Kumpi kamera kannattaa ostaa?

Aloitteleva Kuvaaja

Olen aloittamassa valokuvaus harrastusta ja tarkoituksena olisi ottaa kuvia perheestä. Kaksi juoksevaa lasta vaimo.

Olen katsonut Netanttilasta kameroita ja minun budjetille sopivia olisi kaksi.

Nikon, D3100 tuplakit 18-55 55-200mm
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=626793&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20671&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

ja
Canon, EOS 550D 18-55 IS
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=575214&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670

Voisitteko te kokeneemmat neuvoa valinnassa?

15

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • f/2.8

      Kamerat OK, mutta en ostaisi näillä objektiiveilla - molemmilta löytyy parempiakin.

      D3100/D3200 kaveriksi: Nikkor AF-S DX 17-55mm F/2.8G
      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10050/fjhk/Nikon-Nikkor-AF-S-DX-17-55mm-F-2-8G-laajakulma-zoom

      EOS 550D kaveriksi: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4258/mjcq/Canon-EF-S-17-55mm-f-2-8-IS-USM-laajakulma-zoom-objektiivi

      teleksi: Sigma 50-150mm F2.8 EX OS HSM
      http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3990 (jotan en löytänyt Nikon kiinnityksellä)

    • Nikon on hyvä
    • D5100
    • lastalinkki
    • nikoniin saat samaan rahaan lyhyen ja pitkän putken.
      osta se aluksi. jos harrastus lopahtaa niin et menetä paljoakaan rahaa.
      jos taas innostut niin noilla pärjäät kotitarpeiksi pitkään kunnes iskee vimma vaihtaa parempaan. mutta silloin tiedät mitä ominaisuuksia tarviit kameralta sun muuta. seuraava ostos onkin sitten helpompi. mutta ei mennä asioiden edelle :)

    • Dol Biong

      Nikon tuplakitti on hyvä valinta, tehokas ulkoinen salama vielä kaveriksi niin riittää pitkälle.

      Nikon D3100 on Euroopan suosituin kameramalli.

      • D3200 suositumpi

      • Cyberi
        D3200 suositumpi kirjoitti:

        Vanhentunutta tietoa - siellä on tulossa markkinoille D3200 - en oikeen hehkuttais enää tässä vaiheessa, kuinka D3100 on suosittu:

        http://www.verkkokauppa.com/fi/s?s=1&q=nikon d3200&submit=Hae&category=&brand=&minprice=&maxprice=&availability=all

        Cyberphoto:

        Myydyimmät, kuukauden aikana
        1.Canon EOS 1100D runko EF-S 18-55/3,5...
        2.Nikon D5100 runko AF-S DX 18-105/3,5..
        3.Canon EOS 5D Mark III runko
        4.Nikon D7000 runko
        5.Canon EOS 5D Mark III runko EF

        Ei se D3100 kovin suosittu ole ainakaan Cyberphoto ei sitä paljon myy.


      • mittakaavaa
        Cyberi kirjoitti:

        Cyberphoto:

        Myydyimmät, kuukauden aikana
        1.Canon EOS 1100D runko EF-S 18-55/3,5...
        2.Nikon D5100 runko AF-S DX 18-105/3,5..
        3.Canon EOS 5D Mark III runko
        4.Nikon D7000 runko
        5.Canon EOS 5D Mark III runko EF

        Ei se D3100 kovin suosittu ole ainakaan Cyberphoto ei sitä paljon myy.

        Ruotsalainen verkkokauppa ei ole mikään Eurooppa. Euroopan mittakaavassa D3100 on ostetuin järkkärirunko. D3200 lähtöhinta on paljon kovempi ja tulee markkinoille vasta joskus toukopoukokuussa.


      • D5100
        mittakaavaa kirjoitti:

        Ruotsalainen verkkokauppa ei ole mikään Eurooppa. Euroopan mittakaavassa D3100 on ostetuin järkkärirunko. D3200 lähtöhinta on paljon kovempi ja tulee markkinoille vasta joskus toukopoukokuussa.

        Jos D3200 ei kelpaa noilla perusteilla, niin miksi D3100??

        D5100 ei juuri ole kalliimpi, mutta on huomattavasti paljon parempi(tietyiltä osin).

        http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/12220699/nikon-jaerjestelmaekamera-d5100-af-s-18-55-3-5-5-6g-dx-ed-ii


    • H.Hautalaa palvova

      Noh ei noilla kovin suurta eroa ole. Nikonissa on tuo 55 - 200 mm putki jota canonissa ei ole mukana. Yleensä tuo objektiivi tulee kuitenkin myöhemmin hankittavaksi. Eli Jos ottaa samat putket niin Canonista tulee hiukan hintavampi. Yleensä hinta ja ominaisuudet / laatu kulkevat käsi kädessä. Eli noista tuo Nikon on ns. " valmis paketti". Kannattaa käydä jossakin kokeilemassa noita kameroita kumpi on soveltuvampi käteen. Osta se kamera joka tuntuu kädessä paremmalta.

    • Näin se menee

      Olin viime marraskuussa saman valinnan edessä. Nikon tuntui mieleisemmältä, vaikka minulla on vanhaa Canon-taustaa yhden filmijärkkärin ja kahden digipokkarin verran.

      Anttila tarjosi D3100-runkoa kahdella obulla (18–55 mm 55–200 mm) samaan rahaan kuin Prisma yhdellä (18–55 mm). Erona oli se, että Anttilan lasit olivat vakaajattomia mutta Prisman tarjouksen obussa oli vakaaja (VR). Päädyin jälkimmäiseen.

      Jo muutamaa viikkoa myöhemmin löysin itseni vaihtamassa kittiobjektiiviani telepäässä ulottuvampaan (18–200 mm) ja parempipiirtoiseksi kehuttuun objektiiviin. En halua kanniskella kuvausreissuilla paljoa lasitavaraa mukanani ja olla yhtenään vaihtamassa optiikkaa.

      Ostin silti vielä 35-millisen normaaliobjektiivin vähemmässä valossa tapahtuvaan käyttöön.

      En malttanut olla ostamatta myös tehokasta ulkoista salamaa (Nissin Di866 Mk II).

      Ruokahalun kasvu kostautui tietenkin alkuperäisen budjetin moninkertaistumisena. D3100-runko edustaa enää pientä osaa laukkuni arvosta.

      Valintaani olen joka tapauksessa yhä tyytyväinen enkä ole kyennyt vielä hyödyntämään kuin pientä osaa D3100:n ominaisuuksista, vaikka kyseessä on Nikonin halvin harrastelijarunko! Yllättävän pätevä peli! Monet kehuvat D5100:n antavan vielä enemmän vastinetta rahalle, mutta itse en ole osannut kaivata sitä D3100:sta puuttuvaa mitä D5100 tarjoaa.

      • Vastinetta rahalle

        Et sitten ole pidellyt "kallimpia" Nikoneita viellä kädessäsi. "Alottelija järkkäreitä "vaan
        eron nimittäin havaitsee "näppituntumalta" muustakin kun painosta kun ottaa
        "Harrastaja järkyn" kätösiinsä..Pro tasosta puhumattakaan.
        Minusta D3100-D5100 on suunattu alotteliville harrastelijoille eihän noihin
        taija saaha ees kunnollista pystykahvaakaan..varsinaiset harrastajat käyttävät vähintintään Nikon D90 taikka D7000 kameraa ellei D300s tahikka ihan täyskennosia D700 -D800 jos ei D3s-?


      • Näin se menee
        Vastinetta rahalle kirjoitti:

        Et sitten ole pidellyt "kallimpia" Nikoneita viellä kädessäsi. "Alottelija järkkäreitä "vaan
        eron nimittäin havaitsee "näppituntumalta" muustakin kun painosta kun ottaa
        "Harrastaja järkyn" kätösiinsä..Pro tasosta puhumattakaan.
        Minusta D3100-D5100 on suunattu alotteliville harrastelijoille eihän noihin
        taija saaha ees kunnollista pystykahvaakaan..varsinaiset harrastajat käyttävät vähintintään Nikon D90 taikka D7000 kameraa ellei D300s tahikka ihan täyskennosia D700 -D800 jos ei D3s-?

        >Et sitten ole pidellyt "kallimpia" Nikoneita viellä kädessäsi.

        En olekaan. Olen tyytynyt kuolaamaan sellaisten perään vitriinin lasin läpi.

        Ne kalliimmat Nikon-rungot on tehty sinunlaisillesi huipuille. Tällainen viitisenkymmentä vuotta erinäköisillä kameroilla kuvia räpsinyt ja pitkään pimiössäkin puuhastellut papparainen pärjää oikein mukavasti D3100:lla. Sekin tuntuu monesti paljon viisaammalta kuin käyttäjänsä.


      • latua
        Näin se menee kirjoitti:

        >Et sitten ole pidellyt "kallimpia" Nikoneita viellä kädessäsi.

        En olekaan. Olen tyytynyt kuolaamaan sellaisten perään vitriinin lasin läpi.

        Ne kalliimmat Nikon-rungot on tehty sinunlaisillesi huipuille. Tällainen viitisenkymmentä vuotta erinäköisillä kameroilla kuvia räpsinyt ja pitkään pimiössäkin puuhastellut papparainen pärjää oikein mukavasti D3100:lla. Sekin tuntuu monesti paljon viisaammalta kuin käyttäjänsä.

        Niin juuri, jokaiseen harrastukseen saa menemään rahaa juuri niin paljon kuin kukin haluaa. Varsinainen kuva kertoo sitten paljon enemmän harrastajasta,, kuin ne välineet millä se on räpsäisty. Joskus tuntuu, että mitä hienompi auto, sen surkeempi kuski, tahi mitä hienommat kuvausvälineet sitä surkeempi lopputulema.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe