Sain tänään tuloksena papa-kokeesta III,oli noussut siihen heinäkuulta, jolloin tulos oli vielä II. Kuulemma "epäselviä muutoksia" ja lähete kolposkopiaan ja kondylooma-testiin. Nyt pelottaa, sekä tutkimukset että se mitä niistä löytyy... :(( lääkäri oli ylipositiivinen ja käski olla huolehtimatta, mutta eikö luokka III voi olla syövän esiastetta?? Muita samassa tilanteessa?
Papa III, pelottaa...
14
1310
Vastaukset
- tuttu juttu
Lukuisia muita on ollut samassa tilanteessa. Kolposkopia on emättimen tähystys eli lääkäri käyttää mikroskooppia katsoessaan emättimesi sisään. Potilaan kannalta tilanne on sama kuin papa-koetta otettaessa, mutta tutkimus vain kestää muutaman minuutin kauemmin. Lääkäri myös ottaa näytteitä enemmän kuin papassa ja osaa näkemänsä perusteella ottaa ne "oikeista kohdista". Papa-koehan on vain seula jolla otetaan näyte kohdun suulta.
Tilanne etenee näytteistä saadun tuloksen perusteella. Sitä on turha miettiä. Se syöpä olisi tuolla luokituksella V eli matkaa ja toiminta-aikaa on.- 17+4
Tosin papa koe otetaan lastalla ja harjalla. Kun taas Kolposkopiassa värjätään etikkahapolla paikat (kirvelee hieman), sitten katsotaan mikroskoopilla ja leikataan näytepaloja irti tarpeen mukaan (tuntuu enemmän kuin papa). Sitten syntyneet haavat suljetaan jollain rautaliuoksella. Ennen kolposkopiaa lääkäri tekee normaalin sisätutkimuksen ja ultraa (ainakin minulla). Otti myös klamydia ja gonokokki (en tosta toisesta oo ihan varma et oliko joku tommonen) näytteet, jotka kuulemma on rutiini testi.
6-8vko näytteet patologilla ja sitten saat tulokset ja jatkohoitosuunnitelman.
Kutsu sairaalaan tuli suunnilleen kuukaudessa ja aika oli siittä parin viikon päästä.
Omia tuloksiani odottelen, kohtuu rauhallisin mielin. Kuukauden verran vielä varmaan menee ennen kuin mitään kuuluu. - 17+4
17+4 kirjoitti:
Tosin papa koe otetaan lastalla ja harjalla. Kun taas Kolposkopiassa värjätään etikkahapolla paikat (kirvelee hieman), sitten katsotaan mikroskoopilla ja leikataan näytepaloja irti tarpeen mukaan (tuntuu enemmän kuin papa). Sitten syntyneet haavat suljetaan jollain rautaliuoksella. Ennen kolposkopiaa lääkäri tekee normaalin sisätutkimuksen ja ultraa (ainakin minulla). Otti myös klamydia ja gonokokki (en tosta toisesta oo ihan varma et oliko joku tommonen) näytteet, jotka kuulemma on rutiini testi.
6-8vko näytteet patologilla ja sitten saat tulokset ja jatkohoitosuunnitelman.
Kutsu sairaalaan tuli suunnilleen kuukaudessa ja aika oli siittä parin viikon päästä.
Omia tuloksiani odottelen, kohtuu rauhallisin mielin. Kuukauden verran vielä varmaan menee ennen kuin mitään kuuluu.Tulokset muuten tuli nyt.. Kahdessa viikossa vaikka sanoivat että kestää 6-8vko.
CIN III ja leikataan loop hoidolla pois.
- vaihtari mummo
Minulla on todettu aikoinaan kondylooma 28 vuotiaana (nyt olen 47 v).......Olin seurannassa muutaman vuoden.Nyt täytyy kyllä todeta etten muista mikä luokka silloin oli.....ehkä 2 ....??......Kondylooma hävisi sitten vuosiksi kunnes noin 12-13 vuotta sitten papa oli 3 luokkaa ja lähete keskus-sairaalaan looppihoitoon...Eli kohdunkaula puudutettiin ja poistettiin viottuneet alueet.Seurannassa olin vielä vuosia ja edelleen on luokka ykköstä eikä kondyloomaa ole tavattu enään sen jälkeen.
Minä myös silloin pelkäsin ihan tolkuttomasti ja suurinpiirtein olin varma jo syövästä.Sain sitten jutella keskus-sairaalan lääkärin kanssa ja hän selvitti tilanteen niin että jos on luokka 3 niin vaihtoehdot ovat nämä....solumuutokset voi parantua itsekseen tai pysyä ennallaan tai ajan kanssa muuttua syöväksi joten siksi poistettiin nämä solumuutos alueet että saadaan tilanne hallintaan.
Tottakai tilanne pelottaa kun tieto lätkästää naaman eteen eikä oikein ole fakatatietoa asiasta.Hyvä vaan on että naiset käy papassa ja huolehtivat itsestään ettei pääse asiat pidemmälle menemään.......Reipasta mieltä ja kyllä ne asiat hoituu....=) - KiaMi
Kiitos vastauksista kaikille! Tulin juuri kolposkopiasta, helpottunut olo ainakin hetkeksi. Siistiltä kuulemma näytti, kolme koepalaa otettiin. Luulin että sattuisi enemmän, muttei tuntunut oikeastaan miltään. Nyt sit odotellaan, sanottiin että 4-6 vko.
- vaihtarimummo
Jos mahdollista niin vaatikaan se looppihoito nukutuksessa.Minulle se oli melko tuskainen kokemus.Ei vioittuneiden alueiden poisto vaan ne 4 puudutuspiikkiä oli todella tuskaisia.Huutohan minulta pääsi.
- puudutus riittää
Nukutukseen sisältyy aina suurempi riski kuin puudutukseen.
Nukutuksessa menee koko työpäivä hukkaan. Puudutuksen jälkeen on varttitunnissa toimintakunnossa.
Itselleni on tehty pari loop-hoitoa. Tarvittaessa oli mahdollisuus humauttaa nukkumaan. - vaihtarimummo
Jokainenhan joka sen hoidon käy läpi kokee omalla tavallaan.Kerroin vaan senkin mahdollisuuden että kivuliaskin voi olla ja mahdollisuus kevyt nukutukseen.Minulla nyt sattui kaikki 4 puudutuspiikkiä kohdunsuulle ihan h*****i.
Ei se ole mikään syvä narkoosi vaan kevyt humautus uneen ja onko se nyt niin tarpeellista olla joka sekunti "toimintavalmis".....voipi sitä huilata sen päivän.
Se että sanotaan että "puudutus riittää" ei käy kaikille.Jos oisin etukäteen tiennyt miten tuskainen homma se oli niin oisin valinnut nukutuksen.
Terveisin: 2 syvää narkoosia...2 kevyt narkoosia läpikäynyt ja tässä vielä ollaan..... - KiaMi
Laitan vielä tänne kuulumiset, jos vaikka on muita jotka miettii samoja asioita... Tänään tuli kolposkopian tulokset, tulehdusmuutoksia joita seurataan jatkossa, papan tulos normaali. Elimistö alkanut itse korjata muutoksia. Ei siis muuta hoitoa, ja kontrollikolposkopiaan marraskuussa. Huh!
- Kokemustämäkin
Minäkin sain muutama vuosi sitten papakokeesta luokan hsil. En tiedä onko se 3-4luokka mutta tein jo kuolemaa ja olin todella hysteerinen ja pakokauhun vallassa. Olin satavarma, että sairastan syöpää. Kolposkopia näytti cin3 tason muutoksia ja jouduin loop hoitoon ja siellä oli sama cin3 ja saatiin pois.
Seuraava kontrolli 6kk päähän ja oli taas luokka LSIL. Sitä ei hoidettu, vaan päätettiin seurata. Oli todella pelottavaa. Siihen aikaan poltin tupakkaa ja minulle painotettiin, että tupakka lisää voimakkaasti riskiä solumuutoksiin ja syöpään. Suurella osalla naisista on solumuutoksia, mutta ne ei jää papassa kiinni, koska elimistö parantaa itse ne, mutta jos on taustalla tupakointia tai esim. jokin sairaus, nin keho ei välttämättä saa tilannetta hoidettua.
Lopetin heti tupakoinnin ja sain muutenkin uuden elämän, ruokavalio meni uusiksi, aloitin liikunnan ja päätin lopettaa stressaamisen. Olin kova hermoilemaan ja elin ihan burnoutin partaalla vuosia kun tein liikaa töitä.
Seuraavassa kontrollissa oli elimistöni parantanut muutokset ja olin maailman onnellisin ihminen. Kontrolleja oli vielä kaksi 6kk välein ja aina oli papaluokka 1 sen jälkeen. Nyt täytyy silti käydä aina papassa vuoden välein vielä. Eli ei se ole kuolemantuomio, vaan moni joutuu tuon kokemaan ja onneksi loopilla voidaan hienosti hoitaa. Mahdollinen tupakointi kannattaa lopettaa heti. Lisäksi sain neuvon erikoislääkäriltä käyttää d vitamiinia vähintään 25mikrog. päivässä. - Ella
Hei.
Mitä teille kuulu nyt? Tai onko muita jotka ovat vastaavaa kokeneet. Minä liityn myös seuraanne, sillä sain pari viikkoa sitten tietää papa 3 luokasta. Vaikka olin sitä ennenkin käynyt sännöllisesti papa kokeessa ja se on aina ollut ykköstä. Paitsi joskus 8 vuotta sitten se oli 2 ja kontrollissa sitten kuitenkin heti taas 1. Viimeisimmästä 1:stä ei ollut kuin 1,5v aikaa.
No, en pystynyt odottelemaan naistenklinikalle pääsyä vaan kävin yksityisellä kolposkopiassa. Näytepaloja otettiin 5 ja myös silmämääräisesti voidaan sanoa, että muutos alue on lajaa ja epäillään cin2/cin3 tason muutosta, tai Cartsinoma in situa. Oliko teillä muilla jotain oireita?
Minä olen 32v. ja minulla ei ollut koskaan mitään oireita, paitsi kun jätin pillerit pois (13v. syönnin jälkeen) alkoi välillä ilmenevää tiputtelua yhdynnän aikana/jälkeen. ja omituista nivus särkyä silloin tällöin. En tiedä liittyykö sekin tähän. Mietinkin voiko levyepiteelissä olevat muutokset reagoida hormoneihin? Minulla nimittäin muutokset näyttäisi olevan siellä. No nyt sitten odotellaan näytepalojen tuloksia. Yksityisellä ne onneksi tulevat viikossa. Pelottaa ja ahdistaa. Varsinkin kun olimme juuri alkaneet haaveilla lapsesta.
Ella- KiaMi2
Hei! Päätin vielä kirjoittaa tänne näin puolen vuoden jälkeen kuulumiset, sillä itse ainakin etsin silloin kovasti tietoa, kun sain ekan lähetteen kolposkopiaan... Joka siis EI ole aina kamalan kivulias kokemus, vaikka se varmasti toisilla sitä onkin. Itse pelottelin itseäni keskustelupalstoilla turhankin paljon ennen ekaa kolposkopiaa, joka ei sitten omalla kohdalla ollutkaan paljon papaa kummempi juttu.
Mulla oli tänään puolivuotiskontrolli, papa otettiin ja yksi isompi näyte. Ei sattunut, vaikka epämiellyttävän tuntuista se tietty aina on.
Kuulemma todennäköisesti tämä oli tässä, elimistö on itse parantanut sen III-tason muutoksen, mikä viime keväänä löytyi. Tulokset tulee vielä kotiin, ja sen jälkeen papa vuoden välein, jos niissä ei mitään ole. - ella1
Ja minä voin siis jatkaa. Olen sama Ella kuin edellä.
Voin sanoa kaikille nyt kokemuksesta, että ei kannata stressata. Minulla siis oli cin 2 ja 3 tason muutoksia ja ne poistettiin loop hoidolla, mikä ei ollut kuin hieman epämiellyttävä maksimissaan kokemuksena. Ei sattunut. Ja minulle tämä toimenpide itseasiassa tehtiin kun oli 6 viikolla raskaana. Tulin siis tuossa koepalojen oton jälkeen heti raskaaksi ja raskaus alkuviikoilla ei estä loop hoitoa. Raskauteen minulla ei vaikuttanut mitenkään. Ei ollut edes ennenaikainen, vaikka siitä puhutaan. meni 2 viikkoa yli! :)
Papa oli kontrollissa luokkaa 2, mutta voi olla ihan synnytyksestä johtuvaa. Seurataan. Alue oli kuitenkin parantunut ja muutokset kaikki saatu pois.
Voimia ja tsemppiä kaikille samassa tilanteessa olevilla ja turha huoli pois!
- ei enää toivottavast
Kas kun sinulla ei raskaushormoni poistanut tuota solumuutosta. Itselläni oli joskus luokka 4. Vaati laser hoidon, josta en nyt kauheasti viitsi kertoa, ettei kukaan pelästy. Sen verran, että sitä ei enää tehdä niin, ja nykymenetelmät aikas kivuttomia.
Mutta tosiaan se uusi sitten hoidon jälkeen ja luokka oli 2, mutta olin raskaana, ja sanottiin, että seurataan.
Kuinka ollakaan solumuutoksia ei havaittu raskauden jälkeen, lääkäri sanoi, että raskaushormoni voi poistaa ne.
Sen jälkeen ei ole solumuutoksia onneksi löydetty ja papassa käyn edelleen 1-2 vuoden välein.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17213125
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545468Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454860Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493699Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392808Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1231989Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1141734Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3671655Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1101552Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481