meikkauksesta ja pukeutumisesta

tättähäärä

Monenko vanhana annat lapsellesi luvan meikata ja pukeutua niinkuin itse tahtoo?

Omani ovat 15.v tyttö ja 16.v poika.

Tyttären vaatteet olen ennen ostamista hyväksyttänyt itselläni ensin ja niin aijon vielä jatkossakin tehdä, sillä mitään napapaitoja en hyväksy, verkkosukkahousuista ja stringeistä puhumattakaan.

Meikataamisen annoin tyttärelleni luvan 12.v, mutta ainoastaan juhlia varten ja se pitää edelleen.

Poikani kanssa on hiukan lepsumpaa, hän saa ostaa omat vaatteensa sillä ehdolla ettei niissä ole mitään natsi merkkejä tai idjoottimaisia tekstejä.
Yhden pipon pistin pannaan nyt kyllä viimeksi, kun siinä luki "vittu".

Poikani annan myös meikata muuten paitsi kouluun.
Tosin ei hän muuta käytä kuin kajalia (on rock henkinen).

51

9171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempana

      lapset valitsevat vaatteensa itse ja minä maksajana hyväksyn ne. jos kiistaa tulee, käydään vaatesota, jossa pitää olla molemminpuolin pitävät perustelut ennenkuin ollaan rauhanneuvotteluissa. ihan sama onko kyseessä tyttö vai poika.

      ihonhoidon ja meikkauksen hoitavat itse siitäalkaen, kun tarkempi ihonhoito on tullut tarpeeseen. kevyt pohjameikki ja vähän huulipunaa/kiiltoa tytöllä ja huvin puhdistettu iho finninamalla on arkenakin kiva.

    • mirkku

      no huh huh mitkä säännöt!!!
      mä ainakin saan meikata niin ku halun..tietty varmasti joku raja on mut!..ja ite ostan vaatteeni!!
      siis ne on jo 15 ja 16!!
      eikä saa meikata kouluu??
      tai muualle?
      en ymmärrä...
      nii ja mä oon 13!!!
      kyl mä sen ymmärrän et on joku raja nois vaatteissa ja meikeissä mut et e saa käyttää esim.stringejä?kuka ne nyt sit näkee?...

      • tyttö

        Olen itse vasta 14-vuotias ja meilläkin on paljon tiukemmat säännöt kuin kavereideni perheillä. Ala-asteella en saanut käyttää yhtään meikkiä, mutta meikkaqsin salaa kouluun ja pesin pois ennen kuin menin kotiin, koska kaikki muut saivat meikata. Nykyään saan meikata niinkuin tykkään, jos meikkaan hyvin tummasti niin äiti käskee vain vähentää. Vaatteet hyväksytän äidillä, koska hän ne maksaa, mutta ei ole vielä koskaan kieltänyt ostamasta jotain vaatetta. Stringeistä hän ei pidä, mutta koska tietää, että miltei kaikki luokkalaisenikin saavat käyttää niin antaa minunkin käyttää. Ymmärrän kyllä, että ketjun aloittaja haluaa rajoittaa, että tyttö ei meikkaa huoramaisesti tai muuten liikaa, mutta uskon että tyttäresi meikka silti varmasti kouluun. Usko pois. Hän on jo sen ikäinen, että ellei meikkaisi kouluun niin olisi varmasti hyvin koulukiusattu. Luokallani on yksi uskovainen tyttö, joka ei saa meikata, ja hänkin on tämän vuoksi koulukiusattu.

        Ketjun aloittajalle:
        Anna nyt tyttäresi meikata edes kouluun, mutta tarkistat vain että meikit ovat kohtuulliset. Tuo menee nimittäin jo hieman yli. Jos tyttäresi ei todellakaan meikkaa kouluun niin hän saa siitä kärsiä. Ja stringejäkin tyttäresi kaapista varmasti löytyy, koska hänen ikäisillään muillakin on. Hän ei vain kerro sinulle, koska tietää sinun olevan Hitlermäinen. Jos et anna tyttäresi tehdä jotain niin hän joko uskoo sinua ja saa kärsiä siitä tai tekee kielletyt asiat niin, että et tiedä. Ja uskon vahvasti, että tyttäresi ei vain kerro sinulle.


      • yks vaa...

        No nyt on pakko sanoo vaikka en ymmärrä mitää ku ei oo omia lapsia mutta ite olen 11 jopa.. Ja meikkaan melkein joka päivä mutta en kehtaa vielä kouluu meikata ku on sellanen vähä outo opettaja ni se saattaa jotai alkaa valittamaa mutta.. Aikamoiset säännöt on ihmettelen jos niitä lapsia ei ärsytä tuollaset säännöt!


      • jassu90
        tyttö kirjoitti:

        Olen itse vasta 14-vuotias ja meilläkin on paljon tiukemmat säännöt kuin kavereideni perheillä. Ala-asteella en saanut käyttää yhtään meikkiä, mutta meikkaqsin salaa kouluun ja pesin pois ennen kuin menin kotiin, koska kaikki muut saivat meikata. Nykyään saan meikata niinkuin tykkään, jos meikkaan hyvin tummasti niin äiti käskee vain vähentää. Vaatteet hyväksytän äidillä, koska hän ne maksaa, mutta ei ole vielä koskaan kieltänyt ostamasta jotain vaatetta. Stringeistä hän ei pidä, mutta koska tietää, että miltei kaikki luokkalaisenikin saavat käyttää niin antaa minunkin käyttää. Ymmärrän kyllä, että ketjun aloittaja haluaa rajoittaa, että tyttö ei meikkaa huoramaisesti tai muuten liikaa, mutta uskon että tyttäresi meikka silti varmasti kouluun. Usko pois. Hän on jo sen ikäinen, että ellei meikkaisi kouluun niin olisi varmasti hyvin koulukiusattu. Luokallani on yksi uskovainen tyttö, joka ei saa meikata, ja hänkin on tämän vuoksi koulukiusattu.

        Ketjun aloittajalle:
        Anna nyt tyttäresi meikata edes kouluun, mutta tarkistat vain että meikit ovat kohtuulliset. Tuo menee nimittäin jo hieman yli. Jos tyttäresi ei todellakaan meikkaa kouluun niin hän saa siitä kärsiä. Ja stringejäkin tyttäresi kaapista varmasti löytyy, koska hänen ikäisillään muillakin on. Hän ei vain kerro sinulle, koska tietää sinun olevan Hitlermäinen. Jos et anna tyttäresi tehdä jotain niin hän joko uskoo sinua ja saa kärsiä siitä tai tekee kielletyt asiat niin, että et tiedä. Ja uskon vahvasti, että tyttäresi ei vain kerro sinulle.

        niin..luuletko oikeesti et sulla on niin enkelimäiset lapset etteivät he käyttäisi "keillettyjä vaatteita"
        mulla on yks kaveri joka on uskovainen(tai niiden perhe on)
        ja sillä on kahet stringit ja piilottaa niitä aina kaapin perällä ja pesee itte.
        sit se meikkaa aina koulussa ennen ku tunnit alkaa!
        herää ääliö!!!!!!!
        nykyaika on nykyaikaa!!!


      • tyty
        tyttö kirjoitti:

        Olen itse vasta 14-vuotias ja meilläkin on paljon tiukemmat säännöt kuin kavereideni perheillä. Ala-asteella en saanut käyttää yhtään meikkiä, mutta meikkaqsin salaa kouluun ja pesin pois ennen kuin menin kotiin, koska kaikki muut saivat meikata. Nykyään saan meikata niinkuin tykkään, jos meikkaan hyvin tummasti niin äiti käskee vain vähentää. Vaatteet hyväksytän äidillä, koska hän ne maksaa, mutta ei ole vielä koskaan kieltänyt ostamasta jotain vaatetta. Stringeistä hän ei pidä, mutta koska tietää, että miltei kaikki luokkalaisenikin saavat käyttää niin antaa minunkin käyttää. Ymmärrän kyllä, että ketjun aloittaja haluaa rajoittaa, että tyttö ei meikkaa huoramaisesti tai muuten liikaa, mutta uskon että tyttäresi meikka silti varmasti kouluun. Usko pois. Hän on jo sen ikäinen, että ellei meikkaisi kouluun niin olisi varmasti hyvin koulukiusattu. Luokallani on yksi uskovainen tyttö, joka ei saa meikata, ja hänkin on tämän vuoksi koulukiusattu.

        Ketjun aloittajalle:
        Anna nyt tyttäresi meikata edes kouluun, mutta tarkistat vain että meikit ovat kohtuulliset. Tuo menee nimittäin jo hieman yli. Jos tyttäresi ei todellakaan meikkaa kouluun niin hän saa siitä kärsiä. Ja stringejäkin tyttäresi kaapista varmasti löytyy, koska hänen ikäisillään muillakin on. Hän ei vain kerro sinulle, koska tietää sinun olevan Hitlermäinen. Jos et anna tyttäresi tehdä jotain niin hän joko uskoo sinua ja saa kärsiä siitä tai tekee kielletyt asiat niin, että et tiedä. Ja uskon vahvasti, että tyttäresi ei vain kerro sinulle.

        Kyllä menee hyvin, jos kiusataan siitä ettei meikkaa/käytä stringejä tms. Ei kevät oikeesti!

        Ite en meikkaa/käytä stringejä, vaikkei äiti oo koskaan mua kieltänyt. Mun mielestä se vaan on niin tosi tyhmää. Miks pitäis meikata? Poikien takia? Mulla on poikaystävä, joka ei välitä siitä, etten meikkaa ja kavereita/ystäviä on. Osa niistä meikkaa, osa ei. Koulussa ei oo koskaan kiusattu.

        Ketjun aloittaja: Mun mielestä kyllä pitäis antaa tytön meikata ja hankkia itelleen ominaisia vaatteita, jos se kerta niin haluaa, mutta tietty voi vähän rajoittaa, ettei ihan huoralta näytä. Pojalle on ihan hyvät säännöt kyllä. Mutta mikset pidä tytölle tasavertaisia sääntöjä, kuin pojalle? Ovathan ne melkee samanikäsiäki :/


      • no jopas
        tyttö kirjoitti:

        Olen itse vasta 14-vuotias ja meilläkin on paljon tiukemmat säännöt kuin kavereideni perheillä. Ala-asteella en saanut käyttää yhtään meikkiä, mutta meikkaqsin salaa kouluun ja pesin pois ennen kuin menin kotiin, koska kaikki muut saivat meikata. Nykyään saan meikata niinkuin tykkään, jos meikkaan hyvin tummasti niin äiti käskee vain vähentää. Vaatteet hyväksytän äidillä, koska hän ne maksaa, mutta ei ole vielä koskaan kieltänyt ostamasta jotain vaatetta. Stringeistä hän ei pidä, mutta koska tietää, että miltei kaikki luokkalaisenikin saavat käyttää niin antaa minunkin käyttää. Ymmärrän kyllä, että ketjun aloittaja haluaa rajoittaa, että tyttö ei meikkaa huoramaisesti tai muuten liikaa, mutta uskon että tyttäresi meikka silti varmasti kouluun. Usko pois. Hän on jo sen ikäinen, että ellei meikkaisi kouluun niin olisi varmasti hyvin koulukiusattu. Luokallani on yksi uskovainen tyttö, joka ei saa meikata, ja hänkin on tämän vuoksi koulukiusattu.

        Ketjun aloittajalle:
        Anna nyt tyttäresi meikata edes kouluun, mutta tarkistat vain että meikit ovat kohtuulliset. Tuo menee nimittäin jo hieman yli. Jos tyttäresi ei todellakaan meikkaa kouluun niin hän saa siitä kärsiä. Ja stringejäkin tyttäresi kaapista varmasti löytyy, koska hänen ikäisillään muillakin on. Hän ei vain kerro sinulle, koska tietää sinun olevan Hitlermäinen. Jos et anna tyttäresi tehdä jotain niin hän joko uskoo sinua ja saa kärsiä siitä tai tekee kielletyt asiat niin, että et tiedä. Ja uskon vahvasti, että tyttäresi ei vain kerro sinulle.

        Olen 21-vuotias enkä vieläkään meikkaa kouluun tai töihin kuin poikkeustilanteissa. Stringejäkään en käytä kuin harvakseltaan. Epämukavathan ne on ja tutkitusti "terveysriski", levittävät siis pöpöjä.
        Nykynuorilla on kyllä tavattoman vaikeaa, jos siitä kiusataan, ettei naamaansa jatkuvasti maalaa... Ihon kunnosta on tietysti huolehdittava.
        Ymmärrän toki, että monet pohjoismaalaiset ovat kovin vaaleita ja kevyt meikki tuo kasvoja esille. (Itse olen tumma, joten ehkä siksikään en koe jokapäiväistä meikkaamista tarpeelliseksi. Ja on mukavaa kun ei tarvitse tuntea itseään alastomaksi ilman meikkiä, ja jo pienikin "tälläytyminen" tuo erityisyyttä.) Mutta teineillä meikkaus menee helposti yliampuvaksi ja kaduilla näkee melkoisia sotamaalauksia...
        Vanhempien tulee asettaa rajoja ja katsoa perään minkä näköisinä lapset kulkevat. On surullista katsella "pikkuhutsuja" ja muita äärimmäisyyksiä.
        Tosin rajansa rajojen asettamisellakin... Murkut etsivät omaa identiteettiään ja ihmisethän ilmaisevat itseään myös vaatteilla ja muilla ulkoisilla jutuilla.


      • eNNY
        tyttö kirjoitti:

        Olen itse vasta 14-vuotias ja meilläkin on paljon tiukemmat säännöt kuin kavereideni perheillä. Ala-asteella en saanut käyttää yhtään meikkiä, mutta meikkaqsin salaa kouluun ja pesin pois ennen kuin menin kotiin, koska kaikki muut saivat meikata. Nykyään saan meikata niinkuin tykkään, jos meikkaan hyvin tummasti niin äiti käskee vain vähentää. Vaatteet hyväksytän äidillä, koska hän ne maksaa, mutta ei ole vielä koskaan kieltänyt ostamasta jotain vaatetta. Stringeistä hän ei pidä, mutta koska tietää, että miltei kaikki luokkalaisenikin saavat käyttää niin antaa minunkin käyttää. Ymmärrän kyllä, että ketjun aloittaja haluaa rajoittaa, että tyttö ei meikkaa huoramaisesti tai muuten liikaa, mutta uskon että tyttäresi meikka silti varmasti kouluun. Usko pois. Hän on jo sen ikäinen, että ellei meikkaisi kouluun niin olisi varmasti hyvin koulukiusattu. Luokallani on yksi uskovainen tyttö, joka ei saa meikata, ja hänkin on tämän vuoksi koulukiusattu.

        Ketjun aloittajalle:
        Anna nyt tyttäresi meikata edes kouluun, mutta tarkistat vain että meikit ovat kohtuulliset. Tuo menee nimittäin jo hieman yli. Jos tyttäresi ei todellakaan meikkaa kouluun niin hän saa siitä kärsiä. Ja stringejäkin tyttäresi kaapista varmasti löytyy, koska hänen ikäisillään muillakin on. Hän ei vain kerro sinulle, koska tietää sinun olevan Hitlermäinen. Jos et anna tyttäresi tehdä jotain niin hän joko uskoo sinua ja saa kärsiä siitä tai tekee kielletyt asiat niin, että et tiedä. Ja uskon vahvasti, että tyttäresi ei vain kerro sinulle.

        juu oon samaa mieltä sun kanssa


      • ~nallukainen~

        Oon samaa mieltä! Toihan on ihan sairasta! Tollasen mutsin lapsii ihan varmaan syrjitään ja niil on huono omatunto yms. Jos haluu käyttää stringei nii sit antaa käyttää..eihä niit kukaa nää niinku mirkku jo sanoki? Ne vaikuttaa varmaa vaa itsevarmuuteen...Kas kun ei kiellä rakastumasta...:O


      • Anonyymi

        Niin haloo? Ei niit kukaa nää?!


      • Anonyymi

        Niin? Oot oikees


    • 2lapsen äiti

      Itselläni on 13-vuotias tyttö ja 16-vuotias. Tarkastan vaatteet etteivät ole rivoja. 16-vuotias saa käyttää stringejä ja meikata koska tahtoo, kunhan ei meikkaa liikaa. 13-vuotias saa meikata kouluun vähän. Napapaidathan ovat varsinkin kesällä aivan normaaleja, pidän itsekin napapaitoja kesällä, vaikka olenkin jo vanha. Mitä pahaa napapaidoissa on.

      Miski kiellät nämä kaikki lapsiltasi. He tekevät sen kuitenkin. Vanhempi tyttäreni polttaa tupakkaa, mutta tätä en hyväksy, mutta annan hänen tehdä sitä, koska tiedän, että vaikka sen häneltä kieltäisin niin hän tekisi sitä kuitenkin.

      Tiesitkö, että jonkun tutkimuksen mukaan n.70% 15-17-vuotiaista on jo harrastanut seksiä. Miltei kaikki maistaneet tupakkaa ja alkoholia. Uskoisin, että sinun lapsesi ovat jo harrastaneet seksiä. Tai no jos olet noin tiukka äiti niin tyttärelläsi tuskin on paljon kavereita, saati sitten poikaystäviä. Lapsesi kärsii sinusta, vaikka yrität hyvää, mutta vain vahingoitat lapsiasi. Anna heidän aikuistua, eivät he ole enää mitään 11-vuotiaita. Vanhemman tyttäreni 16-vutoias paras kaveri on jo muuttanut pois kotoakin. Vanhempi tyttärenikin on jo puhunut pois muutosta, mutta olen pyytänyt häntä odottamaan edes siihen asti, että hän täyttää 17vuotta. Lapsesi eivät koskaan aikuistu jos et anna heidän aikuistua.

      • jassu90

        onneks sä et oo mun äiti!!!!
        siis 16vuotias on jo melkein täysikäinen!!!
        mä oon kohta 14 käytän stringejä ja meikkaan. ja äiti ittekkin on ostanu mulle stringejä.
        napapaitoja käytän kans koska mulla on napakoru.
        äidillä ja mulla on hyvät välit ja välillä se lainaa mun meikkejä ja vaatteita.
        se sano et sillä ei oo mitään syytä puuttuu mun pukeutumiseen kunhan en kulje kadulla alsti.
        ,mun äiti on 43


      • 2lapsen äiti
        jassu90 kirjoitti:

        onneks sä et oo mun äiti!!!!
        siis 16vuotias on jo melkein täysikäinen!!!
        mä oon kohta 14 käytän stringejä ja meikkaan. ja äiti ittekkin on ostanu mulle stringejä.
        napapaitoja käytän kans koska mulla on napakoru.
        äidillä ja mulla on hyvät välit ja välillä se lainaa mun meikkejä ja vaatteita.
        se sano et sillä ei oo mitään syytä puuttuu mun pukeutumiseen kunhan en kulje kadulla alsti.
        ,mun äiti on 43

        Toivottavasti et tarkoittanut, että minä olen ääliö. Jos et osoittanut tuota viestiä minulle niin miksi vastasit minulle? Ja minähän sanoin itsekin, että tyttäreni saa meikata ja käyttää napapitoja, joten mitä sekoilet??


      • jassu90
        2lapsen äiti kirjoitti:

        Toivottavasti et tarkoittanut, että minä olen ääliö. Jos et osoittanut tuota viestiä minulle niin miksi vastasit minulle? Ja minähän sanoin itsekin, että tyttäreni saa meikata ja käyttää napapitoja, joten mitä sekoilet??

        en tarkottanu sulle. tuli vahingos tohon.


      • xxx

        "Miski kiellät nämä kaikki lapsiltasi. He tekevät sen kuitenkin. Vanhempi tyttäreni polttaa tupakkaa, mutta tätä en hyväksy, mutta annan hänen tehdä sitä, koska tiedän, että vaikka sen häneltä kieltäisin niin hän tekisi sitä kuitenkin. "

        Tällä kasvattajan moraalilla pötkii jo pitkälle! Ottakaapa oppia.


      • 2lapsen äiti
        xxx kirjoitti:

        "Miski kiellät nämä kaikki lapsiltasi. He tekevät sen kuitenkin. Vanhempi tyttäreni polttaa tupakkaa, mutta tätä en hyväksy, mutta annan hänen tehdä sitä, koska tiedän, että vaikka sen häneltä kieltäisin niin hän tekisi sitä kuitenkin. "

        Tällä kasvattajan moraalilla pötkii jo pitkälle! Ottakaapa oppia.

        Vanhempi tyttäreni saa myös juoda kotona kohtuullisesti. Parempi niin. Toiset taas kieltävät lapseltaan juomisen kotona, onko sitten parempi, että hän juo kylällä kenenkään valvomatta. Kyllähän minäkin yritin puhua tyttärelleni tupakoinnin vaaroista, mutta mitä se hyödyttää, jos hän ei saa polttaa minun nähteni niin hän polttaa salassa, kuten uskon sinunkin lapsiesi tekevät (mikäli sinulla on teini-ikäisiä lapsia.) Tyttäreni koulussa tehtiin kysely alkoholin käytöstä ja tuoakoinnista sekä seksistä. Yli 90% nuorista poltti tupakkaa ja joi alkoholia vähintään kerran kuukaudessa. Mielestäni erittäin vastuuttomia ovat äidit, jotka kieltävät nämä lapsiltaan ja sitten lapset tekevät näitä kenenkään valvomatta kylillä, ottavat kavereiden pulloista kulauksia ja eivät tiedä mitä pulloissa on. Mielummin annan tyttäreni juoda kotona turvallisessa ympäristössä ja ainakin tiedän mitä tyttäreni on juonut ja ainakaan ei tule juotua kohtuuttomasti.


      • xxx
        2lapsen äiti kirjoitti:

        Vanhempi tyttäreni saa myös juoda kotona kohtuullisesti. Parempi niin. Toiset taas kieltävät lapseltaan juomisen kotona, onko sitten parempi, että hän juo kylällä kenenkään valvomatta. Kyllähän minäkin yritin puhua tyttärelleni tupakoinnin vaaroista, mutta mitä se hyödyttää, jos hän ei saa polttaa minun nähteni niin hän polttaa salassa, kuten uskon sinunkin lapsiesi tekevät (mikäli sinulla on teini-ikäisiä lapsia.) Tyttäreni koulussa tehtiin kysely alkoholin käytöstä ja tuoakoinnista sekä seksistä. Yli 90% nuorista poltti tupakkaa ja joi alkoholia vähintään kerran kuukaudessa. Mielestäni erittäin vastuuttomia ovat äidit, jotka kieltävät nämä lapsiltaan ja sitten lapset tekevät näitä kenenkään valvomatta kylillä, ottavat kavereiden pulloista kulauksia ja eivät tiedä mitä pulloissa on. Mielummin annan tyttäreni juoda kotona turvallisessa ympäristössä ja ainakin tiedän mitä tyttäreni on juonut ja ainakaan ei tule juotua kohtuuttomasti.

        Olen murroikäisten poikien äiti, joten älä huolehdi. Olen vain onnistunut kasvattamaan omani niin, että meillä keskustellaan asioista ja vanhempien ohjeita kunnioitetaan ja niitä noudatetaan. Poikani eivät juokse kylillä ryyppäämässä ja nurkan takana tupakalla. Ovat luotettavia nuoria miehiä, jotka osaavat tulla juttelemaan omista mietteistään ja kavereiden tuomista juomis- ja tupakkapaineista. Itsenäisyyskasvatukseni on sitä, että he osaavat tehdä erilaisia päätöksiä kuin kaverinsa.

        Minä luotan poikiini ja he luottavat minuun. Minun vastuullisuuteni ei ole samanlaista kuin sinun. Uskomatonta väittää, että on vastuutonta kieltää lapsiltaan päihteet!


      • nauraa
        jassu90 kirjoitti:

        onneks sä et oo mun äiti!!!!
        siis 16vuotias on jo melkein täysikäinen!!!
        mä oon kohta 14 käytän stringejä ja meikkaan. ja äiti ittekkin on ostanu mulle stringejä.
        napapaitoja käytän kans koska mulla on napakoru.
        äidillä ja mulla on hyvät välit ja välillä se lainaa mun meikkejä ja vaatteita.
        se sano et sillä ei oo mitään syytä puuttuu mun pukeutumiseen kunhan en kulje kadulla alsti.
        ,mun äiti on 43

        Kuules 16- vuotias on vielä LAPSI puhumattakaan 13-14 vuotiaista. Napakoru ja stringit sun ikäisellä näyttää lähinnä vain siltä että YRITÄT näyttää vanhemmalta siinä pahasti ontuen, todellisuudessa olet vain surkuhupaisa näky:)


      • RäPs^
        nauraa kirjoitti:

        Kuules 16- vuotias on vielä LAPSI puhumattakaan 13-14 vuotiaista. Napakoru ja stringit sun ikäisellä näyttää lähinnä vain siltä että YRITÄT näyttää vanhemmalta siinä pahasti ontuen, todellisuudessa olet vain surkuhupaisa näky:)

        mun mielestä vanhempien pitää antaa lapsen ite päättää vaatteistaan/ meikeistä ja sit vanhemmat/vanhempi voi rajoittaa sitä mut vaan vähän et vaik ei saa käyttää meikkii ala-asteel...
        ite meen seiskalle ja käytän meikkiä oman mielen mukaan miten nyt menee väik bileisiin ni totakai enemmän!!! eikä napakoru oo tyhmän nököne!!

        Vanhemmille:
        maailma muuttuu!!!


      • sua

        Jo kirjoitustapasi herättää huomioni ja epäilyni 2lapsen äiti(=todellisuudessa ehkä oletkin itse tämä murrosikäinen). Joka tapauksessa ihmettelen ensinnäkin että mikä on se tutkimus jonka mukaan noin 70%:lla 15-17 vuotiaista olisi seksi kokemuksia????!!! Mä pyyhi takapuoleni sellasilla tutkimuksilla,EN USKO!!Ehkä muistatkin minkä järjestön yms. tutkimus oli kyseessä?. Sanon myös et sun lapsillas on melko pinnalllisia ja kestämättömiä ystävyyssuhteita jos ne on seksin harrastamisesta, juomisesta ja tupakasta kiinni!!!!Aikuistuminen lähtee siitä kun uskaltaa olla erilainen ku muut ikäisensä!!!ARGgghhhhh


      • kröhöm
        2lapsen äiti kirjoitti:

        Vanhempi tyttäreni saa myös juoda kotona kohtuullisesti. Parempi niin. Toiset taas kieltävät lapseltaan juomisen kotona, onko sitten parempi, että hän juo kylällä kenenkään valvomatta. Kyllähän minäkin yritin puhua tyttärelleni tupakoinnin vaaroista, mutta mitä se hyödyttää, jos hän ei saa polttaa minun nähteni niin hän polttaa salassa, kuten uskon sinunkin lapsiesi tekevät (mikäli sinulla on teini-ikäisiä lapsia.) Tyttäreni koulussa tehtiin kysely alkoholin käytöstä ja tuoakoinnista sekä seksistä. Yli 90% nuorista poltti tupakkaa ja joi alkoholia vähintään kerran kuukaudessa. Mielestäni erittäin vastuuttomia ovat äidit, jotka kieltävät nämä lapsiltaan ja sitten lapset tekevät näitä kenenkään valvomatta kylillä, ottavat kavereiden pulloista kulauksia ja eivät tiedä mitä pulloissa on. Mielummin annan tyttäreni juoda kotona turvallisessa ympäristössä ja ainakin tiedän mitä tyttäreni on juonut ja ainakaan ei tule juotua kohtuuttomasti.

        Vai että koulussa tehty tutkimus, sinä et sitten yhtään epäile mitään!! Yläasteikäisilllä on paha tapa peitellä kokemattomuuttaan näissä asioissa kun itsetunto on mitä on. Oikea totuus vaatisi luotettavaa valheen paljastuskonetta, jolloin todelliset luvut saataisiin:)


    • sannuli

      Millä logiikalla annat pojallesi oikeuden valita itse vaatteensa sekä meikata kouluuun, mutta kiellät tämän saman tyttäreltäsi? Heillä ei kuitenkaan ole mitään valtavaa ikäeroa, joten mielestäni teet väärin. Jos kyseessä on noin samanikäiset lapset, niin molemmilla tulisi olla samat säännöt myös pukeutumisessa ja meikkaamisessa.

      Ja niin... Kuten on hyvin tullut ilmi aiemmissa kirjoituksissa, niin hyvin usealta 15-vuotiaalta löytyy niitä stringejä kaapista...vaikkei äiti siitä tietäisikään... Ja kuten joku jo kysyikin; mitä pahaa niissä edes on...?

      Jyrkät kiellot ja epätasa-arvoisuus miltein samanikäisten sisarusten välillä saa helposti aikaan sen, että sääntöjä ja kieltoja tekee mieli rikkoa ja venyttää...

      Kukaan meistä ei ole täydellinen ja jokaisella on omat kasvatusperiaatteensa, mutta peiliin katsominen tekisi välistä ihan hyvää.

    • tyttö83

      Pakko vastata tähän keskusteluun, vaikkei itselläni lapsia olekaan. Olen 21-vuotias ja asun avomieheni kanssa.

      Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että osittain olen samaa mieltä, mutta osittain eri mieltä.
      Kauhistelen monesti alle 16-vuotiaiden pukeutumista ja meikkaamista, kun he näyttävät suoraan sanottuna maksullisilta tytöiltä. En ikimaailmassa haluaisi, että lapseni näyttäisi siltä (jos joskus saan lapsia). Kuitenkin on monia sen ikäisiä, jotka pukeutuvat ja meikkaavat todella fiksusti ja näyttävät kauniilta. En tosiaan tarkoita, etteivät nuoret saisi meikata ja laittautua, vaan hyvän maun rajoissa.
      Se, että kiellät stringit tytöltäsi?? sitä en ymmärrä ollenkaan. Eikös alusvaatteet ole kuitenkin jokaisen oma asia, eikä stringeissä ole mitään "väärää"?
      Se on ihan ok juttu, että hyväksytät vaatteet, jos kerran tyttösi ei muuten osaa ostaa "kunnon" vaatteita. Itse olisin tosin pitänyt outona, jos minun olisi ollut pakko näyttää kaikki vaatteet äidilleni ennen ostoa, sillä osasin kyllä tuon ikäisenä katsoa mitä päälleni laitan. Ehkä ajat ovat muuttuneen niin rajusti kuudessa vuodessa; tiedä sitä sitten...
      Meikkaamisessa sama juttu kuin pukeutumisessa, eli jos sen osaa tehdä siististi, niin en näe mitään väärää siinä että kouluun tai muutenkin kuin juhliin meikataan. Ei kuitenkaan mitään sotamaalauksia, vaan esim. ripsiväri ja huulikiilto. Olen minäkin meikannut satunnaisesti myös kouluun 12 vuotiaasta asti, en kuitenkaan aina.
      Ja Sinulle, joka vastasit että tyttö tulee kiusatuksi koulussa jossei meikkaa: aivan naurattaa! No, ehkäpä sinä kuulut niihin kovisteineihin, joille se meikkaaminen on kaikki kaikessa. Huvittavaa silti.

      Olen itse ollut ilmeisesti helppo nuori; ainakin siitä päätellen mitä täältä lukee ja muutenkin kuulee. En ole uskovainen tai muutekaan mikään hörhö, minulla on koko kouluajan ollut kavereita, tupakkaa olen kerran maistanut (enkä koskaan enää), alkoholia join alle 18 vuotiaana aika vähän eikä koskaan ole ollut riitoja vanhempien kanssa mitenkään pahasti. Olen todennut, että kannattaa olla vanhemmille luottamuksen arvoinen niin ei tule ongelmia. Oli minullekin asetettu rajoja (esim. kotiintuloaika, josta kuitenkin voi keskustella tapauskohtaisesti). Siksi on välillä vaikea ymmärtää teinejä kaikkine ongelmineen.

      Vielä alkuperäiselle kirjoittajalle: teillä on ilmeisesti(?) sellainen tilanne, että tyttö ostaa jollain lailla huonoja vaatteita, ellet kiellä. Koska muuten olisi ihan hyvä juttu, ettei sinun tarvitsisi "antaa lupaa" meikkaamiseen ja pukeutumiseen, vaan juttelisit tytön kanssa ja sanoisit, että hyvän maun rajoissa kaikki on ok. Se on sitten toinen juttu, jos on niin kovin erilainen hyvä maku...

    • Tsih

      Onneksi viestin aloittaja ei ole äitini, vihaisin häntä sydämeni pohjasta sitten.
      Olen aina ollut ja mennyt miten halunnut, vaikka äiti on jotain taustalla marissut niin en ole noteerannut. Kun aloitin polttamisen ja juomisen kerroin äidilleni, joka sanoi että "itse päätät itsestäsi", olen aina saanut laittaa juuri ne vaatteet mitkä haluan, koska äidillä ei ole oikeutta puuttua pukeutumiseeni. Onhan hän aina valittanut, mutta minä en kuuntele pätkääkään. Lähdin kotoa 16-vuotiaana.
      Istumme silloin tällöin äidin kanssa iltaa ja juomme viiniä ja poltamme tupakkaa. Kerron aina huoleni ja iloni äidilleni. Ja olen iloinen siitä että hän ole koskaan puuttunut liikaa elämääni. Totta kai kuuntelen hänen neuvojaan, en ehkä niitä aina noudata, mutta täytyy minun kuulla hänen mielipiteensä.
      Rakastan äitiäni yli kaiken.
      Ja minä olen hänen "oma kapinnalinen tyttönsä" niin kuin hän minua kutsuu :).
      Äidit antakaa lastenne elää vähän, ehkä he sitten arvostavat teitä paremmin.
      Mutta taplatkoon kukin tavallaan.
      Kiitos ja hyvää yötä.

    • Maria

      Itse olen vasta 12-vuotias, meikkaan joka päivä ja vaatteistani päätän itse. En kuitenkaan pukeudu huoramaisesti, joten ei äidilläni ole syytä huoleen.
      En tajua, miksi lasten täytyisi pyytää joka vaatteen ostamiseen lupaa ja miksi kouluun ei voisi meikata!? On totta, että joissain kouluissa kiusataan, jos ei meikata tai pukeuduta tietyllä tavalla. Mielestäni olisi hyvä antaa tyttäresi meikata kouluun, kohtuullisesti. Ja kyllä hän varmasti vaatteensakin osaa valita, voithan sanoa, ettei hän saa ostaa mitään paljastavaa!

      Tietysti tämä on vain minun mielipiteeni ja olen tosiaankin vasta 12-vuotias lapsi.

    • It's me!:)

      suoraan sanottuna kamala äiti...
      Onneksi et ole minun äiti!!!!
      Minulla on paljon vapaammat rajat(olen 15w.)
      Olen luottamuksen vanhemmiltani ansainnut, ja sitä myöten vaan vapauksia.
      Mutta aivan hirveä äiti olet...
      Hei haloo.. ollaan 2000-luvulla..
      Eikä millään 50-luvulla...
      Että kannattas miettiä,että tyttös tekee kuitenkin kaiken mitä sä kiellät,ja vaan sen takia,koska hänen ystävänsä luultavammin saa meikata ja valita itse omat vaatteensa,tämän vuoksi tyttösi rikoo asettamiasi rajoja, ettei tulisi kiusatuksi esim.koulussa.
      nimittäin nykyään kiusataan koulussa jo pelkästää pukeutumisen takia...
      Että kannattas miettiä vielä toisen kerran noita rajoja...

    • tyttö85

      kaikki sanoo täl palstal et tyttös tekee kuitenkin sen mitä kiellät, mut mä oon sitä mieltä että sun tyttö tekee viel enemmän!

      Jos sä asetat noin tiukkoja sääntöjä niin varmasti sun lapset kääntyy jossain vaihees sua vastaan ja sit ei auta enää mikään! Ne rikkoo kaikkia sääntöjä ja sellaisiakin joita et ole edes vielä asettanut!

      Täällä palstalla ihmiset sanoo että varmasti tytölläsi on stringit jossain piilossa, no minä uskon että hänellä on jotain vielä "kauheampaakin" piilossa sinulta, kuten joku erittäin paljastava paita tai minihame ja poskipunaa!

      Jonain päivänä, voin kokemuksesta kertoa, että jonakin kauniina päivänä lapsesi ikäänkuin räjähtävät ja kokeilevat KAIKKEA kerralla, ja vain siksi koska sinä et antanut heidän tehdä MITÄÄN.

      Voisitko kertoa mitä yrität saavuttaa näillä rajoillasi ja mikset luota lapsiisi?!?

      (niin ja miksi POIKASI meikkaaminen on sallittua, mutta tyttösi ei???)

    • xxx

      Eiköhän sinun linjasi ole ihan hyvä. Ainahan tuota voi vähän kohentaa eli miettiä, miksi joitain rajoja on asettanut ja onko aika joidenkin rajojen purkamiseen.

      Melkoisen uskomatonta tekstiä olet saanut luettavaksesi näiltä pikkuihmisiltä. Anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pikkuhuoran näköisiä typyjä on kouluissa paljonkin, mutta järkevämpi pukeutuminen vie pidemmälle. (Arvaan, että tähän lauseeseen tulen saamaan yhtä iloisia kommentteja, kuin täällä on jo viljelty;-)) Oma murroikäinen poikani kertoilee usein, kuinka pojat keskenään halveksivat näitä itsensäpaljastelija-tyttöjä. Tyttö-ressukat vaan luulevat toisin, mainosten uhreja kun ovat.

      Nuortenkin on turvallisempaa kasvaa aikuisten kanssa, jotka pystyvät asettamaan nuorilleen rajoja. Ihmisen kasvu kypsään aikuisuuteen tarvitsee tukea - sitä rajat ovat.

      • aikuinen

        uhri jos katselet vain murkkujen vaatetusta etkä heitä itseään.
        Luulisi sinun tuntevan sananlaskun "Moni kakku päältä kaunis..." Se nimittäin sopii myös tähän aiheeseen.


      • minä

        Eihän kukaan ole sanonut, että pitäisi antaa pukeutua kuin huora. Mutta jos tyttö on vastuuntuntoinen niin antaa hänen valita vaatteensa itse, tekee vain selväksi, että huorahtavia vaatteita ei osteta. Ja tietenkin voi antaa vaikka 15-vuotiaankin meikata kouluun, mutta tekee myös selväksi, että kuuluu meikata siististi eikä huoramaisesti! Jos vähänkään luottaa lapsiinsa niin antaa heidän tehdä itse omat päätöksensä, mutta tekee rajat selviksi. Jos ei anna lapsen meikata kouluun tai pukeutua niinkuin muutkin normaalisti joutuu todella helposti kiusauksen kohteeksi. Ja kyllä lapsia pitää ohjata tekemään omia itsenäisiä ohjattuja päätöksiään.


      • juolavehnä
        minä kirjoitti:

        Eihän kukaan ole sanonut, että pitäisi antaa pukeutua kuin huora. Mutta jos tyttö on vastuuntuntoinen niin antaa hänen valita vaatteensa itse, tekee vain selväksi, että huorahtavia vaatteita ei osteta. Ja tietenkin voi antaa vaikka 15-vuotiaankin meikata kouluun, mutta tekee myös selväksi, että kuuluu meikata siististi eikä huoramaisesti! Jos vähänkään luottaa lapsiinsa niin antaa heidän tehdä itse omat päätöksensä, mutta tekee rajat selviksi. Jos ei anna lapsen meikata kouluun tai pukeutua niinkuin muutkin normaalisti joutuu todella helposti kiusauksen kohteeksi. Ja kyllä lapsia pitää ohjata tekemään omia itsenäisiä ohjattuja päätöksiään.

        olet kirjoittanut:"lapsia pitää ohjata tekemään omia itsenäisiä ohjattuja päätöksiään"
        Onko ohjattu päätös itsenäinen?
        Mitä muuten tarkoitat suosikkisanallasi "huorahtava"?
        Ja montako huoraa tunnet?


    • Minni

      Hei,

      Itse olen 21-vuotias ja hyvin pitkälle hyväksytin kaikki vaatteeni äidilläni. Mielestäni oli aivan reilua, että sillä joka vaatteeeni maksaa, on oikeus puuttua näihin hankintoihin. Jos halusin ostaa jotain mistä äitini ei pitänyt, oli minun ostettava se sitten omilla rahoillani. Onneksi meillä oli äitini kanssa samanlainen maku:=)

      Kuten joku (ainoa) fiksu ihminen ketjussa kirjoitti, en minäkään haluaisi lapseni näyttävän huoralta. Ja siltähän nykynuoret näyttävät! On aivan oikein estää tytärtäsi tekemästä tätä, mutta sinun täytyy vain keksiä joku rakentava keino...

      Vielä minun nuoruudessani (siis muutama vuosi sitten) nuoret pukeutuivat järkevästi:=(

      Toisaalta, sekin auttaisi jos nuoret laittaisivat päälleen oikean kokoisia vaatteita, eikä kahta kokoa liian pieniä...

      No, tässä siis jotain ajatuksia....Menipä sekavaksi:=)

      Ja pakko vilä sanoa tuolle yhdelle teinille, että kukaan järkevä ei kiusaa ketään sen takia ettei hän meikkaa, vaan juuri tuollaiset teinihuorat, jotka eivät nää elämässään mitään muuta tärkeää, kun olla "cool"...( = jenkkakahvat esiin ja silmät mustaksi ) Ohhoh!

      • tyty

        en oikeestaan mitään inhoo niin paljon ku yleistämistä!

        "en minäkään haluaisi lapseni näyttävän huoralta. Ja siltähän nykynuoret näyttävät!"

        joo! kaikki melkein näyttää. voi että miks noinki vanhat yleistää. luulis että osattas jo ajatella, että kaikki ihmiset on yksilöitä, vaikka kyllä aika useet käyttää samallaisia vaatteita jne. mutta siis ei kaikki näytä huoralta. minä en ainakaan!


    • ymmällään

      aikalaisen jännittävästi on kirjotettu!
      että tytöt jotka meikkaa ja pukeutuvat
      ns. "muodin mukaan" leimataan heti teini huoriksi! enkä tarkota että se olisi muotia (tiedän kyllä varsin hyvin mitä muoti sana tarkoittaa) mutta nykyaikana ihmiset pukeutuvat sillä tavalla! tai useammat ihmiset! se mitä nähdään koulukaverin päällä puetaan myös itselleen, koska ei ole saannut vapaasti pukeutua ja käyttää omaa identiteettiä! SE ON MATKIMISTA! mutta sitä tehdään koska itse ei osaa enään siinä vaiheessa päättää pukeutumisesta koska se on ollut tai on kielletty!
      voisin vaan käskeä katsomaan peiliin. itse pukeudun erillaisiin vaatteisiin kun teidän kutsumat "teini huorat". mutta silti, miettikääs jos te kerran käskette että teidän lasten pitää pukea kaavut päälle niin luulettekos että lapset tottelee?! se on se nuorten kapina, halutaan kokeilla rajoja! JA SE KUULUU JOKAISEN TEININ ELÄMÄÄN VAIKKA TE ÄIDIT YRITÄTTE SITÄ KIELTÄÄ! JA SIKSI NAURANKIN TEILLE PÄIN NAAMAA! luulette että teidän pikku liisa on ihan kiltti tyttö joka kulkee ilman meikkiä ja ei ole koskaan juonnut tai polttanut! VÄÄRIN! hän vaan tekee sitä salassa! ja siinä voi jossain vaiheessa käydä hullusti! ETTÄ HYVÄT IHMISET MAHDUTTAKAAN SIIHEN PIENEEN PÄÄHÄNNE! NUORET KOKEILEVAT JA RIKKOVAT RAJOJA! mutta sitten on taas toinen ääri laita, kun äiti ei "puutu" asioihin niin niitä rajoja ei tule yleensä rikottua, ei tule sitä veren makua suuhun kun tekee mieli kapinoida! ei tarvitse silloin kapinoida! ja ihmisten jotka pukeutuvat normaalisti ei ole koskaan tarvinnut kapinoida! heidän ei ole tarvinnut koskaan nousta äitiä vastaan koska hän on suonnut heille vapauksia!joita moni äiti ei suostu antamaan! olen myös huomannut että jos oma äiti ei ole saannu nuorena vapauksia nii se yleensä tarkoittaa että ei myöskään tytär tai poika saa! eli vahinko pistetään kiertämään! yhden ystäväni äiti on kuitenkin sen verran viisas että antaa tyttärelleen vapauksia! hän ei itse saannut nuorena tehdä mitää, ei edes seurustella... kun hän täytti 18 hänestä alkoi juomaan ja juhlimaan ja polttamaan hirvittävää tahtia! ETTÄ MIETTIKÄÄ! jokainen haluaa joskus kokeilla, mutta se kokeileminen ei saisi tapahtua tuolla tavalla!

    • felica

      Siis tajuatko paljonko lastasi rajoitat pukeutuuko tyttösi johonkin college pukuihin, ja varmaan koulussa tulee kommmenttia jos ei saa itse päättää vaatteistaan. Mitä pahaa jos laittaa hieman mascaraa ja huulikiiltoa ehkä jotain kiiltoa myös luomiin? Se ei ehköä enään tuossa vaiheessa ole sinun tehtäväsi päättää millaisia alusvaateita hän käyttää. Ostat varmaan puuterin värisiä rintsikoita ja ei missään nimessä saa mitään tamponeja käyttää, eikö? Mielestäni raja kulkee siinä kuudennen luokan ja ylä asteen välillä riippuu tietysti siitä miten lapsi itse asiaan suhtautuu.

    • Poika 16v

      (otan kantaa koko viestiketjuun, vaikka tämä onkin vastaus alkuperäiseen viestiin)

      Tässä keskustelussa on esitetty hyvin paljon mielipiteitä. Ensinnäkin todettakoon, että monet suunnilleen ikäiseni tytöt pukeutuvat näihin muodikkaasiin vaatteisiin, joita joku sanoi peräti huoramaisiksi, ja meikkaavat runsaasti. Loistavaa markkinointia, ellen sanoisi. Uskotellaan tytöille, että he ovat "seksikkäitä" ja "kauniita". Itse en ole seurustellut tyttöjen kanssa tähän ikään mennessä juurikaan ja yksi syy siihen on, että ikäiseni tytöt ovat ulkonäkökeskeisiä ja pinnallisia (eivät kaikki, älkää kutsuko yleistäjäksi ;)). Ei vaan kiinnosta.

      Ikäiseni pojat (ainakin melkein kaikki, jotka tunnen hyvin) eivät pidä tälläisistä tytöistä. Nyt on siis tarjontaa asiasta, jolle ei ole kysyntää, jos sen haluaa näin ilmaista.

      Itse en harrasta meikkausta. Mielestäni esim. 14-16 vuotiaissa on niin paljon eroja, että tässä keskustelussa on mahdotonta saada selville, minkä ikäisenä nuorten pitäisi saada meikata. Kyllä olen niin hirveitä teinipissiksiä em. ikäluokasta nähnyt, että pidän täysin terveenä vanhempien tiukkaa puuttumista asiaan.

      Itse pukeudun aika tavallisiin vaatteisiin ja olen saanut päättää itse vaatteeni; hyväksyttää ne kuitenkin ensin maksajalla. Täysin ymmärrettävää, että vanhemmat laittavat pannaan vaatteet, joissa on tekstejä "vittu", "pornstar" yms.

      Ja mitä tupakkaan tulee... Taas on ollut helkkarin nerokas markkinaporho liikkeellä; "Ei alle 18-vuotiaille". Sehän vasta laittaakin kokeilunhaluisen teinin liikkeelle! Tehdä kiellettyä!

      Säälin näitä raukkoja, joille ei ole siunautunut sen vertaa omaa järkeä, että ymmärtäisivät olla polttamatta sen takia, kun kaverit niin tekevät.

      Alkoholia en ole käyttänyt tyyliin "kavereiden kanssa yöllä vanhemman kaverin tuomia kaljoja humalanhakuisesti". Sen mitä olen juonut, olen vanhemmiltani saanut. (puoli lasia punkkua illallisella tms. ei sen kummenpaa.)

      Huh, tulipas kirjoitettua.

      • Rosa

        Piti vaan sanoa, että voi miten fiksu kirjoitus! Ja täyttä asiaa.


    • TeiniFlikka

      Mä olen 13-vuotias tytön nulikka, meikkaan mutta en käytä stringejä. Saan meikata niin paljon kuin huvittaa, Vaikka en kyllä itse meikkaa tosi tummasti.. isoveljeni(16) kuuntelee heavy-metallia, ja meikkaa. Ei äiti ole häntäkään ole kieltänyt meikkaamasta. Veljeni käyttää mustaa kajalia ja mustaa kynsilakkaa, eikä äiti välitä mitään. Kerran äiti vain kuiskasi korvaani: Taisi olla *piipillä* vähän meikkiä..
      Ja naurahti päälle. Veli on kyllä kokeillut polttamista mutta lopetti heti kun äiti sai tietää, sillä vaikka äiti vain varoitti veljeäni, hän tajusi ettei se kannata.
      Meitä nuoria ei kannata kieltää, sillä me vain innostumme enemmän! kannattaa antaa niiden kokeilla ja päättää sitten vasta mitä ajattelee esim. alkoholista ja tupakasta.
      Tämä oli minun mielipiteeni!

    • otan nyt kantaa...

      juu...siis toihan on kyl aika tyhmää...ei millään pahalla...
      mä oon kohta 14 vuotias tyttö ja oon meikannu kutoselta...vai olix se vitoselta asti...mun äiti on 42 ja antaa mun meikata miten tahdon, käyttää minkälaisii vaatteita haluun ym...
      ei puutu niihin mitenkään...
      stringejäki saan käyttää, äiti yleensä mulle ne ostaaki...ja mun äiti just aatteli ostaa tollasen "vittu" henkisen pipon...
      että siinä oli mun mielipide...

    • n22

      itse teen töitä nuorten parissa ja kyllä useimmat kolmetoista ja kaksitoistavuotiaatkin käyttävät meikkiä (kohtuudella). Eli ripsiväriä ja ehkä huulikiiltoa. Jos noita kahta laittaa kohtuudella (ja huulikiilto on esim läpinäkyvää) niin minusta se ei ole karsean näköistä.
      Meidän perheessä olin rellestäjä. olin polttanut ja juonut (kohtuudella) jo 12- vuotiaana. Koska aloitin noin nuorena kokeilemisen, lopetin kokonaan juomisen ja polttamisen 14-vuotiaana, Ja edelleen juon hyvin vähän. Pikkusiskoni, joka oli "kiltti tyttö" rupesi juomaan 17-vuotiaana ja nyt 19-vuotiaana hänellä on aina viinaa kotona varmuuden vuoksi jaon nyt ruvennut "teiniksi".

      Noi on niin vaikeita asioita, ettei niihin oli mitään "yhtä oikeaa vastausta". Onneksi en ole äiti ....vielä=)

    • maria

      tuo yleistäminen minuaki ärsyttää.. kaikki nuoret,totta osa heistä pukeutuu huoramaisesti toinen osa järkeävästija/tai persoonallisesti. Itse olen 15 vuotias tyttö ja en pidä avokaulaisista paidoista ja housut ovat tarpeeksi ylhäällä. JA tuo kiusaaminen siitä että ei meikkaisi. Moni tyttö koulussani on meikkaamatta ja heillä on paljon kavereita, itse asiassa meidän koulun kiusatuin tyttö oli sellainen että naama oli aivan täynnä meikkiä joka päivä. todellinen sotamaalaus. lopulta hän ei enää jaksanut kiusaamista ja vaihtoi koulua,minun kävi häntä jopa sääliksi kun ei ymmärtänyt olla meikkaamatta vaikka hänelle vihjailtiinkin. ja voin myöntää että itse olin yksi noista kiusaajista..=( Jutun aloittaneen äidin pitäisi antaa tyttärelleen täysin samat säännöt kun pojalle, mitä jos tyttökin olisi rockhenkinen, eikö hän silloinkaan saisi meikata?? kummastuttaa jo tuollaiset säännöt.. itse toivoisin täysin tuollaisen äidin itselleni kuin 2lapsenäiti :) vaikka oma äitini voittaa kaikki. rakastan häntä ja hän on täydellinen

    • uTe^

      nii´n ite oon 13 v tyttö oon saanu maistaa tupakkaa mun serkulta mutta en haluu pilata mun keuhkoja OON NÄHNY TYPAKAN POLTTAJAN KOUHKOT TELKKARISSA NE OLI IHAN SINISET HYI!!!!ja en pidä liiän alhaalla housuja/napapaitoja talvella koska mun mummi näytti kadulla mulle sellasen mummon joka oli kayttäny nuorena napapaitoja talvella sen selkä oli ihan******.... Vorottakaa lapsianne!!

    • *huh*

      siis mä kuolisin jos mulla ois tollanen mutsi,ku kieltäis multa tollasia...itse meikkaan ja käytän stringejä,joka on aivan luonnollista!!!muumipaitojako tyttösi käyttää?

    • ...

      voi v***u et oot tiukka me saahaa vaikka nyt pitää stringejä mä oon 12 wee ja saan meikata millon haluun... kaikilla on oikeus käyttää melkei semmosii vaatteita mitä ne tykkää käyttää ja saa meikata millo haluu... voi v***u sun kaa... löysää vähä... anna ees meikata ja käyttää vähä muitaki vaatteita ku kukka mekkoja... voi et mä en ainakaa ois noi tiukka mun lapsille... ne ahdistuu... voi sun lapsi raukkoja...






























      ei millää pahalla... :(

    • BadAssBabeh

      siis...
      sun lapses on jo 15 ja 16!eikä tyttäres saa meikata,kun vaan juhliin!
      ite oon 14v. ja aloin meikkaan 12 v.
      käytän kajalia, puuteria, mascaraa, luomiväriä, poskipunaa, valokynää, meikkivoidetta, eli yleisimpiä meikkejä ja sellaisia,mitä en tuohon jaksanut luetella!
      käytän JOSKUS stringejä ja vanhempani ovat hyväksyneet minut sellaisena kuin olen!
      käytän myös kesäisin minihameita,napapaitoja ja olkaimettomia toppeja.eikä vanhemmillani ole nokan koputtamista pukeutumiseeni,koska tuollainen pukeutuminen...olen vain sellainen!
      tyytyväinen vartalooni enkä häpeä sitä!vanhempani ovat minusta ylpeitä,sillä en ole mikään langanlaiha,mutta en myöskään läski tai tukeva.olen normaali!

      onko tiukkapipoisuutesi syynä se,että et ole tyytyväinen tyttäresi vartaloon?
      ja mitäköhän mieltä tyttäresi ja poikasi ovat mieltä tästä v*tun tiukasta pukeutumis- ja meikkaamissäännöstä?jos mun vanhemmat eivät antais mun meikata 15-vuotiaana,mä kyl protestoisin!

      kohta kuitenkin sun lapses muuttaa pois kotoa!
      vai onko siihenkin joku sääntö,että lapsesi saavat muuttaa vasta 25-vuotiaana??!
      jos ei,niin relaa vähän!
      anna heidän pukeutua ja meikata niinkuin haluavat,sillä silloin kun he ovat vanhoja ja muistelevat menneitä,et varmaan halua,että he muistavat sinut tiukkapipoisena äitinä,joka vaan nipotti heidän vaatteistaan ja meikeistä..?!

    • jcbdh

      Joo tää palsta on jo ikivanha ja kyseiset lapset jo aikuisia mutta haluaisin nostaa esille yhden asian minkä monet aikuiset täällä nostivat esiin!!
      Nimittäin sen että KOULUSSA EI MUKA KIUSATA VAATTEISTA TAI SIITÄ ETTÄ EI MEIKKAA!!!
      Hyvät ihmiset kyllä se valitettavasti niin on että kouluissa saattaa joutua kiusaamisen kohteeksi jos ei ole samanlainen kuin muut ikäiset ☹
      Niin naurettavaa kuin se onkin...

      Ja tälle kyseiselle äidille vielä että EI NOIN TIUKKOJA SÄÄNTÖJÄ!!

      VARMASTI LAPSESTA TUNTUI PITKÄÄN PAHALTA KUN MUUT SAIVAT MEIKATA JA LAITTAA ITSEÄÄN,LÖYTÄÄ OMAN TYYLINSÄ JA OMAN ITSENSÄ,KUN OMA ÄITI EI ANNA TÄTÄ TYTTÖÄ KASVAA NAISEKSI SAMASSA TAHDISSA☹☹ !!

      Ootteko samaa mieltä mun kaa???

    • Anonyymi

      No siis itse olen 12v ja haluaisin käyttää vähän meikkiä eli esim ripsari ja huulikiilto käy. Älkää Olli liian tiukkoja meille nuorille koska yleensä se menee siihen että me tehdään asioita salaa😳

    • Anonyymi

      Menkää puhumaan perheenne kanssa rohkeasti vain älkää täällä netissä nyyhkyttää kun ette saa pukea mitä haluatte on varmaan teidänkin vanhemmat nuorena meikannut ei se oo maailman loppu kyllä ne luulis ymmärtävän jos asian heille ystävällisesti selität ja muutenkin sanonta pätee tässäkin Älä tuomitse kirjaa kannen perusteella ei ne nuoret oo huoria ne vaan haluu pysyä nykyaikaisina ja pukeutua samalla tavalla kuin muutkin

    • Anonyymi

      Eikös se laki sano että vanhemmalla on oikeus pukea lapsi säänmukaisesti joten eikös noi napapaita jutut ja farkut saa helposti kieltää tällä oikeudella ainakin kevään talven ja syksyn ajaksi alle 18v on lapsi
      Jos ei usko ota puhelin pois ja anna kotiarestia

      • Anonyymi

        Ne napapaidat ja lantiofarkut oli muotia 2000 vuoden alussa, ei niitä enää näe.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe