Katon panelointi betonielementtitalossa

123qwer

Onnituukos katon mdf-panelointi seuraavalla kaavalla? Alle koolaus 300 jaolla 22x100 lautaa 6x60 pikanauloil puolen metrin välein ja siihen panelit päälle hakasnaulaimella?

16

5496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timpermanni 54

      noin periaate on ihan ok, siis pohjan rakenne, onnistuminen on taas hyvin pitkälti tekijästä kiinni...

    • öl,ööä.

      älä mene pilaamaan kattoa moisella virityksellä. mahtaako olla luvallistakaan vetää ontelolaatat hiltillä täyteen reikiä?

      • h30

        ontelolaatan kestävyyden kannalta ei ole oleellista niinkään betoniin tehtävien reikien määrä, vaan laatan punosten ehjänä säilyminen joten aloittajan harkitsema koolaus ja sen kiinnitys on ihan toimiva ratkaisu.


    • 123qwer

      Elementtisuunnittelu-saitti ainakin sanoo että ontelolaattaa saa puhkoa kohtuu vapaasti onteloiden kohdalta kunhan yhtä poikkileikkausta kohti ei tule x määrää enempää reikiä. Niin ja katto on jo "pilalla" kun purettiin pari väliseinää ja niiltä kohdin puuttuu roiskerappaus...

      • Väliseinien paikalle mielummin peitelista. Halvempaakin.

        Sitten jos on tarvetta esimerkiksi upotettaville valoille, niin koolaus on hyvä ratkaisu.


    • Finstudio Systems OY

      Stretch sisäkatto
      finstudio.net
      UUTTA SUOMESSA!

    • 123qwer

      No katto on paneloitu. Lopulta alle tuli 22x100mm ja 22x150 laudasta koolaus 400 jaolla kun osu just sopivasti onteloiden kohdalle. Hyvä tuli.

    • jonne1235780

      Hey, I've just received a free Minecraft Giftcode!
      You can get one too!

      >> minecraftcodes.me

    • kattohommia

      kuinka vino katto oli ja millä katsoit sen suoraan? tai millä kannattaisi? itsellä sama edessä ja ideoita otetaan vastaan..

    • 123qwer

      Mitä tarkoitat vinoudella? Kiilauksen katoin ihan mittaamalla katon leveyden useasta kohdasta. Tilan koon takia täyty vetää räpsylangallakin välille viivoja kun ei mitassa riittänyt pituus.

      Asennuksen aikana sit vaan mittailin silloin tällöin etäisyyttä vastakkaiseen seinään, että pysyi asennuslinja suorassa.

      Paneelit kiinnitin naaraspontista paineilmakäyttösellä hakasnaulaimella.

    • katokattoo

      Fiksu juttu:
      15 vuotta sitten tasoitettiin uusiksi ''roikkuva'' katto 30m2.
      Alkoi taas lohkeilla ja sama olisi maksanut 6000e.
      Nyt tein koolingit ja valkoinen mdf. Maksoi 2000e ja lienee ikuinen ja tasaisen valkoinen.
      Teetätin siis, en itse.
      Ei kannata tasoitella jopa 5v välein.

      • > koolingit ja valkoinen mdf. Maksoi 2000e ja lienee ikuinen ja tasaisen valkoinen.

        Hyvä on hinta ainakin. Tavaralle jos pistää hintaa vaikka 500 euroa työtä tuollaiset 5 tuntia, niin pääsee vielä ihan hyvin liksoille. Vaikka olisi apumieskin mukana. :)

        Ei muuten, mutta itse asensin MDF:ää 20 neliötä ja aikaa meni kolme tuntia kaverin kanssa. Olisi mennyt nopeamminkin, mutta kun oli noita reikiä (ilmastointiputket, valot, sähkörasiat, yms) tehtävänä yhteensä 11 kappaletta, eikä ollut sopivaa poranterää niin kuviosahalla sai aika tarkkana olla että tuli oikeaan kohtaan... Tämä siis ensimmäistä kertaa kattoon mdf:ää laittaneena (puupanelia tullut pari kertaa laitettua).

        Todettava on, että koolinkien asentaminen jäi tekemättä, mutten usko sen ihan hirveästi vievän aikaa. Ainakaan ammattilaisilta.


      • haluatko mitalin?
        The_Rat kirjoitti:

        > koolingit ja valkoinen mdf. Maksoi 2000e ja lienee ikuinen ja tasaisen valkoinen.

        Hyvä on hinta ainakin. Tavaralle jos pistää hintaa vaikka 500 euroa työtä tuollaiset 5 tuntia, niin pääsee vielä ihan hyvin liksoille. Vaikka olisi apumieskin mukana. :)

        Ei muuten, mutta itse asensin MDF:ää 20 neliötä ja aikaa meni kolme tuntia kaverin kanssa. Olisi mennyt nopeamminkin, mutta kun oli noita reikiä (ilmastointiputket, valot, sähkörasiat, yms) tehtävänä yhteensä 11 kappaletta, eikä ollut sopivaa poranterää niin kuviosahalla sai aika tarkkana olla että tuli oikeaan kohtaan... Tämä siis ensimmäistä kertaa kattoon mdf:ää laittaneena (puupanelia tullut pari kertaa laitettua).

        Todettava on, että koolinkien asentaminen jäi tekemättä, mutten usko sen ihan hirveästi vievän aikaa. Ainakaan ammattilaisilta.

        mun isi teki nopeemmin ku sun isi


      • haluatko mitalin? kirjoitti:

        mun isi teki nopeemmin ku sun isi

        Varmasti tekikin. Jos ei viestistäni selvinnyt, niin olen aika aloittelija noissa hommissa.

        Älkää ihmeessä maksako tuollaisia hintoja firmoille muutaman tunnin työstä.


      • köyhälle
        The_Rat kirjoitti:

        Varmasti tekikin. Jos ei viestistäni selvinnyt, niin olen aika aloittelija noissa hommissa.

        Älkää ihmeessä maksako tuollaisia hintoja firmoille muutaman tunnin työstä.

        kaikki on kallista


    • teeitsemies3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe