Lennonvaihdot Australiaan yms.

Matkailija---

Hei!

Olen 17 vuotias tyttö ja suunnitellut matkustavani Australiaan ensi syksynä-talvena kun olen jo täyttänyt 18. Menen ystäväni luo sinne ja ainut mikä pelottaa on nämä lennonvaihdot. Jos esimerkiksi pitää Hong Kongissa tai Singaporessa vaihtaa. Olen ollut ennemmin Hong Kongin lentokentällä ja en olisi ilman perhettä pärjännyt siellä kyllä ikinä :D eli siis kuinka tämä lennon vaihto periaatteessa tapahtuu? Voisko joku selostaa vaihe vaiheelta. Ja onko kellään kokemuksia esimerkiksi juuri tuosta Singaporen lentokentästä? Olisiko myös mahdollista saada joku sinne kentälle vastalle ja saattamaan seuraavaan koneeseen?
Kiitos etukäteen vastauksista! :)

20

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perdone

      Siinä on huomioitava lentolipun laatu. Jos ei ole välipysähdystä matkatavaraselvityksen tarpeeseen, yleensä selvitys on tehty perille asti jo sillä kentällä, josta noihin koneenvaihtopaikkoihin on matka alkanut. Jos väliaikaa on reilusti, siinähän ehtii kentälläm pyörimään, ja oikeaan lähtöporttiin osaa hakeutua monitorien näyttöjen ohjaamina, ja sitten vain kylttejä seuraamalla. Jos on n.s. pikavaihto, voi kentällä olla/on saapuvien aulassa opastaja joka näyttää seuraavaan kohteeseen lappua ja huutelee äänekkäästi. Kyllä sen seuraavan portin löytää vaikka ei olisi yhtään neuvojaa. Mutta voihan sitä kysyäkin jos on epävarma. Ei siis yleensä tarvitse erikseen pyydellä järjestämään opasta. Kenttähenkilökuntahan tietää jo ilman muuta, että jatkolennoille on runsaasti matkaajia.

    • massamatkustaja

      Jos olet epävarma kumpi lennonvaihtopaikka on parempi niin kyllä
      suosittelisin Singaporea. Minulla itselläni on kokemusta näistä koneen
      vaihdoista kolmenkymmenen vuoden ajalta ja kaikki mahdolliset kentät
      ovat tullee tutuksi.
      Itse en halua myöskään mielelläni mennä Hongkongin kautta.
      Osaatko hyvin englantia? Jos osaat niin kysymällä selviää tai jos
      kielitaitosi ei ole hyvä etkä uskalla puhua niin pyydä jotain kaveria tai
      tee itse lappuja englanniksi valmiiksi itsellesi ja näytät niitä sitten kentällä
      infossa mitä haluat milloinkin. Kyllä sieltä saa oppaa kun vain pyytää
      lippua varatessa. Tällaisen järjestimme äidillemme, joka ei osannut
      englantia ja pelkäsi tätä koneiden vaihtoa. Siellä oli henkilö isolla
      lapaulla äidin nimi kirjoitettuna ja henkilö vei äidin oikealle portille ja
      äitini joka tupakoi niin hän elekielellä näytti, että suhuhu sormi suulla
      ja heti tiesivät mihin hän haluaa ja veivät tupakkahuoneeseen.

      Olemme itse tulossa taas ensikuussa Suomeen ja tulemme ehdottomasti Singaporen kautta. Suomesta tullessa ei ole kuin viitisen
      tuntia odotusta kun Qantaksen kone lähtee. Riippuu tietysti mihin
      päin täällä olet tulossa.

      Samoin jo sinun odotusaikasi on pitkä niin voit tilata kentän sisätiloista päivähuoneen ja levätä käymällä suihkussa jne.....Olemme joskus
      vuosia sitten käyttäneet tätäkin, kun odotusajat ovat pitkät.
      Singaporen kenttä on yksi kaikkein selvimpiä kenttiä ja siistimpiä.
      Puhut vain matkanjärjestäjän kanssa mitä reittiä haluat mennä ja tahdotko jonkun oppaan kentällä niin kaikki järjestyy.

      Muista sitten, kun tulet Australiaan, että joudut täyttämään maahantulo-lomakkeen, joka täytyy olla rehellinen ja tullikaavakkeen. En nyt yritä
      pelotella, mutta jos sinulla on vaikka vain suklaata niin se pitää mainita
      ruokatavaroihin. Joskus saattaa joutua tietämättään kaikenlaisiin
      ongelmiin, joten hyvä vähän tietää etukäteen.

      Kaikkea hyvää ja tervetuloa tänne päin.

    • Matkailija--

      Hei taas!:D

      Kiitos molemmille todella paljon vastauksista!:))
      Ja juu osaan englantia kyllä puhua hyvin, olen sen verran matkustellut ja asunutkin ulkomailla, että kyllä sitä apua varmaankin pystyn lentokentillä kysymään!

      Katsoin kanssa itsekin et aika usein noiden Australiaan menevien lentojen välilaskun aikana on kauhean pitkä odotusaika ennen seuraavaa lentoa...tiedä sitten miten teen sen asian kanssa.

      Ja mistä nämä maahantulolomakkeet yms saa? Lentokoneestako? Eikös se ole se boarding pass jonka ainakin ennemmin olen saanut lentokoneesta kun esim. Aasiaan olen mennyt, mitä siihen täytetään? Ja mistä tuo tullikaavake? Olen katsonut usein tuota "Australian rajalla" ohjelmaa nii siitä on käyny hyvin ilmi et ne on todella tarkkoja Ausseihin tuotavien asioiden kanssa.

      • massamatkustaja

        Joo, lentokoneesta ne saa. Ennen laskua täytyy kirjoittaa tai ennen
        passintarkastukseen menoa. Jos on jotain kysyttävää niin varmasti
        lenoemot auttavat. Ei tuollainen neljän, viiden tunnin odotus ole mitään.
        Me ainakin kävelemme kentän laidasta laitaan ja tekee hyvää yli
        kymmenen tunnin lennon jälkeen. Singaporessa on 1 ja 2 terminaali.
        Boarding Pass tulee sinulle Helsingistä missä on vain istuinpaikkasi ja
        lähtöportti. Suomeen on aina niin helppo tulla, kun siellä ei ole mitään
        tarkistuksia, mutta kyllä mekin vaikka olemme Australian kansalaisia
        niin joudumme kaikki maahantulo ja tulli-ilmoituskaavakkeet täyttämään.
        Ei ne ole pelottavia, kun vain täyttää oikein eikä tuo mitään väärää
        tavaraa maahan. Monet sekoilevat siinä, kun eivät usko, että karkki
        ja suklaa on ruokaa eivätkä ilmoita niitä. Yleensä virkailijat ovat ihan
        reilua porukkaa, mutta muutaman kerran on omalle kohdallekin sattunut virkaintoinen uusi virkailija, mutta kaikista on selvitty.


    • Perdone

      Matkailija--, kuulostaa siltä olet ihan hyvin perillä asioista. Aloituksella vaan esitit vähän arkajalkaa..D. Periaatehan on suunnilleen sama kaikilla maailman suurilla kentillä; vain kieli, (enkku löytyy) rakennelmien malli ja opasteiden tyyli vähän vaihtelee. Vaikuttaahan se kunkin maan kulttuurikin vähän siihen kentän elämänmalliin.
      Jos on katsonut jonkun pätkän TV:n aussirajalla-sarjaa, osaa varmasti myös lomakkeen täytön lentokoneessa, ja sielläkin voi apua kysyä emoilta. Puhuva ihminen ei normilogiikalla varustettuna joudu ikinä vakaviin yllätyksiin.
      Kommunikointi on kaiken a ja o, tekipä sen sitten miten tahansa; mykkäilijää käytetään hyväksi!
      En usko että tarvitset saattajaa, molemmat kentät ovat ihan ymmärrettävässä järjestyksessä. Näin neuvoo vanha pässi joka ei ole kunnon kielitaitoinen ja on ihan hyvin pärjännyt vanhalla iällä opetellen "ominpäinmatkailut". (P.S. ensimmäisellä aussimatkalla vein paljon suklaarasioita merkkaamatta listaan, käsimatkatavaroiden tarkastuksessa kaveri kysyi: have you something candys in your bag? Vastasin yksinkertaisesti: yes, and much! Hihnamies nauroi ja toivotti hyvää lomaa!) En silti neuvo jättämään ilmoittamatta vaikka vain karkkeja.
      Useimpia ruokatavaroita ei kannata edes ajatella kiinalaisten tapaan vievänsä, koska aussiruoka on ihan hyvää ja edullista. Älytöntä olisi nähdä vaivaa kiellettyjen tuotteiden kanssa. Hyvää aussimatkaa 18-vuotiaana!

    • Matkailija--

      Kiitos kummallekin ! :)

    • eer65

      Siis, mistä tietää, täytyykö itte roudata matkatavarat vaihtokentällä, vai hoituuko se lentoyhtiön tms. toimesta?

      • eer65

        niin ja pitääkö Singaporessa, tai Hongkongissa vaihtaa terminaalia, vai lähteekö jatkolento samasta terminaalista kuin mihin laskeudutaan?

        Olen tässä suunnitellut kolmistaan pienten lasten kanssa lentoa, joten mahdollisimman tarkkaan yritän etukäteen kaiken selvittää.


    • Perdone

      Jos on saman allianssin lentoliput, menee perille asti varmasti, mutta myös muilla lennoilla heti jatkaen. Ja asian voi varmistaa lähtöpäässä selvityksessä.
      Melko varmasti pitää vaihtaa terminaalia, koska lennot on järjestetty yleensä eri terminaaleista eri puolille maailmaa. Jatkolentolipusta näkee terminaalin ja opasteet vie oikeaan jos ei halua kysyä.

    • essöö

      Itsellä lähtö kuukauden(!) päästä kohti Sydney:ä ja ainoa asia mikä huolettaa, on sen maahantulolomakkeen täyttö. Entä jos en ole ymmärtänyt oikein jotakin kohtaa ja sitten ne tullivirkailijat luulee, että tarkotuksella laitoin sen siten kuin laitoin ja joudun hirveeseen syyniin, kun epäilevät vaikka mistä. Olen vuodeksi menossa eikä siis todellakaan paluulippua vielä ole. Tilillä ei tule olemaan tarpeeksi rahaa siihen, joten entä jos ne alkaa sen ymmärryksen puutteen takia väärin täytetyn lapun takia tutkimaan minua tarkemminkin? Millainen se lomake siis on? Raksi ruutuun tyylillä vai pitääkö pitkät pätkät selostaa? Itselläni tulee mukana parit lääkkeet, joten esim. nuo varmaan täytyy siinä mainita?

      Asiasta tietävät, kertokaas mulle vähän tuosta.:)

      • Perdone

        Hyvät ystävät; jos enkku on vähänkin hallussa, ei sen lapun kanssa voi mokata, jos tarkoituksella niin tee!
        Rastia ruutuun ja vähän osoitteita. Eikä sinne tarvitse mitään turhaa kuskata, kaikkea löytyy sieltä. Katsokaa netistä mitä on kiellettyä viedä, jos on pakko perustarpeiden lisäksi jotain hupia olla. Rahamääräkin on jossain kerrottu kuten kaikki muukin asiaan liittyvä. Kun ei vie mitään ja merkkaa sen no:n on varmaa epävarmoillekkin.


      • massamatkustaja

        Hei essöö,
        Taidat nyt vähän liika pelätä matkaasi. Ei niissä maahantuloilmoituksissa
        mitään ihmeellistä ole. Jos et tuo mitään syötävää niin rasti siihen ruutuun jos on No. Mutta jos sinulla on vaikka suklaata tai karkkia niin
        sitten Yes. Muista, että kaikki mitä laitat suuhusi on ruokaa. Et varmasti
        ole missään muualla tavannut niin mukavia virkailijoita kuin täällä.
        Lääkkeistä ei ole mitään huolta. Ota lääkäriltäsi todistus että joudut
        niitä syömään ja sillä siisti.
        Me lähdemme sinne Suomeen ensiviikolla mieheni kanssa ja meillä on
        puolen vuoden lääkkeet kummallakin mukana, kuten aina kun tulemme sinne. Samoin meillä on lääkärin todistukset kaikista lääkkeistä eikä
        koskaan ole kukaan kysellyt tai penkonut niitä. Minulla on jopa piikkejä
        joita joudun ottamaan päivittäin eikä koskaan ole ollut ongelmia niidenkään kanssa vaikka olemme matkustaneet maailman ristiin rastiin.

        Samoin jos tulet suoraan Sydneyn niin laukkausikin tulee käytät sitten
        mitä lentoyhtiötä tahansa. Jos kuitenkin otat pysähdyksen jossain
        esim. Singaporessa tai Hong Kongissa niin sitten laukkusi täytyisi
        ottaa ulos. Ennen Singaporessa täytyi vaihtaa terminaalia, mutta se
        on helppoa, koska se on saman katon alla ja me ainakin pidimme
        siitä, että saimme kävellä sen matkan odotellessamme toisen koneen
        lähtöä. Hong Kongissa on ihan sama. Tulimme sieltä juuri jokin aika
        sitten ja siitä ei ole pitkä matka mistä esim. Qantas lähti.

        Ihmettelen kuinka sinä olet saanut vain menolipun, koska nykyään
        tietojeni mukaan pitää olla aina myös paluupäivämäärä lipussa?
        Millä visalla tulet? Muista, että jos aiot tehdä töitä niin sinulla pitää
        olla lupa siihen.


    • turrawurra

      Ihmettelen kuinka sinä olet saanut vain menolipun, koska nykyään
      tietojeni mukaan pitää olla aina myös paluupäivämäärä lipussa?

      En ole ap, mutta minullakin on vain menolippu ja 6kk turistiviisumi.
      Poistumislippua ei tarvitse olla, mistäs sitä tietää koska tarkalleen lähtee ja mihin. Sen sijaan voivat kysyä rahavaroista, ja varaudun siihen että voin osoittaa pärjääväni tuon ajan ja vielä on rahat paluulippuun. Rahaksi katsotaan myös luottokortin käyttöraja.

    • essöö

      Ja lääkeresepti pitäisi varmaankin olla englanniksi? Onko tietoa saako sellaisen ihan ilmaiseksi yksityiseltä lääkäriltä? Luultavasti siitä veloitetaan jotakin, kuten kaikesta muustakin.

      Miksen olisi saanut menolippua? Kilroyltä sen ostin eikä mitään ongelmaa. Monet ovat pelkällä menolipulla menneet. Ja miten ihmeessä voisin edes paluulippua ostaa, kun vuoden ajattelin olla? Olen menossa aupairiksi working holiday -viisumilla. Kysyin tulevalta isäntäperheeltäni onko siis mahdollista tulla sillä pelkällä menolipulla ja sanoivat, että kyllä voi mutta kentällä voivat kysyä/tarkistaa onko minulla varaa maksaa paluulippu sitten, kun Suomeen palaan.

      Mitä tarkoitit, tuolla, että jos menen Singaporen kautta niin laukkuni täytyy ottaa ulos? Ulos mistä? Lentokoneesta? Totta kai se lentokoneesta otetaan ulos, kun konetta vaihdan mutta minun ei siitä tarvitse huolehtia, kun käyttämäni lentoyhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Eikä terminaaliakaan tarvitse minun käytttää.

      Muuten kun siinä maahantulolomakkeessa kysytään, että mikä on nykyinen ammattisi/työsi (occupation) niin kumpaa siinä siis tarkoitetaan? Ammattia luultavasti mutta eihän tälläisellä juuri lukiosta valmistuneella ole minkäänlaista ammattia. Mitä siihen pitäisi siis vastata? Olen ollut huoltoaseman kassalla nyt puolitoista vuotta töissä, joten pitäisikö siihen laittaa cashier?

      Ovat kyllä hemmetin vaikeeksi tehneet sielä päässä kaiken.

    • massamatkustaja

      Hei essöö,
      Emme mekään koskaan tiedä koska palaamme takaisin, mutta
      meillä ei saa lippua täältä päin sinne, jos ei ole paluupäivämäärää
      lipussa. Sen olemme monesti sitten joutuneet vaihtamaan ja sillain se
      käy. Sieltä ehkä pääsee näinkin. Olemme ostaneet aina lippumme
      täällä Australiassa vaikka matkustamme mihin päin maailmaa tahansa ja
      koskaan emme tiedä koska tulemme takaisin tänne.
      Jos sinulla on Working Holiday-viisumi niin ei sinulla mitään hätää ole.
      Jos sinulla on vielä perhe mihin menet niin se on ok.
      Eikä ne yleensä raha-asioissa niin tarkkoja ole kun sinulla on perhe,
      johon menet.

      Ei olisi pitänyt mainita ollenkaan laukkujen ottoa ulos, kun säikähdit!
      Tarkoitin vain, että jos jäät muutamaksi päiväksi esim. matkalla johonkin muuhun kohteeseen niin laukut täytyy ottaa ulos, mutta sinun tapauksessa sinä tulet suoraan ja laukut myös. Ei mistään matkalaukuista tarvi olla huolissaan, jos tulee suoraan.
      En kyllä ole kuullut koskaan yhdenkään koneen tulleen suoraan
      tänne Australiaan ilman että pysähtyvät jossain välilaskumaassa.
      Kenen lentoyhtiön koneella lennät? Minä en tiedä Kilroyta, onko se
      matkatoimisto vai joku nuoreten työnvälitystoimisto?

      Siitä maahantulolomakkeesta älä nyt ota noin suurata huolta.
      Ei se ole vaikeaa ja koska olet nuori niin laita vain student. Sehän
      sinä olet!
      Ei tämä ole täällä mitään vaikeaa, mutta kun täällä asuu niin ymmärtää
      hyvin miksi kaikki on tehty vähän vaikeammaksi kuin Euroopassa.
      Tulijoita kyllä riittää tuosta punaisesta naapurista!

      Vuoden päästä naurat kaikille peloillesi, tämä on ihana maa ja varmasti
      rakastut tähän maahan niinkuin muutkin.

    • Perdone

      No niin, tähän sitä on tultu; sotkuiseen ajatusten poukkoiluun, kun liian monia "kokemuksia" hyvin tarkasti kerrotaan kysyjälle. Asiat ovat oikeasti helppoja, ja yksinkertaisia, kun ei tee mitään poikkeavaa lappujensa ja tavaroidensa kanssa. Sain vaikutteen, että nuorehkoa kulkijaa pelottaa kun kerrotaan hirmu tarkasti kaikenlaisesta suorastaan itsestään selvästä pikkuasiasta. Esimerkiksi kertoisin, että minä en ole ajatustakaan tuhlannut niihin maahantulolomakkeisiin missään päin maailmaa, ennenkuin emot on ne lykänneet käteen. Jossainpäinhän he ensin kysyvät kuka niitä tarvitsee, ja siinä kohdassa on "oltava paikan päällä", ettei tarvitse kentällä alkaa täyttämään. Pääsee nopeammin läpi kun on laput kourassa täytettynä. Australia on mukavien ihmisten rentoa ja selkeää kommunikointia. (Voi sielläkin olla konnia). On omasta toiminnasta kiinni joutuuko sellaiseen väärään porukkaan missä päin maailmaa tahansa. Lentokentillä on tolkuttomasti henkilökuntaa, joilta saa kysyttyä melkein mitä tahansa. Infopistekin on useimmiten ainakin normaalimatkustusaikaan auki. Ja kavereita melko varmasti menossa samalla koneella. Vaikka en niin luottaisi suomalaisen neuvojan/kanssamatkustajan osaamiseen kokemuksieni perusteella. Oma käsityskyky ja ammattihenkilöstö ovat avaimet helppoon ja ongelmattomaan matkustamiseen.

    • essöö

      En sanonut tulevani suoraan Suomesta. Singaporessa vaihto! Mutta matkalaukut mulla menee siten, että mun ei tarvitse niistä huolehtia vaihdon aikana, kun lentojen operoivat yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Ja Finnairin koneilla molemmat lennot lennän.

      Kilroy on kansainvälinen nuorten järjestö, joka järjestää esim. matkoja ja myy lentolippuja. Sitä kautta ostin siis ns nuorten lipun, joka oli halvempi kuin "normaalit" liput.

      Kiitos vastauksista! Auttoivat todella ja huomasin, ettei tarvitse ihan niin "kauhuissaan" olla kuin mitä Australian rajalla -ohjelma on antanut ymmärtää.:)

    • Matkailija--

      Niin siis mitä osoitteita siihen maahantulolappuun pitää täyttää ? :DDDD pitääks mun kysyä siltä kaverilta jonka luokse meen sen osoite ja kirjoittaa siihen vai mitä? Ja siis saaks ne laput koneesta vai mistä sielt lentokentältä ja missä niitä pitää näyttää oon aivan sekasin.
      Ja lentoemot ei kyl aina auta näis asiois oon kerran ennenki menny yksin lentokoneella ja kysyin matkalla lentokonees et mitä näihin pitää täyttää ku olin aika paljon nuorempi silloin, lentoemäntä vain sanoi nopeesti pari sanaa ja hävis ja ei kertaakaa enää tullu vaikka painoin nappia.

      • maahantulokaavake

        1.
        pitääks mun kysyä siltä kaverilta jonka luokse meen sen osoite ja kirjoittaa siihen vai mitä?
        2.
        Ja siis saaks ne laput koneesta

        Vastaus 1 ja 2 : KYLLÄ!
        Täytetty ja allekirjoitettu läpyskä annetaan passintarkastajalle. Sen ohi et takuulla vahingossa kävele.


    • adjgccvvv

      No niin, nyt riittää- lue vaan ne mitä on yllä monen kirjoittamana! Rautalanka loppui jo lähikaupastakin, joten ei enempää enää keksitä selityksiä.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1459
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1133
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      142
      954
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      166
      900
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      842
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      77
      695
    Aihe