilaukussa olevasta kalenterista numeroa esille voi olla ettei löydy ja seuraava onkin numerotiedustelu ja se maksaa.
Ns älypuhelimet ovat tätä aikaa, suuniteltu mahdollisimman monipuolisesti palvelemaan kiireisiä kansalaisia. On olemassa myös lantin toinen puoli, puhelimen omistaja on käytettävissä 24t/vrk, myös loma-, ja vapaa-aikoina.- vain.minä
Pari kännykkää on minun käytössäni, miehellä omansa. Ihan perinteisiä, ilman mitään hienouksia. Kuvausta varten on omat laitteensa.
Yleensäkin kännyni toimivat vain vastaanottimina ja lähettiminä.
Tekstivietejä harvoin harrastan.
Säälin meitä nykyihmisiä. Mitä meiltä puuttui ennen, kun ainakannettavat puhelimet eivät olleet käytössämme?
Ehkä ainoita hyviä puolia on se, että saa apua, jos hätä tulee.
Mutta, mitä on menetetty? Rauhaisa, keskeytymätön olo.
Miksi ihmisen pitää aina olla saavutettavissa.
Ei maailma loppunut ennenkään, kun niin ei ollut.
Itse käytän numerojen löytämiseen Eniroa, joka on käytännössä ilmainen. Ensimmäinen yhteydenotto maksoi muistaakseni muutaman sentin. - minä vaan
vain.minä kirjoitti:
Pari kännykkää on minun käytössäni, miehellä omansa. Ihan perinteisiä, ilman mitään hienouksia. Kuvausta varten on omat laitteensa.
Säälin meitä nykyihmisiä. Mitä meiltä puuttui ennen, kun ainakannettavat puhelimet eivät olleet käytössämme?
Itse käytän numerojen löytämiseen Eniroa, joka on käytännössä ilmainen. Ensimmäinen yhteydenotto maksoi muistaakseni muutaman sentin.vain. minä
On sulla ongelma. Eikö ole koskaan tullut mieleesi,että kännykän voi myös sulkea.Siltikin olet tavoitettavissa ellet poista SIM korttia... - vain.minä
minä vaan kirjoitti:
vain. minä
On sulla ongelma. Eikö ole koskaan tullut mieleesi,että kännykän voi myös sulkea.Siltikin olet tavoitettavissa ellet poista SIM korttia...Voi, voi, on minulla ihan oikeitakin ongelmia, puhuin ihmisistä yleensä, en omasta vähästä itsestäni.
Varmaan nykylastenkin kärsimä keskittymiskyvyttömyys on osittain ikuisen valmiinaolon syytä.
Aina valmiina, kuin partiolainen. vain.minä kirjoitti:
Itse käytän numerojen löytämiseen Eniroa, joka on käytännössä ilmainen. Ensimmäinen yhteydenotto maksoi muistaakseni muutaman sentin.Minusta älypuhelin ei ole tarkoitettu meille vanhuksille, meillä useammalla on vain kännykkä ja se riittää ainakin minulle, siihen voi tallentaa tärkeimmät puhelinnumerot sukulaiset, ystävät ja auttavat puhelinnumerot ja vaikka numeron mihin ilmoitat jos luottokorttisi katoaa. Meillä vanhemmillakin on useimmilla tietokone siellä surfailemme ja hankimme erilaista tietoa. ainakin useimmat voivat maksaa laskunsa, Pankit lopettivat maksuautomaatit ja rahan otto aikoja rajoitetaan, onneksi seinästä ainakin toistaiseksi saa rahaa, no ei se raha niin tärkeää ole jos maksaa pankkikortilla ostoksensa.
Olen kuitenkin tavannut paljon ikäisiäni jopa nuorempiakin jotka käyttävät vain rahaa.
eivät uskalla ottaa luottokorttia.
Ennen oli olevinaan ihanneyhteiskunta jossa ei tulevaisuudessa tarvittaisi rahaa, vaan kaikki saisivat tarpeidensa mukaan "utopiaa". Nyt tulevaisuus näyttää vähän samanlaiselta, on vain pankki tai luottokortti rahaa ei tarvita, kortti riittää.
Kyllä tuo älypuhelin on nuorison käyttöön tarkoitettu sillä heidän on tulevaisuus.
Minulla on isonumeriinen puhelin voihan se viedä sähköä vähän enemmän, mutta näkee ainakin ilman laseja.
Late Vaan
- katleija
Ei kännykän tarvitse olla ns.älypuhelin, vaikka siinä onkin kamera ja radio. Tuollaisissa 50 euron kännyissä jo tuollaiset toiminnot ovat. Toki älypuhelinten kamerat ovat monipuolisemmat ja laadukaammat.
Minulle riittää mainiosti tuollainen halpamalli. PC kotona riittää muihin "äly"-toimintoihin. - Ramoona*
Samanlaisen sain lahjaksi kuin Niinistöt veivät Victorialle ja Danielille. Hyvin pärjäilin entiselläkin, se laitettiin kiertoon lapsenlapsille. Risteytys on kätevä matkalla, kun siinä on kartat, joita voi liu útella niitä sijaintipaikaltaan maailman ääriin ja netti, jolla voi katsoa vaikka museoiden aukiolot ja kurkistaa, mitä kotomaassa on tapahtunut. Siinä on aloitusruudussa kuvan kera tärkeimpien ihmisten numerot, voi vaikka lukutaidoton soittaa. Kamera on kännykässä hyvä olla, kun ei koskaan tiedä, mitä kuvaamisen arvoista tulee vastaan.Parkkipaikan pikku haaverin voi tallettaa todisteeksi, ja jos makutuomari kaupassa puuttuu, voi kysyä kotoon jääneeltä värin valinnasta. Hipaisemaan tottuu nopeasti, sormetkin näppäimille osumaan...nopeutta tuo, kun joka kirjaimelle on omansa. Lastenlapsistaan ylpeä mummi voi sormia levittämällä suurentaa murujensa kuvat näytille . Tietokonetta käyttämään tottunut oppii nopeasti sen salat.
Hih, vettä sataa ja menenkin tutkimaan ohjeista, mitä kaikkea voikaan lelulla tehdä.
En varmaankaan olisi itse raaskinut ostaa enkä arvostaa tarpeellisena , ja lahjan antajalla taitaa olla oma lehmä ojassa.- Katleija
En mene takaamaan etten monipuolisempaa kännyä hankkisi, kiinnostaa kuitenkin senverran tää nykytekniikka. Nykyinen känny, joka minulla on vasta neljäs, kelpaa siihen asti kunnes lakkaa toimimasta.
Kerran aika uusi nokialaiseni meni mykäksi. Liikkeessä valistettiin ettei kannata korjauttaa, osta uusi.
Ostin uuden toisesta liikkeestä, mutta sillekin kävi samoin. (takuuaika silloinkin mennyt ohi)
Elisa shopin poika korjasi hetkessä kännyni. Hän vaan irroitti takakannen ja laturin ja pani ne uudelleen paikoilleen. Känny toimi taas ja poika sanoi naureskellen:"Ne on nää nokialaiset tämmöisiä."
Minulla oli tallella se edellinen mykäksi mennyt känny vielä. Tein sille saman tempun ja nyt se on ollut minulla jo muutaman vuoden käytössä.
Annoin tyhjän pantiksi jääneen känny pojanpojalle. Katleija kirjoitti:
En mene takaamaan etten monipuolisempaa kännyä hankkisi, kiinnostaa kuitenkin senverran tää nykytekniikka. Nykyinen känny, joka minulla on vasta neljäs, kelpaa siihen asti kunnes lakkaa toimimasta.
Kerran aika uusi nokialaiseni meni mykäksi. Liikkeessä valistettiin ettei kannata korjauttaa, osta uusi.
Ostin uuden toisesta liikkeestä, mutta sillekin kävi samoin. (takuuaika silloinkin mennyt ohi)
Elisa shopin poika korjasi hetkessä kännyni. Hän vaan irroitti takakannen ja laturin ja pani ne uudelleen paikoilleen. Känny toimi taas ja poika sanoi naureskellen:"Ne on nää nokialaiset tämmöisiä."
Minulla oli tallella se edellinen mykäksi mennyt känny vielä. Tein sille saman tempun ja nyt se on ollut minulla jo muutaman vuoden käytössä.
Annoin tyhjän pantiksi jääneen känny pojanpojalle.Digi-kamerani on jäänyt vähemmälle, se ei useinkaan ole käsillä silloin, kun kuvan otto tulee eteen!
Älypuhelimeen totutteleminen vie kyllä energiaa alkuun, se ei käy niin yksinkertaisesti kuin vain soittamiseen tarkoitettu kännykkä. Hipaisutikun käyttö oli aluksi aivan uutta.
Tuo viimemainitun tapainen luultavasti lieneekin sitten se viimeinen kännykkä, jonka mummit ja ukit itselleen hankkivat.
Tekstiviestejä en enää juurikaan lähettele, vastaan sellaiseen soittamalla, koska puhuminen on niinpal helpompaa.
En kuitenkaan sitä internetissä surfaamiseen käytä, joten aika yksipuoliseksi jää sen käyttö.- Lorena*
Voisitko ilmoittaa risteytys kännykkäsi merkin, olisin hyvin otettu tiedosta.
- Ramoona*
Lorena* kirjoitti:
Voisitko ilmoittaa risteytys kännykkäsi merkin, olisin hyvin otettu tiedosta.
Lorena, tarkoitatko minun kännykkääni ? Se on Nokia Lumia 800...Ruotsin kuninkaallisille on ehkä viety se 900.
- Lorena*
Ramoona* kirjoitti:
Lorena, tarkoitatko minun kännykkääni ? Se on Nokia Lumia 800...Ruotsin kuninkaallisille on ehkä viety se 900.
Tarkoitin juuri sinun kännykkääsi, lähdne katselemaan millainen ihme se on, haluan olla kehityksessä mukana. Kiitos tiedosta.
- katleija
Kännyn muistutustoiminto on kätevä. Laitan sen muistuttamaan tulevista menoista joko samaksi aamuksi tai edellisenä iltana. Meno voi olla vaikka kolmen kuukauden päästä.
Joskus laitan tulevasta tv ohjelmasta muistutuksen. Päivänokosten herättämisen minuutilleen sillä tai herätyskellolla.
Onhan se kalenterikin hyvä apu joskus, vai tiedättekö aina monesko päivä on, jos yht'äkkiä pitäisi tietää. - L - L
Saa nähdä kun joskus tulee vaihto ajankohtaiseksi.
Nykyisen peruskännykkäni hankintavuotta en muista mutta ei siinä mitään kameraa eikä radiota ole.
Muita, minulle turhia toimintoja sen sijaan runsaasti.
Vaimon kännykkä on saman tyyppinen.
Itse lopetin kuvailun yli 20-vuotta sitten.
Siihen mennessä olin ottanut perhetapahtumista, lasten kehityksestä ja matkoilta useamman tuhat kuvaa.
Valtaosa dioja.
Vaimo on kuvaillut digillään.
Kameratyypitkin vaihtuvat niin usein ettei yli 3:n vuoden iikäiseen tahdo enää saada uutta sielua.
Tällä hetkellä meillä on 3 läppäriä.
Meillä kummallain omamme ja yhden viemme Espanjaan vakiokalusteeksi. - katleija
Voi kun oli aikoinaan outoa, kun joku äänekkäästi tuli vastaan kännyynsä puhuen ja busseissa varsinkin ääntä käytettiin. Ihmiset luulivat varmaan ettei vastaanottaja muuten kuule. Siinä sitten koko väki sai kuulla mitä isännän oli kotona tehtävä ja kaupasta ostettava.
Ei puhu vastaantulija aina itsekseen vaan handsfreehen. Ei siis muut tuijota jos ääneen itseksesi höpöttelet vaikk' ei kännyä olisi lähelläkään. - jo toista vuotta
Päällä lukee Nokia C6-00, sisällä made in Hungary. Ihan ok peli, navigaattori auttaa kotiin osaamissa jos sattuu unohtamaan missä se on ;)
- Aleksanrovits on
sama kuin Ramoona* kun kirjoittaa aivan samoin.vai ketä se on?
- aleksandrovits
Moni kertoo hankkivansa "isänmaallisista syistä" Nokian, mutta näyttääpä siltä, että sitä merkkiä edustavia puhelimia tulee muualta(kin) kuin kotimaasta.
Onko siinä jotakin isänmaallista, jos ostaa Unkarissa tehdyn puhelimen ja ei ole unkarilainen? - Sukulaiskansaa
pitääkin suosia. Se ei ole nepotismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse53737SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933629Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1293375Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713342Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202196Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251778- 341545
- 321471
- 921423
- 151333