Huomasin, että oli jossain oikeus antanut päätöksen kun äiti ei ollut antanut lasten tavata isää... eli äidille sakkoa ja sanktioita.
Jäin tästä miettimään omaa tilannettani.
Olen eronnut ja erossa lapsi (yhteisestä päätöksestä) jäi isälleen asumaan. Tapaamiset harvenivat koko ajan (isän ja lapsen tahdosta) ja minun oli välillä mahdotonta saada yhteyttä lapseen edes puhelimitse.
Asun eri paikkakunnalla ja aloin saada lapsesta infoa heidän paikkakunnan sos.viranomaisilta, kaikki ei ollut kunnossa.
Kaiken tiedon sain aina viranomaisilta, isä ei halunnut edes puhua kanssani ja silloin kun puhui, valehteli.
Vuosi sitten isä nosti kanteen minua vastaan, halusi minulta huoltajuuden pois, koska olen kelvoton äiti, en tapaa lasta jne...
No, voitin tuon taistelun, huoltajuuden säilymisen lisäksi sain muitakin "etuuksia" esim minun tulee saada puhelinyhteys lapseeni päivittäin jne...
lapsi on täyttänyt 12-v joten hän itse päättää milloin haluaa luokseni tulla. Ja hän ei halua.
Käräjäoikeudelle on tehty selvitystä ja olosuhdekartoitusta vaikka minkälaista tämän huoltajuuskiistan takia ja jokaisessa lausumassa isä haukkuu minut. Ja ihan rehellisesti on näissä sos.toimen haastatteluissa kertonut että kertoo mielipiteensä minusta myös lapsellemme. Myös lasta on haastateltu ja kertoo, että isä on kertonut äidistä mm. äiti on kiero, paska jne... Jos lapsi tulee äidille, minä hakkaan hänet jne...
Toki nuo ovat kääntyneet isää vastaan ja sen takia hävisikin vaatimuksensa.
Mutta mietin mitä tuo kaikki tekee lapselle? Erosta on vuosia ja lapsi oireilee nyt sos.toimen mukaan rajusti. Ei käy koulua, on kaikenlaista ongelmaa.
Voinko minä nostaa isää vastaan kanteen siitä, mitä kaikella sanomallaan aiheuttaa lapselle?
Vanhemmasta vieraannuttaminen.
3
125
Vastaukset
- isät vastuuseen
Pitäisi olla iseille sakkoa siitä ettei tapaa lasiaan ja jättää tapaamiset välin tyhjänpäiväisten asiiden vuoksi.
Sakko pitää koskea myös niitä, uusia suhteitakin rajusti, jotka estää miestä tapaamasta omia lapsia. - jhlg
Meidän isä on alkanut lyhentää tapaamisaikojen tunteja ja/tai lapsi on jonkun kaverin luona. Esim koulu loppuu klo. 13 ja lapsi kaverilla klo,19 saakka. Lapsi on kolmannella ja olen vahvasti sitä mieltä että vanhempien osuus arjessa on enemmän kun kavereiden luona oleminen. Ehdotin tässä myös taannoin että vaihdettaisiin asumismuotoa niin että minä maksan elatuksen ja lapsella olis osoite isällään.. eipäs vaan onnistunut, vedoten siihen että äidin suhde lapseen on tärkeämpi. Olen kyllästynyt siihen että elatus ei tule ajallaan (4kk maksamatta) samoin kun moneen muuhun asiaan kuten katoaviin vaatteisiin jne. ei mistään ota vastuuta ja se kyllästyttää.
Vieraannuttaminen ei ole toisen vanhemman kosto vaan saattaa olla uupumus..helpompi hoitaa kaikki yksin ku aina olla muistuttamassa ja huomauttamassa...- paikkakunnat
Nyt en kyllä tajunnut vastausten yhteyttä alkuperäiseen viestiini.
Ehkä kirjoitin liian epäselvästi? Minä etävanhempana maksan kaiken ajallaan ja tapaamiset ovat täysin lapsen itsensä päätettävissä koska on yli 12-v.
Minun puolestani lapsi saisi vaikka muuttaa luokseni, joten on aina tervetullut.
Vuosia jatkunut minun haukkuminen on kuitenkin jättänyt selvät jäljet. Ja isä osaa kyllä taitavasti myös manipuloida lapsen, viimeisin taisi olla nyt hiihtoloma.
Isä oli luvannut, että jollei mene äidin luo, isä vie lapsen kavereineen risteilylle kesällä.
Muistaakseni joululomalla ei tullut, koska isä ei olisi ostanut uusia laskettelujuttuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847