Saako opettaja huutaa?

Ärsyttävää

Meillä on opettaja tai tavallaan sijainen joka huutaa joka päivä jos ei esim. ymmärrä jotain tehtävää heti alkaa hirveä valitus ja huutaminen joka käy hermoille kukaan muu meidän koulun opettajista ei ole sellainen ja jos ei heti tee mitä käsketään niin alkaa huutaminen ymmärrän kyllä että se haluaa olla täsmällinen ja opettaa hyvin mutta tarviiko siitä huutaa? mitä siitä oppii jos joka päivä tai oikeastaan melkein joka tunti huutaa ja vaikka olenkin jo yläasteella.

27

4002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OPE MINÄKIN

      ei open tartte huutaa,kuin siinä tapauksessa että oppilas ei kuuntele ,joka sählää muita juttuja kun ope kertoo.on silloin luonnollista että opella käämit palaa. jos olet mielestäsi saanut epäreilua käytöstä opelta,niin mene reksille kertomaan.(jos aihetta on)

      • Enkkuujaranskaa

        Et takuulla ole mikään opettaja, suomenkielesi on niin onnetonta. Yksikään opettaja ei päästäisi tuollaista tekstiä näppikseltään - paitsi ehkä amiston naulaamiskurssin apulaissijaisopettaja, joka on joskus nuoruudessaan ollut puoli vuotta raksalla ojentamassa timpurille vasemman seinän nauloja. Opiskelu rajoittunee uimakouluun.


      • Matikkaajafyssaa
        Enkkuujaranskaa kirjoitti:

        Et takuulla ole mikään opettaja, suomenkielesi on niin onnetonta. Yksikään opettaja ei päästäisi tuollaista tekstiä näppikseltään - paitsi ehkä amiston naulaamiskurssin apulaissijaisopettaja, joka on joskus nuoruudessaan ollut puoli vuotta raksalla ojentamassa timpurille vasemman seinän nauloja. Opiskelu rajoittunee uimakouluun.

        Hyvä että on kaltaisiasi parempia opettajia, jotka eivät päästä näppikseltään mitä tahansa...


    • ......

      Opettajan huutaminen on ärsyttävää ja pelottavaakin. Kyllä mä silti sanoisin, että opettaja saa huutaa. Ei siitä potkuja tule...

      • m...................

        Huutamalla opettaminen on pahinta,mitä tiedän.Kokemusta on jopa näin aikuiskoulutuksen puolesta.Paikkana jalasjärven jakk.Kukaan muu saman kuullut ja kokenut ei tiedä,mistä puhutaan.Minulle se on aiheuttanut syviä jälkiä,joista en pääse eroon helposti.Miksi ei voi puhua toiselle ihmiselle asiallisesti,miksi se on niin vaikeaa.Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan.Siksi vältän nykyään tilanteita,jossa joutuisi tekemään väärin.Olen ehkä tieni päässä.Tämä elämä ei ole minua varten.


      • Erkkaopetar
        m................... kirjoitti:

        Huutamalla opettaminen on pahinta,mitä tiedän.Kokemusta on jopa näin aikuiskoulutuksen puolesta.Paikkana jalasjärven jakk.Kukaan muu saman kuullut ja kokenut ei tiedä,mistä puhutaan.Minulle se on aiheuttanut syviä jälkiä,joista en pääse eroon helposti.Miksi ei voi puhua toiselle ihmiselle asiallisesti,miksi se on niin vaikeaa.Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan.Siksi vältän nykyään tilanteita,jossa joutuisi tekemään väärin.Olen ehkä tieni päässä.Tämä elämä ei ole minua varten.

        "Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan."

        Opettajan tehtävä on huomata työssä olevat virheet ja sanoa niistä. Mitä ihmeessä sinä oikein ajattelet?

        Millä tavoin open sinun mielestäsi tulisi toimia, kun oppilas tai opiskelija tekee virheitä? Olla välittämättä niistä ja kehua vain, kuinka hyvin on yritetty (vaikka tulos on ihan päin honkia)?

        Aikuiskoulutuksessahan yritetään opettaa ihmiselle jokin ammatti. Todistuksen voi antaa vasta, kun homma sujuu niin hyvin, että hänet voi oikeasti palkata yritykseen sitä hoitamaan! Työnantajan on voitava luottaa siihen, että edes ammatin alkeet on hallussa.

        Jotenkin minun tulee sinua sääli. Kirjoittamasi teksti on kovin epäselvää ja täynnä virheitä. Näen sieluni silmillä jo peruskoulussa havaittuja oppimisvaikeuksia ja sitä myötä yksilöllistettyjä oppiaineita, englanti, ruotsi ja matematiikka nyt ainakin. Yrittämisessäsi ei oletettavasti ole mitään vikaa, vaan haluaisit oikeasti oppia asioita. Itsetuntosi ei liene kovin vahva, jos et kestä sitä, että opettaja (ammattinsa velvoittamana!) puuttuu tekemiisi virheisiin.

        Ota huomioon, että kaikki mokailevat hommissaan, myös hyvin koulutetut ja vuosikymmenien työkokemuksen ammatissaan omaavat. So what?!


      • voi paska
        m................... kirjoitti:

        Huutamalla opettaminen on pahinta,mitä tiedän.Kokemusta on jopa näin aikuiskoulutuksen puolesta.Paikkana jalasjärven jakk.Kukaan muu saman kuullut ja kokenut ei tiedä,mistä puhutaan.Minulle se on aiheuttanut syviä jälkiä,joista en pääse eroon helposti.Miksi ei voi puhua toiselle ihmiselle asiallisesti,miksi se on niin vaikeaa.Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan.Siksi vältän nykyään tilanteita,jossa joutuisi tekemään väärin.Olen ehkä tieni päässä.Tämä elämä ei ole minua varten.

        Mulla on ihan sama juttu. Ihan karmeeta. Mulle tai oikeestaan meille kaikille huudettiin ja useimmiten ihan turhasta. Vaikka tämä oli ala-asteen juttuja, en vieläkään ole päässyt siitä ihmisestä eroon kun se tuli töihin mun uuteen kouluun kun mä menin ylä-asteelle. Vitunmoinen ämmä. Kiitos vaan mukavasta ala-asteesta


      • Erkkaopetar
        m................... kirjoitti:

        Huutamalla opettaminen on pahinta,mitä tiedän.Kokemusta on jopa näin aikuiskoulutuksen puolesta.Paikkana jalasjärven jakk.Kukaan muu saman kuullut ja kokenut ei tiedä,mistä puhutaan.Minulle se on aiheuttanut syviä jälkiä,joista en pääse eroon helposti.Miksi ei voi puhua toiselle ihmiselle asiallisesti,miksi se on niin vaikeaa.Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan.Siksi vältän nykyään tilanteita,jossa joutuisi tekemään väärin.Olen ehkä tieni päässä.Tämä elämä ei ole minua varten.

        m.......................:lle!

        Miksi et vastaa kysymykseeni, miten opettajan sitten mielestäsi pitäisi käsitellä oppilaan tai opiskelijan tekemiä virheitä? Hyvät ehdotukset ovat aina tervetulleita!


      • Nippanappanuppa
        Erkkaopetar kirjoitti:

        m.......................:lle!

        Miksi et vastaa kysymykseeni, miten opettajan sitten mielestäsi pitäisi käsitellä oppilaan tai opiskelijan tekemiä virheitä? Hyvät ehdotukset ovat aina tervetulleita!

        En ole nimimerkki m................... , mutta voinen silti antaa yhden ehdotuksen, miten opettaja voi käsitellä opiskelijan tekemiä virheitä.

        Opettaja voi asiallisesti ilman huutamista kertoa opiskelijalle missä tämä teki virheen.
        Opettajan huutaminen oppilaalle voi johtaa siihen, että oppilas rupeaa pelkäämään tai inhoamaan opettajaansa eikä se ainakaan edesauta oppimista.


      • Mikki
        Nippanappanuppa kirjoitti:

        En ole nimimerkki m................... , mutta voinen silti antaa yhden ehdotuksen, miten opettaja voi käsitellä opiskelijan tekemiä virheitä.

        Opettaja voi asiallisesti ilman huutamista kertoa opiskelijalle missä tämä teki virheen.
        Opettajan huutaminen oppilaalle voi johtaa siihen, että oppilas rupeaa pelkäämään tai inhoamaan opettajaansa eikä se ainakaan edesauta oppimista.

        Erkkaopetar: Opettajan pitäisi käsitellä ongelmakohdat rakentavan palautteen kautta normaalilla äänenpainolla eikä huutamalla. Huutaminen on inhottava ja epäsivistynyt tapa kommunikoida missä tahansa ympäristössä, saati sitten koululuokassa.


      • Erkkaopetar
        Mikki kirjoitti:

        Erkkaopetar: Opettajan pitäisi käsitellä ongelmakohdat rakentavan palautteen kautta normaalilla äänenpainolla eikä huutamalla. Huutaminen on inhottava ja epäsivistynyt tapa kommunikoida missä tahansa ympäristössä, saati sitten koululuokassa.

        Ette ilmeisesti lukeneet tai ymmärtäneet kirjoitustani.

        En ottanut lainkaan kantaa siihen aloittajan kysymykseen, onko huutaminen sallittua.

        Kysyin vain, miten opettajan pitäisi korjata oppilaan tai opiskelijan tekemiä virheitä. Asiahan on kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että jos ei ole oikein, niin ei ole oikein. Kyllähän oppilaan pitää se kestää, jos kerran on tarkoitus oppia jokin asia niin hyvin, että siitä tulee ammatti.

        Luonnollisesti opettajan pitää käyttäytyä jokaista kohtaan sivistyneesti ja käyttää opettamisessa ammattinsa suomia ja tuomia kykyjä ja taitoja kannustavasti ja oppimisprosessia tukien.


      • Huutaminenpois
        Erkkaopetar kirjoitti:

        "Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan."

        Opettajan tehtävä on huomata työssä olevat virheet ja sanoa niistä. Mitä ihmeessä sinä oikein ajattelet?

        Millä tavoin open sinun mielestäsi tulisi toimia, kun oppilas tai opiskelija tekee virheitä? Olla välittämättä niistä ja kehua vain, kuinka hyvin on yritetty (vaikka tulos on ihan päin honkia)?

        Aikuiskoulutuksessahan yritetään opettaa ihmiselle jokin ammatti. Todistuksen voi antaa vasta, kun homma sujuu niin hyvin, että hänet voi oikeasti palkata yritykseen sitä hoitamaan! Työnantajan on voitava luottaa siihen, että edes ammatin alkeet on hallussa.

        Jotenkin minun tulee sinua sääli. Kirjoittamasi teksti on kovin epäselvää ja täynnä virheitä. Näen sieluni silmillä jo peruskoulussa havaittuja oppimisvaikeuksia ja sitä myötä yksilöllistettyjä oppiaineita, englanti, ruotsi ja matematiikka nyt ainakin. Yrittämisessäsi ei oletettavasti ole mitään vikaa, vaan haluaisit oikeasti oppia asioita. Itsetuntosi ei liene kovin vahva, jos et kestä sitä, että opettaja (ammattinsa velvoittamana!) puuttuu tekemiisi virheisiin.

        Ota huomioon, että kaikki mokailevat hommissaan, myös hyvin koulutetut ja vuosikymmenien työkokemuksen ammatissaan omaavat. So what?!

        Opettajat voisivat puhua normaalisti eikä ääntä korottaen. Ihan turhaa ja ei oppimis vaikeuksissa ole mitään pahaa. Oppimis vaikeudet kertovat opettajastakin hyvin paljon.
        Oma opettaja huusi jos en tehnyt liikunnassa oikein.
        Jos juttelin kaverin kanssa tunnilla tunnilla muita häiriten opettajani ei sanonut mitään vaan huusi täysiä. Oppilaat eivät ole niin tyhmiä, etteivät tajua sanomisesta.


      • Huutaminenpois
        Huutaminenpois kirjoitti:

        Opettajat voisivat puhua normaalisti eikä ääntä korottaen. Ihan turhaa ja ei oppimis vaikeuksissa ole mitään pahaa. Oppimis vaikeudet kertovat opettajastakin hyvin paljon.
        Oma opettaja huusi jos en tehnyt liikunnassa oikein.
        Jos juttelin kaverin kanssa tunnilla tunnilla muita häiriten opettajani ei sanonut mitään vaan huusi täysiä. Oppilaat eivät ole niin tyhmiä, etteivät tajua sanomisesta.

        Ja tiedän 2 tunnilla sanaa.


      • Opiskeloja
        Erkkaopetar kirjoitti:

        "Kun aina sanotaan,että ei ole oikein,se luo niin suuren lukon joka paikkaan."

        Opettajan tehtävä on huomata työssä olevat virheet ja sanoa niistä. Mitä ihmeessä sinä oikein ajattelet?

        Millä tavoin open sinun mielestäsi tulisi toimia, kun oppilas tai opiskelija tekee virheitä? Olla välittämättä niistä ja kehua vain, kuinka hyvin on yritetty (vaikka tulos on ihan päin honkia)?

        Aikuiskoulutuksessahan yritetään opettaa ihmiselle jokin ammatti. Todistuksen voi antaa vasta, kun homma sujuu niin hyvin, että hänet voi oikeasti palkata yritykseen sitä hoitamaan! Työnantajan on voitava luottaa siihen, että edes ammatin alkeet on hallussa.

        Jotenkin minun tulee sinua sääli. Kirjoittamasi teksti on kovin epäselvää ja täynnä virheitä. Näen sieluni silmillä jo peruskoulussa havaittuja oppimisvaikeuksia ja sitä myötä yksilöllistettyjä oppiaineita, englanti, ruotsi ja matematiikka nyt ainakin. Yrittämisessäsi ei oletettavasti ole mitään vikaa, vaan haluaisit oikeasti oppia asioita. Itsetuntosi ei liene kovin vahva, jos et kestä sitä, että opettaja (ammattinsa velvoittamana!) puuttuu tekemiisi virheisiin.

        Ota huomioon, että kaikki mokailevat hommissaan, myös hyvin koulutetut ja vuosikymmenien työkokemuksen ammatissaan omaavat. So what?!

        Meidän koulun opet on vaan vanhoja akkoja jotka on tottunu huutaa muille oppilaille jotka sählää


    • Ope täälläkin

      Ja sitten pitää vielä ottaa huomioon tämä, että nykymaailmassa oppilaat/opiskelijat/jopa heidän huoltajansa puhuvat "huutamisena" siitä, että napakasti sanoo jostain asiasta, mutta aivan normaalilla äänenvoimakkuudella.

      Saatiinpa tässä heti alkuvuodesta meidän koululla makeat naurut, kun eräs äiti keskusteli puhelimessa erään opettajan kanssa. Ope oli puhelimessa keskellä opehuonetta, joten todistajia hänen puolelleen puhelusta oli kymmenkunta. Ope puhui täysin normaalilla ja rauhallisella äänellä, joskin joutui toteamaan äidille tiukasti, että koulussa nyt vain lumipallojen heittäminen on järjestyssäännöissä kielletty ja yhteisten sääntöjen mukaan siitä tulee jälki-istuntoa, vaikka hän ja hänen lapsensa siitä olisivatkin eri mieltä. No, meni tunti, kun tämä samainen äiti pyyhälsi koululle mekastamaan (ja ihan oikeasti huutamaan) rehtorille, että opettaja huusi hänelle puhelimessa ja "kyllä perkele nyt kakarat ovat kautta maailman sivu lumipalloja heitelleet" ja niin saa heittää Kalle-Irmelikin... Että joo. Se siitä huutamisesta.

      • koirankarvoja

        Kuulostaa tutulta. Tuota tapahtuu Suomen kouluissa ihan solkenaan. Kieltämättä niin prototyyppisiä hahmoja, että voisi pitää sarjakuvasankareina, mutta ihan varmasti on oikeaa kouluelämää.


    • huutajaksi haukuttu

      Ei se ole huutamista, että huomauttaa oppilaalle napakasti eli vähän niin kuin koiralle esim. "Noppe istu", kun muu ei tehoa. Oppilaat pitävät tätä huutamisena, vaikka opettaja ei korota ääntään.

    • Jotkutopetnytvaanonperse

      Joo siis olen nyt 6 luokalla ja meidän opettaja... siis se oikeesti huuta niin kovaa kuin voi. Hiki valuu "sen" kaljua päätä pitkin ja se on ihan punanen.

      Siis meidän luokan "patrik" rupes 4 luokalla itkemään kun se ruupes karjumaan. Ja se vaan huutaa sille et älä nyt itke ku se on sun syy että oot siinä.

      Ja ku se kysyy multa esim "Miksi heitit kaveria lumipallolla?" mietin 10sec ja se huuta "Vastaa mulle!" ja sanon "se oli hauskaa." ja sitten kuulu "Jhälä Vhalehtele mhulle!"

      • opettaja avuntarpees

        Opettaja ei saa huutaa opetustilanteissa, ellei ole jokin hengenvaarallinen tai vaaratilanne. Tehkää oppilaat porukalla vetoomus että ette halua opettajan enää huutavan, sillä se on uhkailua, eikä pelottelu auta oppimisessa

        Sitten vaan nimet alle ja laitatte kouluvirastoon tai mikä kaupungissanne vastaa koulu toiminnasta.

        Koulua ohjaa pedagogiikka, eikä huutamista ole nimetty kasvatusmenetelmäksi, vaan se on yksi henkisen väkivallan muoto jota ei missään tapauksessa saa käyttää kasvuyhteisössä, jonkalainen koulu on

        Vetoomus viereille vaan ja joukkovoimalla eteenpäin : )


    • pedagogia voittaa

      Opettja saa huutaa ainoastaan vaaratilanteissa että seis tai lopettakaa jne. Opettaja saa huuta "hohoi, kuunnelkaas", saadakseen huomion mölisevältä luokalta, mutta ei saa huutaa kasvatusmielessä.

      Huutava aikuinen on jo menettänyt hallinnan kasvatustilanteessa, eikä lasta saa pelotella ja uhkailla korottamalla ääntä, mikä on pelottavaa. Ylipäätään lasten kasvatuksessa on tarpeetonta käyttää uhkailua, jollaista huutaminen on, eli se on henkisen väkivallan yksi muoto

      Lapseen kohdistuvasta väkivallasta pitää tehdä lastensuojeluun ilmoitus

      • tyi1

        Useimmat opettajat huutaa siksi, että opettajankoulutuksessa kehotetaan koko ajan käyttämään kovempaa ääntä. Siinä sitten sekä oppilaat ja opet kiljuu kilpaa. Äkkiä on kuulovamma valmis ja sitten ei muuta teekään kuin kiljuu. Kuulovamman voi testata seuraavasti: vie desibelimittari opettajainhuoneeseen, jos siellä on joku, joka ei ylitä kuulvammaa aihettavan äänen rajaa, on hän varmaan ihan uusi alalla.


    • isäisukki

      No lolleroinen! Toivottavasti sun mukula ei oo mun mukulan tunnilla. Arvostan opettajaa, jos älyää välillä huutaa näille lapsille! Ei heitä ainakaan meillä kasvateta pumpulissa ja taputeta päähän koko ajan. Toivon, ettei kaltaisia vanhempia löydy minun lapseni luokalta, jotka kokevat, että huutaminen on jo henkistä väkivaltaa ja lapsi saa elinikäiset pullamössötraumat. Ei ihme, että jotkut lapset ovat täysin edesvastuuttomia teini-iässä, kun lapsena pidetty kuin lasipalloa...

    • Miksi ope huusi

      Vattu miten tekopyhää saivartelua.

      Jos luokassa on 20-30 levotonta eri aikaa rääkyvää oppilasta joita on kasvatettu ja pyydetty ystävällisesti olemaan edes kohtuullisesti hiljaa ( jo ties muikna monta vuotta) ja kuuntelemaan, niin opettajalla on oikeus huutaa. Ei varmaan huutais jos...

      Kiittäkää onneanne, että edes joku huusi, vähän ennen kuin mukulat itse juoksevat omaa "vapauden" tunnettaan seinään.

      Miksi se ope yleensä huutaa siellä luokassa? Jos kaikki menee niinkuin on pyydetty, niin huutaako opettaja? Toimiko puhe ja ystävällinen pyytäminen?

      Ettekö te mukulat kuuntele itseänne? 30:stä mukulasta lähtee aika kova meteli jos kaikki pälisee.

    • Lisää huutoa

      Tuli mieleen episodi omalta kouluajalta. Historianopettaja oli kerran kyllästynyt luokan metelöintiin, ja niinpä hän komensi oppilaat huutamaan viisi minuuttia aivan täysillä. Väliin vain karjahteli: "Lisää ääntä!"

      Tämän session jälkeen luokka olikin lopputunnin hiljaa.

    • Hudettuon

      Ei siis mulle ope huus tnä kun en tajunnu matikan laskuja

      • älä.huudata

        Ei saa huudattaa opettajaa! Pitää osata, ettei opettajan tarvitse huutaa.

        Huudatko itse koskaan? Mistä syystä?


    • Anonyymi

      aijjaa no mulla kävi niin että mun kässän ope huusi mulle koska meidän koulussa on sellane sääntö että ei saa kävellä kengät jalassa koulun käytävillä nii se eka sano vaa mut en kuullu nii se sano et ...ps ja leikitään että niitten nimet oli vaikka meriam ja ronja nii se huus ihan täysii että meriam ja ronja tänne ja heti ja sain 45 min jällkää ja mun kaveri sai vaa 10 min ja meijjän nimet ei oo merijam ja ronja koska en haluu sanoo oikeita nimiä koska joo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe