Suomessa on päätetty joskus 70-luvulla, että laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on talvirengaspakon eli 1.12 - 28.2 välisenä aikana 3,0 mm.
Samassa laissa määritellään, että talvirengas on nastallinen. Mutta siinä ei määritellä, minkälainen saa olla kesärengas. Pitkän aikaan Suomessa on kuitenkin ollut tilanne, että jotkut autoilijat ovat jatkaneet talvirenkaan (nastarenkaan) käyttöä nyppimällä nastat pois kesä-ajaksi. Sama kitkarenkaan kanssa, sillä voi ajaa kesät talvet kun vain huolehtii, että nuo URASYVYYDET TOTEUTUVAT.
Autolehdet taas ovat tehneet laajoja ja kattavia tutkimuksia joka ikinen vuosi rengastesteissä. Niissä on aukottomasti osoitettu, että nastaton nastarengas on huono kesäkelillä ja kitkarengas suorastaan hengenvaarallinen tietyissä olosuhteissa (vesikelit).
Lakia pitää ehdottomasti nyt tarkentaa. Pitää selventää mikä on kesärengas ja määrittä sille myös käyttöpakko tiettyyn aikaan vuodesta. Lainsäätäjät ovat sulkeneet silmänsä isolta turvallisuuspuutteelta tässä kohtaa.
Pitäisikö kitkarenkaista kesällä SAKOTTAA ???
91
3346
Vastaukset
- PÄÄSSÄ ONGELMA
Höpönpöpön. Lehdet testaa ääriolosuhteita ja repii otsikoita. Tiellä mennä jolkotellaan rauhallista marssivauhtia eli renkaan ominaisuuksista on käytössä pieni murto-osa.
Jokainen tulkoon onnelliseksi tyylillään mutta meille fiksuille jotka käytämme talvirenkaat loppuun kesällä kannattaa nostaa hattua kun juhannuskokolla paistamme laadukkaampaa makkaraa rahoilla jotka teikäläiset hukkaa turhiin kesärenkaisiin.
Sitäpaitsi laissa ei todellakaan määrätä että talvirengas on nastarengas. Siinä olet oikeassa että lain mukaan kesärengas on musta ja pyöreä. Se kun nääs riittää- kelly springfield
Olen ehtinyt elämässäni ajaa loppuun kesäkelillä monet vanhat talvirengassarjat. Jopa niin että edessä oli kesikset ja takana vetävillä pyörillä vanhat talvikumit, joilla pääsi hyvin liikkeelle nurmikolta ja pehmeästä maasta. Nyt sekin on kielletty.
MInkäänlaista vaaraa en ole havainnut, kun minun ei tarvi ajaa sadekelillä 120 lasissa kurviin niin kuin toimittajien, vaan voin ajaa kohtuulliset 80-90, jolloin homma menee vielä ihan hyvin. Toimittajilla lienee eniten sitä vesiliirtoa korvien välissä, kun he näkevät kaikenlaisia peikkoja.
Jos autossa on ollut kalliit merkkirenkaat ostaessa, niin olen ajanut ne loppuun, mutta sitten ostanut uudet keskihintaiset, mitkä ovat tarpeeksi hyviä liikenteeseen.
Kiinalaisia en ole vielä kokeillut , mutta ne on varmaan yhtä liukkaita kuin takavuosien Pneumantit ja Savat. - BMW kusipää
Niiin,talvirenkaat on todellakin talvirenkaat eikä kesärenkaat.Jos olet niin köyhä että juhannusmakkara tilanteeseen vaikuttaa kohtuullisten kesärenkaiden osto,niin a)luovu autosta b)tarkista muutoinkin taloudellinen vakautesi,se kun ei ole tuolloin kummoinen.
Ja äärinolosuhteissahan niitä pitääkin testata,vai meinaatko ettei sinua ole ikinä yllättänyt ajamatkallasi rankka sadekuuro.
Itselläni oli 3 vuotta kitkat ja aivan järkyttävää tehdä 80-100km/h paniikkijarrutus.Kumi joustaa ja auton hallinta itse jarrutuksessa on järkyttävän epätasapainoista.
Ja sen jälkeen olleet nastat.Eivät nuokaan mitkään asfalttirenkaat ole,ero kesärenkaisiin on valtava.
- The Köle
ei pidä, mutta nastarenkailla kesäkelillä ajavia pitää!
Syksyllä kun liukkaat yllättää, ajetaan kesärenkailla, "kun ei ole ollut tarvetta vaihtaa"
-sama selitys kääntyy keväällä päälaielleen "kun voi tulla vielä liukasta".
-pyh, laiskat, saamatomat, jopa tyhmät.... - Ehkä pitäisi
Kitkarenkaathan eivät korvaa kesärenkaita vaan ovat testien mukaan hengenvaaralliset kesäkelillä. Vaaralliset ne ovat tietysti myös talvella.
- testi esille
laitappa se testi kehiin niin katsellaan vähän tuloksia...ettei vaan tass ole näitä hevosmiesten juttuja? Kitkat ovat talvella ok mutta ei pärjää aina jos ei kaverilla ole nastat tietä hakkaamassa. Kesällä en näy mitään estettä ja niissähän on laminointi pehmeämpi kuin kesärenkaissa....jotku on jopa tarkoitettu ympäri vuotiseen ajoon.
- pro däck
Esitä joku testi, missä henki on mennyt tai aiheutunut edes vakava vamma siitä syystä, että on ollut kitkarengas. MUlla on useita maasturilla ja sittareilla ajalevia kavereita, joilla on ympäri vuoden kitkat alla. Ei heillä ole mitään ongelmia.
- No kuinkas luulet
kitkarenkaiden pitävän Saksan talvessa moottoritieliikenteessä vesikelillä? Luntahan siellä sataa pari kertaa talvessa mutta vettä sitten senkin edestä, varsinkin länsiosissa. Sanontasi "testien mukaan" kertoo enemmänkin siitä ettei sinulla ole maalaisjärkeä eikä kokemusta tippaakaan mukana koko asiassa. Erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitähän voi tietysti esittää kuka vain.
- kit kat
No kuinkas luulet kirjoitti:
kitkarenkaiden pitävän Saksan talvessa moottoritieliikenteessä vesikelillä? Luntahan siellä sataa pari kertaa talvessa mutta vettä sitten senkin edestä, varsinkin länsiosissa. Sanontasi "testien mukaan" kertoo enemmänkin siitä ettei sinulla ole maalaisjärkeä eikä kokemusta tippaakaan mukana koko asiassa. Erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitähän voi tietysti esittää kuka vain.
>>Sanontasi "testien mukaan" kertoo enemmänkin siitä ettei sinulla ole >>maalaisjärkeä eikä kokemusta tippaakaan mukana koko asiassa.
Testeissä (tai tieteessä) on se tärkeä merkitys että tulokset voi toistaa tai tarkistaa. Essonbaarin tieto puolestaan johtaa keskustelijoiden välisiin solvauksiin ja tappeluun jossa oikea tieto voi jäädä saamatta.
Saksassa käytetään "keskieuroopparenkaita" jotka ovat hyviä vesisateessa, mutta huonoja jäällä. Meillä käytetään pohjoismaisia kitkoja joilla on päinvastaiset ominaisuudet.
http://www.teknikensvarld.se/2010/10/14/14884/vinterbett/
- ei kestä kesä-oloja
Kyllähän niillä ajaa tietysti voi mutta ominaisuudet on otettava huomioon ja ehdottomasti pidettävä niissä riittävän kovat rengaspaineet. Ominaisuuksia:
- pito ei yleisesti ole niin hyvä kuin kesärenkailla, vaikka turvallisemmat ne tietysti vesikelillä ovat kuin aivan silestoneiksi ajetut vanhat kesärenkaat
- vesikelin pito on monilla kitkoilla selkeästi hyviä kesärenkaita heikompi.
- nopeusluokka on kitkoissa alhainen, kannattaa huomioida esim. moottoritiellä ja kuorman kanssa ajaessa
- tuntuvat kuumenevan aika lailla kun kelit lämpenevät, en tiedä kuumenevatko liikaa? Kuluvat todella paljon lämpöisellä.- Kitkat loppuun
Mulla oli lähes loppuun ajetut kitkat ja päätin ajaa ne loppuun kesän aikana. Renkaat kesti kuitenkin ajaa vielä lähes 20000km ja kaksi kesää siinä vierähti, ja senkin jälkeen yksi pari oli vielä täysin kelvollinen kesärenkaaksi, tosin se toinen pari oli jo selvä sakkorengas.
Toisessa samanlaisessa autossa oli uudet misukat ja ne oli selvästi herkemmät vesiliirtoon kuin ne lähes loppuunajetut kitkat.
Olen tietoinen että kitkoissa saatetaan käyttää varsinaisen kulutuspinnan alla kestävämpää kumilaatua juuri siksi, että ne olisi mahdollista ajaa loppuun kesärenkaina. Renkaissa ei ainakaan mitään tällaista viitettä ole. Olen yllättynyt siitä kuinka kestäviä ja toimiviakin lähes loppuunajetut kitkat oli. - ei essolainen
Essolla kuultua? Ei kulu.
- green diamond
Kitkat loppuun kirjoitti:
Mulla oli lähes loppuun ajetut kitkat ja päätin ajaa ne loppuun kesän aikana. Renkaat kesti kuitenkin ajaa vielä lähes 20000km ja kaksi kesää siinä vierähti, ja senkin jälkeen yksi pari oli vielä täysin kelvollinen kesärenkaaksi, tosin se toinen pari oli jo selvä sakkorengas.
Toisessa samanlaisessa autossa oli uudet misukat ja ne oli selvästi herkemmät vesiliirtoon kuin ne lähes loppuunajetut kitkat.
Olen tietoinen että kitkoissa saatetaan käyttää varsinaisen kulutuspinnan alla kestävämpää kumilaatua juuri siksi, että ne olisi mahdollista ajaa loppuun kesärenkaina. Renkaissa ei ainakaan mitään tällaista viitettä ole. Olen yllättynyt siitä kuinka kestäviä ja toimiviakin lähes loppuunajetut kitkat oli.Vaikuttaisiko renkaan ikä siihen kulutukseen. Olen kohdannut samaisen "kestävyysongelman" monta kertaa. Tarkoitus on ollut ajaa alkukesällä karkeilla ja kuoppaisilla teillä talvirenkaat loppuun ja vaihtaa juhannukseksi tai viimeistään lomareissulle kesikset alle. Mutta kas, ne 3-4 vuotiaat talvirenkaat ovatkin kestäneet vaivatta syyssateisiin asti. Niinpä viime vuonnakin ajelin kesiksillä vain pari kuukautta ennen uusien talvikiekkojen alla laittoa.
Kun käy laitattamassa elo-syyskuussa nastarenkaat valmiiksi vanteille, niin eipä ole rengasliikkeissäkään pahemmin ruuhkaa. Jotkut onnettomat sopulit haluaa kaikki vaihtaa talvirenkaat samana räntäisenä päivänä, mutta se on sitten taas heidän ongelmansa. Itse vaihdan sitten kun kelit sitä vaatii ja ilma on sopiva. - iällä iso merkitys
green diamond kirjoitti:
Vaikuttaisiko renkaan ikä siihen kulutukseen. Olen kohdannut samaisen "kestävyysongelman" monta kertaa. Tarkoitus on ollut ajaa alkukesällä karkeilla ja kuoppaisilla teillä talvirenkaat loppuun ja vaihtaa juhannukseksi tai viimeistään lomareissulle kesikset alle. Mutta kas, ne 3-4 vuotiaat talvirenkaat ovatkin kestäneet vaivatta syyssateisiin asti. Niinpä viime vuonnakin ajelin kesiksillä vain pari kuukautta ennen uusien talvikiekkojen alla laittoa.
Kun käy laitattamassa elo-syyskuussa nastarenkaat valmiiksi vanteille, niin eipä ole rengasliikkeissäkään pahemmin ruuhkaa. Jotkut onnettomat sopulit haluaa kaikki vaihtaa talvirenkaat samana räntäisenä päivänä, mutta se on sitten taas heidän ongelmansa. Itse vaihdan sitten kun kelit sitä vaatii ja ilma on sopiva.> Vaikuttaisiko renkaan ikä siihen kulutukseen. Olen kohdannut samaisen "kestävyysongelman" monta kertaa.
^ääni tälle.
On tullut nähtyä mm. 5 vuotiaita nastarenkaita, jotka ei tunnu kuluvan lainkaan eli pintaa on melkein uuden renkaan veroisesti. Vain pito niistä puuttui eli asvaltin pinnan ollessa kuurassa ei meinannut liikennevaloista päästä tasamalla liikkeelle.
Ja sitten kokemus kesärenkaista mallia Continental Permium Contact 3: 1. kesänä renkaat suli vajaan 10 tkm ajolla sitä vauhtia, että arvelin joutuvani ostamaan uudet jossain 15 tkm tienoilla eli seuraavan kesän puolivälissä. Vaan seuraavana kesänä kuluminen olikin paljon hitaampaa ja uusimissuunnitelma siirtyi vuodella eteenpäin jne. Kun myin auton 4 vuoden jälkeen, oli renkaissa vielä 40-45 tkm jälkeen sen verran pintaa jäljellä, että niillä voisi vielä yhden kesän sinnitellä.
Ei ihme, että tästä rengasmallista on hyvin ristiriitaisia lausuntoja. Paljon ajavat ehtivät kuluttamaan uuden, pehmeän, renkaan loppuun yhdessä kesässä ja vähemmän ajavat pääsevät 40 tkm.
Eroa oli muuten myös pidossa - 1. kesänä pito oli tautisen hyvä ja melua vähän, mutta molempien suhteen mentiin sittemmin alamäkeen.
- kuspäistä säästämist
Pitäsi ehdottomasti kieltää ja sakottaa kesäkitkailijoita, sillä testien mukaan jarrutusmatkat märällä tuplaantuu verraten kesärenkaisiin. Ja aina kun kitkapölli on kolarissa niin vakuutus ei korvaa muuta kuin vastapuolen vahingon.
- Ajelin viime
kesänä tuontiauton kitkarenkaat loppuun enkä huomannut käytännössä minkäänlaista eroa kesärenkaisiin 10 tkm matkalla. Olivat vielä tosi hiljaiset.
- ainasamatväännöt
Mites se NASTARENGAS pitää paljaalla asfaltilla? Paljaalla asfaltillahan niillä nastoilla ajetaan 98 % ajoista.
Olen nähnyt Kehä III:lla peräänajon, jossa kipinät sinkoillen yritettiin saada autoa epätoivoisesti pysähtymään. Varmaan 50 metriä tuli kipinäsuihkua ja sitten rysähti , kun kuski ei osannut lopettaa jarrutusta ja väistää.Ajoi vielä ylinopeutta, koska luotti nastoihinsa ilmeisesti niin sokeasti.
Tällläsiä kädettömiähän nastarenkailijoista on valtaosa, ei minkäänlaista ennakoivaa ajotapaa osata/haluta sisäistää.
Kitkarenkaalla ajava osaa ennakoida niin talvella kuin kesälläkin. Pahempi riskiryhmä piilee kuskeissa, jotka ostavat ne viiden tähden konttinenttalit ja ajaa niillä 150 km/h motarilla vesiuraan, luottaen sokeasti testimenestykseen. Ja seuraavaksi tutkijalautakunta ihmettelee.- kädettömän kitkat
Tuleeko ajotaito mukana jos ostaa kitkarenkaat? Eiköhän ne osteta vain ja ainoastaan melun takia.
- jhjöohkpsodäfjbopjbs
kädettömän kitkat kirjoitti:
Tuleeko ajotaito mukana jos ostaa kitkarenkaat? Eiköhän ne osteta vain ja ainoastaan melun takia.
;))) Perheeni toisen auton nastalliset Good Yearit ei ole yhtään sen meluisammat kuin omani X-Icet. Mutta miksi jauhaisin asfalttia urille kun voin ajaa ympäristöystävällisemmilläkin renkailla?
"Paljaalla asfaltillahan niillä nastoilla ajetaan 98 % ajoista"
Kehä III ei ole koko suomi.
Kyllähän se "paljas asfaltti" aina on siellä lumen ja jään alla, mutta kesärengas siinä ei pidä.- ainasamatväännöt
M1978 kirjoitti:
"Paljaalla asfaltillahan niillä nastoilla ajetaan 98 % ajoista"
Kehä III ei ole koko suomi.
Kyllähän se "paljas asfaltti" aina on siellä lumen ja jään alla, mutta kesärengas siinä ei pidä."Kehä III ei ole koko suomi"
Ei oo joo, mutta siellä ja ympäristössä on 98% suomen liikenteestä. Jos jossain savitaipaleella menee yksi auto tunnissa ja sekin kännissä, sitä ei lasketa... - LOL
ainasamatväännöt kirjoitti:
"Kehä III ei ole koko suomi"
Ei oo joo, mutta siellä ja ympäristössä on 98% suomen liikenteestä. Jos jossain savitaipaleella menee yksi auto tunnissa ja sekin kännissä, sitä ei lasketa...:D :D :D :D
- kiitos ja kumarrus
ainasamatväännöt kirjoitti:
"Kehä III ei ole koko suomi"
Ei oo joo, mutta siellä ja ympäristössä on 98% suomen liikenteestä. Jos jossain savitaipaleella menee yksi auto tunnissa ja sekin kännissä, sitä ei lasketa...Ja pysykää siellä. Ei teidän ole pakko sieltä kehätienne sisäpuolelta tulla tänne maalle häiritsemään muita ajotyylillänne, ei ole mikään nätti näky kun mökkiläiset painaltaa ylikuormatuilla autoilla joko puskurit kiinni toisissaan kuvitellen ilmeisesti säästävänsä bensaa kun ilmanvastus pienenee edellä ajavan ansiosta tai sitten ajetaan hullun lailla ylinopeutta kun ei uskota että nopeusrajoitukset on aina asetettu jostain syystä. 80km/h rajoitus tuntuu monesti turhan alhaiselta mutta tiestön kunto asettaa usein jo tämän rajan, sitä ei vain välttämättä autoillessa huomaa mutta fillarilla paljon ajavana tämä teiden huono kunto on tullut huomattua paremmin.
- dknflsdfnlskdflsdf
"Lainsäätäjät ovat sulkeneet silmänsä isolta turvallisuuspuutteelta tässä kohtaa."
Kuinka paljon, kesäkelillä, renkaat aiheuttavat onnettomuuksia. Etenkin kuolemaanjohtaneita?
Niin... todella vakava turvallisuuspuute.
Samalla voisimme alkaa pohtimaan auton värin merkitystä turvallisuuteen ja tehdä johtopäätös siitä, että uudet autot tulee maalata huoneistokeskuskuksen oranssiksi.
Tämä on tätä samaa huuhaajuttua, millä vedotaan turvallisuuden nimissä mm. katsastuspakkoon. Asia joka on kallis, mutta hyötyä, turvallisuuden kannalta siitä ei juurikaan ole.
Ja kyllä, tiedän mitä ajattelet, mutta ajattele pidemmälle, tai mieti vielä hetki ennenkuin kommentoit. Ja ei, en ole 19v teinipoika, olen viiskymppinen mies joka osallistuu autoiluun itsekin. - 87k
Aivan taatusti nasta- ja kitkarenkaat pitää kesällä PAREMMIN kuin talvella, ja oikeastaanhan kitkarenkaat on kesärenkaat, joissa on merkinnät kyljessä, että niitä saa käyttää myös talvella.
Vai meinaatko taas, että kyseessä on ns. kalenterikumia, joka muuttuu pirun liukkaaksi heti 1.3 kun saa viahtaa kesärenkaat.
Eli eikös olisi parempi sallia kesärenkaiden käyttö ympäri vuoden, myös pienemmissä autoissa (mopoissa, moottoripyörissä, kuorma-autoissa...) tuo on on sallittua, koska ei se kumi niissä(kään) sitä kalenteria lue.
Lisäksi tiet sääsyisi, kun ei tarttis nastarenkailla ruopia paljasta asvalttia- suuri tiedottomuus
Lueppas hieman testejä ja autolehtiä. Siellä on julkaistu hiljan testi kesäkelien suhteen kitkat vs. kesäkumit.
- älyhoi.
Aivan.
Jos ei kitkarenkailla saisi ajaa kesällä, ei talvella pitäisi saada ajaa autolla lainkaan. - 87k
suuri tiedottomuus kirjoitti:
Lueppas hieman testejä ja autolehtiä. Siellä on julkaistu hiljan testi kesäkelien suhteen kitkat vs. kesäkumit.
Kumpi pitää paremmin
Nasta/kitkarengas jäällä/lumella
tai
Nasta/kitkarengas kuivalla asvaltilla.
Turha edes vastata.... - yllättynyt.
87k kirjoitti:
Kumpi pitää paremmin
Nasta/kitkarengas jäällä/lumella
tai
Nasta/kitkarengas kuivalla asvaltilla.
Turha edes vastata....Oleksää se sama pappa, joka puhuu rivoja suomi24muilla palstoilla?
- kit kat
87k kirjoitti:
Kumpi pitää paremmin
Nasta/kitkarengas jäällä/lumella
tai
Nasta/kitkarengas kuivalla asvaltilla.
Turha edes vastata....87k, Kyse tässä keskustelussa on siitä kumpi pitää paremmin kesällä.
Nasta/kitkarengas joka on suunniteltu toimimaan hyvin jäällä/lumella
tai
Kesärengas joka on suunniteltu olosuhteisiin jossa ei ole jäätä/lunta.
Talvella luonnollisesti kitka/nasta pysähtyy paremmin jos tienpnnassa ei ole jäätä tai lunta verrattuna siihen että lunta / jäätä olisi.
Jos itse ajaisin talvirenkailla kesällä ajaisin talvinopeusrajoitusten mukaisesti koska nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa jarrutusmatkan. Sen lisäksi reagointimatka (1 sekunti = 27,5 metriä @ 100 km/h) joka on sama molemmilla rengastyypeillä. - Tsadilasta jälkeä
älyhoi. kirjoitti:
Aivan.
Jos ei kitkarenkailla saisi ajaa kesällä, ei talvella pitäisi saada ajaa autolla lainkaan.mietitäämpä asiaa vaikka näin, edessä tulee paniikkijarrutus ja alla hyvät kesärenkaat ja märkä keli, auto pysähtyy 50m matkalla, takaa tulee auto kitkoilla ja vaikka jarrutus lähtisi samaan aikaan niin jarrutusmatka on liki tuplaten(testien mukaan), kuinkahan käy kehä kolmosella ruuhka aikaan??
- 87k
kit kat kirjoitti:
87k, Kyse tässä keskustelussa on siitä kumpi pitää paremmin kesällä.
Nasta/kitkarengas joka on suunniteltu toimimaan hyvin jäällä/lumella
tai
Kesärengas joka on suunniteltu olosuhteisiin jossa ei ole jäätä/lunta.
Talvella luonnollisesti kitka/nasta pysähtyy paremmin jos tienpnnassa ei ole jäätä tai lunta verrattuna siihen että lunta / jäätä olisi.
Jos itse ajaisin talvirenkailla kesällä ajaisin talvinopeusrajoitusten mukaisesti koska nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa jarrutusmatkan. Sen lisäksi reagointimatka (1 sekunti = 27,5 metriä @ 100 km/h) joka on sama molemmilla rengastyypeillä.Vastaa nyt kysymykseei.
Pitääkö nasta/kitkarengas paremmin asvaltilla kuin jäällä tai lumella.
Pitää, eli mitään ongelmaa kesäkäytössä ei ole, en edes ymmärrä miksi näitä pitäisi verrata kesärenkaisiin ylipäätään.
Ja talvellakin saa ajaa sitä 80km/h ja 100km/h jotka ovat yleisiä rajoituksia kesälläkin - kit kat
87k kirjoitti:
Vastaa nyt kysymykseei.
Pitääkö nasta/kitkarengas paremmin asvaltilla kuin jäällä tai lumella.
Pitää, eli mitään ongelmaa kesäkäytössä ei ole, en edes ymmärrä miksi näitä pitäisi verrata kesärenkaisiin ylipäätään.
Ja talvellakin saa ajaa sitä 80km/h ja 100km/h jotka ovat yleisiä rajoituksia kesälläkin>> mitään ongelmaa kesäkäytössä ei ole, en edes ymmärrä miksi näitä pitäisi verrata kesärenkaisiin ylipäätään.
Ongelma on siinä että kitkarenkaat ovat kesärenkaita huonommat kesäkäytössä. Tämä tulisi huomioida ajonopeudessa, enkä usko että pääsääntöisesti näin tehdään. Jopa nastarenkailla ajetaan 120 km/h kun rajoitukset muuttuvat.
En jankkaa asiaa kanssasi sen enempää koska nastattomat talvirenkaat ovat lailliset. Kirjoitan tämän siksi että etenkin muut tietäisivät että silloin kun kesärenkailla ajava ei vielä ole vesiliirrossa niin talvirenkailla ajava on. Tai silloin kun kesärenkailla ajava on jo pysähtynyt on talvirenkailla ajavalla vielä paljon törmäysnopeutta jäljellä. - 87k
kit kat kirjoitti:
>> mitään ongelmaa kesäkäytössä ei ole, en edes ymmärrä miksi näitä pitäisi verrata kesärenkaisiin ylipäätään.
Ongelma on siinä että kitkarenkaat ovat kesärenkaita huonommat kesäkäytössä. Tämä tulisi huomioida ajonopeudessa, enkä usko että pääsääntöisesti näin tehdään. Jopa nastarenkailla ajetaan 120 km/h kun rajoitukset muuttuvat.
En jankkaa asiaa kanssasi sen enempää koska nastattomat talvirenkaat ovat lailliset. Kirjoitan tämän siksi että etenkin muut tietäisivät että silloin kun kesärenkailla ajava ei vielä ole vesiliirrossa niin talvirenkailla ajava on. Tai silloin kun kesärenkailla ajava on jo pysähtynyt on talvirenkailla ajavalla vielä paljon törmäysnopeutta jäljellä.Kumpi pitää paremmin.
Kitka/nastarngas jäällä tai lumella tai kuivalla tiellä.
No kuivalla tiellä, eli ne toimii PAREMMIN kuin talvella.
Ja samalla lailla talvella ajetaan 100km/h kuin kesälläkin.
Sehän on nyt päivänselvää että kesällä nastat/kitkat pitää hieman huonommin kuin kesärenkaat (ainakin rengasmyyjien mielestä ;) mutta sitähän ei tässä kysytty.
On se kumma kun itse pärjään talvella ihan hyvin, mutta en pärjäisi sitten kesällä kun on PAREMPI pito.
Itse tosiaan ajaisin vuodenympäri kesärenkailla jos laki sen sallisi, ettei pitäisi rouhia asvakttua nastarenkailla - kit kat
87k kirjoitti:
Kumpi pitää paremmin.
Kitka/nastarngas jäällä tai lumella tai kuivalla tiellä.
No kuivalla tiellä, eli ne toimii PAREMMIN kuin talvella.
Ja samalla lailla talvella ajetaan 100km/h kuin kesälläkin.
Sehän on nyt päivänselvää että kesällä nastat/kitkat pitää hieman huonommin kuin kesärenkaat (ainakin rengasmyyjien mielestä ;) mutta sitähän ei tässä kysytty.
On se kumma kun itse pärjään talvella ihan hyvin, mutta en pärjäisi sitten kesällä kun on PAREMPI pito.
Itse tosiaan ajaisin vuodenympäri kesärenkailla jos laki sen sallisi, ettei pitäisi rouhia asvakttua nastarenkailla>>Ja samalla lailla talvella ajetaan 100km/h kuin kesälläkin.
Tuo ei kyllä oikein pidä paikkaansa. Lokakuusta huhtikuulle on voimassa talvinopeusrajoitukset, ja 100 km/h on sallittua vain moottoritiellä.
>>Itse tosiaan ajaisin vuodenympäri kesärenkailla jos laki sen sallisi, ettei >>pitäisi rouhia asvakttua nastarenkailla
Kitkarenkaat toimivat tuohon tarkoitukseen. Laki sallii niiden ympärivuotisen käytön. Mutta kesällä ne ovat huonommat kuin kesärenkaat, talvella jääpinnalla huonommat kuin nastarenkaat. Lumella ja paljaalla asfaltilla ei tarvita nastoja. kit kat kirjoitti:
>>Ja samalla lailla talvella ajetaan 100km/h kuin kesälläkin.
Tuo ei kyllä oikein pidä paikkaansa. Lokakuusta huhtikuulle on voimassa talvinopeusrajoitukset, ja 100 km/h on sallittua vain moottoritiellä.
>>Itse tosiaan ajaisin vuodenympäri kesärenkailla jos laki sen sallisi, ettei >>pitäisi rouhia asvakttua nastarenkailla
Kitkarenkaat toimivat tuohon tarkoitukseen. Laki sallii niiden ympärivuotisen käytön. Mutta kesällä ne ovat huonommat kuin kesärenkaat, talvella jääpinnalla huonommat kuin nastarenkaat. Lumella ja paljaalla asfaltilla ei tarvita nastoja.Anna olla. Kyseinen henkilö ei ymmärrä, että jonossa ajettaessa suhteellinen jarrutusteho on tärkeämpää kuin oma jarrutusteho. Jos omat renkaat ovat huonommat kuin muilla (olivat ne miten hyvät tahansa), pitää jättää vähän enemmän väliä, jotta lain vaatimukset turvavälistä täyttyisivät. Kesärenkailla voi siis ajaa kesällä eri tavalla kuin talvirenkailla...
Vastaavasti tietysti kesärenkailla ajaminen talvella. Kyllähän ne pitävät riittävän hyvin, mutta kun osalla porukasta on niitä testivoittajakitkoja ja -nastoja, jotka pysäyttävät auton puolet nopeammin kuin kesärenkaat, niin ajaminen muuttuukin mielenkiintoiseksi.
Kun ei olla yksin liikenteessä...- 87k
kit kat kirjoitti:
>>Ja samalla lailla talvella ajetaan 100km/h kuin kesälläkin.
Tuo ei kyllä oikein pidä paikkaansa. Lokakuusta huhtikuulle on voimassa talvinopeusrajoitukset, ja 100 km/h on sallittua vain moottoritiellä.
>>Itse tosiaan ajaisin vuodenympäri kesärenkailla jos laki sen sallisi, ettei >>pitäisi rouhia asvakttua nastarenkailla
Kitkarenkaat toimivat tuohon tarkoitukseen. Laki sallii niiden ympärivuotisen käytön. Mutta kesällä ne ovat huonommat kuin kesärenkaat, talvella jääpinnalla huonommat kuin nastarenkaat. Lumella ja paljaalla asfaltilla ei tarvita nastoja.Aijaa, että sen lisäksi että renkaat osaa lukea kalenteria, tietää ne myös onko ne moottoritiellä tai eikö ole.
Kato kun talvella saa ajaa satasta moottoritiellä, leveäkaistatiellä, sekä muutamalla normaalillakin tiellä, joten en ymmärrä mitenkänä, että miksi nastat/kitka olisivat kesällä HUONOMMAT, koska ne pitää aivan taatusti asvaltilla paremmin kuin jäällä tai lumella.
Totta, voisinhan käyttää kitkarenkaita, mutta mun autossa on talvirenkaina nastat, miksi vaihtaisin toimivia renkaita toisiin jonkun TYHMÄN lain takia, koska nastarenkaat pitää TARPEEKSI hyvin.
Mutta väititkö siis tosiaan, että jarrutusmatka on kuivalla asvaltilla pidempi kitka/nastarenkailla kuin esim jäällä tai lumella.
Eli en ymmärrä logiikkaasi lainkaan, renkaat muuttuu vaarralliseksi, kun pito paranee?!? - 87k
The_Rat kirjoitti:
Anna olla. Kyseinen henkilö ei ymmärrä, että jonossa ajettaessa suhteellinen jarrutusteho on tärkeämpää kuin oma jarrutusteho. Jos omat renkaat ovat huonommat kuin muilla (olivat ne miten hyvät tahansa), pitää jättää vähän enemmän väliä, jotta lain vaatimukset turvavälistä täyttyisivät. Kesärenkailla voi siis ajaa kesällä eri tavalla kuin talvirenkailla...
Vastaavasti tietysti kesärenkailla ajaminen talvella. Kyllähän ne pitävät riittävän hyvin, mutta kun osalla porukasta on niitä testivoittajakitkoja ja -nastoja, jotka pysäyttävät auton puolet nopeammin kuin kesärenkaat, niin ajaminen muuttuukin mielenkiintoiseksi.
Kun ei olla yksin liikenteessä...Eli kesällä ne renkaat pitää mielestäsi huonommin, ja pitää pitää pidempää väliä kuin talvella, eh?
Ja tottakai turvaväli pidetään, koska minunhan tulee välttää peräänajo, vaikka toinen pysähtyisi kuin seinään.
Mutta edelleen, usko pois, nastat/kitkat pitää paremmin kuivalla tai märällä asvaltilla kuni jäällä tai lumella.... - hohhoijaa....
Tsadilasta jälkeä kirjoitti:
mietitäämpä asiaa vaikka näin, edessä tulee paniikkijarrutus ja alla hyvät kesärenkaat ja märkä keli, auto pysähtyy 50m matkalla, takaa tulee auto kitkoilla ja vaikka jarrutus lähtisi samaan aikaan niin jarrutusmatka on liki tuplaten(testien mukaan), kuinkahan käy kehä kolmosella ruuhka aikaan??
Jos viitsit noita "testejä" lukea, havaitset, että kuluneilla kesärenkailla on ihan vastaavat jarrutusmatkat kuin kuluneilla kitkoilla. Yhdessä testissä kuluneella Nokian kesärenkaalla 37% pidempi jarrutusmatka märällä uuteen vastaavaan Nokialaiseen verrattuna. Toisessa testissä kulunut Nokian Q (joka sitäpaitsi aikansa talvirengastesteissä oli tosi surkea jarrutuksessa märällä asfaltilla parempiin kitkoihin verraten) 38% pidempi jarrutus märällä kuin testin parhaalla kesärenkaalla.
Sitten, jos katsotaan vaikka vesiliirto-ominaisuuksia. Kulunut kitka joutui vesiliirtoon 32% alhaisemmalla nopeudella kuin paras uusi kesärengas Ja kas kummaa, kulunut kesärengas joutui vesiliirtoon 34% alhaisemmalla nopeudella kuin paras uusi kesärengas.
Ei se lopputulos siis juuri sen kummoisempi ole, jos sieltä uusilla hyvillä kesärenkailla paniikkijarrutuksen tekevän perässä tulee auto kuluneilla kesärenkailla. - Osa kirjoittajista
hohhoijaa.... kirjoitti:
Jos viitsit noita "testejä" lukea, havaitset, että kuluneilla kesärenkailla on ihan vastaavat jarrutusmatkat kuin kuluneilla kitkoilla. Yhdessä testissä kuluneella Nokian kesärenkaalla 37% pidempi jarrutusmatka märällä uuteen vastaavaan Nokialaiseen verrattuna. Toisessa testissä kulunut Nokian Q (joka sitäpaitsi aikansa talvirengastesteissä oli tosi surkea jarrutuksessa märällä asfaltilla parempiin kitkoihin verraten) 38% pidempi jarrutus märällä kuin testin parhaalla kesärenkaalla.
Sitten, jos katsotaan vaikka vesiliirto-ominaisuuksia. Kulunut kitka joutui vesiliirtoon 32% alhaisemmalla nopeudella kuin paras uusi kesärengas Ja kas kummaa, kulunut kesärengas joutui vesiliirtoon 34% alhaisemmalla nopeudella kuin paras uusi kesärengas.
Ei se lopputulos siis juuri sen kummoisempi ole, jos sieltä uusilla hyvillä kesärenkailla paniikkijarrutuksen tekevän perässä tulee auto kuluneilla kesärenkailla.näyttää olevan näitä testien mukaan tyyppejä joilla ei ole todellisuudesta oikein näkemystä eikä kokemusta. Ei voi mitään. Kirjoituksesi sen sijaan oli aivan looginen ja pitänee suurelta osin paikkansa käytännön kokemusten mukaan. Varmaan erojakin löytyy jos haetaan rajoja mutta itselle ei sellaista tilannetta ole vielä koskaan tullut eteen.
- :-o
87k kirjoitti:
Aijaa, että sen lisäksi että renkaat osaa lukea kalenteria, tietää ne myös onko ne moottoritiellä tai eikö ole.
Kato kun talvella saa ajaa satasta moottoritiellä, leveäkaistatiellä, sekä muutamalla normaalillakin tiellä, joten en ymmärrä mitenkänä, että miksi nastat/kitka olisivat kesällä HUONOMMAT, koska ne pitää aivan taatusti asvaltilla paremmin kuin jäällä tai lumella.
Totta, voisinhan käyttää kitkarenkaita, mutta mun autossa on talvirenkaina nastat, miksi vaihtaisin toimivia renkaita toisiin jonkun TYHMÄN lain takia, koska nastarenkaat pitää TARPEEKSI hyvin.
Mutta väititkö siis tosiaan, että jarrutusmatka on kuivalla asvaltilla pidempi kitka/nastarenkailla kuin esim jäällä tai lumella.
Eli en ymmärrä logiikkaasi lainkaan, renkaat muuttuu vaarralliseksi, kun pito paranee?!?Näköjään on saatu palstoille Rotan peittoava selittelijä. Onnea!
Olet ensimmäinen aikoihin, josta The Rat on tullut sanomaan että antaa olla. Yleensä se on juurikin hän, josta niin sanotaan. Kun ei osaa lopettaa, ei van osaa lopettaa. - Ruuhkanopeudella
Tsadilasta jälkeä kirjoitti:
mietitäämpä asiaa vaikka näin, edessä tulee paniikkijarrutus ja alla hyvät kesärenkaat ja märkä keli, auto pysähtyy 50m matkalla, takaa tulee auto kitkoilla ja vaikka jarrutus lähtisi samaan aikaan niin jarrutusmatka on liki tuplaten(testien mukaan), kuinkahan käy kehä kolmosella ruuhka aikaan??
Ei niin huonoa rengasta olekaan mikä ei kehäkolmosen ruuhkanopeuksilla pysähdy riiuttävän nopeasti huonollakaan kesäkelillä.
- x-ice+dry
Kylläpä on niin asenteellista kökköä taas rivitolkulla. Ja missähän ne laajat ja kattavat tutkimukset mahtaa piillä? YHTÄ kulunutta kitkarengasta verrataan uusiin kesärenkaisiin ja sillä perusteella leimataan kaikki kitkarenkaat kesäkelillä vaarallisiksi. Kun kaivellaan vanhaa kesärengastestiä, jossa oli mukana kuluneita kesärenkaita, voidaan todeta niiden olleen ihan yhtä vaarallisia kuin tämä yksi toisessa testissä mukana ollut kulunut kitkarengas. Että se siittä sitten.
Taitaa olla nämä kitkarengasvastaiset kirjoittelut vain kateellisten omituista vänkäämistä. Eivät reppanat itse uskalla edes kokeilla kitkoja, talvellakaan, kun luulevat vain sen olemattoman nastan tekevän talvirenkaan. Kadehtivat kitkoilla ajavia, joille renkaanvaihtoaika keväällä ja syksyllä on paljon joustavampaa ja ajaminen talvella miellyttävämpää ja jotka voivat jatkaa talvirenkaiden elämää viimeisen talven jälkeen vielä seuraavan kesän. Suuri epäkohta, johon pitää puuttua, kun se ei itselle ole mahdollista.
Sen sijaan olisi syytä nostaa tuntuvasti niin kesä- kuin talvirenkaidenkin minimiurasyvyyttä, kesärenkailla 3,5 ja talvirenkailla 5 mm.- oisdhfhsodfhsdfs
"Sen sijaan olisi syytä nostaa tuntuvasti niin kesä- kuin talvirenkaidenkin minimiurasyvyyttä, kesärenkailla 3,5 ja talvirenkailla 5 mm."
Missähän ne laajat ja kattavat tutkimukset mahtaa piillä tämän asian todistamiseksi?
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että vaikka kesärenkaassa olisi urasyvyyttä 0mm, se on olematon riski kesäkelillä. Okei, vesisade, urat tiessä... onnettomuuksia voi tapahtua, mutta silti... noiden merkitys kokonaisonnettomuusmäärässä on häviävän pieni. Olisi paljon muita, paljon ratkaisevampia asioita, joihin tarttua, kuin se, että ajetaanko kesäaikaan mahdollisesti vanhalla talvirenkaalla vaiko TM testivoittajalla.
Kesäkelillä onnettomuudet jotka tapahtuu renkaan menettäessä pitonsa, tapahtuvat pääsääntöisesti viikonloppuisin, yöaikaan, kuljettajana alle 20v miespuolinen henkilö, ja mutkainen tie, rajoitusalue 80 km/h, todellinen nopeus noin 150 km/h.
Riskien hallintaa ei ole autolehtien rengastestin voittajan ostaminen, vaan sen hahmottaminen missä omat riskit piilee, ja niiden järkevä pienentäminen. - sataa sumussa
oisdhfhsodfhsdfs kirjoitti:
"Sen sijaan olisi syytä nostaa tuntuvasti niin kesä- kuin talvirenkaidenkin minimiurasyvyyttä, kesärenkailla 3,5 ja talvirenkailla 5 mm."
Missähän ne laajat ja kattavat tutkimukset mahtaa piillä tämän asian todistamiseksi?
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että vaikka kesärenkaassa olisi urasyvyyttä 0mm, se on olematon riski kesäkelillä. Okei, vesisade, urat tiessä... onnettomuuksia voi tapahtua, mutta silti... noiden merkitys kokonaisonnettomuusmäärässä on häviävän pieni. Olisi paljon muita, paljon ratkaisevampia asioita, joihin tarttua, kuin se, että ajetaanko kesäaikaan mahdollisesti vanhalla talvirenkaalla vaiko TM testivoittajalla.
Kesäkelillä onnettomuudet jotka tapahtuu renkaan menettäessä pitonsa, tapahtuvat pääsääntöisesti viikonloppuisin, yöaikaan, kuljettajana alle 20v miespuolinen henkilö, ja mutkainen tie, rajoitusalue 80 km/h, todellinen nopeus noin 150 km/h.
Riskien hallintaa ei ole autolehtien rengastestin voittajan ostaminen, vaan sen hahmottaminen missä omat riskit piilee, ja niiden järkevä pienentäminen.Renkaita paljon suurempi riski on siellä ratin ja penkin välissä. Kun lukee vaikka moottori-lehdestä kuolemankolareitten tutkintalautakuntien raportteja, niin niistä ilmenee, että suurin syy tapahtuneisiin onnettomuuksiin on ylivertaisesti toheloinut kuljettaja. Kun itse tietää, että auton alla on (vaikka minkä merkkiset) kuluneet renkaat, niin ei pidä päästellä sateella sata lasissa vaan käyttää vaikkapa kohtuullista nopeutta 80 km/h. Tai jos tiellä on suolaa tai hiekkaa ja alla nastarenkaat, niin ei se kesäkeliä tee, vaan nopeus pitää sovittaa kelin mukaan, myös kehä kolmosella.
- kit kat
>>Taitaa olla nämä kitkarengasvastaiset kirjoittelut vain kateellisten omituista >>vänkäämistä.
Ei ole. Kitkarenkaat eivät ole hyvät kesärenkaat, mutta ne voivat olla halvat sellaiset.
Säästyyhän siinä noin 100 euroa jos laskee kesärenkaiden käyttöiäksi 4 vuotta, mutta enemmän säästyisi jos ajaisi halvalla autolla.
Itse yllätyin siitä että karkeakuvioisen pohjoismaisen kitkarenkaan vesiliirto alkaa Teknikens Värld-lehden testissä nopeudella 45 km/h kun keskieurooppakitkoissa se alkaa nopuedessa 75 km/h. Keskieurooppakitkan lumi/jää-ominaisuudet puolestaan ovat huonommat.
- geolandar
nasta renkailijoille pitäisi laittaa ylimääräinen tienkulutus vero. talven jäljiltä tiet taas karmeessa kunnossa nastojen hakkaamisen jäljiltä.
- nöyrin kansa
Tämä suomalaisten asenne on uskomaton. Autolija maksaa järjettömän paljon veroja monessa välissä ja yhteydessä, joten kyllä valtiolla on varaa laittaa tiet kuntoon jos autolija saisi edes pienen osan hyötyä mansamistaan veroista.
Tuolla perinteisellä alemmuusasenteella pitäisi autoilu kieltää kokonaan ettei tiet kulu tai ainakin pitäsi maksaa jokaisesta metristä lisämaksua jos kehtaa teitä kuluttaa. - kit kat
nöyrin kansa kirjoitti:
Tämä suomalaisten asenne on uskomaton. Autolija maksaa järjettömän paljon veroja monessa välissä ja yhteydessä, joten kyllä valtiolla on varaa laittaa tiet kuntoon jos autolija saisi edes pienen osan hyötyä mansamistaan veroista.
Tuolla perinteisellä alemmuusasenteella pitäisi autoilu kieltää kokonaan ettei tiet kulu tai ainakin pitäsi maksaa jokaisesta metristä lisämaksua jos kehtaa teitä kuluttaa.>>Tämä suomalaisten asenne on uskomaton.
Samaa mieltä, mutta päinvastaisesti. Valtio on velkaantunut, joten maksetut verot on käytetty muualle kuin nastojen aiheuttamien haittojen korjaamiseen. Sinun tulisi nastojen käyttäjänä esittää jokin kohde josta säästetään jotta rahaa riittäisi meluntorjuntaan ja uuteen asfalttipintaan.
En keksi omalle kohdalleni hyviä perusteita käyttää nastoitettuja talvirenkaita.(Hieman hitaampi ajonopeus liukkaina päivinä lyhentää jarrutusmatkaa.) Varsinkaan ja etenkään enää tällä viikolla ei nastoista ole mitään hyötyä... - Säästetään vaikka
kit kat kirjoitti:
>>Tämä suomalaisten asenne on uskomaton.
Samaa mieltä, mutta päinvastaisesti. Valtio on velkaantunut, joten maksetut verot on käytetty muualle kuin nastojen aiheuttamien haittojen korjaamiseen. Sinun tulisi nastojen käyttäjänä esittää jokin kohde josta säästetään jotta rahaa riittäisi meluntorjuntaan ja uuteen asfalttipintaan.
En keksi omalle kohdalleni hyviä perusteita käyttää nastoitettuja talvirenkaita.(Hieman hitaampi ajonopeus liukkaina päivinä lyhentää jarrutusmatkaa.) Varsinkaan ja etenkään enää tällä viikolla ei nastoista ole mitään hyötyä...laiskojen työtävieroksuvien kaljankittaajien ja Afrikan sekä Lähi-idän raiskaajien paapomisessa. Uskon että kansa olisi tällaisesta kehityksestä tyytyväinen. Ei, en ole Persu enkä mikään muukaan uskovainen, ihan itse ajattelen näin.
- 10 vuoden sisällä.
Nastarenkailijoiden asennevammaisuus sataa suoraan sympaattisten ja ennakoivien kitkarenkailijoiden laariin.
Nastat menee verolle ja lopulta ne kielletään. - Hyvä pointti!
Periaatteessa pitäisi sakottaa, jos ajaa kuluneilla (urasyvyys alle 3 mm) kitkoilla kesällä. Eli tuo minimissään 1,6 mm urasyvyys todellakin koskee vain kesärenkaita, ja kitkarenkaat ovat edelleen talvirenkaat, vaikka niillä ajettaisiinkin vaikka juhannuksena.
- kyllänäinon
Ei pidä paikkaansa. Kyllä Kitkalla saa ajaa kesällä kunhan se on vain 1,6mm tai enemmän.
- vesisuksi.
kyllänäinon kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kyllä Kitkalla saa ajaa kesällä kunhan se on vain 1,6mm tai enemmän.
Aivan, mutta ei pitäisi saada ajaa, eikä myöskään "oikeilla" kesärenkailla. Kyllä 1,6mm on jo sellainen slipoveri sadekeleillä, että vähimmäisurasyvyyttä olisi syytä nostaa.
- ksjnksndfksdfsdfdsfs
vesisuksi. kirjoitti:
Aivan, mutta ei pitäisi saada ajaa, eikä myöskään "oikeilla" kesärenkailla. Kyllä 1,6mm on jo sellainen slipoveri sadekeleillä, että vähimmäisurasyvyyttä olisi syytä nostaa.
Sadekelillä?
Ainahan se erikoisolosuhde löytyy jossa rengas ei toimi. Eikö olisi syytä ajaa nastarenkailla kesällä jos vaikka sattuu tulemaan raekuuro....
Ehkä kuitenkin olisi syytä enemmän painottaa ihmisen omaa vastuuta ja harkintakykyä. - Eli sama suomeksi:
kyllänäinon kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kyllä Kitkalla saa ajaa kesällä kunhan se on vain 1,6mm tai enemmän.
kitkarenkaita ei siis koske sama minimi urasyvyys kuin nastarenkaita. Enpä oikein usko. Sehän tarkoittaisi sitä, että jos ajat helmikuun viimeinen päivä kitkarenkailla, joissa on 2,5 milliä urasyvyyttä, se on laitonta, mutta seuraavana päivänä renkaat muuttuvatkin yhtäkkiä laillisiksi.
Laissa sanotaan ihan selvästi, että KESÄrenkaiden urasyvyys tulee olla vähintään 1,6 mm ja TALVIrenkaiden vähintään 3 mm. Kitkarenkas ei myöskään muutu talvirenkaasta kesärenkaaksi kalenterin mukaan, vaan se on aina talvirengas - jolla toki saa ajaa kesälläkin (jos urasyvyys on laillinen, eli kitkan tapauksessa 3 mm). - The Köle
Eli sama suomeksi: kirjoitti:
kitkarenkaita ei siis koske sama minimi urasyvyys kuin nastarenkaita. Enpä oikein usko. Sehän tarkoittaisi sitä, että jos ajat helmikuun viimeinen päivä kitkarenkailla, joissa on 2,5 milliä urasyvyyttä, se on laitonta, mutta seuraavana päivänä renkaat muuttuvatkin yhtäkkiä laillisiksi.
Laissa sanotaan ihan selvästi, että KESÄrenkaiden urasyvyys tulee olla vähintään 1,6 mm ja TALVIrenkaiden vähintään 3 mm. Kitkarenkas ei myöskään muutu talvirenkaasta kesärenkaaksi kalenterin mukaan, vaan se on aina talvirengas - jolla toki saa ajaa kesälläkin (jos urasyvyys on laillinen, eli kitkan tapauksessa 3 mm)."Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on talvirengaspakon eli 1.12 - 28.2 välisenä aikana 3,0 mm."
-tää kuullostaa hullulta, mutta tämä urasyvyys on sama asia, että vaikka maassa on lumipeite ja pakkasta, mutta kesärenkaat muuttuvat lailliseksi 1.3
-eikä siis tämä koske pelkästästään kitkarenkaita. Nastarenkaisiin asia soveltuu yhtäläillä, ainoastaan nastat on poistettava nastakiellon alkaessa.
- ei ongelmia
toinen asia on kannattaako kitkoilla ajaa juuri nyt kun tiet on karkeita ja kitkarenkaan pinta on pehmä joka kuluu todella helposti...muuta ongelmaa ei kitkoissa ole vaikka itse vaihdan ne aina kesärenkaisiin ja toisinpäin syksyllä.
- jgklhökijnbmb
Kai kitkoissa ja kitkoissa sitten on eroja kulumisen(kin) suhteen. Omilla kitkoillani viimeisen talven jälkeen ajoin seuraavan kesän, eikä ne kuluneet sen enempää kuin kesärenkaat yleensä.
- 5mm kitkoilla kesä
Samaisissa "laajoissa ja kattavissa" tutkimuksissa on myös osoitettu, että kulunut kesärengas on vaarallinen tietyissä olosuhteissa (vesikelit), uusiin kesärenkaisiin verrattuna. Tulokset on ihan samoja, oli uusien kesärenkaiden testissä mukana kulunut kesärengas tai toisella kertaa kulunut talvirengas.
Sinun ongelmasi on asenteissasi, perusteettomassa kitkarengasvastaisuudessasi. Ongelma on myös laissa siinä mielessä, että se sallii ajamisen liian kuluneilla renkailla.- vlxncvlxncvxcvxcv
Tietyissä olosuhteissa, saadaan se uusikin kesärengas näyttämään vaaralliselta, jos ajetaan maksiminopeuksien mukaan.
Eikö olisi syytä miettiä, onko yhteiskunnan tarkoitus, tehdä kaikki ihmisen omaan turvallisuuteen vaikuttavat päätökset, vai voisiko kenties henkilö itsekin vaikuttaa omaan turvallisuuteensa.
Kun olosuhteet on tavallisesta poikkeavat, kuinka toimitaan? Talla pohjassa ja mettään, sitten syytetään renkaita. Oma harkintakyky olisi todellakin paikallaan. - jdkdk
vlxncvlxncvxcvxcv kirjoitti:
Tietyissä olosuhteissa, saadaan se uusikin kesärengas näyttämään vaaralliselta, jos ajetaan maksiminopeuksien mukaan.
Eikö olisi syytä miettiä, onko yhteiskunnan tarkoitus, tehdä kaikki ihmisen omaan turvallisuuteen vaikuttavat päätökset, vai voisiko kenties henkilö itsekin vaikuttaa omaan turvallisuuteensa.
Kun olosuhteet on tavallisesta poikkeavat, kuinka toimitaan? Talla pohjassa ja mettään, sitten syytetään renkaita. Oma harkintakyky olisi todellakin paikallaan."Eikö olisi syytä miettiä, onko yhteiskunnan tarkoitus, tehdä kaikki ihmisen omaan turvallisuuteen vaikuttavat päätökset, vai voisiko kenties henkilö itsekin vaikuttaa omaan turvallisuuteensa."
Useimmat varmaan voivatkin omilla järkevillä valinnoillaan ja käyttäytymisellään vaikuttaa omaan ja muiden turvallisuuteen. Mutta valitettavasti joiltakin se kyky tuntuu puuttuvan.
- Ei se
Lakihan ei kiellä talvirenkaiden käyttöä ympäri vuoden, vaikka jotkin fanaatikot näin yrittää väittää. Kesällä saa ajaa vaikka nastarenkailla. Ei sitä kukaan kiellä.
Kunhan huolehtii että urasyvyys on talvirengaspakon eli ,MS renkailla, 1.12 -n. 28.2 välisenä aikana 3,0 mm ja kesällä 1,6mm. Jos ajaa hyvin vähän niin siintäkös maailma pelastuu että kaikki ostaa kaksi rengas sarjaa.- ksjdbksfbksdbnfksdjb
"Kesällä saa ajaa vaikka nastarenkailla."
Aivan totta. Suomessa kesällä saa ajaa nastarenkailla katsastukseen ja takaisin. Sen lisäksi niillä saa ajella myös suljetulla alueella. - JoopaJoo
"Lakihan ei kiellä talvirenkaiden käyttöä ympäri vuoden, vaikka jotkin fanaatikot näin yrittää väittää"
Näin on. Kitkarenkaiden käyttöä kesällähän ei ole edes mahdollista käytännössä kieltää, Nehän ovat merkinnältään M S renkaita ja näitä renkaita käytetään ympäri vuoden mm. monissa maastureissa joihin ei ole edes saatavilla sen kokoisia nastarenkaita. - tietoa etsivälle
Finlexistä löytyy tällainen tieto:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
- wju09gerjg0opij09ore
ahneus... korjaan... mitähänminäkeksisin... inflaatio on lisääntynyt sitten 70-luvun joten me rengaskaupp... öh, autoilijat haluaisimme nostaa minimiurasyvyydenkin ahneus... euro... eikun inflaatiokertoimella korotettuna vaikkapa kesärenkaalla 5mm ja talvirenkaalla 7mm... tai päivitetäämpäs samantien että kun rengas on kulunut millin verran alkuperäisestä urasyvyydestä, renkaat olisi uusittava.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ei tietoa julkisuuteen:
kyselemme tässä jo alustavasti viranomaisilta paljonko tahdotte voitelurahaa ja viinapulloja että saisimme lain voimaan jossa alamme voittojen maksimoimiseksi vaalikarja kurjalisto pakotettaisiin uusimaan renkaat jo millin kuluttua kulutuspinnasta, hähhähhäää. Se pönkittäisi poliitikkojen ja poliisien mieli... korjaan, vallantuntua niin että muna pystyyn nousisi vallantunteesta.
Suomalaisesta vaalikarjasta ei ole ennenkään ollut minkäänlaista vastusta epäreilujen lakien voimaantulosta, siitähän on esimerkkejä vaikka kuinka paljon joten tämä laki menee varmasti helposti läpi, umpikierot... korjaan pitkälle koulutetut valtion lakimiehet varmasti keksivät pätevältä *REPS* HEHHhehe - kuulostavat perustelut uudelle laille :D
Naurattaa oikein ajatella mitä diilejä liike-elämä ja valtio onkaan kulissien takana tehnyt tyhmien kansalaisten päänmenoksi eikä ne vieläkään tajua, johtuukohan siitä että syötämme juomaveteen niitä tahdottomaksi zombiksi tekeviä aineita että kaikki paskalait menee helposti läpi, muistetaan ettei vahingossakaan itse juoda kraanavettä, ennemmin vaikka viinaa :D:D:D
Olemme edelleen hyvillä mielin siitä että poliisi ryhtyi tekemään rengasratsioita, sen parempaa menekinedistämiskampanjaa ei ole vielä keksittykään, poliisi on hyvä kauppamies. - nastoilla mennään
Kyllä lakia pitäisi muuttaa että nastarenkaat saisi ajaa loppuun kesällä ilman nastojen nyppimistä. Lepuuttajapellet väittävät ettei niistä nastoista muka ole mitään hyötyä. Ei niistä haittaakaan ole joten pitäisi saada ajaa kesälläkin.
- kaikkitietävä1
Pohjoismasten kitkarenkaiden käyttö pitää kieltää laissa. Sakkoa vaan päiväsakkoina.
Ihan sama jos joku haluaa vaarantaa oman henkensä, mutta liikenteessä on myös muut mukana.- pienhiukkaspäästöt
Yhtälailla nastarenkaat ja dieselit uhkasakkojen alaisuuteen. Ja jos on molemmat näistä syövän- ja astmanaiheuttajista, niin linnaan laitetaan!
- Suhteellisuutta
Ajan vakituisesti erittäin mutkaista asfalttitietä kesät ja talvet. Talvella asfaltin peittää usein jää tai lumipolanne, ja aurauksellakaan sillä osuudella ei näytä kiirettä pidettävän. Vaikka olisi erinomaiset arvostelut saaneet talvirenkaat alla, niin jatkuvasti saa olla tarkkana ja rajoituksen mukaiseen nopeuteen pääsee talvella tuskin ollenkaan ja nopeus onkin noin 40 - 60km/h. Ja Kesällä saman pätkän ajaa helposti loppuunajetuilla kitkoillakin yli 100km/h nopeudella.
Loppuunajetuilla kitkoilla pystyy kesällä ajamaan saman osuuden niin kovaa kuin sielu sietää nopeusrajoitusta rikkoa. Myöskään märästä asfaltista ei olennaista haittaa kitkoille ole. Vasta silloin kun sataa niin että tien pintaan muodostuu virtaavaa vettä haitta on oleellinen mutta ei sen kummempi kuin tavallisilla kesärenkaillakaan.
Jos kesällä ajetaan huonoillakin renkailla samalla ulosajoriskillä kuin talvella, niin nopeudet on sellaista luokkaa että kenenkään kukkaro ei sitä kestä.
Huonoillakin kesärenkailla pärjää kesällä varmasti yhtä hyvin kuin talvella huipputalvirenkailla. - Talvesta kesään
Sallitut maksiminopeudet ei tuota mitään ongelmia, on alla kesärenkaat tai kitkarenkaat tai nypityt renkaat.
Vasta sitten kun ajetaan renkaiden sallimalla äärinopeudella, saadaan eroja syntymään. Ja kun ajetaan äärinopeuksilla ollaan jo niin paljon nopeusrajoitusten yläpuolellä, että sillä ei ole mitään tekemistä tavallisen autoilijan kannalta. Moottoritienopeuksissa voi esiintyä eroja renkaiden ajo-ominaisuuksissa, mutta nekin ovat lähinnä teoreettisia. Kahden eri merkkisen kesärenkaan eri voi olla selvempi kuin kesärenkaan ja kitkarenkaan ero. Ja yleensä talvirenkaan "napakkuus" lisääntyy kun kuvio ohenee. - Kokemus-K
" että sillä ei ole mitään tekemistä tavallisen autoilijan kannalta. "
Minusta tavalliselle autoilijalle ihan oleellisia ovat sellaiset "pikkuseikat" kuten vaikka vesiliirron alkamisnopeus ja jarrutusmatka. Ja noissa on ihan tutkimustenkin mukaan iso ero erilaisten renkaiden välillä.- Kokemusta on
Ja näin tosiaan on.
Minulla on ollut kaksi samanlaista autoa. Toisessa uudenkarheet misukat ja toisessa lähes loppuun ajetut kitkat. Misukat lähti vesiliirtoon selvästi aikaisemmin kuin ne haukutut kitkat.
Samankaltainen ero on ollut aikaisemminkin mutta molemmat oli silloin "oikeita kesärenkaita". Ja autotkin oli erilaiset. Volvossa oli uudenkarheet kesärenkaat ja ne olivat selvästi herkät vesiliirtoon. Toisessa - Cliossa - oli lähes loppuun ajetut kesärenkaat ja sieti vettä selvästi paremmin verrattuna niihin uudenkarheisiin Volvon renkaisiin.
Järjenvastaisestihan noi renkaat käyttäytyi, mutta siksi kai ovat jääneetkin niin hyvin mieleen. - Ei oleellisia eroja
Veden sietonopeuksissa on ollut aina isoja eroja. Loppuunajetuilla kitkoilla ja loppuunajetuilla kitkoilla en ole havainnut oleellisia eroja.
- Ei oleellisia eroja
Ei oleellisia eroja kirjoitti:
Veden sietonopeuksissa on ollut aina isoja eroja. Loppuunajetuilla kitkoilla ja loppuunajetuilla kitkoilla en ole havainnut oleellisia eroja.
OHO, tuli lipsahdus. Tarkoittaa loppuunajetuilla kitkoilla ja loppuunajetuilla kesärenkailla!
- sietovesi
Ei oleellisia eroja kirjoitti:
Veden sietonopeuksissa on ollut aina isoja eroja. Loppuunajetuilla kitkoilla ja loppuunajetuilla kitkoilla en ole havainnut oleellisia eroja.
Mikä on veden sietonopeus? Tämä nimimerkille ei oleellisia eroja.
- Vrt Huippurenkaisiin
Ei pidä verrata sellaisiin renkaisiin missä suunnittelussa on kiinnitetty ensisijaista huomiota kulutuskestävyyteen ja pieneen vierimisvastuskseen. Näillähän vesiominaisuudet eivät aina ole kovin hyvät. Ovat usein lopun lähellä huonompia näissä ominaisuuksissa kuin saman vaiheen kitkarenkaat kesäkelillä.
- Mikäs ongelma
nyt näissä renkaissa on. Väitellään mitkä renkaat pitää paremmin. Eiköhän kuljettajan ole ratkaistava millä renkailla ja miten ajetaan. Ei ne renkaat, eikä tielaitos kesää tee, eikä poista vettä tieltä.
Joku ihme ryhmä selittää että autovero lisää onnettomuuksia. Ei se ESP poista onnettomuuksia. Ihmisellä kun on kummallinen tapa ulosmitata saavutettu hyöty. Jos on mitä parhaimmat renkaat, ABS, ESP, kaistavahti. Silti tilanne jostain syystä lähtee lapasesta. Suoralla tiellä ajetaan rekan alle "kun oli niin liukasta". Jossain kohtaahan tää homma menee ihan kintuille. - Nastojen kerääjä
Miten se nastarengas pitää sitten talvella, kun tiet on suolaamalla tehty kesäkuntoon, on sulaa asfalttia ja vettä yhtä lailla tiellä, kuin kesällä vesisateella.
Tämä on sitä rengasvalmistajien populismia, saada kesärenkaita myytyä.
Jos nastarengas ei pidä sulalla asfaltilla, eikä tiellä, jolla on vettä, niin
talvella joka nastarenkailla varustettu auto olisi lähtenyt vesiliirtoon.- jyrsijä(t)uho
> Miten se nastarengas pitää sitten talvella, kun tiet on suolaamalla tehty kesäkuntoon, on sulaa asfalttia ja vettä yhtä lailla tiellä, kuin kesällä vesisateella.
Mikä talvi se vesikeli on? No, jyrsin on tosiaankin tällaiseen välikeliin eli suolatulle tielle optimoitu rengas, joten sen kuuluukin olla paras vaihtoehto suolatulla tiellä & lämpötilan ollessa nollan kieppeillä.
Lämpimällä kesäsäällä talvi- ja välikelinrenkaiden runsas lamellointi ja pehmeä kumiseos eivät ole parhaimmillaan. Eivät kuivalla asvaltilla eivätkä etenkään sadekelillä, vaan voiton vie kesärengas, jossa sekä kumin ominaisuudet että tehokkaaseen vedenpoistoon tähtäävä lamellointi määräävät tahdin.
Lisäksi pitää huomioida renkaan ikä. Nykyään tiedämme jo, että jyrsimen pito heikkenee huomattavasti jo 1 vuodessa, kun metalliryyneistä kuluu terävät särmät pois. Tästäkin eteenpäin mennään alamäkeä, kun kumi kuluu ja kovettuu ikääntyessään/hapettuessaan. Kovasti jyrsimiin kalleellan oleva VAGniikan maailma erehtyi kerran testaamaan vanhaa jyrsintä ja vanhaa talvirengasta (tunnetaan myös kitkarenkaana) ja tulos oli, että vanhan talvirenkaan pito oli parempi. Jyrsin on siis etevämpi ainoastaan upouutena, mutta hiipuu nopeasti.
Molemmilla rengastyypeillä ajaneille tämä ei tietenkään tule mitään yllätyksenä. Ja kyllä kitkarenkaat sekä kesärenkaatkin menettävät ominaisuuksiaan ikääntyessään. Kunnon auton ratissa asian kyllä huomaa, mutta itäautoilijoilla lienee toisin.
Onhan sitä yleisesti suositeltukin, että talvirenkaat uusittaisiin 4 talven jälkeen. Mm. HS kirjoitteli aiheesta.
Sitten on vielä tämä talvirenkaiden ajo loppuun kesällä. Joku lehti (Moottori?) tätä äskettäin testasi ja aika vahvasti olivat sitä vastaan. Testissä oli siis kesärengas vs. vanha kitkarengas vs. vanha & nastoistaan riisuttu jyrsin. Aika heikkoja esityksiä olivat molemmat talvirenkaat (kaarrepito, jarrutusmatkat), vaikkei testisää ollut kovin lämmin. Helle olisi tod. näk. tehnyt niistä vielä veltompia. Kaikkein surkeimmaksi mainittiin muuten nastoistaan riisuttu jyrsin. Mikä ei yllätä - olen itsekin tuollaista tyhmyyttä kerran kokeillut ja toista ei tule. Muttei kitkakaan kesäkäytössä kehuja saanut, joten aika piittaamaton pitää omasta & muiden hengestä olla, että tuollaisilla alkaa leikkimään. Toki köyhällä ei ole varaa valita?
- kit kat
>Jos nastarengas ei pidä sulalla asfaltilla, eikä tiellä, jolla on vettä, niin
>talvella joka nastarenkailla varustettu auto olisi lähtenyt vesiliirtoon.
Sama koskee kitkarenkaita. Kyse ei ole pidosta, vaan sen määrästä. Nastat kuluttuvat tienpintaa ellei tie ole jään tai lumen peittämä. - vai rengasmyyjä?
Ja sinä se oot taas yks helposti aivopestävä suomitollo!
- t
Niin, pitäisikö halvat ja turvattomat autot kieltää liikenteessä. Jos joku ajaa jollain riisikupista apinoidulla Kiinassa tehdyllä autolla liikenteessä kun se on niin kamalan turvaton, ja sukurutsan jälkituotteet säestää kuorossa että totta kai pitäisi. Tieverkoston kunto, autojen ominaisuudet ja renkaiden ominaisuudet ääriolosuhteissa paranee vuosi vuodelta, se mikä oli viimevuonna hyvä on jo muutaman vuoden päästä auttamatta huon ja kelvoton... Eiköhän se nyt ole selvää että sillä vanhalla Taunuksella ajaessa 60km/h "kirkolle" ostamaan maitoa voi ajaa niillä kitkarenkailla kesällä ilman että siitä pitäisi jossain TM-lehdessä jeesustella että eipä ole turvallisia renkaat ei. Ratin ja penkin väli ratkaisee aina ensikädessä.
- kit kat
>>Ratin ja penkin väli ratkaisee aina ensikädessä.
Tietääkö se ratin ja penkin väli että talvirenkaissa on pidempi jarrutusmatka kuin kesärenkaissa, ja myöskin että talvirengas lähtee karkeammasta kuvioinnista huolimatta helpommin vesiliirtoon. Myöskin väistötilanteissa auton hallinnan menettää talvirenkailla helpommin.
Tämä on se pointti jota ei tavis välttämättä voi mitata ja verrata. Halpikset ja Taunukset erikseen, talvirenkaita näkee kalliimmissakin autoissa jotka eivät hidastele (23§ Tilannenopeus) maantiellä.
Itse ajan kitkarenkailla talvella ja tiedän että edessäajava nastarenkailija pysähtyy liukkalla nopeammin. Siksi pidän turvaväliä jotta tilanne ei tulisi yllätyksenä ja jarrutusmatkaa rittäisi.- Olenprovo
Ajan kesät ja talvet kitkarenkailla koska pärjään niillä ihan hyvin. En myöskään pidä turvavyötä koska pärjään ilman sitäkin.
- 0,5 mm
70-luvulla päätettiin, että minimipinta on 0,5 mm...
1,6 mm on myöhempää rengaslopparien aikaansaannosta. - gtgtreggtr
Kummassakohan tilanteessa on parempi pito
A Kitka/nastarengas talvella jäällä/lumella
B Kitka/nastarengas kesällä, kuivalla tiellä
Ite veikaan että B
Ja ei sitten mitään suomi24 legendaa taas että "no kun muilla on oikeat kesärenkaat, niin pysähdyt huonommin kuin he"
Jossain "oikeissa" kesärenkaissakin on myös mekrintä M/S näitä ei varmana sun mielestäkään saisi käyttää kuin talvella - ajojahdinkohde
MITEN NIIN??? Kitkarengas vaarallinen kesällä,märällä asfaltilla, jos se on turvallinen talvella märällä asfaltilla ja sohjoisella kelillä. Silloinhan kesärengas olisi turvallinen talvellakin. Uusissa kesärenkaissa kulutusmintaa noin 7 mm, jotka pitäisi vaihtaa uusiin viimeistään kun pintaa jäljellä 4mm. Vanhoissa nastarenkaissa pintaa vielä 8.mm kun nastat nypitään voi niillä ajaa laillisesti talvella märällä asfaltilla ja sohjossa, mutta ovat vaarallisia kesäkelillä? Vanhan renkaan kumi kovettuu, jolloin sen ominaisuudet tulee neljänvuoden jälkeen kelvottomaksi. Kitkarenkaan kumi sulaa kesäkäytössä (80mk/h) entäs 4 v ikäinen kitka olisiko sen kumi jo kovettunut tarpeeksi kesäkäyttöä silmällä pitäen
Ajojahdinkohde- kirjoitat asiaa
Autolehtien vertailuissa unohtuu monesti kuinka pieniä erot oikeasti ovat. Testivoittajan ja viimeisen ero saattaa olla kymmeniä pisteitä, mutta ero on niin pieni ettei normaali kuluttaja huomaa sitä ajossa muuten kuin erot rengasmelussa.
Kitkalla pärjää hyvin kesällä ja vieläpä kun tiedostaa sen ääriolosuhteissa joita nyt Suomessa on aniharvoin.
Itse olen lähdössä Ouluun ensiviikonloppuna Helsingistä. On luvattu jopa räntäsadetta. En ajatellut vielä vaihtaa talvirengasta. Olo olisi kuitenkin huojentuneempi jos alla olisi käytetty kitkarengas.
- 2356
Pitäisikö kitkarenkaista kesällä SAKOTTAA ???Kyllä pitää .Sakottaminen olis myös tarpeen talvellakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723