Westien turkki tippuu/ohentuu!

jenniska89

Meillä on juuri 2 vuotta täyttänyt westienarttu, jolla on turkki alkanut mielestäni ohentua ja harjatessakin lähtee kunnon tukko pehmeää karvaa... Näin ei ole ennen ollut. Ennen koiralla oli suht hyvä turkki ja karkea se on aina ollut. Nykyäänkin on melko karkea, mietin että onkohan pohjavillaa se joka lähtee harjatessa, mutta eihän sekään normaalia ole?

Ollaan aina annettu koiralle Roayl Canin nappuloita puolet päivän tarpeesta ja puolet jotain muuta esim. lihaa, koiranmakkaraa, raejuustoa, cecaria yms. Lisäksi koira saa Nutrolinöljyä, jonka pitäisi vielä olla hyväksi turkille. Annamme myös satunnaisesti kalkkilisää.

Onko jollain suositella jotain muuta lisäravinnetta josta olisi apua turkin kanssa?

Koiraa myös trimmataan säännöllisesti parin kuukauden välein. Kaikki vinkit olisi tarpeen, näyttelyihinkin ollaan menossa heinäkuussa, mutta kun tuo turkki oireilee... Iho on aina ollut ok, siinä ei mitään ongelmaa.

Vinkkejä pliis!?

13

1185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Westienturkki

      Kannattaa ottaa yhteys ell.lääkäriin.

    • parsonite

      Koita vaihtaa nutrolin lohiöljyyn hetkeksi ja katso auttaako. Noita öljyjä kannattaa välillä vaihdella, itse käytän koiralla lohiöljyä talvella ja karvanlähtöaikaan, kesällä taas nutrolinia.

      Nappuloitakin voi vaihtaa, jos ei ole kovin herkkämahainen. Ravintolisää on hyvä antaa joka päivä tuolla ruokavaliolla, kannattaa katsoa sellainen missä on kalkki muut samassa :)

      • jenniska89

        kiitos vinkistä, täytyykin katsella muitakin öljyjä :) kalkki olenkin nyt alkanut antamaan päivittäin :)


    • gdfhghghhghg

      Stressi ja hormonit aiheuttaa karvanlähtöä.

      Itse kyseenalaistaisin liian usein tehtävät trimmaukset. Karva trimmataan ainoastaan silloin kun on ns.kypsää jottei trimmi ole kivuliasta ja stressaavaakin koiralle.

      Mitä harrastat koirasi kanssa ja kuinka pitkät lenkit, viihtyykö työpäivän yksin ja kuinka pitkään yksin?

      • jenniska89

        omasta mielestä kaksi kuukautta ei ole liian usein, koska koiralla selvästi on silloin jo "kypsä turkki".

        Harrastan tokoa ja mätsäreitä lähinnä. kerran-pari vuodessa käydään näyttelyissä. Lisäksi treenaillaan kotitemppuja pari kertaa viikossa. Lenkeillä käydään kolmesti päivässä, yksi pitkä n. tunnin lenkki jonka pyrin käymään jossai missä voi pitää vapaana. Viikonloput lähinnä mökillä jossa saa myös olla vapaana. Työpäivät viihtyy yksin, vaikka nykyään opiskelen ja saan näin olpintojen loppuvaiheessa olla paljon kotona, joten koirat ei montaa tuntia edes joudu olemaan keskenään. En koe että koira olisi stressaantunut...

        Luin, että westieillä saattaa lähteä pohjavillaa ennen kesää, eli sittenhän tämä karvanlähtö saattaakin olla normaalia??


      • bghhjgghjgjghjj
        jenniska89 kirjoitti:

        omasta mielestä kaksi kuukautta ei ole liian usein, koska koiralla selvästi on silloin jo "kypsä turkki".

        Harrastan tokoa ja mätsäreitä lähinnä. kerran-pari vuodessa käydään näyttelyissä. Lisäksi treenaillaan kotitemppuja pari kertaa viikossa. Lenkeillä käydään kolmesti päivässä, yksi pitkä n. tunnin lenkki jonka pyrin käymään jossai missä voi pitää vapaana. Viikonloput lähinnä mökillä jossa saa myös olla vapaana. Työpäivät viihtyy yksin, vaikka nykyään opiskelen ja saan näin olpintojen loppuvaiheessa olla paljon kotona, joten koirat ei montaa tuntia edes joudu olemaan keskenään. En koe että koira olisi stressaantunut...

        Luin, että westieillä saattaa lähteä pohjavillaa ennen kesää, eli sittenhän tämä karvanlähtö saattaakin olla normaalia??

        Kyllä turkki koirallasi todennäköisesti ei ole kypsä vielä..kävitkö trimmaajalla vai trimmasitko itse? Pitkä turkki ei ole sama asia kuin kypsä.


      • bghhjgghjgjghjj
        bghhjgghjgjghjj kirjoitti:

        Kyllä turkki koirallasi todennäköisesti ei ole kypsä vielä..kävitkö trimmaajalla vai trimmasitko itse? Pitkä turkki ei ole sama asia kuin kypsä.

        Lisään vielä näyttelykoiria trimmataan usein liian tiheästi eli ns.rullaamalla ja itse kyseenalaistaisin sen täysin. Kypsä turkki on n.3-4kertaa vuodessa ja se tarkoittaa että osan aikaa koira ei edes näytä westieltä vaan valkoiselta pörhöltä.

        Mutta näin se on eettisesti oikein vai tykkäisitkö itse että tukkaasi revittäisiin vaikkei se olisi vielä lähdössä..sitähän se rullaaminen loppukädessä tarkoittaa että nypitään koko ajan pikkuhiljaa eikä odoteta että koko turkki on ns.kypsää jolloin sen voisi kivuttomasti nyppiä?

        Tämä on asia josta ei puhuta trimmirotujen näyttelyttämisen lieveilmiöstä..


      • karvariina
        bghhjgghjgjghjj kirjoitti:

        Lisään vielä näyttelykoiria trimmataan usein liian tiheästi eli ns.rullaamalla ja itse kyseenalaistaisin sen täysin. Kypsä turkki on n.3-4kertaa vuodessa ja se tarkoittaa että osan aikaa koira ei edes näytä westieltä vaan valkoiselta pörhöltä.

        Mutta näin se on eettisesti oikein vai tykkäisitkö itse että tukkaasi revittäisiin vaikkei se olisi vielä lähdössä..sitähän se rullaaminen loppukädessä tarkoittaa että nypitään koko ajan pikkuhiljaa eikä odoteta että koko turkki on ns.kypsää jolloin sen voisi kivuttomasti nyppiä?

        Tämä on asia josta ei puhuta trimmirotujen näyttelyttämisen lieveilmiöstä..

        Rullaamalla trimmatessa nimenomaan se irtoava pitkä karva otetaan pois. Karva on eri pituisissa kerroksissa, joista aina päällimmäinen otetaan pois. Esim. kerran kuukaudessa nypittävän koiran päällimäisenä oleva pitkä karva voi olla 5 kk vanhaa. Sen alla taas kerros 4 kk vanhaa ja sen alla 3 kk vanhaa jne. Koirastakin on mukavampaaa, kun vain vähän karvaa (vaikka vain 5. osa täysstrippaukseen verrattuna) nypitään sieltä täältä.

        Korjaisin vielä, että KARVA on kypsää yleensä n. 5-6kk iässä, mutta koko turkki ei välttämättä ole täysi samanikäistä karvaa täysi. Minulla trimmissä käyvät kotiwestiet trimmataan yleensä 4 kertaa vuodessa. Selässä, rinnassa ja hännässä kasvaa kaksi kerrosta päälliskarvaa, josta aina pitkä kerros poistetaan. Muualta otetaan pitkiä pois. Eli koiraa ei koskaan nypitä pohjavillalle. Kerrostuksen olen saanut tehtyä ekassa trimmauksessa harventamalla näistä kohdista puolet pois. Sitten kerrokset kiertää sopivasti ja aina on alla lyhyttä karkeaa 3 kk ikäistä karvaa, kun 6 kk vanha nypitään pois.

        En tiedä selventikö vastaukseni asiaa, mutta tarkoitukseni oli kertoa, että koira voidaan pitää rotuisensa näköisenä ilman, että sitä kasvattaa kovinkaan pitkäksi ja siitä nypitään taas alusvillaan. Vähemmän ja useammin olisi ihanne.


      • sfsdfdggdgfgfgf
        karvariina kirjoitti:

        Rullaamalla trimmatessa nimenomaan se irtoava pitkä karva otetaan pois. Karva on eri pituisissa kerroksissa, joista aina päällimmäinen otetaan pois. Esim. kerran kuukaudessa nypittävän koiran päällimäisenä oleva pitkä karva voi olla 5 kk vanhaa. Sen alla taas kerros 4 kk vanhaa ja sen alla 3 kk vanhaa jne. Koirastakin on mukavampaaa, kun vain vähän karvaa (vaikka vain 5. osa täysstrippaukseen verrattuna) nypitään sieltä täältä.

        Korjaisin vielä, että KARVA on kypsää yleensä n. 5-6kk iässä, mutta koko turkki ei välttämättä ole täysi samanikäistä karvaa täysi. Minulla trimmissä käyvät kotiwestiet trimmataan yleensä 4 kertaa vuodessa. Selässä, rinnassa ja hännässä kasvaa kaksi kerrosta päälliskarvaa, josta aina pitkä kerros poistetaan. Muualta otetaan pitkiä pois. Eli koiraa ei koskaan nypitä pohjavillalle. Kerrostuksen olen saanut tehtyä ekassa trimmauksessa harventamalla näistä kohdista puolet pois. Sitten kerrokset kiertää sopivasti ja aina on alla lyhyttä karkeaa 3 kk ikäistä karvaa, kun 6 kk vanha nypitään pois.

        En tiedä selventikö vastaukseni asiaa, mutta tarkoitukseni oli kertoa, että koira voidaan pitää rotuisensa näköisenä ilman, että sitä kasvattaa kovinkaan pitkäksi ja siitä nypitään taas alusvillaan. Vähemmän ja useammin olisi ihanne.

        Hienosti puhuttu kuin oppikirjasta mutta ei pidä paikkansa usein trimmatuilla iho ärtyy ja punoittaa ja alkaa jopa joillakin hilseilemään. Ja kerroksittain nypintä ei onnistu noin kauniisti sanottuna. Ei todellakaan mutta kuulostaa hyvältä. ;)


      • Karvariina
        sfsdfdggdgfgfgf kirjoitti:

        Hienosti puhuttu kuin oppikirjasta mutta ei pidä paikkansa usein trimmatuilla iho ärtyy ja punoittaa ja alkaa jopa joillakin hilseilemään. Ja kerroksittain nypintä ei onnistu noin kauniisti sanottuna. Ei todellakaan mutta kuulostaa hyvältä. ;)

        Tämä ei ollut oppikirjasta vaan ihan elävästä elämästä ja kokemuksesta ja konkaritrimmaajan oppeja minulle. Onko sinulla itselläsi kokemusta nypinnästä ja etenkin rullaamisesta? Itse olen perehtynyt hommaan jo yli kymmenen vuotta ensimmäisen nypittävän koiran hankittuani. Työksenikin olen trimmannut jo useamman vuoden, joten kokemusta löytyy.


      • sfsdfdggdgfgfgf
        Karvariina kirjoitti:

        Tämä ei ollut oppikirjasta vaan ihan elävästä elämästä ja kokemuksesta ja konkaritrimmaajan oppeja minulle. Onko sinulla itselläsi kokemusta nypinnästä ja etenkin rullaamisesta? Itse olen perehtynyt hommaan jo yli kymmenen vuotta ensimmäisen nypittävän koiran hankittuani. Työksenikin olen trimmannut jo useamman vuoden, joten kokemusta löytyy.

        Trimmaan itsekin. Ja olen kyseenalaistanut hieman trimmin. 20v.
        Varsinkin jos turkki ei kunnollinen nypittäviksi. Liian pehmeitä ja liian pitkäkarvaisia ei helposti trimmattavien turkkien osalta varsinkin kuten varmasti sinäkin . Ja opin sain gurulta kanssa ;)


      • 15v westie-kasvattaja
        sfsdfdggdgfgfgf kirjoitti:

        Trimmaan itsekin. Ja olen kyseenalaistanut hieman trimmin. 20v.
        Varsinkin jos turkki ei kunnollinen nypittäviksi. Liian pehmeitä ja liian pitkäkarvaisia ei helposti trimmattavien turkkien osalta varsinkin kuten varmasti sinäkin . Ja opin sain gurulta kanssa ;)

        westie trimmataan eli nypitään sormin. Ei missään tapauksessa rullata. On teillä ihmeellisiä guruja jotka antavat väärää oppia. Westie trimmataan 4-6 kertaa vuodessa. Näyttelyssä käyvän westien turkki trimmataan eli muotoillaan vähän väliä, eli siistitään tulevaan näyttelyyn. Turkki on siis AINA näyttelykunnossa, nypitään ja muotoillaan vähän tarpeen mukaan. Tiedustelkaa alan ammattilaisilta. Kaikki trimmaajat eivät osaa trimmata westietä oikein. Westie kerho järjestää trimmauskursseja kysynnän mukaan eri kaupungeissa. Olen itse trimmanut ja kasvattanut westie rotua 15 vuotta.


    • 7v trimmannut

      Kiitos 15v westie-kasvattaja oikeasta tiedosta. Itselläni on " vain" noin 7v kokemus kotiwestiestä, jonka turkin olen halunnut hoitaa mahdollisimman hyvin. Lisäksi olen trimmannut ystävien nypittäviä koiria, että jotakin kokemusta on jo tullut. Itse olisin kyllä sitä mieltä, vähintään kahdenkuukauden välein olisi myös kotiwestie trimmattava. Siinä ajassa karva ennättää kasvaa jo niin pitkäksi, ettei saa kunnon kerroksia turkkiin,jollaisia westien turkissa kuuluisi olla. Joka sään kestävä turkki. Lisäksi pitkän turkin nyppiminen on koiralle paljon rasittavampi tapahtuma. Samoin trimmaajalle se on usean tunnin hikinen urakka. Silloin herkästi tartutaan saksiin trimmauksen jouduttamiseksi, mika taas johtaa siihen, että seuraavalla kerralla on karva on entistä tiukemmassa nyppiä. Valitettavasti "ammattitrimmaajalla" ei ole varaa viipyä kauan yhdessä koirassa ,jos ei saa oikeata korvausta tuntityöstä.
      Koiraturkkihan on tietenkin yksilöllinen kasvussa ja tuuheudessa, sekä laadussa, ja sen mukaa kannattaa valita trimmaus väli. Kaikki trimmaajat eivät osaa trimmata westietä oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe