Siperianhusky?

huskyfan (:

Olen nuori, kohta 13 vuotias tyttö, ja meillä on kolme koiraa. Suomenlapinkoira, joka on pääasiassa äitini, sveitsinajokoira, joka on pääasiassa isäni, ja kääpiöpinseri, joka on minun. Olen itsekseni harkinnut, että jos voisin ottaa siperianhuskyn. Haluaisin käydä pidemmilläkin lenkeillä, ja haluan energisen koiran. Suomenlapinkoirasta ei siihen ole, on vähän ylipainoinen, ja luonnekkaan ei sitä salli. Olen sen kanssa yrittänyt lenkkeillä ja pyörälläkin mennä, ei onnistu. Sveitsinajokoira on myös ylipainoinen, vaikka käy metsällä isän kanssa säännöllisesti talvisin, kun metsästää saa. Sitä en ainakaan lenkille ota, koska se vetää hirmuisesti, kun on metsällä tottunut vapaana juoksemaan. Isä koetti viimekesänä mennä sen kanssa pyörällä, mutta yllätys, koira veti omistajansa ojaan :D Kääpiöpinseri ei suostuisi minun kanssani kahdestaan edes lenkille lähteä, lähtee vain jos muut koirat ovat mukana, sitäpaitsi se saa liikuntansa leikkimällä muiden koirien kanssa ja pihalla vapaana juoksemisessa. Olisiko siperianhusky hyvä? Melkein joka päivä pidemmän lenkin menisin, aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin saisi lyhyen lenkin. Kertokaa omista kokemuksistanne siperianhuskyjen kanssa! (: Huskyn kanssa voisin aloittaa myös agilityn tai rallitokon. Meillä on pihassa kaksi tarhaa, toinen on matalampiaitainen toinen korkeampi. Isommat koirat pysyvät molemmissa tarhoissa, kääpiöpinseri hyppää/kiipeää matalammasta pois. Pinseri on päivän sisällä, isommat koirat ulkona, kovalla pakkasella sisällä. (isotkin koirat ovat myös illat ja aamut jotkut yöt sisällä) Husky olisi päivät ulkona, talviyöt sisällä.

24

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarmosetä

      Ota pystykorva

    • kikkelitonttu

      En ymmärrä kysymystä!

    • Amstaffeli

      Tietenkin voit ottaa huskyn! Mutta kannattaa muistaa että useat huskytkin vetävät hihnassa koska se on niillä verissä. Tarvitsee vetämisen suhteen melkoisen paljon koulutusta. Joillain huskyilla on myös stressi reaktioita joka katoaa yleensä noin 3-4 vuoden iässä. Oletko miettinyt muita rotuja? Australian paimenkoira, Mudi??

    • hjfhhfj

      Jos ette osaa pitää koirianne normaalipainoisina, älkää hankkiko mitään koiria.

    • Amstaffeli

      Ja kyllä luulen että tuon kääpiöpinseriskin lähtee lenkille kuhan motivointi on kohillaan. Voit aluksi yrittää houkutella koiraa mukaan, ja jos ei niin vaikka pari metriä eteenpäin. Kun koira tyssää, pysähdyt sinäkin odotat vähän aikaa ja houkuttelet juoksemalla tai jotenkin innostuneesti koiraa jatkamaan matkaa.

      • Eläinkouluttaja C.

        Hyvin sanottu Amstaffeli!
        Kääpiöpinserillä riittää tarmoa vaikka mihin, omani kanssa harrastan koiratanssia, tokoa ja agilitya. Vapaa-aikana pyöräillään, lenkkeillään ja painellaan metsässä. Liikunnan suhteen ei ole löytynyt ylärajaa :) Keskity siihen koiraan mikä sinulla on ja nauttikaa ajastanne yhdessä.


    • huskyfan (:

      Olen miettinyt myös sekarotuista koiraa, mutta huskya on suvussa oltava (: Löysin ilmoituksen, jossa myydään sakemannin, valkoisen sakemannin, malamuutin ja huskyn sekoitus pentuja (: Ja vielä lisään: Koiran on oltava pentu, koska huskyt ovat kuulemma niin uskollisia, että perhettä vaihtaessaan voivat kärsiä. (?)

    • --------------------

      13v. tyttö ei kykene pitämään Huskyn kokoista koiraa lenkillä, kun se päättää lähteä jonkun toisen koiran päälle. Vihaan vanhempia, jotka sallisivat tämän lapsiltaan, eivätkä ajattele seurauksia. Toivottavasti vanhemmillasi on paksu lompakko, jos koira pääsee sinulta karkuun ja pienemmän koiran kimppuun..

