Mitä on taide?

maalari_

?

12

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalari_

      Hymiöllä, ei provosoivasti.

    • Minäpä vastaan!

      Taiteenteko ja ÄÖ kulkee rintarinnan. Mitä korkeampi ÄÖ on, sitä suositumpi on taiteilija.
      Taiteilijan älykkyyden näkee heti hänen taiteestaan.

      Esimerkiksi tämän palstan kirjoittelu tukee esimerkillisesti tuota käsitystäni. :)

      • Eli...

        ...Palmu on ykkönen ja älykkäin?


    • maalari_

      Hmmm.....ÄO, en ota kantaa jne, että ei kukaan ei pahastu jne.

      Yleisesti ottaen pidän vaikeana päätellä älykkyysosamäärää niin abstraktin määreen, kuin kuvataiteen (musiikillisesti helpompi) kautta.
      Tämä on hyvin vaikeasti määriteltävää, joskin ongelma on tiedossa myös testien laatimisessa. Sen tähden ÄO-testit määrittelevät enemmän esim. matemaattis-loogista tai kielellistä älykkyyttä.

      Miten palstalla kirjoittelu voisi tukea päätelmää taiteilijan ÄO:sta edellä olevaa määritelmäsi mukaisesti jos se perustuu mielestäsi taiteilijan teoksen näkemiseen? Mielestäni tämä ei oikein kuullosta loogiselta.

      Lisään vielä, että mielestäni taiteellinen lahjakkuus perustuu sekä siihen, kuinka helposti opeteltavaa ko. asia henkilölle on sekä kuinka kekseliäästi / moniulotteisesti henkilö pystyy ratkomaan asiaan liittyviä ongelmia. Johonkin pisteeseen saakka molempiin vaikuttaa opettelu ja jotkut menevät tästä vielä eteenpäin. Se on lahjakuus, vähän samaa, kuin esim. kielen opettelu (ja ei kuitenkaan ollenkaan).

      Tämä on minun mielipiteeni, en ole asiaan tutustunut sen kummemmin, joten en puhu mistään absoluuttisesta totuudesta.

      Koska pidän taiteesta keskustelua paljon mielenkiintoisempana, kuin taiteilijan / henkilön ominaisuuksien käsittelemisen, toivon, että palaisimme alkuperäiseen teemaan siitä mitä taide on, ei taiteilija. Ehkäpä alun jälkeen keskustelu kääntyy myös tähän aiheeseen, mutta kaikkien mielenrauhan takaamiseksi olisi ehkä parempi jättää mahdolliset tästä seuraavat henkilökohtaisuudet väliin.

    • Taide joko....

      ...on tai ei ole. Sitä on kautta vuosisatojen määritelty niin tuhansin eri tavoin. Jotta saisit tuohon kysymykseesi vastauksen, tuota problematiikkaa pitää nimenomaan lähestyä taiteilijahenkilön henkisten ominaisuuksien kautta. Taiteilijoita kun on todella paljon!
      Taide on periaatteessa sama kuin musiikkikin. Toiset tykkää ralleista ja toiset tykkää klassisesta- unohtamatta tietenkään nykymusiikkia. Niinkuin tiedät, he jotka osaavat käyttää instrumentteja, ääntään jne.... on se juttu. Toiset käyttää jossakin esittämässään kappaleessa esimerkiksi vain niitä kolmea ja turvallista perussointua, jolloin musiikki on tavattoman tylsää- olkoonkin että soittaa oikein. Mutta kun samaa kappaletta soittaakin oivaltava ja musikaalinen soittaja joka käyttää sointuja enemmän lisäten niihin vielä nyansseja on kuuntelijan nautinto täydellinen eikä esitys särje korvaa.

      Taide on verrattavissa tuohon ihan täydellisesti eikä sen luonnetta voi "korvamerkitä". Jokaiselle jotakin, eikös vaan?

    • maalari_

      Kiitos vastauksesta, joka herätti pohdintaa.

      Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kuvataide ei (tänä päivänä) pitäisi olla henkilökähtöistä, vaan sisältölähtöistä. Esim. yhteiskunnallista, globaalia, poliittista, filosofista....Yleensä jotakin ajankohtaista tai taiteen kaanonista peräisin olevaa.

      Minusta on yleisempää, että taiteilija ei tee materiaalilähtöisesti taidetta, esim. ole tällainen maalari, kuten minä :D. En tosin ole yksinomaan sitä.
      Joillakin on kuitenkin selkeä tyyli ja vakiintunut väline, esim. Kuutti Lavonen.

      Tämä siis lähtökohtaisesti. Itse en taiteilijana pysty vastaamaan ylläolevaan, taiteeni tuppaa olemaan aina jossain määrin henkilökohtaista, vaikkakin pyrin samaan sen teemallisesti osaksi jotakin yleisesti tunnettua...mutta ei minusta tähän keskusteluun.

      • Juurikin noin....

        ...ystäväni!
        "Itse en taiteilijana pysty vastaamaan ylläolevaan, taiteeni tuppaa olemaan aina jossain määrin henkilökohtaista, vaikkakin pyrin samaan sen teemallisesti osaksi jotakin yleisesti tunnettua...mutta ei minusta tähän keskusteluun.

        Se taide vaan aina ja iäisesti tuppaa olemaan henkilökohtaista. Siksi tuohon alkuperäiseen kysymykseesi on perin vaikeaa vastata tyhjentävästi.
        Juuri tuon henkilökohtaisuuden vuoksi kannattaa ryhtyä pikemminkin tarkastelemaan jokaisen taiteilijan henkilökohtaista kerrontaa taiteessa. Se voi olla puhtaasti värikerrontaa tai jotain muuta ja siitä lukuisien muiden taiteilijoiden tekemisten kautta muodostuu se oma käsityksesi ihan vähitellen. Se käsitys voi olla ihan sinulle ominainen ja vain taivas tietää mitä se on muilla.
        Kai ymmärrät että tuo ketjun aloituskysymys saattoi olla ihan jopa Absurdi mahdollisen vastauksen laajuutta ajatellen? :)


    • Henry Moore

      Kysymykseesi on yleispätevä ja kaiken kattava vastaus:

      Taide on yhden tai usean henkilön yhteinen esitys siitä, miten he käsittävät maailman.

      • maalari-

        Hyvin sanottu.taidetta voi määritellä laajasti ja yksityiskohtaisemmin.myös mielipide voi olla lähtökohtana.ei ole ehkä absoluuttista totuutta.tätä kysymystä tulee mietittyä usein...


      • maalari-

        Hyvin sanottu.taidetta voi määritellä laajasti ja yksityiskohtaisemmin.myös mielipide voi olla lähtökohtana.ei ole ehkä absoluuttista totuutta.tätä kysymystä tulee mietittyä usein...


      • lopeta toi....
        maalari- kirjoitti:

        Hyvin sanottu.taidetta voi määritellä laajasti ja yksityiskohtaisemmin.myös mielipide voi olla lähtökohtana.ei ole ehkä absoluuttista totuutta.tätä kysymystä tulee mietittyä usein...

        ...pelleily jo Markku!!!


    • maalari_

      No minä en kyllä ole mikään Markku nimeltäni. Oletko sinä?

      Tämä ajatus ketjun perustamisesta syntyi, kun luin / kirjoitin värioppi keskusteluun (josta viimeistään pitäisi erottaa kirjoitustyyli...) ja siellä taidetta (maalaus) määriteltiin aika erikoisesti. Se oli jotakin missä oli tietynlaiset värit, tietynlaiset viivat, tietty tyyli...

      Eli ajattelin, että aiheesta voisi keskustella yleisemminkin, tosin tällä hetkellä se ei näytä olevan hirveän iso hitti. Katsellaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe