Dokumentti vaihdevuosista

Melankoliaa

Eilen tuli Teemalta ohjelma vaihdevuosien kokemisesta eri kulttuureissa, se on Yle Areenassa nähtävänä. Vaikka ohjelmassa paneuduttiin lähinnä vaihdevuosien merkitykseen yhteiskunnassa ja naiselle itselleen mm. lasten saamisen kannalta, niin siinä raotettiin myös vähän sitä verhoa, jonka takana kovista oireista kärsivät ovat. Vaihdevuodet ovat samanlaiset myös idän kulttuureissa, toisin kuin meille on annettu ymmärtää ja niistä puhuminen on vaikeaa edelleen kaikkialla. Kuitenkin tämä elämänjakso nykyisin käsittää suurimman osan naisen elämästä. Jos elinajan odote on 83 vuotta, niin vaihdevuosien jälkeistä elämää on 40 vuotta jäljellä ja monilla oireetkin kestävät yhtä pitkään. Katsokaa dokkari.

6

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

"Kuitenkin tämä elämänjakso nykyisin käsittää suurimman osan naisen elämästä."

No ei nyt sentään, harvalla kai vaihdevuodet lopun ikää kestävät! Jotkut joutuvat käyttämään korvaushoitoa seitsemänkymppiseksi, mutta useimmat selviävät vaivoista muutamalla vuodella.

Ohjelma tulee uusintana, täytyypä muistaa tallentaa (Areenaa en viitsi läppärilläni katsoa, on sen verran hidas yhteys, että ohjelma pätkii koko ajan.)

• happy girl

Itse en vielä ole ehtinyt katsoa kyseistä ohjelmaa, onneksi tallensin sen.
        Haluan kertoa omasta tilanteestani, koska ehkäpä joku muukin saa avun lukemalla tämän viestini.

Olen ollut jo n. 10 vuotta huono-uninen ja syönyt ensin mielialalääkettä iltaisin, joka aluksi auttoikin nukkumaan. Nyt täytettyäni 54-vuotta aivan parin viikon sisällä aloin valvomaan jopa 3 tuntia öisin. Yleensä ennen tätä kolmen tunnin valvomista nukahdin kyllä nopsaa, mutta sitten herättyäni parin tunnin päästä uni ei tullutkaan. minulla ei ole ollut mitään kuumia aaltoja ja aluksi en meinannut uskoa, että kyllä tämä uniongelma kuitenkin viittaa vaihtareihin. Eipä auttanut kuin tilata aika ja onneksi gynegologi kuunteli minua ja ymmärsi tilanteeni. Jokainen unettomuudesta kärsivä tietää, että elämä muuttuu ihan kamalaksi, jos jatkuva univaje on päällä. Itse aloin unohtelemaan asioita ja keskittymiskyky oli tosi heikkoa. Siispä lääkäri ehdotti, että aloitan hormonilaastarinkäytön. Ja kas, ihme on tapahtunut. Jo muutaman yön jälkeen aloin nukkua paremmin ja elämä maistuu taas kivalta. Parhaimman vaikutuksen saamiseksi kannattaa odotella ainakin muutama viikko niinkuin pakkauksessa lukeekin. Itse olin kai niin epäuskoinen, ettei tämä uniongelma voi johtua vaihtareista. Kaikki puhuvat vain kuumista aalloista yms. Tämän lisäksi teen lähes päivittäin rentoutusharjoituksen kuuntelemalla cd:ltä ohjeet. Tietysti myös paljon liikuntaa ja terveellinen ruokavalio sopivat mihin tahansa hyvän olon ylläpitoon. Suosittelen kyllä hormonikorvaushoitoa, vaikka siihen liittyykin jonkin verran riskejä. Mutta kyllä unettomuuteenkin liittyy riskejä, tutkimusten mukaan jopa eliniän väitetään lyhentyvän, puhumattakaan muista seikoista.

• viis ja seiska
        happy girl kirjoitti:

Haluan kertoa omasta tilanteestani, koska ehkäpä joku muukin saa avun lukemalla tämän viestini.

Olen ollut jo n. 10 vuotta huono-uninen ja syönyt ensin mielialalääkettä iltaisin, joka aluksi auttoikin nukkumaan. Nyt täytettyäni 54-vuotta aivan parin viikon sisällä aloin valvomaan jopa 3 tuntia öisin. Yleensä ennen tätä kolmen tunnin valvomista nukahdin kyllä nopsaa, mutta sitten herättyäni parin tunnin päästä uni ei tullutkaan. minulla ei ole ollut mitään kuumia aaltoja ja aluksi en meinannut uskoa, että kyllä tämä uniongelma kuitenkin viittaa vaihtareihin. Eipä auttanut kuin tilata aika ja onneksi gynegologi kuunteli minua ja ymmärsi tilanteeni. Jokainen unettomuudesta kärsivä tietää, että elämä muuttuu ihan kamalaksi, jos jatkuva univaje on päällä. Itse aloin unohtelemaan asioita ja keskittymiskyky oli tosi heikkoa. Siispä lääkäri ehdotti, että aloitan hormonilaastarinkäytön. Ja kas, ihme on tapahtunut. Jo muutaman yön jälkeen aloin nukkua paremmin ja elämä maistuu taas kivalta. Parhaimman vaikutuksen saamiseksi kannattaa odotella ainakin muutama viikko niinkuin pakkauksessa lukeekin. Itse olin kai niin epäuskoinen, ettei tämä uniongelma voi johtua vaihtareista. Kaikki puhuvat vain kuumista aalloista yms. Tämän lisäksi teen lähes päivittäin rentoutusharjoituksen kuuntelemalla cd:ltä ohjeet. Tietysti myös paljon liikuntaa ja terveellinen ruokavalio sopivat mihin tahansa hyvän olon ylläpitoon. Suosittelen kyllä hormonikorvaushoitoa, vaikka siihen liittyykin jonkin verran riskejä. Mutta kyllä unettomuuteenkin liittyy riskejä, tutkimusten mukaan jopa eliniän väitetään lyhentyvän, puhumattakaan muista seikoista.

Hei! Mukava lukea, että sait avun vaivaasi. Kysyisin nyt, että minkä laastarin sait ja onko sulla kohtu ym.tallella? Siis täytyykö kärsiä vielä "rättisulkeisista" vai saitko vuodottoman hoidon? Itselläni on omat vuodot tulleet 56 asti, vaikkakin vain pari kertaa viime vuonna. Itsekkin olen miettinyt sitä laastari vaihtoehtoa.

• happy girl
        viis ja seiska kirjoitti:

Hei! Mukava lukea, että sait avun vaivaasi. Kysyisin nyt, että minkä laastarin sait ja onko sulla kohtu ym.tallella? Siis täytyykö kärsiä vielä "rättisulkeisista" vai saitko vuodottoman hoidon? Itselläni on omat vuodot tulleet 56 asti, vaikkakin vain pari kertaa viime vuonna. Itsekkin olen miettinyt sitä laastari vaihtoehtoa.

Hei! Lääkäri kirjoitti hormonilaastareita nimellä Evorel conti. Kohtu on tallella ja vuoden alussa otettiin hormonikierukka pois, koska se oli ollut jo viisi vuotta minulla. vuotoja ei ilmeisesti tule minulle enää, joten ehkäisyn tarvetta ei hänen mukaan enää ole. Hän sanoi, että tämä hormonilaastarihoito olisi vuodotonta.

Muutokset ovat niin hyvät, että jopa mieheni huomautti, että minusta näkee, miten elämänilo on taas tullut takaisin. Suosittelen siis lämpimästi tätä hoitoa.

• viis ja seiska
        happy girl kirjoitti:

Kävinpä minäkin gynen vastaanotolla keskustelemassa korvaushoidosta. Tarkistukselle mennessä ajattelin vuodotonta hoitoa, mutta keskustelumme jälkeen päädyttiin Estrogel ja Terolutkuuri 2kk välein. Hän kertoi, että vuodottomassa hoidossa otetaan joka pv (esim. laastari) estrogeeniä ja progesteron yhdistelmää ja se on enemmän syöpä alttiimpaa, kuin edellinen. Myöskin voin helpommin säädellä itse annostusta pienemmäksi tai suuremmaksi. Myöhemmin hoidon jatkuessa voin myöskin vuodon määrästä päätellä pitääkö myös Progesteronikuurit harventaa tai lisätä. vuodottamassa hoidossa ei tietenkään tarvi kärsiä enää vuodoista.

• Hormonihiirulainen

Evorel contissa on myös sitä kierukan erittämää keltarauhashormonia eli on yhdistelmäestrogeeniä ja keltarauhasta. Se keltarauhanen mun tietojen mukaan on se ehkäsevä osuus.
      Kiva kuulla että oot saanu avun :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      123
      2810
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      40
      1808
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      71
      1776
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      285
      1674
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      16
      1610
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      29
      1302
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      29
      1209
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      97
      1108
    9. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1092
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1042
    Aihe