Tietoja

joku kaveri jostaki

Moi,eli mulla ois aikeena (ollu jo montavuotta) lähtä suomesta ja meinasin heittää repun selkään ja lähtä kattoon maailmaa. Rahhaa en pahemmin tarvi enkä haluakkaan pahemmin patkaa vaan meinasin semmosta "reppu reissua". ja meinasin lähtä nyt ekaksi tonne nykiin mutta heräs pari käytännön kysymystä. Koska aijon TODENÄKÖSESTI työskennellä siellä ja varmaan jään asumaanki sinne jos siltä tuntuu mutta mitä kaikkea minä tarvin,eli mitä oleskelu lupuia työviisumia tms? Eli voisko joku sanoa mitä kaikkea tarvin että kaikki nyt olis laillista ja jos mahdollista jonku laista hintalistaa (ei pakko mutta plussaa)

9

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohda koko juttu

      Lienet trolli, mutta siltä varalta että kuitenkin olisit tosissasi, niin vastataan.

      Unohda koko homma, sillä työlupa/työperusteinen viisumihakemus vaatii amerikkalaisen työnantajan sponsorointia. Sitä varten sinulla pitää olla joku merkittävä ammatillinen erikoisosaaminen, jonka vuoksi amerikkalainen työnantaja tarjoaa sinulle töitä. Tuleva työnantajasi joutuu perustelemaan miksi USA:sta ei löydy vastaavaa osaamista. Koska melkoisella varmuudella löytyy, niin mahdollisuutesi saada työlupa ovat aika lähellä nollaa.

      Sen paremmin ei mene oleskeluluvankaan kanssa, jolla USA:n tapauksessa viitataan Green Cardiin. Voit osallistua viisumilottoon joka järjestetään kerran vuodessa. Jos voitat niin saat mahdollisuuden hakea oleskelulupaa. Välttämättä et sitä edes saa. Siinä on mm. koulutukseen ja varallisuuteen liittyviä perusvaatimuksia. Lisäksi kannattaa huomata, että tätä kautta oleskeluluvan saa Suomen tapauksessa noin 1% hakijoista. Voi siis olla, ettei elinikäsi riitä voittoon.

      Ilman työviisumia et saa käytännössä mitään töitä. Voit toki kilpailla laittomien maahanmuuttajien kanssa paskahommista, mutta niitä kannata tehdä taloudellisesti sillä meksikaani tekee ne vielä halvemmalla. Lisäksi jos jäät kiinni saat samantien passituksen Suomeen ja porttikiellon USA:han. Myös muita rangaistuksia voi seurata ja pahinta olisi jos laittomissa töissä tapahtuisi joku työtapaturma. Matkavakuutus ei korvaisi tätä ja laiton työnantajasi ei luonnollisesti tuntisi sinua. Pari päivää sairaalassa vailla vakuutusta voi tarkoittaa useiden kymmenien tuhansien laskua, jonka sinä maksat.

      Ainoa mitä voit tehdä laillisesti on tulla USA:han patikoimaan ja katsomaan maailmaa 3 kuukaudeksi viisumivapaasti. Sitten kun rahat loppuvat tai 3 kk tulee täyteen niin palaat Suomeen, menet siellä töihin ja alat säästämään seuraavaa samanlaista patikkaretkeä varten.

    • oikeemmin

      Viisumivapaasti 90 päivää, ei 3 kk.

    • Joku kavero jostaki

      Jaha,mutta aina voi yrittää plus en tosiaan ole trolli ja yleensä asioista kehotetaan ottamaan selvää,ja nyt ku niistä totetaan selvää niin leimataan trolliksi! No ihan sama,kiitos tiedoista.

    • patuvaan
      • höyryä pataan

        J-1 on viisumi, jolla suomalaiset väitöskirjan tekijät, tutkijat ja professorit tulevat 6 kk-1 vuoden vierailulle amerikkalaisiin yliopistoihin. Se vaatii vastaanottavan tahon kutsun ja sponsoroinnin. Vastaanottava taho vaatii yleensä rahoitusselvityksen. J-1 viisumi on voimassa maksimissaan 5 vuotta (riippuu myös vastaanottavasta tahosta), jonka jälkeen on pakko lähteä maasta. Sen päälle tulee yleensä 2 vuoden karenssi kotimaassa. Tunnen henkilökohtaisesti useita tällä viisumilla USA:ssa olleita/olevia. En näe käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta saada J-1 viisumia reppumatkailuun.


      • matkailija-x
        höyryä pataan kirjoitti:

        J-1 on viisumi, jolla suomalaiset väitöskirjan tekijät, tutkijat ja professorit tulevat 6 kk-1 vuoden vierailulle amerikkalaisiin yliopistoihin. Se vaatii vastaanottavan tahon kutsun ja sponsoroinnin. Vastaanottava taho vaatii yleensä rahoitusselvityksen. J-1 viisumi on voimassa maksimissaan 5 vuotta (riippuu myös vastaanottavasta tahosta), jonka jälkeen on pakko lähteä maasta. Sen päälle tulee yleensä 2 vuoden karenssi kotimaassa. Tunnen henkilökohtaisesti useita tällä viisumilla USA:ssa olleita/olevia. En näe käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta saada J-1 viisumia reppumatkailuun.

        J-1-viisumilla maassa ovat myös au pairit ja kulttuurivahdoissa olijat. Itse olen ollut kaksi kertaa Yhdysvalloissa J-1-viisumilla; ensin vuoden au pairina lisäksi viisumin sallima 30 pv ns, "grace period" matkailuun ja toisen kerran kesän kesävaihdossa Kaliforniassa opiskeluaikana, asuin paikallisessa perheessä ja työskentelin kirjakaupassa.

        Molemmilla kerroilla vaihto-ohjelmat olivat järjestöjen kautta kutsulla, viisumia varten tarvittiin erilaisia todistuksia ja dokumentteja Suomesta ja Yhdysvalloista(aikaa on kulunut parikymmentä vuotta, joten en enää tarkalleen muista mitä dokumentteja vaadittiin, säännötkin ovat varmaan jonkin verran muuttuneet).

        Au pair-vuoden jälkeen lomailin alle 6 kk päästä pari viikkoa Yhdysvalloissa ja olin toisella j-1-viisumilla 1½ vuoden päästä ensimmäisen umpeutumisesta, joten ainakaan silloin maahantuloon ei ollut kahden vuoden karenssia.

        J-1-viisumia ei kuitenkaan siis saa reppumatkailua varten vaan erilaisiin tarkasti määriteltyihin vaihto-ohjelmiin.


      • höyryä pataan
        matkailija-x kirjoitti:

        J-1-viisumilla maassa ovat myös au pairit ja kulttuurivahdoissa olijat. Itse olen ollut kaksi kertaa Yhdysvalloissa J-1-viisumilla; ensin vuoden au pairina lisäksi viisumin sallima 30 pv ns, "grace period" matkailuun ja toisen kerran kesän kesävaihdossa Kaliforniassa opiskeluaikana, asuin paikallisessa perheessä ja työskentelin kirjakaupassa.

        Molemmilla kerroilla vaihto-ohjelmat olivat järjestöjen kautta kutsulla, viisumia varten tarvittiin erilaisia todistuksia ja dokumentteja Suomesta ja Yhdysvalloista(aikaa on kulunut parikymmentä vuotta, joten en enää tarkalleen muista mitä dokumentteja vaadittiin, säännötkin ovat varmaan jonkin verran muuttuneet).

        Au pair-vuoden jälkeen lomailin alle 6 kk päästä pari viikkoa Yhdysvalloissa ja olin toisella j-1-viisumilla 1½ vuoden päästä ensimmäisen umpeutumisesta, joten ainakaan silloin maahantuloon ei ollut kahden vuoden karenssia.

        J-1-viisumia ei kuitenkaan siis saa reppumatkailua varten vaan erilaisiin tarkasti määriteltyihin vaihto-ohjelmiin.

        Kahden vuoden sääntö ei koske sinänsä maahantuloa vaan uutta viisumia. Visa Waiverilla eli "viisumitta" voi tulla toki 90 pv ajaksi vaikka karenssi olisi päällä. Karenssi taitaa tosiaan koskea vain osaa J-1 ohjelmista. Sitäkin voi yrittää tosin kiertää ns. waiverilla.

        http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_1296.html


    • naurattaa

      taitaa tulla äitiä ikävä....näitä haavelijoita sitä riittää....

    • saatana!

      "patuvaan" Kiitos Ja sie jolla naurattaa,jospa nyt menis siitä trollaamasta ja nuolemaan sauli niinistön persettä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe