Dokumentti vaihdevuosista

Melankoliaa

Eilen tuli Teemalta ohjelma vaihdevuosien kokemisesta eri kulttuureissa, se on Yle Areenassa nähtävänä. Vaikka ohjelmassa paneuduttiin lähinnä vaihdevuosien merkitykseen yhteiskunnassa ja naiselle itselleen mm. lasten saamisen kannalta, niin siinä raotettiin myös vähän sitä verhoa, jonka takana kovista oireista kärsivät ovat. Vaihdevuodet ovat samanlaiset myös idän kulttuureissa, toisin kuin meille on annettu ymmärtää ja niistä puhuminen on vaikeaa edelleen kaikkialla. Kuitenkin tämä elämänjakso nykyisin käsittää suurimman osan naisen elämästä. Jos elinajan odote on 83 vuotta, niin vaihdevuosien jälkeistä elämää on 40 vuotta jäljellä ja monilla oireetkin kestävät yhtä pitkään. Katsokaa dokkari.

6

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

"Kuitenkin tämä elämänjakso nykyisin käsittää suurimman osan naisen elämästä."

No ei nyt sentään, harvalla kai vaihdevuodet lopun ikää kestävät! Jotkut joutuvat käyttämään korvaushoitoa seitsemänkymppiseksi, mutta useimmat selviävät vaivoista muutamalla vuodella.

Ohjelma tulee uusintana, täytyypä muistaa tallentaa (Areenaa en viitsi läppärilläni katsoa, on sen verran hidas yhteys, että ohjelma pätkii koko ajan.)

• happy girl

Itse en vielä ole ehtinyt katsoa kyseistä ohjelmaa, onneksi tallensin sen.
        Haluan kertoa omasta tilanteestani, koska ehkäpä joku muukin saa avun lukemalla tämän viestini.

Olen ollut jo n. 10 vuotta huono-uninen ja syönyt ensin mielialalääkettä iltaisin, joka aluksi auttoikin nukkumaan. Nyt täytettyäni 54-vuotta aivan parin viikon sisällä aloin valvomaan jopa 3 tuntia öisin. Yleensä ennen tätä kolmen tunnin valvomista nukahdin kyllä nopsaa, mutta sitten herättyäni parin tunnin päästä uni ei tullutkaan. minulla ei ole ollut mitään kuumia aaltoja ja aluksi en meinannut uskoa, että kyllä tämä uniongelma kuitenkin viittaa vaihtareihin. Eipä auttanut kuin tilata aika ja onneksi gynegologi kuunteli minua ja ymmärsi tilanteeni. Jokainen unettomuudesta kärsivä tietää, että elämä muuttuu ihan kamalaksi, jos jatkuva univaje on päällä. Itse aloin unohtelemaan asioita ja keskittymiskyky oli tosi heikkoa. Siispä lääkäri ehdotti, että aloitan hormonilaastarinkäytön. Ja kas, ihme on tapahtunut. Jo muutaman yön jälkeen aloin nukkua paremmin ja elämä maistuu taas kivalta. Parhaimman vaikutuksen saamiseksi kannattaa odotella ainakin muutama viikko niinkuin pakkauksessa lukeekin. Itse olin kai niin epäuskoinen, ettei tämä uniongelma voi johtua vaihtareista. Kaikki puhuvat vain kuumista aalloista yms. Tämän lisäksi teen lähes päivittäin rentoutusharjoituksen kuuntelemalla cd:ltä ohjeet. Tietysti myös paljon liikuntaa ja terveellinen ruokavalio sopivat mihin tahansa hyvän olon ylläpitoon. Suosittelen kyllä hormonikorvaushoitoa, vaikka siihen liittyykin jonkin verran riskejä. Mutta kyllä unettomuuteenkin liittyy riskejä, tutkimusten mukaan jopa eliniän väitetään lyhentyvän, puhumattakaan muista seikoista.

• viis ja seiska
        happy girl kirjoitti:

Haluan kertoa omasta tilanteestani, koska ehkäpä joku muukin saa avun lukemalla tämän viestini.

Olen ollut jo n. 10 vuotta huono-uninen ja syönyt ensin mielialalääkettä iltaisin, joka aluksi auttoikin nukkumaan. Nyt täytettyäni 54-vuotta aivan parin viikon sisällä aloin valvomaan jopa 3 tuntia öisin. Yleensä ennen tätä kolmen tunnin valvomista nukahdin kyllä nopsaa, mutta sitten herättyäni parin tunnin päästä uni ei tullutkaan. minulla ei ole ollut mitään kuumia aaltoja ja aluksi en meinannut uskoa, että kyllä tämä uniongelma kuitenkin viittaa vaihtareihin. Eipä auttanut kuin tilata aika ja onneksi gynegologi kuunteli minua ja ymmärsi tilanteeni. Jokainen unettomuudesta kärsivä tietää, että elämä muuttuu ihan kamalaksi, jos jatkuva univaje on päällä. Itse aloin unohtelemaan asioita ja keskittymiskyky oli tosi heikkoa. Siispä lääkäri ehdotti, että aloitan hormonilaastarinkäytön. Ja kas, ihme on tapahtunut. Jo muutaman yön jälkeen aloin nukkua paremmin ja elämä maistuu taas kivalta. Parhaimman vaikutuksen saamiseksi kannattaa odotella ainakin muutama viikko niinkuin pakkauksessa lukeekin. Itse olin kai niin epäuskoinen, ettei tämä uniongelma voi johtua vaihtareista. Kaikki puhuvat vain kuumista aalloista yms. Tämän lisäksi teen lähes päivittäin rentoutusharjoituksen kuuntelemalla cd:ltä ohjeet. Tietysti myös paljon liikuntaa ja terveellinen ruokavalio sopivat mihin tahansa hyvän olon ylläpitoon. Suosittelen kyllä hormonikorvaushoitoa, vaikka siihen liittyykin jonkin verran riskejä. Mutta kyllä unettomuuteenkin liittyy riskejä, tutkimusten mukaan jopa eliniän väitetään lyhentyvän, puhumattakaan muista seikoista.

Hei! Mukava lukea, että sait avun vaivaasi. Kysyisin nyt, että minkä laastarin sait ja onko sulla kohtu ym.tallella? Siis täytyykö kärsiä vielä "rättisulkeisista" vai saitko vuodottoman hoidon? Itselläni on omat vuodot tulleet 56 asti, vaikkakin vain pari kertaa viime vuonna. Itsekkin olen miettinyt sitä laastari vaihtoehtoa.

• happy girl
        viis ja seiska kirjoitti:

Hei! Mukava lukea, että sait avun vaivaasi. Kysyisin nyt, että minkä laastarin sait ja onko sulla kohtu ym.tallella? Siis täytyykö kärsiä vielä "rättisulkeisista" vai saitko vuodottoman hoidon? Itselläni on omat vuodot tulleet 56 asti, vaikkakin vain pari kertaa viime vuonna. Itsekkin olen miettinyt sitä laastari vaihtoehtoa.

Hei! Lääkäri kirjoitti hormonilaastareita nimellä Evorel conti. Kohtu on tallella ja vuoden alussa otettiin hormonikierukka pois, koska se oli ollut jo viisi vuotta minulla. vuotoja ei ilmeisesti tule minulle enää, joten ehkäisyn tarvetta ei hänen mukaan enää ole. Hän sanoi, että tämä hormonilaastarihoito olisi vuodotonta.

Muutokset ovat niin hyvät, että jopa mieheni huomautti, että minusta näkee, miten elämänilo on taas tullut takaisin. Suosittelen siis lämpimästi tätä hoitoa.

• viis ja seiska
        happy girl kirjoitti:

Kävinpä minäkin gynen vastaanotolla keskustelemassa korvaushoidosta. Tarkistukselle mennessä ajattelin vuodotonta hoitoa, mutta keskustelumme jälkeen päädyttiin Estrogel ja Terolutkuuri 2kk välein. Hän kertoi, että vuodottomassa hoidossa otetaan joka pv (esim. laastari) estrogeeniä ja progesteron yhdistelmää ja se on enemmän syöpä alttiimpaa, kuin edellinen. Myöskin voin helpommin säädellä itse annostusta pienemmäksi tai suuremmaksi. Myöhemmin hoidon jatkuessa voin myöskin vuodon määrästä päätellä pitääkö myös Progesteronikuurit harventaa tai lisätä. vuodottamassa hoidossa ei tietenkään tarvi kärsiä enää vuodoista.

• Hormonihiirulainen

Evorel contissa on myös sitä kierukan erittämää keltarauhashormonia eli on yhdistelmäestrogeeniä ja keltarauhasta. Se keltarauhanen mun tietojen mukaan on se ehkäsevä osuus.
      Kiva kuulla että oot saanu avun :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7451
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      102
      5264
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3516
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3461
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      349
      1506
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      56
      1324
    Aihe