      • kylmäpää

        Huskynarttu saa painaa jopa alle 20 kg ja urokseltakin 30 kg on liikaa (jalostuskelvoton). Siinäkö on 13-vuotiaalle ihmisellä liikaa pitelemistä ? Kuinka paljon aikuisen ihmisen tulee painaa, jotta jaksaa pitää hallinnassa 90-kiloista mastiffia ? Ja mistä päättelet, että siperianhuskyt yrittäisivät yleensä käydä toisten koirien kimppuun ?


      • huskyfan :)

        Riippuu koiran luonteesta, millainen se on. Eivät huskyt yleensä ole sellaisia koiria, joiden kanssa on ongelmia, ellei sitten liiku tarpeeksi. Kaikilla huskyilla ei ole viettiäkään, joten kaikkien pikkueläinten perään ei ole pakko päästä :) Sitäpaitsi, Olen ikäisekseni todella vahva, pääosin siksi että harrastan ratsastusta. Ikäiseni pojatkin sitä ihmettelevät :D Vanhempani eivät edes meinaa ajokoiraa saada pidätettyä, kun se jäniksen tai muun vastaavan näkee. Minulla ei ole mitään ongelmaa. Se voi toki johtua siitäkin, että minä eniten olen koirien kanssa koulutusmielessä, leikkaan kynnet, opetan perusasiat tms. Jos isäni koettaa ajokoiran kynsiä leikata, se vain juoksee karkuun. Kävin tänään ajokoiran ja kääpiöpinserin kanssa lenkillä, ihan hyvin meni :) Minulla oli pyörä alla, en muuten niiden vauhtihirmujen perässä pysyisi. Ajokoiran kanssa on se ongelma, että saattaa välillä vetää puolelta toiseen, eikä ymmärrä kunnolla sitä, ettei voi vauhdissa kiertää pyörän puolelta toiselle.

        Sitten vielä tästä huskyasiasta:
        Tiedän miten koiran kanssa toimitaan, minulla on ollut koko elämäni ajan koiria. Viimekesänä kävin myös 4H'n dogsitter kurssin. Haluaisin koiran, joka olisi kanssani samalla aaltopituudella, ja kiinnostunut tekemisistäni. Voisin sen kanssa harrastaa erinlaisia asioita, kuten rallitokoa, tokoa, agilityä tms. Kääpiöpinserin kanssa tuli heti pentukurssilla se ongelma, että kun kasvoi alkoi merkkailla. Nyt se on leikattu, mutta en sen kanssa mitään suurempaa harrastusta aloita, kun ei muiden koirien ja ihmisten läheisyydessä jaksa keskittyä sitten millään. Ajokoiraa ei kiinnosta muissa paikoissa kuin kotona mikään muu kuin hajut ja tuoksut, ja lapinkoiraa ei muuten vain kiinnosta. Olen sen kanssa harkinnut tokon aloittamista, mutta saas nähdä :)


    • 9+20

      Kyllä muutkin koirarodut ovat energisiä ja liikunnallisia kuin huskyt. Huskystä saa helposti ongelmakoiran jos se ei saa tarpeeksi liikuntaa. Ja ne tosiaan vaativat sitä vetämistä joka viikko.
      Esim whippet on liikuntaa rakastava koirarotu. Teidän kääpiöpinseristä saa hyvän lenkkikaverin motivaatiolla. Opetat sille että ulkoilu on kivaa eikä siihen aina tarvitse muita koiria mukaan.
      Ja jos nykyiset koirat ovat ylipainoisia niin ei ole mitään järkeä ottaa neljättä koiraa. Ylipainoisuus tarkoittaa sitä ettei koiraa liikuteta tarpeeksi, joten miten voit saada huskyn pysymään kunnossa?

    • ei helpoin-

      En antaisi meidän huskya(27kg) alle 18-vuotiaan käsiteltäväksi,koska se on 0,5sec ja koira lähtee linnun perään.Viettiä kun on...Muuten ollaan saatu hihnassa vetäminen pois peruslenkillä,mutta se on vaatinut paljon aikaa ja mielettömästi kärsivällisyyttä.

    • jsgokaögk

      kevyessäkin koirassa on yllättävän paljon voimaa kun se päättää lähteä.. oma koirani painaa hädin tuskin 16kg ja kyllä se saa minut nytkähtämään kunnolla jos ottaa jalat alleen yhtäkkiä, puhumattakaan liukkaista keleistä...

      mutta ei kaikki huskytkään vedä (koulutuksesta kiinni?) tai ei ainakaan eräs täälläpäin välillä vastaan tuleva, hyvin rauhallisesti kävelee omistajansa vierellä ja ikää taitaa olla vain 2v... tietty pentua opetettaessa voi olla tekemistä jo siinäkin, mutta niin se on kaikissa roduissa :)

      • jsgjkaölkgö

        ainiin ja itse painan 55kg eli en itsekään hirveän iso ole mutta en mikään heiveröinenkään


    • Huskytyttö

      Huskeilla ei ole juurikaan miellyttämishalua. Eli toisin sanoen voi olla vaikea saada huomio, kun muuta tekemistä. Omasta huskysta tulee kuuro, kun on muita koiria lähellä. Toki poikkeuksia löytyy, mutta suurin osa on vaikea kouluttaa.

      Jos aiemmat koirat ovat lihavia, eivät saa tarpeeksi liikuntaa. Mites sitten huskyn kanssa? Oma koira varmaan maailman laiskin ja rauhallisin husky, mutta silti pomppii seinille jossei saa tarpeeksi liikuntaa päivän aikana.

      Jos pidätte talvisin päivät huskyn ulkona, pitäisi se myös yötkin olla ulkona. Jos tulee todella kova pakkanen, huskyn turkkiin jää helposti lunta ja jääkiteitä, jotka sulavat sisällä ja vesi pääsee lähelle turkkia. Joten ei ole järkeä laittaa kosteaa koiraa kovaan pakkaseen ulos. Ulkokoirahan tuo on niin ei edes tarvitse olla sisällä, jos alusta asti ollut ulkona. Jos aiotte pitää sisällä, niin pitäkää päivätkin sisällä.

      Jos haluat tokoa tai agilitya, miksei mielummin vaikkapa shettis?

    • hieno ja hyvä,mutta

      "Melkein joka päivä pidemmän lenkin menisin."

      Tuo ei riitä vaan ainakin meillä koira tarvii joka ikinen päivä sen pitkän lenkin ja yleensä muutamankin.30min kävelyä ei riitä vaan husky tarvitsee enemmän tai se tulee todella villiksi.

      Meillä menee arkipäivisin 3-4h koiran kanssa liikkumiseen joten kannattaa miettiä sopiiko se todella jos on aiemmin ylipainoisia koiria talossa.

      Sveitsinajokoiran kanssa vetämisen kanssa ongelmia,niin ei todellakaan huskya.Et pysty pitämään sitä jos se lähtee vetämään vaan menet mukana kuin narunpätkä.

      Husky ei ole mikään sylikoira vaan todellinen työkoira joka ei pahemmin mielistele vaan meilläkin husky on tyytyväinen monipuoliseen ruokaan ja suureen liikunta määrään.Suosittelen huskya todella liikunnalliselle ihmiselle jolla on säännöllinen elämäntyyli nyt ja jatkossa.Husky on mahtava koira,mutta voit saada siitä ulvovan ja villin tapauksen jos ei käsitä mitä husky todella vaatii.

    • huskyfan :)

      Teen tähän vielä pari selvennystä : (tein jo eilen, mutta pahus, netti tilttasi enkä saanut tekstiä julkaistuksi)
      Minulla on joka päivä paljon aikaa lenkille, ja sveitsinajokoiran kanssa ei minulla ole ongelmia. (vanhemmillani on) Olen ikäisekseni todella vahva, ja koiran vetäminen perustuu myös taluttajaan. Olen huomannut, että olen koirien kanssa eniten, ne tottelevat lähes pelkästään minua. Olen äitiä kehottanut menemään suomenlapinkoiran kanssa arkitottikseen, mutta ei ole aikaa. Tässä olen yli viikon mennyt ajokoiran kanssa n. 1km matkoja TAUOILLA, minulla on ollut pyörä. Jotenkin ottaa päähän kun koira ei jaksa juosta edes taukojen jälkeen. Suomenlapinkoira on nyt trimmattu kesäksi, osoittautui paljon laihemmaksi mitä turkin kanssa oli. Ei ylipainoinen, kuin ehkä 3kg parempaan päin ollaan menossa. Kääpiöpinseri on ollut näillä ajokoiran lenkeillä vapaana mukana, mutta välillä tekee pahaa katsoa kun pieni koira on läähättämässä henkihieverissä. Jos isompi koira juoksee edeltä, pienempi tulee aina perässä.

    • huskyfan :)

      Teen tähän vielä pari selvennystä : (tein jo eilen, mutta pahus, netti tilttasi enkä saanut tekstiä julkaistuksi)
      Minulla on joka päivä paljon aikaa lenkille, ja sveitsinajokoiran kanssa ei minulla ole ongelmia. (vanhemmillani on) Olen ikäisekseni todella vahva, ja koiran vetäminen perustuu myös taluttajaan. Olen huomannut, että olen koirien kanssa eniten, ne tottelevat lähes pelkästään minua. Olen äitiä kehottanut menemään suomenlapinkoiran kanssa arkitottikseen, mutta ei ole aikaa. Tässä olen yli viikon mennyt ajokoiran kanssa n. 1km matkoja TAUOILLA, minulla on ollut pyörä. Jotenkin ottaa päähän kun koira ei jaksa juosta edes taukojen jälkeen. Suomenlapinkoira on nyt trimmattu kesäksi, osoittautui paljon laihemmaksi mitä turkin kanssa oli. Ei ylipainoinen, kuin ehkä 3kg parempaan päin ollaan menossa. Kääpiöpinseri on ollut näillä ajokoiran lenkeillä vapaana mukana, mutta välillä tekee pahaa katsoa kun pieni koira on läähättämässä henkihieverissä. Jos isompi koira juoksee edeltä, pienempi tulee aina perässä.

    • Minä ja K

      Itselläni on koira jossa on 75% huskya. Husky on haastava rotu. Jos sitä ei sosiaalista kunnolla siitä tulee dominoiva ja alkaa ärhennellä toisille koirille.

      Husky vetää lenkillä kuin höyryjuna, jos ei pääse "toteuttamaan itseään" eli vetämään muuten ja varsinkin nuoret koirat hyppivät erittäin paljon. Lisäksi osalla on metsästysviettiä. Minun pitää olla aina tarkkana omani kanssa kun lenkkipoluilla liikutaan jos vaikka rusakko juoksee ohi koska koira yrittää ihan 100% varmuudella perään ja veto on aivan helvetinmoinen.

      Husky tarvitsee ehdottomasti koirakaverin, mieluiten toisen huskyn kaverikseen. Kääpiöpinseri on aivan liian pieni leikkikaveri huskille ja en jotenki usko että perheesi muutkaan koirat olisivat mitenkään erityisen hyvää leikkiseuraa huskille.

      Koulutuskin on melko haastavaa, koska jos koiraa ei huvita niin sitten ei huvita. Sillä ei ole sellaista miellyttämisen tai palvelemis halua. Eli tokoon ei rotu kyllä sovellu.

      Ulkotarha olisi myös erittäin hyvä koiralle, koska huskithan ovat varsinaisesti ulkokoiria. Niille tulee sisällä herkästi kuuma ja itselläni on aina ikkunat auki talvellakin joskus kun koiralleni tulee niin kuuma (ja huom. ei ole edes puhdasrotuinen) ja koira nukkuu usein takapihalla tarhassaan mieluiten kuin sisällä. Ja talvipakkasella husky voi hyvin olla ulkonakin. Siinä ei ole mitään ongelmaa siihen niiden turkki on nimen omaan jalostettukin.

      Eniten minua kuitenkin huolestuttaa se että koiratuskin saisi liikuntaa teillä. "Melkein joka päivä" pitkiä lenkkejä huskille ei riitä! Kyseessä on erittäin aktiivinen rotu joka ei todellakaan sovellu sohvaperunaksi. Jos se ei saa purettua liikunnan tarmoaan niin rupeaa taatusti tekemään tihutöitä. Itse vien koirani 4-5 kertaa ulos. Teemme yhden 30-40 minuutin lenkin illalla että koira saa vielä pissittyä ja purettua osan energiastaan ja loput kolme lenkkiämme kestävät ainakin tunnin mistä olen erittäin tarkka. Lisäksi käymme ainakin kerran päivässä koirapuistossa jotta poika saa juosta siellä irti ja niin kovaa kuin vain pääsee ja joskus viivymme useitakin tunteja siellä ja silti kun tulemme kotiin koira kantaa syliini kaikki mahdolliset lelut koska haluaa leikkiä, eikä suostu lepäämään.

      Miksi haluat huskyn? Onko se vain niin hienon näköinen rotu? Jos susta on vaan niin hienoo sanoo että sulla on husky tai koska ne näyttää niin kivoilta ÄLÄ OTA. Huskeissa on työtä enkä välttämättä suosittele niitä ensimmäiseksi koiraksi. Korjaan: MITÄÄN KOIRAA EI SAA OTTAA SILLÄ PERUSTEELLA ETTÄ SE VAAN ON NIIN HIENO.

      Olen rakastanut huskeja aina pienestä lähtien ja haaveenani on aina ollut puhdasrotuinen tai koira jossa olisi edes suurin osa huskya. Minun piti tehdä täydellinen elämän muutos koiraani varten. Piti ryhtyä sohvaperunasta himolenkkeilijäksi ennen kaikkea. Ja tein sen rakkaudesta rotuun.

    • eddgerg

      Sinulla on aikaa nyt koirille, mutte entä kun peruskoulu loppuu/lähdet opiskelemaan/töihin? Pahimmassa tapauksessa olet 8-16 koulussa ja 17-21 töissä jotta saat katettua asumisen omat koirien kulut.

      Mieti vielä :)

      • niinpä´´´

        Kannattaa hankkia ensin mies, jotta koiralle riittää tarpeeksi energiaa ja varallisuutta. Kaikki lenkit yksin tehtyinä ja kustannukset yksin maksettuina ovat aika rankkoja. Minulla on koira ja mies, enkä enää voisi ajatella selviäväni koirasta yksinäni, varsinkaan jos joskus lapsiakin talouteen tulla tupsahtaa. Koiramme joutuu joskus olemaan kotona yksinään jopa 8 h, mutta mieheni kanssa asuessa meille riittää molemmille tarpeeksi lepoaikaakin kotona, koiramme kun tarvitsee todella paljon liikuntaa ja aktivointia. Ehkä yksinkin koiran kanssa selviäisi, mutta kun on 2 ihmistä samassa taloudessa, niin se sujuu moninkertaisesti helpommin :-)

        Aloittaja tosin asuu vasta vanhempiensa luona, mutta tämä oli vinkiksi siihen, kun/jos hän joskus muuttaa omaan kotiinsa.


      • eija-61
        niinpä´´´ kirjoitti:

        Kannattaa hankkia ensin mies, jotta koiralle riittää tarpeeksi energiaa ja varallisuutta. Kaikki lenkit yksin tehtyinä ja kustannukset yksin maksettuina ovat aika rankkoja. Minulla on koira ja mies, enkä enää voisi ajatella selviäväni koirasta yksinäni, varsinkaan jos joskus lapsiakin talouteen tulla tupsahtaa. Koiramme joutuu joskus olemaan kotona yksinään jopa 8 h, mutta mieheni kanssa asuessa meille riittää molemmille tarpeeksi lepoaikaakin kotona, koiramme kun tarvitsee todella paljon liikuntaa ja aktivointia. Ehkä yksinkin koiran kanssa selviäisi, mutta kun on 2 ihmistä samassa taloudessa, niin se sujuu moninkertaisesti helpommin :-)

        Aloittaja tosin asuu vasta vanhempiensa luona, mutta tämä oli vinkiksi siihen, kun/jos hän joskus muuttaa omaan kotiinsa.

        Naurattaa tämä huskyjen käytöksestä pelottelu. Suuri osa harrastajista on sitä mieltä, että huskyä ei voi ottaa talouteen suunnilleen jos on väärän värinen matto tai ikkunat osoittavat väärään suuntaan. Husky on koira siinä missä muutkin, tosin tietty vaatii liikuntaa paljon, mutta joka koira tarvitsee liikuntaa. Husky saattaa turhautumista tehdä tuhoja, mutta se on täysi harhaluulo, että huskyn kanssa joutuu vain ja ainoastaan liikkumaan reellä tai se on surullinen kerrostalossa. Itselläni on viisi siperianhuskyä ja kahdesta yksinkertaisesti ei tullut vetokoiria, ei sitten millään. Kolmen koiran valjakkolla siis eteenpäin. Nämä kaksi on alusta asti ollut asenteella, että haluavat vierellä mielummin liikkua ja muutenkin ovat laiskempia, kuin kolme vastaavaa. Tottakai nekin vaativat liikuntaa, mutta ei samoissa määrin, kuin muut. Ja tokaksi, tuo että husky ei sovi ensimmäiseksi koirasi on myös täyttä puppua. Aikoinaan minun ensimmäiset koirat olivat siperianhuskyjä ja ei mitään ongelmia. Tuolloin vielä asuin monen huskyharrastajan kauhistelemassa kerrostalo kolmiossa. Ne vaativat kyllä paljon liikuntaa ja aktivointia, mutta esimerkiksi niiden koirien kanssa en harrastanut edes vetoa. Ja hiljaisia olivat. Toisella oli ainoastaan pientä kenkien järsimistä puolen vuoden iästä hieman päälle vuoteen. Nykyään asun maalla ja kolme koirista ni on ulkokoiria, mutta kaksi nössykkää viihtyvät hyvin sohvalla vain löhöilemässä :) mutta tosiaan sitä puollan, että kyseisen rodun hankkimista kannattaa miettiä tarkkaan ja täytyy ottaa rodusta paljon selvää. Lisäksi täytyy olla määrätietoinen ja jollain tavalla jämpti kouluttaessa juurikin tuon JOIDENKIN koirien motivoinnin hankaluuden takia. Myös huskylle tarvitsee sen kaverin, mutta sen ei missään tapauksessa pakolla tarvitse olla saman rotuinen, ei se koira sitä niin ymmärrä mitä rotua toinen koira on. Ainut vaan, että ne ovat kovin villejä leikeissään, niin paras olisi suht samankokoinen koira kuitenkin. Kun panostat kunnolla, niin parhaimmillaan saat aivan ihanan ystävän!


      • eija-61
        eija-61 kirjoitti:

        Naurattaa tämä huskyjen käytöksestä pelottelu. Suuri osa harrastajista on sitä mieltä, että huskyä ei voi ottaa talouteen suunnilleen jos on väärän värinen matto tai ikkunat osoittavat väärään suuntaan. Husky on koira siinä missä muutkin, tosin tietty vaatii liikuntaa paljon, mutta joka koira tarvitsee liikuntaa. Husky saattaa turhautumista tehdä tuhoja, mutta se on täysi harhaluulo, että huskyn kanssa joutuu vain ja ainoastaan liikkumaan reellä tai se on surullinen kerrostalossa. Itselläni on viisi siperianhuskyä ja kahdesta yksinkertaisesti ei tullut vetokoiria, ei sitten millään. Kolmen koiran valjakkolla siis eteenpäin. Nämä kaksi on alusta asti ollut asenteella, että haluavat vierellä mielummin liikkua ja muutenkin ovat laiskempia, kuin kolme vastaavaa. Tottakai nekin vaativat liikuntaa, mutta ei samoissa määrin, kuin muut. Ja tokaksi, tuo että husky ei sovi ensimmäiseksi koirasi on myös täyttä puppua. Aikoinaan minun ensimmäiset koirat olivat siperianhuskyjä ja ei mitään ongelmia. Tuolloin vielä asuin monen huskyharrastajan kauhistelemassa kerrostalo kolmiossa. Ne vaativat kyllä paljon liikuntaa ja aktivointia, mutta esimerkiksi niiden koirien kanssa en harrastanut edes vetoa. Ja hiljaisia olivat. Toisella oli ainoastaan pientä kenkien järsimistä puolen vuoden iästä hieman päälle vuoteen. Nykyään asun maalla ja kolme koirista ni on ulkokoiria, mutta kaksi nössykkää viihtyvät hyvin sohvalla vain löhöilemässä :) mutta tosiaan sitä puollan, että kyseisen rodun hankkimista kannattaa miettiä tarkkaan ja täytyy ottaa rodusta paljon selvää. Lisäksi täytyy olla määrätietoinen ja jollain tavalla jämpti kouluttaessa juurikin tuon JOIDENKIN koirien motivoinnin hankaluuden takia. Myös huskylle tarvitsee sen kaverin, mutta sen ei missään tapauksessa pakolla tarvitse olla saman rotuinen, ei se koira sitä niin ymmärrä mitä rotua toinen koira on. Ainut vaan, että ne ovat kovin villejä leikeissään, niin paras olisi suht samankokoinen koira kuitenkin. Kun panostat kunnolla, niin parhaimmillaan saat aivan ihanan ystävän!

        Oho huomasinkin vasta, että kyseinen keskustelu on jo uutaman vuoden vanha, pahoitteluni, mummo ei ole parhaimmillaan enää tähän aikaan :)


    • Anonyymi

      Sulla erinomainen elämä näiden kaikkien koirien kanssa. Siperian husky, jos kunnossa, juoksee mielellään kuin susi. Eli jos tahdot liikettä...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2669
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      344
      2521
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      65
      1564
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1533
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe