Vegaani, vegetaristi tai lacto-ovo-vegetaristi, kerro minulle:
- Mitä sellainen voi syödä?
- Mikä ruoka on maittavaa ja hyvää?
- Entä sitten vaarat, puutostilat?
1) Mut mites sitten sen proteiinin saannin laita on?
Mitä syöt ja paljonko? Lihaksia pitäisi kasvattaa.
2) Entäs raudan saanti?
3) Ja B 12-vitamiinin?
Kasvissyönti
15
152
Vastaukset
En ole noista mikään, mutta ravitsemusjutut ovat aina kiinnostaneet.
Onhan kasviksia mahtava skaala.
1. Lacto-ovo-vegataristit saa proteiinia maitotuotteista, munista ja palkokasveista. Esim. bodaajat käyttivät joskus hyvin paljon herajauhetta proteiinivalmisteena, se on todettu hyvin puhtaaksi ja luonnonläheiseksi proteiiniksi. Vegetaristit saa sen lähinnä palkokasveista. Soijaa taitaa monessa muodessa, pavut siis ylipäänsä, linssit.
2. Rautaa saa täysjyvästä, palkokasveista mm. Ja jos samalla syöt C-vitamiinia (esim täysjyväleivän päälle paprikaa) niin rauta imeytyy paremmin.
3. B12 ei kai ole ongelma muille kuin vegaaneille, mutta sitä saa purkistakin.- Ruokaa naamariin
Kyllä hiukset ohenee. Olen nähnyt nuoria nasia jotka ovat kasvissyöjiä ja hiukset ovat kuin hiirenhäntä, ja päänahka paistaa hiusten läpi. Normaali sekaruoka on paras. Mitään sekoiluruokavalioita ei kannata noudattaa.
Ruoka-aineallergiat ovat asia erikseen. Hiukset tarvitsevat kunnolla ravintoa voidakseen hyvin.- Hei kun keikuskelen
En usko väittämääsi, että hiukset ohenee jos kasvisruokaa mutustelee.
On mahdollista, että vaikka näkemäsi hiirenhäntänaiset söisivät ihan tavallista sekaruokaa, niin heidän hiuksensa olisivat silti ohuet.
Nuorin poikani on kasvissyöjä, ollut jo hmmmm... jotain 15 vuotta.
Hänellä on pitkät ja Erittäin tuuheat hiukset. Päänahkaa sais oikein kaivella esiin, jos sen haluaisi nähdä:)
Hän seurustelee kasvissyöjättären kanssa, jolla on hurrrrrjan pitkät ja paksut hiukset. Hiusten hännät ulottuvat lähes pepunreikään asti.
Joitakin kasvissyöjä työkavereita on myös, enkä ole havainnut päänahkojen paisteluita.
- ...
Lihansyöjä.
Mutta menee sitä muutakin murkinaa. Pitääpi muistaa, joku makarooni tai leipä on kasvisravintoa. Ja kasviksiahan sitä muutenkin popsitaan, pottuja, porkkanoita, kaalta... Ihan luontaista ihmisravintoa, ihminen ei mun käsityksen mukaan ollut alussa lihaa syövä petoeläin.
No onhan noita hifistelijöitä, jotka välttää kaikkea eläinperäistä ruokaa. Joopajoo, syövät sitten heinätkin lehmien suusta. Että periaate tavallaan ontuu aika pahasti. Mutta mä syön kyllä paljon muutakin, kuin lenkkimakkaraa. Kyllä ihan kasvisravinnolla tulee oikein hyvin toimeen ja pysyy elossa. Toi tukan oheneminen johtuu kyllä mun mielestä enenpi geeneistä ja kehnoista pesu/hoitoaineista, kuin ruokavaliosta. Muutamakin tuttu pimatsu, jotka jotain vegaaneja, joilla piru pitkät ja komeat tukat :D
Mun käsityksen mukaan, suomen miesten kaljuuntumiseen ei HK-plöö ole vaikuttanut yhtään mitenkään.
=DW= - HKn blöö
ei kyllä ruokavaliooni kuulu, mutta muuten olen kaikkiruokainen melkei, joten en voi kuin arvailla, että pavut, herneet, linssit...
- Aloittaja*
Miten laitat hyvää ruokaa linsseistä tai valkoisista pavuista?
Kaikenvärisiä linssejä ja papuja voi sekoittaa melkein mihin vaan ruokaan, esimerkiksi keittoihin. Huuhtelu kannattaa muistaa. Linssit kypsyvät hetkessä tai tuokiossa väristä riippuen. Pidempään keitettävät pavut on helppo heittää pakkaseen pienempinä erinä, kun kypsentää suuremman erän. Valkoisiin papuihin sopii tomaatti tai tomaattimurska. Kuivattujen tuotteiden lisäksi myös purkit ja pakasteet on kelvollista ruokaa. Esimerkiksi pitkät ja ohuet vihreät pakastepavut on maukkaita. Parasta minusta on kasvishernekeitto, siitä saa kerran viikossa syötynä todellisen protskupläjäyksen. Ihan huomaa, miten lihakset kasvaa. Purkkirokkakin on edullista, mutta itse tekeminen on todella pieni vaiva. Kannattaa tehdä kerralla 1/2 kilon hernepussi. Yön yli kun liottaa, niin melkein itsestään aamupäivällä pienellä teholla kannen alla kypsyy. Muutaman kerran kun sekoittaa, se riittää. Pienet porkkanapalat ovat läskipaloja paljon iloisempia sattumia, rasvaksi vaikka kylmäpuristettua rypsiöljyä, se on erittäin maukasta. Mausteet tietysti maun mukaan, minä pistän suolaa, valkopippuria ja sinappia. Ja 100% ruisleipä tai näkkäri.
Ainakaan, jos lihan syönnin vähennettyään tai lopetettuaan lisää kalojen käyttöä ja jatkaa munien ja maitotuotteiden käyttöä, ei ravinnon yksipuolistumisesta ole mitään pelkoa.- Samanlaista hernesop
paa laitan minäkin, se on juuri pienten porkkanapalasten kanssa hyvää. - mausteet vain erilaiset, (sillä sinappia pelkään, koska sain kerran kinkun kanssa syömästäni sinapista allergiareaktion), eli käytän vain kikkomania, soijakastiketta.
Se muuttaa keiton väriä hiukan, mutta muuten sopii siihen hyvin.
Valkoisten papujen olen homannut todella sopivan yhteen tomaattikastikkeen kanssa.
Ikävä vain, että niin kikoman kuin tomaattikastikekin sisältävät sokeria paljon, ja kaikkea muutakin.
Niistä lisäaineista on vaikea ottaa selvää.
Mitään lasipurkissa olevaa silliäkään en voi syödä, kun siinä on sokeria niin paljon, että pitäisi varmaan jälkiruuaksi tarjota.
Lihasten kasvattaminen olisi minulle tosi tärkeä asia.
Siksi käyn kuntosalilla kaksi x per viikko.
Ja vaikka en kauhea läski olekaan, on vyötärölleni kertynyt ylimääräistä, josta haluaisin eroon.
. - P.S.
Samanlaista hernesop kirjoitti:
paa laitan minäkin, se on juuri pienten porkkanapalasten kanssa hyvää. - mausteet vain erilaiset, (sillä sinappia pelkään, koska sain kerran kinkun kanssa syömästäni sinapista allergiareaktion), eli käytän vain kikkomania, soijakastiketta.
Se muuttaa keiton väriä hiukan, mutta muuten sopii siihen hyvin.
Valkoisten papujen olen homannut todella sopivan yhteen tomaattikastikkeen kanssa.
Ikävä vain, että niin kikoman kuin tomaattikastikekin sisältävät sokeria paljon, ja kaikkea muutakin.
Niistä lisäaineista on vaikea ottaa selvää.
Mitään lasipurkissa olevaa silliäkään en voi syödä, kun siinä on sokeria niin paljon, että pitäisi varmaan jälkiruuaksi tarjota.
Lihasten kasvattaminen olisi minulle tosi tärkeä asia.
Siksi käyn kuntosalilla kaksi x per viikko.
Ja vaikka en kauhea läski olekaan, on vyötärölleni kertynyt ylimääräistä, josta haluaisin eroon.
.Myöskin tukan haluan säilyttää tuuheana!
Kuka tietää hyviä ruoka-aineita tai ruokia, joita niistä valmistetaan?
- Ohuttukkainen
Juu, kyllä tukka harvenee iän myötä. Olis muuten aika hassun näköistä jos 8kymppisellä tai vähän nuoremmallakin naisella olis 2kymppisen tukka. En minä ainakaan sellaista haluaisi. Hyväksykää elämän realiteetit ihmiset.
- vahvatukkaista sukua
Miks muka on hassun näköistä, jos tukka on vahva vanhempanakin? Minkä ihminen sille tekee, jos tukka on vahva ja kasvaa vaan. Isoisälläni oli kokopään peittävä koulupojan tukka kunnon otsatukalla vielä 90 vuotiaana, tosin aivan harmaa. Mummollani oli tukka häntäluuhun asti yli 80 vuotiaana, ei tosin hirmuisen paksu. Tätini tukka oli kuin karvalakki 90 vuotiaana. Äitinikään tukassa ei ole mitään muuta vikaa, kuin, että se on piikkisuora ja sojottaa joka suuntaan. Hyvän näköisiähän ne kuontalot minun mielestäni olivat/ovat - harvahapsien mielestä ehkä hassuja. Itellänikin on pitkä tukka ihan ihan samassa kondiksessa kuin 20vuotiaana. En minä sille asialle mitään voi. Pitäiskö tehdä jotain tuhoja itselle, jos tukka kurjistu soveliaaksi katsotulla tavalla?
- ei ohennu tukka
Pavut, linssit, pähkinät, siemenet, tofu ovat vegaanin valkuaiaslähteitä. Laktovege syö niiden lisäksi maitotuotteita, jugurttia, juustoa. Osa laktovegeistä syö vapaiden kanojen munia. Esim soijassa on rautaa saman verran kuin naudan maksassa. Valkuaisesta ei kovin helposti tule puutetta. B12 vitamiinia valmistavat ainakin jotkut suolistobakteerit. Itse olen laktovege, Hb140-150, B12 mitattu ja normaali. Lihasvoima hyvä ja lihakset näkyvät selvästi suurempina kuin ikäisilläni naisilla. Tukka on vahva ja kasvaa nopeasti. Ei lihan syöminen ihmisestä tervettä tee. Ruokavalion kokonaisuudella on tietenkin merkitystä. Sokeria ja valkoista viljaa ei omasta hyvinvoinnistaan välittävä syö.
- harmi!
Kyllä kasvisravinnon syönti vie tukan
päästä. Eihän hirvelläkään ole tukkaa.Höpsistä :)
Pitkätukkaisia kasvissyöjiä :) :
http://www.youtube.com/watch?v=UY6lEvX36gk
http://www.youtube.com/watch?v=rGixBWBb_y8&feature=related
- huijaus!
Nuohan olivat jotain ulkolaisia
hirviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674421
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684271Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112947Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv662835Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212119Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.552002Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151689- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1111373- 1821286