tuoreita vihanneksia

tiinaex...

vai vokattuja kasviksia kuuluu päivittäiseen ruokavalioosi aamulla katselin telkusta kun puhuttiin suolistosta ja sen hyvinvoinnista totesin että omani on tällä hetkellä ja on ollut jo kauan hyvässä kunnossa koska se kestää syödä tuoretta mielin määrin joskus parikyt vuotta sitten ei kestäny tuoreitten vihannesten syöntiä montaakaan päivää peräkkäin kun rupes jo oireileen tän päivän aamupäiväinen salaattini koostui jäävuorisalaatista tomaatista kurkusta kukkakaalista punasipulista ja raejuustosta päälle sitruunapippuria ja kastikkeeksi chili maustettua öljyä erittäin maukasta kotimainen tomaattikin maistui tällä hetkellä tomaatille.

22

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p-pauke*

Se on tuo makuasia, josta ei voi kiistellä, mutta en ole vielä koskaan saanut kaupasta tomaatteja, jotka olisivat tomaatin makuisia.
      Tytär kasvatti viime kesänä tomaatteja ja niitä söimme, verraten kaupan kotimaisiin ja ero oli valtava.

Mulle ei uppoaisi tuo aamupalasi. Ehkä sitten, jos joukossa olisi makaroonia, aurajuustokastiketta, kinkkua.....:-)

• tiinaex...

mää muistan ajan kun kotimaista tomaattia ei saanu kun kesällä sillon ne maistu hyvältä mutta nykyään kun sitä on ympäri vuoden maku kärsii mää oon itekkin kasvattanu useempana kesänäkin tomaatteja mutta ei ne aina oo hyviä nekään mun mielestä kasvihuone kurkku sen sijaan itsekasvatettuna on erinomaisen makuista.

• "p-pauke*"

Kotimainen Tomaatti on aina hyvää, liekö se joku erikoinen lajike? En tiedä.

Mutta niin kesällä kun talvellakin (Kilohinta melkein 5€ !!) pitää opetella rytmi jossa Tomaatti aina kypsytetään.
        Kauppa ei voi myydä täysvalmista Tomaattia, ne pilaantuisivat jo tiskillä, ja Kypsä Tomaatti ei ole niin kaunis kuin puoliraaka.

Eli, ostan Kilon Tomaatteja ja annan niiden olla rauhassa pussissaan huoneenlämmössä pari viikkoa ennen kuin alan syömään, silloin ostan myös uuden kilon kypsymään.
        Varsinkin kesällä se muistuttaa taidetta, ei ole ihan harvoin kun pari pääsee homehtumaan, talvisin sitä ongelmaa ei ole. Kesällä auttaa se kaikkien vihaama Tomaattien hellä puristelu. Pehmeät syödään heti, kovat kypsytetään kotona.

Espanjalaiset ovat kummallisia, minä luulen että ne eivät pilaannu koskaan, Tomaatit siis. Ja aina niihin jää puolen sentin kova ja karvas pintakerros joka ei koskaan taida kypsyä.
        H.

• tiinaex...
        hunksz kirjoitti:

"p-pauke*"

Kotimainen Tomaatti on aina hyvää, liekö se joku erikoinen lajike? En tiedä.

Mutta niin kesällä kun talvellakin (Kilohinta melkein 5€ !!) pitää opetella rytmi jossa Tomaatti aina kypsytetään.
        Kauppa ei voi myydä täysvalmista Tomaattia, ne pilaantuisivat jo tiskillä, ja Kypsä Tomaatti ei ole niin kaunis kuin puoliraaka.

Eli, ostan Kilon Tomaatteja ja annan niiden olla rauhassa pussissaan huoneenlämmössä pari viikkoa ennen kuin alan syömään, silloin ostan myös uuden kilon kypsymään.
        Varsinkin kesällä se muistuttaa taidetta, ei ole ihan harvoin kun pari pääsee homehtumaan, talvisin sitä ongelmaa ei ole. Kesällä auttaa se kaikkien vihaama Tomaattien hellä puristelu. Pehmeät syödään heti, kovat kypsytetään kotona.

Espanjalaiset ovat kummallisia, minä luulen että ne eivät pilaannu koskaan, Tomaatit siis. Ja aina niihin jää puolen sentin kova ja karvas pintakerros joka ei koskaan taida kypsyä.
        H.

mutta joskus sellaset kovakuoriset espanjalaiset tomaatit on niin hyviä makeita ja vähän kirpakoita mutta enää nykyään harvemmin kyllä kai sielläkin käytetään keinoja että saadaan mahdollisimman hyvä sato mahdollisimman nopeesti.

• tiinaex... kirjoitti:

mää muistan ajan kun kotimaista tomaattia ei saanu kun kesällä sillon ne maistu hyvältä mutta nykyään kun sitä on ympäri vuoden maku kärsii mää oon itekkin kasvattanu useempana kesänäkin tomaatteja mutta ei ne aina oo hyviä nekään mun mielestä kasvihuone kurkku sen sijaan itsekasvatettuna on erinomaisen makuista.

"tiinaex"

Oliskohan itsetehdyissä Tomaateissakin tuo käsittelyvirhe?
        Eli rapsitaan ne irti kauniin punaisina vaan ei anneta irti ollessaan kypsyä.
        MUTU että jos Tomaatti kypsyy varressaan, saaden koko ajan uutta "verta" varresta se ei kypsy syömistä varten vaan uusia Tomaatteja varten?
        Laitas joku paikallinen kokeilemaan jos joku sielläpäin kasvattaa itse.
        Ja talvinen laitostomaatti ei mielestäni voikaan olla kesän veroinen.
        Talvella Tomaattia eivät nuole Kärpäset eivätkä Perhoset pissaa niiden pinnalle.
        Ja Lamppuaurinko taitaa olla kuten Sorbitol Sokerinhimoiselle, vain vähän sinne päin...

YH.

• Tänään ostin satsin kasviksia.
      Lehtiselleriä, Kukkakaalia, pussi Nauriita, Sipulin unohdin mutta onneksi kolme pientä on jäljellä.
      Niiden seuraksi ostin menopaluun Mustaamakkaraa (Tapola)
      Vihannneksethan pitäisi aina syödä käsittelemättöminä, mutta minä höyrytän ne.
      Ravinto-opillisesti sanotaan että kuumennettu ruoka antaa parhainen irti energiaansa, Vitamiinit aavistuksen kärsivät.
      Viitisen vuotta sitten häädetty Helico jätti minulle jälkeensä huippuluokan vatsan, kaikki käy ja pihisee.
      Helico oli pirullinen, edes raaka Sahti ei ole kyennyt samanlaiseen kipuun.

YH.

• tiinaex...

nauriita mullakin on jääkaapissa mutta kun niitä en syö raakana ja vokattuja tulee niin harvoin syötyä itse miehelle kyllä vokkaan päivittäin helicolta oon säästyny ei oo minkäänlaista mielikuvaa niistä kivuista kuullu kyllä olen mulla on vatsa ehkä terästä kun mulle se puhtaus ei oo ollu koskaan niin kovin tärkeetä esim hedelmissä ja kasviksissa mitä nyt yleensä raakana syödään oon aina ajatellu että kun niitä kaupassa myydään niin ei ne kauheeta myrkkyäkään voi olla.

• sal-aatti

Kunnon makkarasoppaa suomalaisesta perusvihanneksesta keitin eilen, johon muiden aineiden lisäkkeeksi kuorta rupsautin ihan oikeita porkkanoita.

Hollanilaisia maistuvaisia kirsikkatomaatteja odottaa nautiskelua nytkin 4 pientä rasiaa.
      Mansikoita ostin ison rasian, komeita olivat lauantaina, eilen ihan homeessa. Pari uskalsin syödä.
      Tiedän toki, ettei mansikka ole vihannes, vaan epähedelmä.

Usein teen salaattia jäävuorisalaatista, tomaatista, tuorekurkusta, herkkusienistä, tuoreesta tai purkista, milloin mistäkin vähäenergisestä, valkosipulia maun mukaan. Kasteeksi vähän balsamiccoa ja ehkä sesamöljyä.

• Voisin vaikka elää pelkillä vihanneksilla, kasviksilla ja hedelmillä.
      Raakana sekä kypsennettynä, mutta ei liian kypsinä, menevät mössöksi.
      Tänään söin jäävuorisalaattia ehdottomasti kotimaisilla tomaateilla (ikinä en osta espanjalaisia myrkkyliemillä kasteltuja),
      kurkkua, paprikaa ja raejuustoa.
      Sitten aurinkosalaattia, jossa kaalia, ananasta ja jotain muutakin.

• Halpaa ainakin

Wokkivihanneksia 1,25€/pussi, tänäänkin niitä ja talouskyljyksiä.
      Eikä mitään muuta.No kahvit ja maitorahka tietenkin.

• Minun salaattini sisälsi kiinankaalia, kurkkua, tomaattia sekä raejuustoa. Mukana oli salaattiin tarkoitettu, juusto, oliivi, valkosipuli, Apetina nimeltään. Laitan sen aina öljyineen salaatin sekaan.Täyttyi siitä vatsa..

• "maarina"
        Fur Eliseni, aamusalaattini on munakokkeliin sekoitettuja, rapeita siankylkiviipaleita.
        Tomaattilohkoja ja Sipulirenkaita.
        Kaikki on ryyditetty aidolla Kasvisrasvalla, Voilla.
        Vatsa ei täyty vaan pysyy litteänä.
        Eikä nälkä pilaa tunnelmaa, ennen iltaa.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"maarina"
        Fur Eliseni, aamusalaattini on munakokkeliin sekoitettuja, rapeita siankylkiviipaleita.
        Tomaattilohkoja ja Sipulirenkaita.
        Kaikki on ryyditetty aidolla Kasvisrasvalla, Voilla.
        Vatsa ei täyty vaan pysyy litteänä.
        Eikä nälkä pilaa tunnelmaa, ennen iltaa.
        H.

Herral on ny mennyt puurot ja vellit sekaisin.
        Tietojeni mukaan munakokkelilla ei ole salaatin kanssa mitään tekemistä.

• maarina1 kirjoitti:

Herral on ny mennyt puurot ja vellit sekaisin.
        Tietojeni mukaan munakokkelilla ei ole salaatin kanssa mitään tekemistä.

"maarina"

Ja mikähän saa neitoseni uskomaan että Walldorf ja Caesar ovat ainoita asiantuntijoita?
        Minun reseptini on sentään tuhansia vuosia vanha kopio, ehkä ei perisuomalainen, siat kun tulivat Suomeen myöhemmin.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"maarina"

Ja mikähän saa neitoseni uskomaan että Walldorf ja Caesar ovat ainoita asiantuntijoita?
        Minun reseptini on sentään tuhansia vuosia vanha kopio, ehkä ei perisuomalainen, siat kun tulivat Suomeen myöhemmin.
        H.

Ihmettelin vaan kun salaatiksi munakokkelia sanoit. Olkoon resepti kuinka vanha tahansa, niin salaattia se ei ole...

• maarina1 kirjoitti:

Ihmettelin vaan kun salaatiksi munakokkelia sanoit. Olkoon resepti kuinka vanha tahansa, niin salaattia se ei ole...

"maarina"

Jassoo, lutuseni...
        Miten määritellään salaatti?
        Onko se sopiva sekasotku, vai tarkoin määritelty ateriakokonaisuus?
        Voisiko olla että kotirannasta ongittujen, paistettujen Ahventen ja nurkantakuisten nuorien Nokkosten sekasotku olisi vain roskaruokaa?
        Vaikka lisäisi palstasta otettuja Tillinlatvuksiakin?
        Voiko salaatti olla vain salaatti, sekasotku?
        Et kai sinä ota sitä taiteellisena saavutuksena?
        H.

• hunksz kirjoitti:

"maarina"

Jassoo, lutuseni...
        Miten määritellään salaatti?
        Onko se sopiva sekasotku, vai tarkoin määritelty ateriakokonaisuus?
        Voisiko olla että kotirannasta ongittujen, paistettujen Ahventen ja nurkantakuisten nuorien Nokkosten sekasotku olisi vain roskaruokaa?
        Vaikka lisäisi palstasta otettuja Tillinlatvuksiakin?
        Voiko salaatti olla vain salaatti, sekasotku?
        Et kai sinä ota sitä taiteellisena saavutuksena?
        H.

Mun salaatti on vihanneksia. Mut joskus on muklana lihaakin. Mut mun mielest munakas ei salaattia, vaik ois kasviksia seas.

• maarina1 kirjoitti:

Mun salaatti on vihanneksia. Mut joskus on muklana lihaakin. Mut mun mielest munakas ei salaattia, vaik ois kasviksia seas.

"Maarina"

Vaan minä teen munakokkelin, sekoitan siihen Siankylkeä ja Sipulia.
        Mikä siinä on että minun sekasotkuni ei ole yhtä salonkikelpoista salaattia kuin sinun?
        Olkoon tämä uskontojaaritus tässä.
        H.

• L - L

Karvahatullinen kahdelle joka päivä.
      Monivuotinen tapa.

Jäävuori tomaatti sipuli kotipesto sinappi neitsytöljy viinietikka ripaus sokeria.
      Kesällä tuoretta basilikaa parvekkeelta.
      Tilanteiden mukaan joukkoon voi sötköttää mitä sattuu olemaan tai mieleen juolahtamaan.

Salaatissa menee mauttomampikin tomaatti mutta paksukuorisuus sapettaa.

Ok:ssa asuessamme pidin lasikasvaria 3,5 x 6m. Harjakorkeus 2,5m.
      Kukkivat taimet sisään vappuna ja ensimmäiset, kypsät tomskut pöytään juhannuksena.
      Viimeiset lokakuun alkupäivinä.
      Ratkaisevaa on, kasvuston hoitamisen lisäksi, lannoituksen ravinteiden tasapaino ja ennen kaikkea varressa kypsyminen.

Paprikaa tuli kohtuullisesti ja langoille kiipeilevää avomaan kurkkua tolkuttomasti.

• näläkänen

Pakko tyytyä metwurstiin ja ruisleipään, vaikka mahaa turvottaakin. Lieneekö keliakiaa?

• piipiloo

Niin ruisleipää kuin rakastinkin,jätin sen pois ja siirryin omatekemiin sämpylöihin,oikein luomujauhoista tehtyihin.

Ruis ei vain sopinut vatsalleni,oli jos minkäkinlaisia oireita.Suussa hyvä,vatsassa ei.

Salaattini taas on ainut ja oikea,jäävuorisalaatti.Siihen lisukkeita,milloin mitäkin,fetaa,tomaattia,ripaus oliiviöljyä,hieman balsamicoa jne.Basilika on mausteena suosikkini,ja tuorekurkkua aina saatavilla.

Kesäksi pieni yrttiviljelmä tulossa erilaisin yrtein,rucolaa,basilikaa,tilliä,rakuunaa yms.

• yli 60v

tuorekurkkua en voi syödä kuten nuorempana ja salaatit muutkin tekee huonon olon, mutta hyvin kypsyneet juurekset sopii, en voi syödä ruisleipääkään kuin nuorempana..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      432
      6158
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      87
      5470
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      51
      4467
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      54
      3986
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      74
      3934
    6. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      3
      3606
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      192
      3541
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      121
      3264
    9. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3251
    10. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2299
    Aihe