Hyvän mielen viikkoa vietetään viikolla 17.

Muistitkos?

"Hyvän mielen viikko on iloinen, mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyä ja jaksamista korostava viikko,
jossa on myös karnevaalihenkisyyttä.
Teemaviikon tarkoituksena on vähentää mielenterveysongelmiin liittyviä ennakkoluuloja
sekä edistää kansalaisten psyykkistä hyvinvointia."

16

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • demeter

Enpä ole huomannut tuota teemaviikkoa.
      Karnevaalihenkisyydelläkö sitä jaksamista ja mielenterveyttä hoidetaan ?
      Tuo vähän venkoileva kysymys tuli siitä, kun olen jonkin verran ollut mukana kuvioissa ja vierastanut viihteen paljoutta kuntoutuspalveluissa.
      Toinen seikka, mitä olen vierastanut on se, että mielenterveyskuntoutujilta (puhun nyt vain vapaaehtoistyössä saamistani kokemuksista) ei vaadita mitään. Ei edes itsensä eikä oman kotinsa hoitamista.

• bessie*

Tuskin siitä haittaakaan on ,(hyvästä) viihteestä ja joskus harvoin ihan karnevaalimeiningistäkin?

Mikähän taho se voiis oikein vaatia ihmiseltä itsensä ja oman kotinsa hoitamista.
        Hygienia-asioista luullakseni hienovaraisesti huomautetaan tarvittaessa.

Läheisten epäkiitolliseksi tehtäväksi tuo yleensä taitaa jäädä. Se on sitten sitä paheksuttavaa holhoamista ja avun tyrkyttämistä...

• demeter
        bessie* kirjoitti:

Tuskin siitä haittaakaan on ,(hyvästä) viihteestä ja joskus harvoin ihan karnevaalimeiningistäkin?

Mikähän taho se voiis oikein vaatia ihmiseltä itsensä ja oman kotinsa hoitamista.
        Hygienia-asioista luullakseni hienovaraisesti huomautetaan tarvittaessa.

Läheisten epäkiitolliseksi tehtäväksi tuo yleensä taitaa jäädä. Se on sitten sitä paheksuttavaa holhoamista ja avun tyrkyttämistä...

No minä ajattelen, (bessie) että viranomaistaho voisi vaatia noita asioita kun kuitenkin suuri osa kuntoutujista saa joko eläkettä tai sitten muita tukia.
        Liittyyhän kodin epähygieenisyyteen myös terveysriskejä ja kun kuntoutujan asuminen on yleensä verovaroin tuettua niin ei tuo kodin kunnossapito mielestäni olisi kohtuuton vaatimus.

• liirumlaarumia

Milloin lie pahan mielen viikko?
      Sitä mahtaa moni tuntea.

Taas kerran tekemällä tehtyä karnevaalia, kuin jo sanottiin. Ikään kuin maailmaa mullistettaisiin hihkumalla.
      Mielenterveys on aina vain jotenkin hatarammalla perustalla. Jo aivan pienillä lapsillakin alkaa olla liikaa sen suhteen vaikeuksia.
      Mikä rahaa lisää, se tuntuu lisäävän ihmisen pahoinvointia. Kun jo muutaman vuoden ikäisillä lapsilla on häiriöitä psyykessään, mikä vikana, mikä auttaisi asiassa, muu, kuin hymistely?

• bessie*

No sitä peräänkuuluttamaasi pahan mielen viikkoa mahtaa moni tuntea kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Tekemällähän ne silloin on tehtävä, ne hyvän, tai edes vähän paremman olon hetket. Harvemmin pahan olon suossa rypevä niitä ihan yksin ja itse löytää.

Sinulleko ei vähempi riitä eikä kelpaa kuin maailman mullistaminen? Miksi väheksyä muiden hyvää tarkoittavia (ja varmaan myös oikeasti hyvää aikaan saavia) tekemisiä? Yksi ainoa vertaisryhmän kanssa tehty vaatimaton luontoretki, tai mölkkypeli puistossa voi jollekin antaa hyvää mieltä ja voimia pitkäksi aikaa, jopa suunnan kohti valoisampaa huomista.

Tällä palstalla mielestäni törmää hämmästyttävän usein sanoihin "hymistely" ja "hyysääminen". Eivät kuulu omaan tai ympärilläni olevien ihmisten käyttämiin sanoihin, joten en ihan tarkkaan tiedä mitä niillä tarkoitetaan.
        Kuvittelisin kuitenkin, että "hymistelykin" on parempi kuin täydellinen välinpitämättömyys?

• liirumlaarumia
        bessie* kirjoitti:

No sitä peräänkuuluttamaasi pahan mielen viikkoa mahtaa moni tuntea kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Tekemällähän ne silloin on tehtävä, ne hyvän, tai edes vähän paremman olon hetket. Harvemmin pahan olon suossa rypevä niitä ihan yksin ja itse löytää.

Sinulleko ei vähempi riitä eikä kelpaa kuin maailman mullistaminen? Miksi väheksyä muiden hyvää tarkoittavia (ja varmaan myös oikeasti hyvää aikaan saavia) tekemisiä? Yksi ainoa vertaisryhmän kanssa tehty vaatimaton luontoretki, tai mölkkypeli puistossa voi jollekin antaa hyvää mieltä ja voimia pitkäksi aikaa, jopa suunnan kohti valoisampaa huomista.

Tällä palstalla mielestäni törmää hämmästyttävän usein sanoihin "hymistely" ja "hyysääminen". Eivät kuulu omaan tai ympärilläni olevien ihmisten käyttämiin sanoihin, joten en ihan tarkkaan tiedä mitä niillä tarkoitetaan.
        Kuvittelisin kuitenkin, että "hymistelykin" on parempi kuin täydellinen välinpitämättömyys?

Ikävä, että taas kirjoitin vaatimattomalla taidollani niin, että se ymmärrettiin päin brinkkalaa.
        Missään kohtaa en ottanut kantaa vertaisryhmiin, joiden toki tiedän olevan kultaakin kalliimpia.
        Mutta, enempien tahtomattomien väärinymmärrysten lisäämiseksi minun lie paras vaieta.

Kai näitäkin asioita voisi halutessaan mietiskellä vähemmällä aggressiivisuudella?

Itse otan ihmisen ihmisenä, vaivaa häntä sitten minkäkin pään sairaus tahansa.

• demeter
        liirumlaarumia kirjoitti:

Ikävä, että taas kirjoitin vaatimattomalla taidollani niin, että se ymmärrettiin päin brinkkalaa.
        Missään kohtaa en ottanut kantaa vertaisryhmiin, joiden toki tiedän olevan kultaakin kalliimpia.
        Mutta, enempien tahtomattomien väärinymmärrysten lisäämiseksi minun lie paras vaieta.

Kai näitäkin asioita voisi halutessaan mietiskellä vähemmällä aggressiivisuudella?

Minä olin juuri vastaamassa sinulle "liirumlaarumia", että olen pitkälti samaa mieltä kanssasi ja pysähdyin vain miettimään tuota rahan roolia tässäkin.

"Hymistely" ja "hysääminen" ovat minusta ihan osuvia sanoja kuvaamaan sitä otetta ja niitä keinoja, joilla mielenterveyskuntoutujia tänä päivänä yritetään auttaa.

Vähän olen taipuvainen myös ajattelemaan, että mielenterveyskuntoutujiin pätee sama lääke kuin alkoholisteihin: vastuunotto omasta elämästä, vaikka miten pienin askelin edeten.

• bessie*
        liirumlaarumia kirjoitti:

Yleensä teemaviikot ja tietysti "tavalliset" juhlat ja pyhätkin huomioidaan myös vertaisryhmien toiminnassa. Etenkin jos teema liippaa läheltä.

Miksi sinun pitäisi vaieta? Eihän vaikenemalla saa väärinymmärryksiä oikaistua? Mihin tai keneen muuten viittaat tuolla "aggressiivisuudella"?!

Ymmärsin epäilemättä sinut väärin, kun joidenkin käyttämiesi sanojen kuten liirunlaarumia, tekemällä tehtyä, maailman mullistaminen hihkumalla ja hymistely, ajattelin sinun suhtautuvan väheksyvästi joihinkin hyvää tarkoittaviin pyrkimyksiin, joista ei luulisi kenellekään mitään haittaa olevan.

• Sisäistä liputusta

Aika irvokasta itseasiassa, koska julkisen puolen mielenterveyspalvelut takkuavat pahasti ja kuten olemme nähneet ainoa "toimenpide" jää potilaalle tai asiakkaalle itselleen ja yleensä se on kuolema. Että, jos ennaltaehkäisyä itse yrittää, siihen ei ole hoitopuolelta saatavissa avitusta missään muodossa.

Tällaisten teemaviikkojen ja/tai-päivien,jotka ovat enemmän tai vähemmän teennäisiä aina (ole nyt iloinen, kun käsketään jne.), sijaan jokaisesta päivästä voi olla iloa omalla tavallaan vailla teemoja. Se, jos mikä edistää aivojen liikettä ja siten myös mielenterveyttä. Mun tulee tästä mieleen Irwinin kipale, joss sanotaan "Onko millään enää mitään väliä?" Siis oikeasti?
      Kuinka pitkälle itse-ehkäisy sitten itse asiassa toimii? Ei kovin pitkälle, jos rahat ovat aina finito ja elämä kituuttamista hetkestä toiseen, on paljon sairautta ja lähiomaiset kuolevat jne. Positiivinen ajattelu auttaa, mutta todella kovissa paikoissa, jolloin se mielenterveyskin on suurimmassa vaarassa, ei auta kuin sinnittely.

Karnevaalihenkisyyttä? Tuon on taatusti keksinyt joku, jolla ei ole aavistustakaan mielenterveysongelmista. Minusta tuntuu,että meidän tavallisten pulliaisten iso ongelma näissä ihmissuhteissa on se,että me emme enää osaa olla kenellekään tukena tai apuna saati sitten ottaa niitä itse vastaan. Siinä eivät enää hirveästi räikät auta.

En siis juhli. Sen sijaan koetan tehdä tästä päivästä hyvän päivän. Kiitos sinulle, joka et vastaa tähän miinuksilla tai kertomalla kuinka inhottava ihminen olenkaan. Se mm. kuuluu sarjaan itse-ehkäisy.

• demeter

Jos harrastaisin plussailua voisin antaa sinulle plussan (Sisäistä liputusta).

No se kai vielä olisi puuttunut, että olisi vakuuteltu meille, että "mielensairaus on iloinen asia, sitä voi ihan juhlia"..))
        Jjos yrittää ajatella positiivisesti niin kai tuon karnevaalihenkisyyden tarkoitus oli vakuuttaa meille, että kuntoutujat ovat samaa ihmislajia kuin tässä kaikki ollaan, heitä voi lähestyä ja heillä on samanlaisia tarpeita kuin meilläkin.

Tämän päivän Hesarissa oli Hannele Törrösen kirjoitus auttamisen vaikeudesta. Siinä hän kertoi mm, että jollakin perheellä oli viiden vuoden aikana ollut 70-80 auttajaa ja vaikeudet jatkuivat. Eli ei taida ammatti-ihmisistäkään olla meidän auttajiksi - tiukan paikan tullen...

• "Onnellinen" ihminen on niin pienestä onnellinen.
      Tänä aamuna törmäsin kahteen Kastematoon jotka parinkymmenenmetrin välein nytkyttelivät kylmästä kankeana.
      Molemmet venyttelivät jalkakäytävällä hitaasti mutta päättäväisesti, aikomuksenaan mennä tien toiselle puolelle.
      Minäpä kannoin ne molemmat sinne.
      Hyvänmielen viikkoa juhlivat varmaan myös monet valtion virkamiehet, kuullessaan kuinka epätoivosta masentuneet anojat ovat parantuneet saadessaan vuoden sairasloman tai sairaseläkkeen.

Minä vähän luulen että olen tehnyt monen onkivan pikkupojan elämän onnelliseksi pelastamalla nuo kaksi matoa.
      Ehkä jopa 10 000 kappaletta.

Riittävä raha on ainoa aito onnellisuuden mittari, ilman sitä ei kukaan kauaa pysy terveenä, vaikka saisi halin Miss Suomelta.
      Raha pitää myös huumehörhön onnellisena, iloisena ponkaisee hän aamulla pystyyn ja iloisesti vihellen sulattaa Subutexin hellalla piikkiinsä.
      Samoin Höpö-höpö-yhdistyksen rahastonhoitaja, kun RAY on taas muistanut muhkeasti.

Tämä "demeterin" lause on erinomaisen valaiseva ja viisas:

"jollakin perheellä oli viiden vuoden aikana ollut 70-80 auttajaa ja vaikeudet jatkuivat. Eli ei taida ammatti-ihmisistäkään olla meidän auttajiksi - tiukan paikan tullen... "

H.

• Pitänee sitten pistää karnevaalit pystyyn. Tosin sen suuntaista touhua meillä on joka päivä, mutta puhallan ilmapalloja, niin tulee lisää tunnelmaa.

• Tuttuun törmäsin

Aloittajana tunnustan, etten itse ole osallistunut enkä tiedä näistä vapaaehtoistöistä muuta kuin erään tutun kertomina.
      Tästä viikostakin kuulin eilen häneltä.

Kun olen nyt lukenut Demeterin ja Bessien viestejä, hän voisi olla jompi kumpi teistä, fiksu, kypsä ihminen.

• Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vuosien ajan, nyt en enää jaksa, kotona on ihan tarpeeksi tekemistä.
        Joskus toivoisin jonkun vapaaehtoisen eksyvän meidänkin pirttiin.

Kunnioitan ihmisiä jotka jaksavat ja pystyvät vapaaehtoistyötä tekemään, se ei todellakaan aina ole helppoa.
        Avun tarvitsijoita kyllä riittää.

• demeter

No sitten tuttu on varmasti ollut bessie (tuttuun törmäsin)..)) "fiksu, kypsä ihminen"...

• demeter
        Anceli kirjoitti:

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vuosien ajan, nyt en enää jaksa, kotona on ihan tarpeeksi tekemistä.
        Joskus toivoisin jonkun vapaaehtoisen eksyvän meidänkin pirttiin.

Kunnioitan ihmisiä jotka jaksavat ja pystyvät vapaaehtoistyötä tekemään, se ei todellakaan aina ole helppoa.
        Avun tarvitsijoita kyllä riittää.

Anceli, pistä hakemus vetämään "vapaaehtoisesta teidänkin pirttiin"..))
        Ei vaineskaan. Ei minusta olisi sinun mokkasiineihisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      92
      4706
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3892
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      202
      3758
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      88
      2169
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1951
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1318
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1202
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      159
      1173
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1075
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      924
    Aihe