Olemme eronneet jo ajat sitten mutta lasten isän muuttaessa kauemmas, menivät lasten huoltajuussopimukset uusiksi. Onko kenelläkään tietoa olenko oikeutettu kelan elatustukeen jos etälle on vahvistettu ns kelan minimi elatusmaksuiksi mutta siitä on vähennetty matkat jotka hän joutuu tekemään lapsia hakiessaan ja tuodessaan. Eli etän maksama elatusapu on 125€ kk per lapsi. Kelan täysi elatustukihan on 147,96..
Elatusapu ja elatustuki
12
266
Vastaukset
- asunnot.fi
Siis miksi isä vähentää elatuksesta matkat? Onko teillä joku sellainen sopimus?
Elatus on tarkoitettu lapsen tarpeisiin, lapsen elatukseen. Isä voi anoa oman paikkakuntansa sos.toimesta matka-avustusta.
Minkä ikäisistä lapsista on kyse? Tulisiko halvemmaksi jos matkustavat bussilla tai junalla?- Lähivanhempi
En ole allekirjoittanut vielä minkäänlaista sopimusta ja minustakin tuo kuulosti hieman oudolta että hänelle määrättäisiin se kelan minimi mutta siitä on vähennetty sitten matkat joita hänelle tulee lapsia hakiessaan ja tuodessaan. Kuitenkin etä asian näin minulle ilmaisi että elatusapu per lapsi mitä hän joutuu maksamaan on 125€. Kyse on lapsista iältään 7 ja kohta 3 vuotta. Matkaa kuitenkin tulee suuntaansa 100km joten ei tule kuulonkaan että bussilla tai junalla menisivät, minun pitäisi silloin olla mukana. Siksi minua nyt askarruttaakin se et tulenko saamaan enään kelalta sitä tukea noiden matkojen takia.
- vastaaja :)
Lähivanhempi kirjoitti:
En ole allekirjoittanut vielä minkäänlaista sopimusta ja minustakin tuo kuulosti hieman oudolta että hänelle määrättäisiin se kelan minimi mutta siitä on vähennetty sitten matkat joita hänelle tulee lapsia hakiessaan ja tuodessaan. Kuitenkin etä asian näin minulle ilmaisi että elatusapu per lapsi mitä hän joutuu maksamaan on 125€. Kyse on lapsista iältään 7 ja kohta 3 vuotta. Matkaa kuitenkin tulee suuntaansa 100km joten ei tule kuulonkaan että bussilla tai junalla menisivät, minun pitäisi silloin olla mukana. Siksi minua nyt askarruttaakin se et tulenko saamaan enään kelalta sitä tukea noiden matkojen takia.
En tainnut tajuta ekaa viestiä oikein, mutta tämä jälkimmäinen selvensi.
kela maksaa AINA tuon 147 sentit (ja tietty indeksikorotukset kun niitä joskus tulee).
Isältä kela ottaa siis tuon 125 e/lapsi ja maksaa sinulle 147e/lapsi. Kelan maksuihin ei mikään bensakulu vaikuta.
- isä kuse**aa sua!!
Laita ne elatukset maksuun Kelan kautta jolloin saat tuon minimin 147.96e/lapsi joka kuun kymmenespäivä. Ei sinun tarvitse siitä huolehtia mitä isä joutuu Kelaan maksamaan takaisin noita elatuksia, se on sitten ihan isän asia antaako Kela hänelle jotain "alennuksia" noiden matkakulujen takia, mutta lapsen saamasta elatuksesta sitä ei kuulu vähennellä, niinkuin edellinenkin kirjoittaja sanoi, on elatus tarkoitettu lapsen elatukseen ja toi 147.96 on tänäpäivänä se minimi!! Sinuna menisin pika pikaa käymään Kelassa selvittämässä tätä asiaa ihan virkailijalla!!
- Lähivanhempi
Tiedän ainakin sen verran että tuloissa se k*settaa mua koska sillä ei ikinä viimeisen 9 vuoden aikana ole ollut noin pienet nettotulot mitä se nyt väittää, varsinkin kun kehui ennen kuin otti sen työpaikan vastaan että sai niin hyvän ja houkuttelevan tarjouksen sieltä toiselta paikkakunnalta ettei voi kieltäytyä. Mut sille asialle en voi mitään jos lastenvalvoja sitä sinisilmin katsoo ja tulotiedot menee sille läpi. Harmittaa vaan lasten puolesta että niiden isä on tuollainen k*sipää eikä ajattele asiaa niin että se raha menee niiden elämiseen ja hyvinvointiin. Pitää melkein huomenna mennä käymään kelassa selvittelemässä tätä asiaa. Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista.
- ymmyrkäinen
Jos olet sitä mieltä, että tulotiedot ei täsmää, vie asia oikeuteen ja ota hyvä asianajaja joka selvittää tulot. Elatusapua hakee oikeudesta aina lapsi, joten saat asianajaja ei tule maksamaan sinulle mitään.
- Lähivanhempi
Oli se kuitenkin lastenvalvojalle ilmoittanut oikeat tulot mutta en hyväksynyt tuota 125€ sopimusta per lapsi koska en sais kelalta sitä erotusta kun miehen maksukyky riittää isompaankin elatukseen. Vaadin sen kelan minimin. Katotaan lähdetäänkö tässä nyt sit käräjille vai suostuuko uuteen ehdotukseen.
- Ymmärsinkö väärin??
Kelan sivuilta kopioitu esimerkki:
Toinen vanhemmista on määrätty maksamaan elatusapua lapselle 50 e/kk. Elatusapu on elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia elatustukea pienempi, joten Kela maksaa elatusavun ja elatustuen erotuksen 97,96 e/kk. Jos elatusvelvollinen ei maksa elatusapua, Kela maksaa täyden elatustuen147,96 e/kk ja perii elatusvelvolliselta 50 e/kk.
Minä käsitän tästä ainakin niin että vaikka lastenvalvoja määräisi isää maksamaan 125e/kk niin saisit Kelasta tuon erotuksen eli 22.96e/ per lapsi/kk- Lähivanhempi
Valitettavasti ei saa koska isän maksukyky riittää enempään kuin 125 euroa per lapsi per kuukausi. Hän vain haluaa vähentää siitä omasta osuudestaan matkakulut joita hänelle koituu lasten kuskaamisesta.
- yuk5u6445
No silloin sinä et tietenkään suotu siihen, ei ne matkakulut kuulu olla lapsen elatuksesta pois vaan silloin on sovittava että esim maksatte ne puoliksi ihan "omista" rahoistanne. Jos isä ei suostu tuohon elatukseen ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja lähde käräjille asiasta, siellä saattaa olla niin että isä määrätään maksamaan vaikka 200e/per lapsi jos hänellä on paljon kin paremmat tulot kuin simulla ja tajuat tätä vaatia :) Tuli muuten mieleeni että jos lapsesi ovat 7v ja 3v niin miksi he eivät voi kulkea bussilla isä luokse? (jos suora kuljetus) mielestäni asian pystyisi vielä hoitamaan niin että kuljettajan/matkahuollon kanssa sovittaisiin missä lapset jäävät pois ja että kuski katsoo että heitä ollaan vastassa (lapset istuisivat eturivissä kuskin vieressä) Sinä saattaisit lapset bussiin ja maksaisit menon, isä olisi lapsia vastassa ja samoin hoitaisi saattamisen ja maksun takaisintulo matkalla ja sinä olisit tuolloin vastaanottamassa lapsia.
(esim: ExpressBussilla ja Koiviston Auto -yhtymällä yksin matkustaville lapsille on tarjolla Matkapassi. Matkapassiin merkitään lapsen nimi sekä saattajan ja vastaanottajan yhteystiedot. Matkapassin saa veloituksetta mukaansa Matkahuollosta lipunoston yhteydessä)- lököäjp
Niin tai mitä jos sinä veisit lapset isälle ja isä toisi heidät sitten aina takaisin.... näin maksut menisivät tasan!
- ajooikeus
lököäjp kirjoitti:
Niin tai mitä jos sinä veisit lapset isälle ja isä toisi heidät sitten aina takaisin.... näin maksut menisivät tasan!
ei käy, jos toisella ei ole autoa saatikka ajokorttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724394Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013850Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363519- 513140
- 402618
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222322- 231986
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151742Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351715