Oletteko huolehtineet linnunpönttöjenne kevätsiivouksesta ? Jos ette niin nyt olisi korkea aika ellei siellä pesitä jo. Tarkistakaa samalla pöntön tukeva kiinnitys.
Linnunpönttö
13
621
Vastaukset
- Vehnähippiäinen
Hömötatti voi lentää sinne pönttöön.
Pönttö on korkealla puussa rautanaulalla kiinni puussa.
Kyllä se varmaan vielä tämän kesän kestää se rautanaula.
Täytyy sit vaihtaa uus naula, kun nykyinen ruostuu poikki.
Mitäpä niitä vanhoja pehkuja vaihtamaan, kun ovat siellä valmiina seuraavaa pesintää varten.
Aatteles ite, kuinka paljon helpommalla hömötintti selviää, kun ei tarvi kuluttaa energiaa uusien pehkujen hankintaan ja voi sen ajan huilia ja hautoa munaa.
Ja onhan siellä valmiina ruokakin, jos niissä pehkuissa jotain itikoita pesii. - asiat hukassa
onko nyt siis kyse niistä peltisistä linnunpöntöistä teiden varsilla? kuulemma niitä saa ilmaiseksi en tiedä varmaa saako? kuulemma siinä käytössä kestäviä? kuulemma niistä tulee valoa jos ajaa tarpeeksi kovaa niihin esim 80kmh alueella onko varma tieto liittyvätkö jotenkin mm abc llä ja vitsarin shell huolto-asemalla ruokaileviin poliiseihin? kuulemma niiden pönttöjen läheisyydessä käy aina silloin tällöin sellainen sininen citroen jumpper paketti-auto jossa 2 miestä ovatko he kenties rakastuneet toisiinsa? tjn
- Eläinystävä Kokkola
On aivan naurettavaa ja jopa tyhmyyttä puhdistaa linnunpönttöjä.
Kuka niiden luonnonkolot puhdistaa? Tietysti linnut itse.
Olen luonnon- ja eläinystävä ja kuulun mm K-P:n Lintutieteelliseen yhdistykseen. Olen tehnyt vuosikymmenten kuluessa satoja linnunpöttöjä. Pihapiirissäkin niitä on kuusi kappaletta eri kokoisia ja eri linnuille tarkoitettuja, jopa yksi tervapääskylle.
Jos pesintä epäonnistuu (kissa, haukka, pöllö tai sairaus - tappaa emolinnun -linnut), saattaa sen pöntön pesinnässä tulla vuoden tauko.
Luonto hoitaa senkin puolen ja pesintä jatkuu ilman ihmisten apua...- Outoa se onkin
En ole biologi, mutta on tullut jopa mieleen, että pesänrakennusrituaalit saattavat olla yhteydessä poikastuotantoon niin, että mitä isompi ja pitempi urakka, sitä enemmän tulee munia ja poikasia.
Puhdistusvalistus on ristiriidassa myös tarkkojen pöntönrakennusohjeiden kanssa - siis niiden, jotka määrittelevät, montako senttiä pohjasta pitää olla pesäaukkoon. Jos linnut eivät itse puhdistaisi pönttöjään ja ovat tarkkoja pöntön mittasuhteista, nehän lopettaisivat pesimästä pönttöön, jonka pehmustekerros on paksuuntunut vuosi vuodelta ja lähestynyt lentoaukkoa.
On tuossa puhdistusvalistuksessa kuitenkin se hyvä puoli, että ihmiset tarkistavat samalla pöntön kiinnityksen ja muun kunnon. Joskus olen kyllä puhdistellutkin lähinnä siinä mielessä, että löytyykö pehmusteiden joukossa kuolleita lintuja, jotka toimisivat jonkinlaisena käytännön haittana pesijöille, mutta ainakaan mitään massiivisia luukasoja :) en ole koskaan havainnut.
- piip piip
Osa on siivottu, osan saavat asukkaat itse siivota.
Kissat kiinni, lämpimällä kissan kusen hajut lisääntyy, laitoin karkotetta saa nähdä auttaako. - Lintu Forstari
Linnunpöntössä asuu möyhnässä lintukirppu eikä se ole mikään kiva seuralainen emolle ja poikasille siksi pönttö pitää desinfioida ruokasooda liuoksella.
- Epäsuhta?
Naapurini aikoi tehdä linnunpöntön "ihan omasta päästä". Minun mielestä siihen tulee kyllä liian suuri lentoaukko.
- Niilo Naula
En ole koskaan tyhjentänyt lintupönttöjä. Joka vuosi niihin kuitenkin tulee asukkaat ja hyvin näyttävät viihtyvän.
Toinen juttu on lintupöntön lentoaukon alapuolella oleva orsipuu. Osassa meidän pihan pöntöistä sellainen on, osaassa ei. Yhdessä pöntössä se on jopa 20 cm pitkä. liekö siitä haittaa.- TOSIrealisti Kokkola
Sama juttu. Aina ovat pöntöt olleet asuttuja, putsaat ne tai et.
Mitä tulee mainitsemaasi orsipuuhun, niin onhan puissa oksiakin jopa tuhansia.
Sitten TOSItarina. Majuri käski tykkimiehen tehdä Lohtajan leirillä ulkokäymälään uuden "penkin" ja siihen sopivan reiän. Tarkastuksen jälkeen majuri sanoi reiän olevan liian pienen ja kysyi millä piirustuksilla se on tehty. Tykkimies vastasi, että tein sen oman pääni mukaan. Tähän majuri hieman tuohtuen, että se piti tehdä minun perseeni mukaan eikä teidän päänne...
- Niilo Naula
HAH HAH HAH HAH HAH Siis ihan oikeesti.
- Pon tikka
Tälläkin keskustelupalstalla tuntuu olevan "pönttöjä" ihan riittämiin.
- Niilo Naula
Joka haluaa linnunpönttöjä putsata, niin ihan vapaasti. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei luonnonvarasisia eläimiä ole syytä käydä paapomaan. Se että niille rakennetaan kunnolliset pesäpöntöt, on sinänsä mittava kädenojennus, muusta linnut huolehtivat kyllä ihan itse. Kuten joku jo mainitsikin, eihän ihmiset kulje metsissä tyhjentelemässä luonnon pesäkoloja joka kevät. Lisäksi linnunpönttöjen puhdistus vaatii varovaisuutta. pitää olla hyvät käsineet ja ehdottomasti hengityssuojain. Vaikka ulkoilmassa ollaankin, niin vanhoihin linnunkäyttämiin pesäaineksiin koskiessa, ilmassa on erinäisiä itiöitä joita ei parane joutua hengityksen mukaan.
Tärkeintä on tehdä pönttö huolella niin, että se ei hajoa heti käsiin ja katto ja lattia eivät päästä vettä ja viimaa sisään. Lentoaukko ja sisätilat sopivat että lintu mahtuu pesimään siellä. Se on siinä.- kysynvaaan
Niin kuin mitä itiöitä? Putsasin ilman hengityssuojainta. Luonnossa on kaikenlaista ei sitä voi aina hengityyssuojainta etsiä ja ihmisellä on suojaimet omasta takaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703