Löytyykö lällyjä kettuterriereitä?

koirakuume

Meillä iski alkukesästä lapsille ) 10, 9 ja 3 v) koirakuume, ja rupesin itsekin saamaan koirakuumetta kun rupesin selivittelemään minkä koiran MINÄ haluan hoitaa. Ihastuin terriereihin ja varsinkin kk kettuterrieriin. Mutta minua arveluttaa koirakirjojen kuvaus ärhäkästä, koiratappeluun herkästä koirasta, joka ei sovi aloittelijalle. Meillä on tutuilla 2v kettuterrierinarttu joka on aivan ihana koira ja lempeä luonteeltaan, mutta se on varmaan poikkeuksellisen lälly.Meidän koiran tulisi pärjätä muidenkin koirien kanssa, kun niitä suvusta löytyy. Onko muita varmempia terriereita?

10

3573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Norfolkinterrieri ja etenkin cairnterrieri. Itse suosittelisin cairnterrieriä, koska tämä sopii erittäin hyvin lapsiperheeseen. Ja sinullakin on jo sen verran vanhoja nuo kaksi vanhimpaa lasta, että innostuisivat varmasti esim.agilitystä, johon cairn sopii vallan mainiosti.
      Kysy lisää jos tulee kysyttävää, vastailen hyvin mielelläni.

    • Terri

      Onhan niitä kettareissakin noita lällyköitä, mutta harvassa ja sekin saattaa iän kasvaessa muuttua. Meillä on kk kettareita kaksi, jotka molemmat on ns. lällyjä, koska rodunomaisessa käytössä ei tahdo toimia. (pelkää kettuja kuollakseen). Mutta sitten taas muille koirille ollaan todella uhmakkaita ja siitä syystä tappeluihin ajaudutaan erittäin herkästi, ellei itse ole tarkkana koko ajan. Myös ihmisille ollaan ärhäköitä, etenkin lapset ja miehet eivät miellytä. Laidasta laitaan siis tässäkin rodussa yksilöitä. Sileäkarvainen kettari on hieman pehmeämpi, mutta yksilöitä niissäkin.

    • Kloppi

      Meillä on niin "lällykkä" kettaripoika kuin olla voi. Koira on tälllä hetkellä 8-vuotias ja sen kiltimpää koiraa saa hakea. Ja ihan täysverinen kettari on.
      Ainoa asia, missä kettariluonne tulee esiin, on suhtautuminen toiseen uroskettariimme. Keskenään ne eivät tule toimeen. Mutta narttukoiramme (joka on tibbe) kanssa kettaripoika on paras kaveri ja tämä tibbetyttö on kaverin elämän suuri rakkaus...
      Olenkin alkanut harkitsemaan, että tämän koiran luonne pitäisi saada monistettua niin kauan kuin se vielä on mahdollista.
      Jos siis tätä lukee joku, jolla on lällykkä kettarinarttu, jolla haluaa tehdä pentuja, niin täällä olis tarjolla ihana uros.
      Näyttelypalkintoja ei ole. Koirallamme on hiukan kippurahäntä, josta syystä emme lähteneet sitä näyttelyissä käyttämään, mutta muuten se on tosi kaunis ja kuten sanottu : aivan ihana luonne. Agilityssa ollut aika menestyksekäskin.

    • anne-mari

      minulla on australian kettuterrieri myytävänä 3,5 vuotias.ostin sen tytölleni,mutta ei voi ottaakkaan.meillä on yksi koira ja se riittää.ossi on ainutlaatuinen,ei ole kuin kaksi suomessa.tosi upea luonne,kaipaa paljon,paljon silitystä ja paijausta.jos kiinnostaa,ota yhteyttä.asumme porissa
      terv.anne-mari hautamäki

      [email protected]

    • Wicked

      Mulla 8vuotias sileäkarvanen kettisneito, joka on oikeen siniverinen... =) Sen energisempää koiraa en ole nähnyt, enkä itsepäisempää. Kettuterrierin luonteesta ei kyllä yhtään valehdella kirjoissa, sen olen huomannut. Vieläkin kysellään lenkillä että onko pentu, kun yrittää repiä välillä hihnaa/kantaa puolikasta koivua mukanaan.. (kahdeksan vuoden "ei"n jälkeen se vieläkin testaa välillä sitä samperin remminrepimistä..) =D Älyttömän fiksu ja oppiva rotu, mutta en kyllä itsekään ekaksi koiraksi ehkä suosittele..! Koirakoulussakin käytiin jos vähän rauhottuis toisia koiria kohtaa, mitä vielä.. Varsinki rottweilereitä kohtaan syvä raivo ja inho, ja tottakai sellanen asustaa tien toisella puolella..=) Varmasti lällyköitä kettiksiä juu löytyy, mutta veikkaisin et aika harvasta...!

    • sakter

      Kettuterrierit molemmat Sk ja Kk ovat mitä mainioimpia perhekoiria, kunhan muistaa että joka koira vaatii peruskoulutuksen ja jotakin tekemistä. Eikä mistään rodusta voi sanoa ettei se sovi ensimmäiseksi koiraksi, sehän on täysin kiinni perheestä mihin koira pentuna menee.
      Meidän terrierit ovat iloissaan kun tulee lapsia kylään, eivätkä pelästy rajuimmistakaan leikeistä, vaikka omat lapset ovat jo melkein aikuisia. Jos jotakuta kiinnostaa lisätiedot vastaan mielelläni,sp [email protected]
      www.kolumbus.fi/tsirnikankennel/

    • vikiliin6

      Kyllä löytyy,narttu joka ei ole käynyt kii,leikkii kuka vaan jaksaa,lapsenlapset touhuaa tuntitolkulla.Sit minä vien kunnon lenkit ja metsässä irti,juoksee pallon ja kepin perään emäntänsä väsyksiin.Kaupunkissa kävelee niinkuin oisin opettanut sivulla,mitä en ole tehnyt.Vieraat ottaa vastaan häntä heiluen,häntä heiluu muutenkin kuin puuteri huisku,kolmas kettuterrieri kaikki oleet kilttiä,ei ole harmeja löytynyt.

      • tapellaankoTaas

        Noinhan ne minunkin tuntemat yksilöt toimii ihmisten suhteen, mutta miten heiluu häntä, kun kohtaa toisen samaa sukupuolta olevan koiran? En ole vielä yhtään kk kettuterrieriä kohdannut joka ei olisi tappeluherkkä.


      • foksimaailmaa

        Minulla ollut kaksi karkkaria ja molemmat menneet laumassa hyvin ja koirapuistossa. Paljolti riippuu miten ymmärrät sosiaalistaa rodun. Itse olen tehnyt niin että on saanut paljon HYVIÄ kokemusta koirista ja aina leikit katsottu rauhallisemman sorttisiksi. Ja varsinkin kakkoskoira äärisosiaalinen ja kaikkien kaveri. Silti katsoin että kaikki kaverit on tasapainoisia ja ei hypi päälle varsinkin isot mutta pienemmätkin...ellei ollut yhteinen leikki. Paras kaveri oli toinen kettarinarttu ja nekin meni hyvin vaikka ovat innokkaita..parhaimmat kaverit.

        Se mitä ei huomaa kokematon koiran kielenlukija että kettari ei alistu kuten noutaja tai hyvin harvoin..se alistuu siten että ei mene mukaan tai viestittää kehollaan perääntymällä tai katsekontaktia muuttamalla että en ole uhka en haasta riitaa..ongelma on jos ei näe että koira ei pärjää jonkin kanssa ja koska ei osaa perääntyä niinkuin muut ja joutuukin tappeluun niin ei anna periksi koska on jalostettu peräänantamattomaksi..ei osaa siinä muuta tehdä. siksi on ennakoitava ja luettava koiraansa miten pärjää ja ei mennä niiden kanssa koira luottaa omistajnsa arvioon voiko mennä jonkun kanssa. Vain tasapainoisesti käyttäytyviä muita koiria koska ne osaa paitsi käyttäytyä niin myös tulkita koiraa joka on vähäeleinen ja jonka häntä on jalostettu tomeraksi pystyasentoon. Ja aina on ohjattava omaansa hyvään käytökseen; se ei saa provosoida eikä provosoitua mutta puolustautua toki (silloin se kertoo että ei hyvät kaverit ja paras mennä pois tilanteesta kuin jatkaa sitä..koirapuistoissa ei ole aina hyviä koiria; oli rotu mikä tahansa. Ja joka rodussa urokset on aina vaikeammin sosiaalistettavia niiden luontaisen käytöksen takia kilpailuvietin..

        KOirakavereina eniten on ollut dobberi (asuinkumppani)ja saksanpaimenkoira (samoin usein huonosti sosiaalistettu rotu) kettari seropi noutaja ..ja monet muut..Ja minulle yksi syy miksi valitsen kettarin on että sen saa hyvin sosiaalistettua tykkään käydä koirapuistoissa ja tokossa ..kirjoissa on minusta väärä tieto ja pohjautuu metsästyksessä oleviin pihan perällä oleviin koiriin joiden ainoa tehtävä on metsästys eikä niitä ole sosiaalistettu kaupunkioloihin tai muutenkaan koulutettuja. kun ei ole tarve. :(


    • foksimaailma

      Niin jaoliko näillä kettareillani toisia koiria joiden kanssa ei tullut toimeen ..niin ekalla oli vain yksi vahvaluonteinen seropi mutta meni senkin kanssa laumassa vaikkei kumpikaan pitänyt toisesta. En tiedä kumpi aloitti riidan mutta kaksisteen en olisi näitä pitänyt mutta valvonnassa menivät kyllä lenkeilläkin ja ulkopuolinen ei olisi huomannut mitään ettei joku tykkää toisesta.
      Kakkonen ei tykännyt myöskään yhdestä villiksestä ja senkun näki niin vaihtoi suuntaa koska ei tapellut eikä osoittanut toiselle ettei pidä sen yliinnokkuudesta..oli aivan liian energinen ja sosiaaliset taidot hukassa tällä villiksellä ja ylitti helposti rajat mutta kiltti. Ja villis ei uskonut kettistäni vaikka sanoi että tässä menee raja ja kun ei tappelekaan niin mieluummin vaihtoi suuntaa ;) Tappeluun joutui kakkonen kerran kun spanieli hyökkäsi heti ilman varoitusta teki sen muillekinmutta onneksi ei käynyt mitenkään ja en toiste päästänyt sen kanssa. Sen omistaja syytti muita koiria varsinkin terriereitä mutta ei omaansa vaikka se oli hyökkäävä osapuoli. Ja yksi rotikka runttasi koirani ja en tietenkään sen kanssa päästänyt myöskään koska painoero huikea ja selkä koirallani vaarassa ja en pidä että koirani olisi ollut lelu tälle sen omistaja ei kieltänyt koiraansa ollenkaan kun se oli vain "leikkiä".. gggr. Eli olkaa tarkkoina :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe