Tein Vattenfallin kanssa 2vuotisen sähkösopimuksen syksyllä, johon kuuluu palveluna, että se myös laskuttaa samalla laskulla sähkönsiirrosta ja maksaa siirtokulut Fortumille, joka meilläpäin on siirtoyhtiönä.
Puolisen vuotta homma toimi ja nyt mulla on perintäyhtiö niskassa vaatimassa ulosoton uhalla Vattenfallin maksamattomia siirtomaksuja perintäkuluineen! Minulla ei rästissä, eikä myöhässä ainuttakaan laskua!
Vattenfall myönsi maksuvirheensä ja väittivät hoitaneensa maksut, mutta viikkoa myöhemmin perintäyhtiöltä tuli maksulappu ja soitettuani sinne sanoivat maksun edelleen olevan hoitamatta,useasta huomautuksesta piittaamatta! Eli näin luotettavaa toimintaa Vattenfallin suunnalta, joten luulisi sopimuksen saavan purettua, vai miten hankalaksi menee, pitäneekö suoraan ottaa yhteys kuluttajasuojaan? Onko muilla kokemuksia?
Sähkösopimuksen purku kesken kauden Vattenfallin maksuongelmiin?
71
4170
Vastaukset
- Yksi niksi
Ensimmäistä kertaa kuulen tuommosesta maksujärjestelystä... Miksi ihmeessä oot alunperinkin mennyt tuommosen järjestelyn ottamaan?
Asuuko samassa taloudessa muita aikuisia? Jos asuu, niin ilmota Vattenfalliin muuttavasi pois ja samassa yhteydessä siirrätte sähkösopparin toisen aikuisen nimiin, siinä siis päättyy se määräaikaisuuskin kätevästi =) - inssi'
En ole minäkään kuullut moisesta laskutustyylistä. Kyllä minä pääsääntöisesti haluan laskun suoraan siltä, jolle rahakin menee.
Sinullahan on tietysti tallessa ainakin sähköisesti kuitit, joilla pystyt todistamaan maksaneesi kaikki sinulle tulleet laskut. Toivottavasti noissa laskuissa näkyy eriteltynä Fortumin osuus.
Oletko ollut suoraan Fortumiin yhteydessä asian tiimoilta? Perintäyhtiöille ei kannata aikaansa uhrata. - Verkkomestari
Älä puhu kukkua! Ei Vattenfallilla edes ole tuollaista palvelua!
Olet itse jättänyt laskusi maksamatta ja nyt yrität laittaa sitä toisten piikkiin.- Verkkomasteri
Eiköhän sellainen silti voi olla millä vain sähköyhtiöillä. Anopillakin oli Fortumin kanssa vastaava soppari mutta toisin päin kuin kysyjällä. Fortum laskutti energiasta mutta Vattenfallin siirtomaksut oli myös samalla Fortumin laskulla.
- kotiinkuljetettuna
Verkkomasteri kirjoitti:
Eiköhän sellainen silti voi olla millä vain sähköyhtiöillä. Anopillakin oli Fortumin kanssa vastaava soppari mutta toisin päin kuin kysyjällä. Fortum laskutti energiasta mutta Vattenfallin siirtomaksut oli myös samalla Fortumin laskulla.
Nyt on taas porukka kuutamolla ja pahasti. Vattenfallilla on ainakin sellainen palvelu, että sähkön saa "kotiin kuljetettuna". Itse ostan Fortumin verkkoaluelle tällä tavoin sähköä. Minusta se on helppoa, ei tarvitse maksaa kahta eri laskua.
Tuo virhe on varmaan Vattenfallin päässä sinun tapauksessani. Pidä kiinni sopimuksetasi, kyllä se VF lopulta saa asian kuntoon. Se on pakko saada, koska tälläinen sopimus on tehty.
Miettikääpä muutkin tällaista yhden laskun palvelua, tuleevathan kotiin ostetut huonekalutkin yhdellä laskulla, ilman että kuljetuksesta tarvitsee maksaa eri laskulla.
Miksi sähkön "kuljetuslasku", eli siirto pitää olla eri laskulla? - inssi'
kotiinkuljetettuna kirjoitti:
Nyt on taas porukka kuutamolla ja pahasti. Vattenfallilla on ainakin sellainen palvelu, että sähkön saa "kotiin kuljetettuna". Itse ostan Fortumin verkkoaluelle tällä tavoin sähköä. Minusta se on helppoa, ei tarvitse maksaa kahta eri laskua.
Tuo virhe on varmaan Vattenfallin päässä sinun tapauksessani. Pidä kiinni sopimuksetasi, kyllä se VF lopulta saa asian kuntoon. Se on pakko saada, koska tälläinen sopimus on tehty.
Miettikääpä muutkin tällaista yhden laskun palvelua, tuleevathan kotiin ostetut huonekalutkin yhdellä laskulla, ilman että kuljetuksesta tarvitsee maksaa eri laskulla.
Miksi sähkön "kuljetuslasku", eli siirto pitää olla eri laskulla?Voisitko laittaa linkin tuosta. Minä en ainakaan löytänyt Vattenfallin sivuilta tuollaista palvelua. Ja tähän ei riitä se, että anopilla tai kaverilla on sellainen sopimus.
Eniten minua tässä ihmetyttää se, miksi yhtiöt ovat tällaiseen lähteneet. Tekevätkö ihan hyvää hyvyyttään palveluksen kuluttajalle? Onko joulupukki olemassa? - Insinööri.
inssi' kirjoitti:
Voisitko laittaa linkin tuosta. Minä en ainakaan löytänyt Vattenfallin sivuilta tuollaista palvelua. Ja tähän ei riitä se, että anopilla tai kaverilla on sellainen sopimus.
Eniten minua tässä ihmetyttää se, miksi yhtiöt ovat tällaiseen lähteneet. Tekevätkö ihan hyvää hyvyyttään palveluksen kuluttajalle? Onko joulupukki olemassa?Koska kysymyksessä on vähän kuin goodwill-sopimus, tuskin Vattenfall sitä nettisivuillaan mainostaa. En silti yhtään epäile, etteikö sellaista voisi olla olemassa. Kuten edellä kirjoitin, anopilla oli Fortumin kanssa vastaava menettely jossa se laskutti Vattenfallin sirtomaksut ja tilitti ne sitten Vattenfallille. Ja tähän riittää se kun minä niin kirjoitan. Miksi pitää vängätä kun ei ole taustatietoa? Soita sinne Vattenfallile ja kysy, jos sinua tämä asia niin kovasti vaivaa.
- inssi'
Insinööri. kirjoitti:
Koska kysymyksessä on vähän kuin goodwill-sopimus, tuskin Vattenfall sitä nettisivuillaan mainostaa. En silti yhtään epäile, etteikö sellaista voisi olla olemassa. Kuten edellä kirjoitin, anopilla oli Fortumin kanssa vastaava menettely jossa se laskutti Vattenfallin sirtomaksut ja tilitti ne sitten Vattenfallille. Ja tähän riittää se kun minä niin kirjoitan. Miksi pitää vängätä kun ei ole taustatietoa? Soita sinne Vattenfallile ja kysy, jos sinua tämä asia niin kovasti vaivaa.
Miksei mainostaisi, koska onhan se (joillekin) asiakkaille kuulemma kätevää, kun kaikki tulee yhdellä laskulla. Kuulostaa höpö-höpöltä.
Mutta odotellaanpa, että keskukset aukeaa ja tarkistetaan. - Niinpätiniin
inssi' kirjoitti:
Miksei mainostaisi, koska onhan se (joillekin) asiakkaille kuulemma kätevää, kun kaikki tulee yhdellä laskulla. Kuulostaa höpö-höpöltä.
Mutta odotellaanpa, että keskukset aukeaa ja tarkistetaan.Onhan se kätevää joo.... ja kun ihmiset ei osaa/muista/tajua lukea edes sitä yhden artikkelin laskutusta, niin miten voi odottaa, että ne tajuais tarkistaa monen artikkelin laskua,..? Kätevää laskuttaa ihan mitätahansaryöstöhintaa ja Vattenfall/Fortum kiittää ;D
- tilaaja vastaa
kotiinkuljetettuna kirjoitti:
Nyt on taas porukka kuutamolla ja pahasti. Vattenfallilla on ainakin sellainen palvelu, että sähkön saa "kotiin kuljetettuna". Itse ostan Fortumin verkkoaluelle tällä tavoin sähköä. Minusta se on helppoa, ei tarvitse maksaa kahta eri laskua.
Tuo virhe on varmaan Vattenfallin päässä sinun tapauksessani. Pidä kiinni sopimuksetasi, kyllä se VF lopulta saa asian kuntoon. Se on pakko saada, koska tälläinen sopimus on tehty.
Miettikääpä muutkin tällaista yhden laskun palvelua, tuleevathan kotiin ostetut huonekalutkin yhdellä laskulla, ilman että kuljetuksesta tarvitsee maksaa eri laskulla.
Miksi sähkön "kuljetuslasku", eli siirto pitää olla eri laskulla?Mutta jos annat oman laskusi sopimuksella toisen maksettavaksi, niin kyllä se silti olet edelleen sinä joka on vastuussa laksun maksamisesta ja sitä peritään sinulta. Sinä voit sitten vastaavasti vaatia hyvitystä sopimuksen rikkomisesta siltä joka ei hoitanut laskujaan kuten sovitte.
- jericho
tilaaja vastaa kirjoitti:
Mutta jos annat oman laskusi sopimuksella toisen maksettavaksi, niin kyllä se silti olet edelleen sinä joka on vastuussa laksun maksamisesta ja sitä peritään sinulta. Sinä voit sitten vastaavasti vaatia hyvitystä sopimuksen rikkomisesta siltä joka ei hoitanut laskujaan kuten sovitte.
No hitto, kyllähän sopimuksen toisella osapuolella (Vattunfall) on yhtä
suuri vastuu sopimuksen noudattamisessa. Menkää käräjöimään asiasta
vaikka ylioikeuteen!
Tässä tapauksessa tilaaja on keskustelun avaaja ja vattunfall yhdessä,
Lindorffin rasisti vaan koettaa valehdella vain yhden henkilön tilaajaksi,
Forttumin leivissä, sekä hakee merkintää luottotietoihin.
että silleen! - insinörtti.
inssi' kirjoitti:
Miksei mainostaisi, koska onhan se (joillekin) asiakkaille kuulemma kätevää, kun kaikki tulee yhdellä laskulla. Kuulostaa höpö-höpöltä.
Mutta odotellaanpa, että keskukset aukeaa ja tarkistetaan.En jaksa etsiä kun ei niin paljon kiinnosta, mutta muistan kyllä että joskus joku firma mainosti pari vuotta sitten "sähkö yhdellä laskulla", eli hoitavat siirron samaan laskuun energian kanssa.... En muista mikä firma mutta veikkaan että oli juuri Vattenfall tai Fortum, joku suuri kuitenkin.
Ja kohta sama käytäntö on kaikilla myyjillä.
http://www.energiamarkkinavirasto.fi/data.asp?articleid=2774&pgid=410
"NordREG:n suositus tarkoittaa, että tulevaisuudessa sähkön myyjien kuluttajille lähettämien laskujen tulee sisältää maksut sekä sähköenergiasta että sähkön siirrosta. Lisäksi useimmissa tilanteissa sähkön käyttäjien tarvitsee olla jatkossa yhteydessä ainoastaan sähkön myyjäänsä." - vastuu on olemassa
jericho kirjoitti:
No hitto, kyllähän sopimuksen toisella osapuolella (Vattunfall) on yhtä
suuri vastuu sopimuksen noudattamisessa. Menkää käräjöimään asiasta
vaikka ylioikeuteen!
Tässä tapauksessa tilaaja on keskustelun avaaja ja vattunfall yhdessä,
Lindorffin rasisti vaan koettaa valehdella vain yhden henkilön tilaajaksi,
Forttumin leivissä, sekä hakee merkintää luottotietoihin.
että silleen!Tietysti, mutta Vittunsfallilla ei ole minkään sortin sopimusta avaajan verkkoyhtiön kanssa. Tässähän on kyse sopimuksen ketjuttamisesta. Avaaja on vastuussa säköverkkoyhtiölle ja vittunsfalli avaajalle, vittunsfalli ei ole vastuussa sähköverkkoyhtiölle. Lindorffin roskavaras taas hoitaa vain asiakkaansa toimeksiantoa. Jos mennään katsomaan verkkoyhtiön sopparia, niin siellä on aloittajan puumerkki, ei vittusfallin puumerkkiä.
Vastaava juttu kuin se että taloyhtiö tilaa huoltotyöt huoltoyhtiöltä ja kun silti joku saa jäät niskaansa katolta niin taloyhtiön hallitus on vastuussa, ei huoltoyhtiön hallitus.
Vastuuta ei voi ulkoistaa. - jericho
vastuu on olemassa kirjoitti:
Tietysti, mutta Vittunsfallilla ei ole minkään sortin sopimusta avaajan verkkoyhtiön kanssa. Tässähän on kyse sopimuksen ketjuttamisesta. Avaaja on vastuussa säköverkkoyhtiölle ja vittunsfalli avaajalle, vittunsfalli ei ole vastuussa sähköverkkoyhtiölle. Lindorffin roskavaras taas hoitaa vain asiakkaansa toimeksiantoa. Jos mennään katsomaan verkkoyhtiön sopparia, niin siellä on aloittajan puumerkki, ei vittusfallin puumerkkiä.
Vastaava juttu kuin se että taloyhtiö tilaa huoltotyöt huoltoyhtiöltä ja kun silti joku saa jäät niskaansa katolta niin taloyhtiön hallitus on vastuussa, ei huoltoyhtiön hallitus.
Vastuuta ei voi ulkoistaa.Siispä Vattunfall maksaa Fortuunalle asiakkaan kanssa TEKEMÄNSÄ
sopimuksen mukaisesti (eli noudattaa vastuutaan, eikä ryöstä "kuluttajaa",
sillä, no olkoon..) aina siihen määräaikaisen sopimuksen päättymiseen asti.
Sähkönmyyjällä ei tarvitse olla sopimusta verkkoyhtiö Fortuunan kanssa,
näin sanoo sähkömarkkinalaki.
Lindorffin rasisti tai muu perintäyhtiöpelletoimisto kohdistaa toimeksiantajansa
(Fortuuna) toimeksiannon tuon asiakkaan ja vattunfallin sopimuksen nojalla Vattunfallille. Eli laiskapaska tekisi vähän oikeaa työtään, eikä vittuile asiakkaille.
Kaikki muu on sanojen helinää. Ja jos taloyhtiössä huoltoyhtiöstä johtuvasta
syystä jäitä putoaa jonkun niskaan, on huoltoyhtiön hallitus satavarmasti
vastuussa eikä taloyhtiön hallitus.
hitto, oletko aivan inssi'äkin suurempi sekopää? - Olet väärässä
jericho kirjoitti:
Siispä Vattunfall maksaa Fortuunalle asiakkaan kanssa TEKEMÄNSÄ
sopimuksen mukaisesti (eli noudattaa vastuutaan, eikä ryöstä "kuluttajaa",
sillä, no olkoon..) aina siihen määräaikaisen sopimuksen päättymiseen asti.
Sähkönmyyjällä ei tarvitse olla sopimusta verkkoyhtiö Fortuunan kanssa,
näin sanoo sähkömarkkinalaki.
Lindorffin rasisti tai muu perintäyhtiöpelletoimisto kohdistaa toimeksiantajansa
(Fortuuna) toimeksiannon tuon asiakkaan ja vattunfallin sopimuksen nojalla Vattunfallille. Eli laiskapaska tekisi vähän oikeaa työtään, eikä vittuile asiakkaille.
Kaikki muu on sanojen helinää. Ja jos taloyhtiössä huoltoyhtiöstä johtuvasta
syystä jäitä putoaa jonkun niskaan, on huoltoyhtiön hallitus satavarmasti
vastuussa eikä taloyhtiön hallitus.
hitto, oletko aivan inssi'äkin suurempi sekopää?Olet näköjään krooninen vastaan vänkyttäjä.
Ota asioista selvää. - jericho
Olet väärässä kirjoitti:
Olet näköjään krooninen vastaan vänkyttäjä.
Ota asioista selvää.Valelääkärin diagnoosit ovat mitä ovat,
eli valhetta.
Ei ole olemassa mitään selväksi
otettavaa, sähkötotuus saattaa
loukata tietämättömiä. - taas olet väärässä
jericho kirjoitti:
Valelääkärin diagnoosit ovat mitä ovat,
eli valhetta.
Ei ole olemassa mitään selväksi
otettavaa, sähkötotuus saattaa
loukata tietämättömiä.Valelääkärin diagnoosi voi olla täysin oikea, niinhän todettiin tässä valelääkärijupakassakin, hoitopäätöksissä ei ollut moittimista.
Jos saat heiveröisellä 3x16A liittymällä sähköä ihan samoilla eduilla kuin 3x63A suurkuluttajat, niin eikös sinun pitäisi olla hiljaa tyytyväisenä? - jericho
taas olet väärässä kirjoitti:
Valelääkärin diagnoosi voi olla täysin oikea, niinhän todettiin tässä valelääkärijupakassakin, hoitopäätöksissä ei ollut moittimista.
Jos saat heiveröisellä 3x16A liittymällä sähköä ihan samoilla eduilla kuin 3x63A suurkuluttajat, niin eikös sinun pitäisi olla hiljaa tyytyväisenä?No, johan olet tollo! Arkena työajalla tinkii netissä, mitä firmas pomo sanoo
sulle työajan käytöstä?
Koko sähkönkilpailutusjärjestelmä on rakennettu siten, että pienliittymän
kautta sähkönsä ottava maksaa suhteessa enemmän kuin "ison" liittymän
kautta sähkönsä ottava kuluttaja.
Ja energiamarkkinavirasto sallii vapaan kilpailutuksen rajoittamisen tällä tavalla.
Eli samat "edut" ovat pienellä sähkönkäyttäjällä suurempi hintaisia,
toisin sanottuna, järjestelmä rokottaa muun lämmitys muodon
kerrostalojen, rivitalojen, pientalojen asukkaita sähkönkäytöstä
enemmän kuin pelkästään sähköllä lämmittäviä.
Pienkäyttäjien sähkön kilpailutuksella ei ole sitä "kaupallista" tehoa,
mitä kilpailutuksella todellisuudessa haetaan.
- Kumman hinnat?!
Mielenkiintoista tässä kuviossa muuten on se, että kummankohan firman taksojen mukaisesti niitä verkkomaksuja olis laskutettu? Verkkona on siis Fortum ja myyjänä Vattenfall... Vattenfallin siis oli määrä laskuttaa myös verkkomaksu ja tilittää se Fortumille? Mutta kumman hinnoittelulla...?!
Henkilökohtaisesti haluan ehodottomasti nuo maksut erillään, LNI-verkko laskuttaa omansa (pysynpä samalla kärryillä missä ne hinnat liikkuu) ja myyntiyhtiö X laskuttaa sähkön, niin pysyn myös kärryillä sen hinnoittelussa... Enpä tuota maksa liikennevakuutusta ja autoverojakaan samalla laskulla!- jericho
Liikennevakuutuksen ja kaskon tai osakaskon maksat samalla laskulla!
sanompahan vaan ja alvit kans, nythän maksat 46% alveja
(=2 kertaa energiamaksu, kWh). - Erikseen menee
jericho kirjoitti:
Liikennevakuutuksen ja kaskon tai osakaskon maksat samalla laskulla!
sanompahan vaan ja alvit kans, nythän maksat 46% alveja
(=2 kertaa energiamaksu, kWh).En muuten maksa, koska ne on eri firmoista, samoten kotivakuutus... tulee halvemmaksi kuin "keskittämisalennukset" ;)
- inssi'
jericho kirjoitti:
Liikennevakuutuksen ja kaskon tai osakaskon maksat samalla laskulla!
sanompahan vaan ja alvit kans, nythän maksat 46% alveja
(=2 kertaa energiamaksu, kWh).Minulla on kaikki vakuutukset samasta yhtiöstä ja kaikista tulee eri lasku. Kahden auton liikennevakuutukset tulevat kyllä samalla laskulla, samoin kaskot omallaan. Mutta koti-, sairaus- ja matkavakuutukset tulevat kaikki omilla laskuillaan. Minulle sopii aivan hyvin, jos joku haluaa kaikki mahdolliset vuoden aikaiset laskut vain yhdellä kupongilla kerran vuodessa. Ei liikauta minua. Mutta minä haluan laskuni suoraan laskuttavalta yhtiöltä, mielellään melko pian laskun aiheuttaneen toiminnon jälkeen. Ei mielellään etukäteen.
Olen kuullut, että tässä maassa on kansalaisia, jotka eivät tarkasta verotustaan, kun näkevät, että palautusta on tullut. Minä tarkistan. Ja tarkistan kaikki laskunikin. Tarkistaminen on paljon helpompaa, kun se on mahdollisimman yksinkertainen. - jericho
Erikseen menee kirjoitti:
En muuten maksa, koska ne on eri firmoista, samoten kotivakuutus... tulee halvemmaksi kuin "keskittämisalennukset" ;)
Niin, sitä se markkinakilpailu teettää, että rahastaja-firmoja on useita
myymässä yhtä tuotetta ja sitten tämä poppoo vielä ketjuuntuu
maksimaalisessa voitontavoittelussa.
Valtio ei piittaa, koska "saa" verotuloja ansiotta. Toiset myyjäyhtiöt eivät
piittaa, koska "asiahan ei tietysti kuulu meidän liiketoimintaan",
verkkoyhtiöt eivät piittaa, koska "mehän vaan siirrämme ilman työntekoa"
Ja inssi'-nikki on aivan englanninkielen kurssilla, opetellut vasta minä-persoonapronominin käyttöä ikäluokille 5-8 vuotta.
Sanompahan vaan! - inssi'
jericho kirjoitti:
Niin, sitä se markkinakilpailu teettää, että rahastaja-firmoja on useita
myymässä yhtä tuotetta ja sitten tämä poppoo vielä ketjuuntuu
maksimaalisessa voitontavoittelussa.
Valtio ei piittaa, koska "saa" verotuloja ansiotta. Toiset myyjäyhtiöt eivät
piittaa, koska "asiahan ei tietysti kuulu meidän liiketoimintaan",
verkkoyhtiöt eivät piittaa, koska "mehän vaan siirrämme ilman työntekoa"
Ja inssi'-nikki on aivan englanninkielen kurssilla, opetellut vasta minä-persoonapronominin käyttöä ikäluokille 5-8 vuotta.
Sanompahan vaan!Usein, kun tarkoitetaan omia asioita, niistä kirjoitetaan minä-pronominin avulla.
Mutta oikeasti pitää olla: sanonpahan. Kyllä sinäkin vielä pääset samalle tasolle, kun sinnikkäästi jaksat yrittää. - jericho
inssi' kirjoitti:
Usein, kun tarkoitetaan omia asioita, niistä kirjoitetaan minä-pronominin avulla.
Mutta oikeasti pitää olla: sanonpahan. Kyllä sinäkin vielä pääset samalle tasolle, kun sinnikkäästi jaksat yrittää.Kun olet noin "viisas" niin kerrotko miten kilpailutan 3X16A
sähköliittymän, kaikki tarjoukset kun alkavat 3x25A:n liittymille
myös energiamarkkinavirastossa?
Tällä forumilla keskustellaan sähkön kilpailutuksesta, depatti
oikeinkirjoituksesta kuuluu peruskouluun. - inssi'
jericho kirjoitti:
Kun olet noin "viisas" niin kerrotko miten kilpailutan 3X16A
sähköliittymän, kaikki tarjoukset kun alkavat 3x25A:n liittymille
myös energiamarkkinavirastossa?
Tällä forumilla keskustellaan sähkön kilpailutuksesta, depatti
oikeinkirjoituksesta kuuluu peruskouluun.Sinä kylläkin aloitit keskustelun aiheen ohi. Jos sellaisen aloittaa, kannattaa varmistaa, että on itse voiman oikealla puolella.
Avaus käsittelee sähkön laskutusta, ei kilpailutusta. Jos vastaa avaukseen, jossa ei käsitellä sähkön kilpailutusta, ei voi kirjoittaa sähkön kilpailutuksesta. Sinulle se tuskin kuitenkaan tuottaisi mitään ongelmia.
Missä ihmeessä tuollaisia nallipyssyliittymiä on saatavilla? - Hinta ratkaisee
jericho kirjoitti:
Kun olet noin "viisas" niin kerrotko miten kilpailutan 3X16A
sähköliittymän, kaikki tarjoukset kun alkavat 3x25A:n liittymille
myös energiamarkkinavirastossa?
Tällä forumilla keskustellaan sähkön kilpailutuksesta, depatti
oikeinkirjoituksesta kuuluu peruskouluun.3x16A luokitellaan sähkönmyynnissä nykyään samaan kastiin 3x25A ja 1x25A & 1x35A sulakekoon kanssa.
Itse liittymäähän ei kilpailuteta, vaan se sähkö mitä ostat.
Oleellista on huomata se, että liittymästä laskuttaa verkkoyhtiö (3x16A on monessa verkossa 3x25A liittymää halvempi) ja sähköstä sähkönmyyntiyhtiö. Sähkön hinta on sama molempiin liittymiin.... kun taas mittaustapa tuo eroja sähkön hintaan, esim yleissähkössä ja aikasähkössä on erilaiset kWh- ja perusmaksuhinnat.
Mittaustapa on taas kiinni siitä fyysisestä liittymästä, eli millä mittauksella sun verkkoyhtiö kulutusta mittaa.
Voit halutessasi vaihtaa myös mittaustapaa soittamalla verkkoyhtiöön ja etäluettavalla mittarilla tuo on monessa yhtiössä vielä maksutontakin. Wanhan tyylinen analoginen mittari pitää vaihtaa ja se maksaa.
Kun opettelee erottelemaan asiat toisistaa, oppii samalla myös huomaamaan valtavat hintaerot. Siitä syystä mullekin tulee nuo vakuutukset eri firmoista, koska eri vakuutukset on eri firmoissa eri hintaisia. Yhdestä saan halvimman liikennevakuutuksen, toisesta halvimman kaskon, kolmannesta halvimman kotivakuutuksen jne.
Jos verot itkettää, niin suosittelen valitsemaan pienimmät mahdolliset hinnat, jolloin se alv 23% on luonnollisesti myös pienempi summa rahaa!
Aikuiset ihmiset osaa varmaan ihan itse miettiä minne rahansa hassaavat, vai kenen tässä oikein pitäisi taas aikuisia ihmisiä holhota...?
Yksinkertaista, ellei näistä itse tahallaan tee itselleen vaikeita. Ja mitä suurempaa hintaa nykyään maksaa, sitä suuremmalla syyllä asialle kannattaa tehdä jotain mahdollisimman pian ainaisen itkuvirren sijaan. Jos naapurisi ei tajua omaa etuaan, niin tarviiko sun ihan vaan vertaistukena maksaa itses kipeäksi, jotta saatte sitten yhdessä itkeä postilaatikolla.... - jericho
inssi' kirjoitti:
Sinä kylläkin aloitit keskustelun aiheen ohi. Jos sellaisen aloittaa, kannattaa varmistaa, että on itse voiman oikealla puolella.
Avaus käsittelee sähkön laskutusta, ei kilpailutusta. Jos vastaa avaukseen, jossa ei käsitellä sähkön kilpailutusta, ei voi kirjoittaa sähkön kilpailutuksesta. Sinulle se tuskin kuitenkaan tuottaisi mitään ongelmia.
Missä ihmeessä tuollaisia nallipyssyliittymiä on saatavilla?Että mitäh?
Kyllä Suomessa vielä on sopimusvapaus, eli bilateraalisissa sähkösopimuksissa
voidaan tehdä vaikka minkälaisia järjestelyjä laskujen suhteen, ja tämä on se erinomainen etu johon on tultu tietotekniikan kehittyessä. Sillä tavoin kommenttini
liittyy sähkönkilpailutus-teemaan, vaikka puhunkin vakuutuksien laskutuksesta.
Ja tämä "ylemmän tietotason" puuttuminen sinun teksteistä osoittaa nikki-inssin'
olevan aivan armoton aloittelija.
Kun samalla henkilöllä on 3x20A -liittymä ja 3kpl 3x16A-liittymää, josta
ottaa oikein ".44 Magnum revolveri" sähkönsä.
Niimpä, mitä voimme päätellä sinun lauseistasi? - No ei kuule onnistu
jericho kirjoitti:
Liikennevakuutuksen ja kaskon tai osakaskon maksat samalla laskulla!
sanompahan vaan ja alvit kans, nythän maksat 46% alveja
(=2 kertaa energiamaksu, kWh).Oleko kokeillut kasailla vakuutusta eri yhtiöistä? Liikennevakuuts IF:stä, kasko Fenniasta ja tuulilasivakuutus Sammosta ja keskeytysvakuutus Nordeasta.
Samasta yhtiöstä tietysti toimii kätevästi, tulee meilläkin auton ja mopon vakuutus samalla laskulla. - Oletkos kokeillut?
No ei kuule onnistu kirjoitti:
Oleko kokeillut kasailla vakuutusta eri yhtiöistä? Liikennevakuuts IF:stä, kasko Fenniasta ja tuulilasivakuutus Sammosta ja keskeytysvakuutus Nordeasta.
Samasta yhtiöstä tietysti toimii kätevästi, tulee meilläkin auton ja mopon vakuutus samalla laskulla.Vakuutukset voi ottaa ihan mistä firmasta haluaa. Ota tarjoukset eri vakuutuksista eri yhtiöistä ja sitten joka yhtiöstä se halvin joka tarkotukseen. Miksi näin EI voisi tehdä? Tuskinpa Tapiolasta kannattaa kysyä, voinko ottaa keskon Ifistä ja liikennevakuutuksen Pohjolasta?
- 16A tai 25A sama
jericho kirjoitti:
Kun olet noin "viisas" niin kerrotko miten kilpailutan 3X16A
sähköliittymän, kaikki tarjoukset kun alkavat 3x25A:n liittymille
myös energiamarkkinavirastossa?
Tällä forumilla keskustellaan sähkön kilpailutuksesta, depatti
oikeinkirjoituksesta kuuluu peruskouluun.Millä sähkön myyjällä on eri hinta eri liittymille? Ihan sama onko 25-35-63, sama kk-maksu ja energian hinta kaikilla.
- jericho
16A tai 25A sama kirjoitti:
Millä sähkön myyjällä on eri hinta eri liittymille? Ihan sama onko 25-35-63, sama kk-maksu ja energian hinta kaikilla.
Huomasitko, että inssi'-nikki ei osannut selittää yhtään mitään sähkönkilpailutuksesta 3x16A liittymälle, vaikka on paasannut ja
saarnannut tällä palstalla omaa etevyyttään perkkeleesti.
Jokaisella sähkönmyyjällä on "eri hinta" eri liittymille.
Sitä kutsutaan hintadiversiaatioksi, sähkötuotteet sitten
hieman vaihtelee myyjäkohtaisesti sähkösopimuksissa. - jopa joo
Oletkos kokeillut? kirjoitti:
Vakuutukset voi ottaa ihan mistä firmasta haluaa. Ota tarjoukset eri vakuutuksista eri yhtiöistä ja sitten joka yhtiöstä se halvin joka tarkotukseen. Miksi näin EI voisi tehdä? Tuskinpa Tapiolasta kannattaa kysyä, voinko ottaa keskon Ifistä ja liikennevakuutuksen Pohjolasta?
No älä nyt puhu höpöjä. Etkö ymmärtänyt mistä oli kyse vai oletko todella tuota mieltä? Takuulla et saa halvempaa vakuutusta autoon niin että pilkot sen eri yhtiöihin. Kyllähän vakuutusyhtiö myöntää minkä tahansa vakuutuksen kun saa sittä vaan riittävän hyvän hinnan, mutta takuulla on halvempaa ottaa yhden kokonaisuuden vakuutukset yhdestä yhtiöstä.
- sama hinta
jericho kirjoitti:
Huomasitko, että inssi'-nikki ei osannut selittää yhtään mitään sähkönkilpailutuksesta 3x16A liittymälle, vaikka on paasannut ja
saarnannut tällä palstalla omaa etevyyttään perkkeleesti.
Jokaisella sähkönmyyjällä on "eri hinta" eri liittymille.
Sitä kutsutaan hintadiversiaatioksi, sähkötuotteet sitten
hieman vaihtelee myyjäkohtaisesti sähkösopimuksissa.Lopeta keuhkoaminen ja osoita yksikin yhtiö jolla on eri hinta 16A ... 35A liittymän energian hinnalle tai niiden kuukausimaksuille.
- jericho
sama hinta kirjoitti:
Lopeta keuhkoaminen ja osoita yksikin yhtiö jolla on eri hinta 16A ... 35A liittymän energian hinnalle tai niiden kuukausimaksuille.
Pöh, katso oma sähkölaskusi ja siitä hinta, katso sitten naapurin
sähkölasku ja siitä hinta. Onko se sama hinta, vaikka myyjäyhtiö
olisikin sama kummallakin?
Aina eri hinta, MOT.
Idiootti, kun ei tajua tuommoista perusasiaa!!! - silti sama
jericho kirjoitti:
Pöh, katso oma sähkölaskusi ja siitä hinta, katso sitten naapurin
sähkölasku ja siitä hinta. Onko se sama hinta, vaikka myyjäyhtiö
olisikin sama kummallakin?
Aina eri hinta, MOT.
Idiootti, kun ei tajua tuommoista perusasiaa!!!Mitä tekemistä tuolla nyt muka oli liittymän koon kanssa? Jos pyydät sähkötarjousta, niin se on ihan sama onko sun liittymäsi 3x16A vai 3x35A, saat täsmälleen saman tarjouksen.
Ja kyllä, yleensä toistaiseksi voimassa olevissa soppareissa on varmaan poikkeuksetta sama hinta. Määräaikaiset vaihtelee. - inssi'
jericho kirjoitti:
Huomasitko, että inssi'-nikki ei osannut selittää yhtään mitään sähkönkilpailutuksesta 3x16A liittymälle, vaikka on paasannut ja
saarnannut tällä palstalla omaa etevyyttään perkkeleesti.
Jokaisella sähkönmyyjällä on "eri hinta" eri liittymille.
Sitä kutsutaan hintadiversiaatioksi, sähkötuotteet sitten
hieman vaihtelee myyjäkohtaisesti sähkösopimuksissa.No mitä merkillistä tuollaisessa nallipyssyliittymässä on kilpailutusmielessä verrattuna mihin tahansa muuhun liittymään?
Vastaan sinulle, kun et näytä tietävän. Ei mitään. - jericho
silti sama kirjoitti:
Mitä tekemistä tuolla nyt muka oli liittymän koon kanssa? Jos pyydät sähkötarjousta, niin se on ihan sama onko sun liittymäsi 3x16A vai 3x35A, saat täsmälleen saman tarjouksen.
Ja kyllä, yleensä toistaiseksi voimassa olevissa soppareissa on varmaan poikkeuksetta sama hinta. Määräaikaiset vaihtelee.Änkyti vänkyti tralallallaa!
Onhan elämässä muutakin kuin sähkölaskusta väittely? Häh?
Eri paperilappu (lasku, tarjous tai jokin muu) = Eri hinta (lasku, tarjous tai jokin muu). - silti sama
jericho kirjoitti:
Änkyti vänkyti tralallallaa!
Onhan elämässä muutakin kuin sähkölaskusta väittely? Häh?
Eri paperilappu (lasku, tarjous tai jokin muu) = Eri hinta (lasku, tarjous tai jokin muu).No ei sulla aiakaan näytä olevan mitään mutta elämää kuin länkyttää samasta asiasta loputtomasti ja pyriä saamaan viimeinen viesti ketjuun.
Ensinnäkin osallistumisesi koko keskusteluun on asian vierestä. Ja toisekseen jankutat jopa oman asiasi vierestä. - loppuun käsitelty
inssi' kirjoitti:
No mitä merkillistä tuollaisessa nallipyssyliittymässä on kilpailutusmielessä verrattuna mihin tahansa muuhun liittymään?
Vastaan sinulle, kun et näytä tietävän. Ei mitään.Tuolla kaverilla on vaan pakottava tarve tingata aiheesta.
Mitään ongelmaahan ei ole, koska sillä ei ole sähkötarjousta pyytäessä tasan mitään merkitystä että minkälainen liittymä hänellä on (3x16...25...35A). - Vendettas
Sen hinnoittelulla jolla laskutusoikeus. Tosin fortumkin voi jotenkin vaikuttaa kun laskut pomppii millo minnekkin yhtiölle ja sähkönjakeluverkosta caruna on tietääkseni fortumin tytäryhtiö. Kusetusta.. irvinin sanoin; Haistakaa p...a koko valtiovalta.
- Tarkistitko laskun?
Oletkos muuten tarkistanut ainoatakaan Vattenfallin laskua? Onko niissä laskuissa laskutettu myös Fortimin verkkomaksut? Ellei, niin tuo on kyllä oma moka... eli koska olet tiennyt järjestelystä, sun olis pitänyt reagoida jo ensimmäiseen laskuun ja peräänkuuluttaa niitä verkkomaksuja!
Myös asiakkaalla on velvollisuutensa, esimerkiksi tarkistaa vastaako lasku sopimusta ja ellei vastaa, niin reklamoida siitä määräajassa!
Kyllähän jokaisen suomalaisen sähkönkäyttäjän pitäs tietää semmonen perusasia, että sähköstä laskutetaan aina myös verkkomaksut ja jos niitä ei laskussa ala näkyä, tulee kuluttaja-asiakkaan reagoida asiaan - ihan jo siksi, että välttää turhat perinnät kuluineen ja/tai tähtitieteellisen kertalaskun pitkältä ajalta....
Vattenfall ja Fortum on sen verran isoja firmoja, ettei niitä kiinnosta yhden kuluttaja-asiakkaan murheet ja vielä vähemmän niitä kiinnostaa ottaa kontolleen kuluttaja-asiakkaalle itselleen kuuluva vastuu.- entinen vattenfall
Tarkennan tässä nyt sen verran tuota kytkylaskutus sopimusta, että jokaisessa laskussa jotka olen saanut ja myös maksanut(tarkastanut vielä Vattenfallin nettisivuilta, jossa siis näkee omat tietonsa kirjauduttuaan sinne, että maksut ovat todella maksetut) löytyy eriteltynä sekä Fortumin, että Vattenfallin osuudet, mielestäni aika selkeästi ja myös molempien yhtiöiden taksat ym. perusmaksut eriteltyinä!
Pidin myös hyvänä tähän asti sitä, että tiesin minulle tulevien laskujen eräpäivät ja summat vuoden etukäteen tasauslaskuun saakka!
Nyt onkin ainoa ongelma, kun Vattenfall ei olekaan laskuttanut yhtä tilitystä Fortumille, eikä tämä laskutus ollut se ensimmäinen vaan homma toimi puolisen vuotta kyseisten firmojen välillä!
Nyt onneksi perintä on keskeytetty, siksi aikaa, kunnes saavat selvitettyä mikä tässä nyt mättää! Ja sen jälkeen ilmoittavat minulle miten käy!
Edelleen Vattenfall väittää maksaneensa laskun, mutta ei se ainakaan perintäyhtiön tietoon ole mennyt. Eli odotellaan taas!
Vakuutukset on muuten kaikki Tapiolassa, mutta laskut tulevat eri vakuutuksista erikseen! - Reklamoi!
entinen vattenfall kirjoitti:
Tarkennan tässä nyt sen verran tuota kytkylaskutus sopimusta, että jokaisessa laskussa jotka olen saanut ja myös maksanut(tarkastanut vielä Vattenfallin nettisivuilta, jossa siis näkee omat tietonsa kirjauduttuaan sinne, että maksut ovat todella maksetut) löytyy eriteltynä sekä Fortumin, että Vattenfallin osuudet, mielestäni aika selkeästi ja myös molempien yhtiöiden taksat ym. perusmaksut eriteltyinä!
Pidin myös hyvänä tähän asti sitä, että tiesin minulle tulevien laskujen eräpäivät ja summat vuoden etukäteen tasauslaskuun saakka!
Nyt onkin ainoa ongelma, kun Vattenfall ei olekaan laskuttanut yhtä tilitystä Fortumille, eikä tämä laskutus ollut se ensimmäinen vaan homma toimi puolisen vuotta kyseisten firmojen välillä!
Nyt onneksi perintä on keskeytetty, siksi aikaa, kunnes saavat selvitettyä mikä tässä nyt mättää! Ja sen jälkeen ilmoittavat minulle miten käy!
Edelleen Vattenfall väittää maksaneensa laskun, mutta ei se ainakaan perintäyhtiön tietoon ole mennyt. Eli odotellaan taas!
Vakuutukset on muuten kaikki Tapiolassa, mutta laskut tulevat eri vakuutuksista erikseen!Yksinkertaista: Ota kopiot kaikista laskuista ja maksukuiteista. Toimita kopiot perintätoimistolle, Vattenfallille ja Fortumille. Aiheettomia laskuja ei tarvi maksaa, vaan niistä tulee reklamoida. Maksetusta (ja reklamoidusta) laskusta tullut perintä on aiheeton, näillä dokumenteilla saat sen peruutettua... tosin sinne saattaa jäädä merkintä perintään pannusta rästistä, joka saattaa vaikeuttaa esim lainansaantia, kännyliittymän avausta, vakuutusten saantia jne..
- J. Tuomari
Reklamoi! kirjoitti:
Yksinkertaista: Ota kopiot kaikista laskuista ja maksukuiteista. Toimita kopiot perintätoimistolle, Vattenfallille ja Fortumille. Aiheettomia laskuja ei tarvi maksaa, vaan niistä tulee reklamoida. Maksetusta (ja reklamoidusta) laskusta tullut perintä on aiheeton, näillä dokumenteilla saat sen peruutettua... tosin sinne saattaa jäädä merkintä perintään pannusta rästistä, joka saattaa vaikeuttaa esim lainansaantia, kännyliittymän avausta, vakuutusten saantia jne..
No ei varmalla kuulu jäädä mitään merkintää jos kerran itsessä ei ole ollut syytä.
- Kokemusta on
J. Tuomari kirjoitti:
No ei varmalla kuulu jäädä mitään merkintää jos kerran itsessä ei ole ollut syytä.
Valitettavan usein jää.... mutta poistuu se sentään 5 vuodessa, eli ei elinikäinen "tuomio" kuitenkaan...
- T. Juomari
Kokemusta on kirjoitti:
Valitettavan usein jää.... mutta poistuu se sentään 5 vuodessa, eli ei elinikäinen "tuomio" kuitenkaan...
Omaa kokemusta ei ole mutta luottotietolaki sanoo näin:
Luottotietorekisterissä oleva virheellinen, puutteellinen, vanhentunut tai muuten harhaanjohtava tieto on oikaistava ilman aiheetonta viivytystä. Oikaisusta on rekisteröidyn pyynnöstä ilmoitettava sille, jolle on annettu virheellinen tieto. - Kokemusta on
T. Juomari kirjoitti:
Omaa kokemusta ei ole mutta luottotietolaki sanoo näin:
Luottotietorekisterissä oleva virheellinen, puutteellinen, vanhentunut tai muuten harhaanjohtava tieto on oikaistava ilman aiheetonta viivytystä. Oikaisusta on rekisteröidyn pyynnöstä ilmoitettava sille, jolle on annettu virheellinen tieto.Nuo tietojen oikaisut on ongelma monessa muussakin asiassa, eli vaikka laki näennäisesti velvoittaakin eri instassit korjaamaan, poistamaan, täydentämään jne virheellisiä tietoja, viimekädessä kyseessä olevilla instansseilla on aina "oikeus" olla myös tekemättä asialle yhtikäs mitään.
Tämä näkyy erityisesti terveydenhuoltopuolella. Vaikka sun tietoihin lipsahtais "exitus" (kuollut), sitä ei tarvitse oikasta, jos tiedon sinne laittanut lääkäri ei katso sitä aiheelliseksi. Muut puolestaan ei saa toisen lääkärin kirjaamia tietoja mennä muuttelemaan. Sama homma monessa muussa... myös maksuhäiriöasioissa. - T. Juomari
Kokemusta on kirjoitti:
Nuo tietojen oikaisut on ongelma monessa muussakin asiassa, eli vaikka laki näennäisesti velvoittaakin eri instassit korjaamaan, poistamaan, täydentämään jne virheellisiä tietoja, viimekädessä kyseessä olevilla instansseilla on aina "oikeus" olla myös tekemättä asialle yhtikäs mitään.
Tämä näkyy erityisesti terveydenhuoltopuolella. Vaikka sun tietoihin lipsahtais "exitus" (kuollut), sitä ei tarvitse oikasta, jos tiedon sinne laittanut lääkäri ei katso sitä aiheelliseksi. Muut puolestaan ei saa toisen lääkärin kirjaamia tietoja mennä muuttelemaan. Sama homma monessa muussa... myös maksuhäiriöasioissa.Tyypillistä alistuvaa suhtautumista. Jos joku lääkäri merkkaa minut kuolleeksi, niin saa kyllä kuulla kunniansa. Ja jos luottotietofirma laittaa minulle aiheetta maksuhäiriömerkinnän, eikä poista sitä välittömästi, menee asia raastupaan vahingonkorvausvaatimusten kanssa.
- en olisi varma
J. Tuomari kirjoitti:
No ei varmalla kuulu jäädä mitään merkintää jos kerran itsessä ei ole ollut syytä.
No en olisi niin varma että pääseekö pälkähästä jos ulkoistaa laskumaksun jollekkin kolmannelle osapuolelle. Järkikin sanoo että maksupalvelulla ei voi luistaa maksuista, vaan kyllä tilaaja on aina viimekädessä laskusta vastuussa.
- ksddjasdjaskldjaskld
en olisi varma kirjoitti:
No en olisi niin varma että pääseekö pälkähästä jos ulkoistaa laskumaksun jollekkin kolmannelle osapuolelle. Järkikin sanoo että maksupalvelulla ei voi luistaa maksuista, vaan kyllä tilaaja on aina viimekädessä laskusta vastuussa.
Ja vastuun lisäksi velvollinen myös tarkistamaan & reklamoimaan mahdollisista virheistä ja puutteista!
- ksdfnmgiodjkgfkfkgjg
ksddjasdjaskldjaskld kirjoitti:
Ja vastuun lisäksi velvollinen myös tarkistamaan & reklamoimaan mahdollisista virheistä ja puutteista!
Voi herran jestas. Aloittajahan nimenomaan kirjoittaa, että hän on tarkistanut Vattenfallin laskut ja hän on maksanut kaikki ja että rahat on otettu ja ne veloitukset näkyy laskussa. Millä keinolla hän pystyy tarkastamaan, onko Vattenfall tilittänyt ne edelleen Fortumille. Häh?
- Ei yksin riitä
ksdfnmgiodjkgfkfkgjg kirjoitti:
Voi herran jestas. Aloittajahan nimenomaan kirjoittaa, että hän on tarkistanut Vattenfallin laskut ja hän on maksanut kaikki ja että rahat on otettu ja ne veloitukset näkyy laskussa. Millä keinolla hän pystyy tarkastamaan, onko Vattenfall tilittänyt ne edelleen Fortumille. Häh?
Pelkkä tarkistaminen ei riitä, pitää myös reklamoida.
- opkipopkoipokopoköuu
Ei yksin riitä kirjoitti:
Pelkkä tarkistaminen ei riitä, pitää myös reklamoida.
Eikö mee jakeluun häh? Oletko vähän yksinkertainen? Hän on tarkistanut ja maksut on veloitettu ja kuittien mukaan maksut on otettu tililtä. EIHÄN SILLOIN VOI MITÄÄN REKLAMOIDA. MAKSAJA ON MAKSANUT KAIKKI LASKUNSA, MUTTA KUN EI OLE MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA TARKASTAA ONKO VATTENFALL MAKSANUT EDELLEEN FORTUMILLE.
Tietenkin NYT pitää tehdä reklamaatio, kun perintätoimisto on niskassa, mutta syntyneeseen tilanteeseen kuluttajalla ei ole mitään osaa eikä arpaa. - mikä oli opetus
opkipopkoipokopoköuu kirjoitti:
Eikö mee jakeluun häh? Oletko vähän yksinkertainen? Hän on tarkistanut ja maksut on veloitettu ja kuittien mukaan maksut on otettu tililtä. EIHÄN SILLOIN VOI MITÄÄN REKLAMOIDA. MAKSAJA ON MAKSANUT KAIKKI LASKUNSA, MUTTA KUN EI OLE MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA TARKASTAA ONKO VATTENFALL MAKSANUT EDELLEEN FORTUMILLE.
Tietenkin NYT pitää tehdä reklamaatio, kun perintätoimisto on niskassa, mutta syntyneeseen tilanteeseen kuluttajalla ei ole mitään osaa eikä arpaa.Hän on maksanut vattenfallin laskut, mutta ei verkkoyhtiön laskuja ja verkkyhtiö periin nyt maksua siltä kennen kans heillä on sopimus. Mitä opimme? Ei kannata jättää laskujaan muiden hoidettavaksi vaan kannattaa maksaa ne itse.
- Opetuksen lopetus
mikä oli opetus kirjoitti:
Hän on maksanut vattenfallin laskut, mutta ei verkkoyhtiön laskuja ja verkkyhtiö periin nyt maksua siltä kennen kans heillä on sopimus. Mitä opimme? Ei kannata jättää laskujaan muiden hoidettavaksi vaan kannattaa maksaa ne itse.
Hän on maksanut verkkoyhtiön maksut Vattenfallille, jonka sopimuksen mukaan on pitänyt maksaa ne edelleen verkkoyhtiölle. Sopimusrikkomus.
- Onpa sulla kova pää
Opetuksen lopetus kirjoitti:
Hän on maksanut verkkoyhtiön maksut Vattenfallille, jonka sopimuksen mukaan on pitänyt maksaa ne edelleen verkkoyhtiölle. Sopimusrikkomus.
No eikö sun kaaliin nyt mene jo se että kun laskut jää maksamatta niin aloittaja rikkoo sopimustaan verkkoyhtiön kanssa? Se on sitten toinen juttu että Vattenfall rikkoo aloittajan kanssa tekemää sopimustaan.
Aloittaja vastaa verkkoyhtiölle ja Vattenfall vastaa aloittajalle, kaksi erillistä rikkomusta, Vattenfall ei vastaa verkkoyhtiölle, heillä ei ole keskenään sopimusta. Tai on varmaan joku sopimus jolla verkkoyhtiön laskutustiedot välitetään vattenfallille, mutta aloittaja on kuitenkin tilaaja ja viimekädessä tilaaja on vastuussa laskuistaan, vaikka olisi ulkoistanut niiden maksamisen kolmannelle osapuolelle.
Ymmärsitkö? - Juristi vai turisti?
Onpa sulla kova pää kirjoitti:
No eikö sun kaaliin nyt mene jo se että kun laskut jää maksamatta niin aloittaja rikkoo sopimustaan verkkoyhtiön kanssa? Se on sitten toinen juttu että Vattenfall rikkoo aloittajan kanssa tekemää sopimustaan.
Aloittaja vastaa verkkoyhtiölle ja Vattenfall vastaa aloittajalle, kaksi erillistä rikkomusta, Vattenfall ei vastaa verkkoyhtiölle, heillä ei ole keskenään sopimusta. Tai on varmaan joku sopimus jolla verkkoyhtiön laskutustiedot välitetään vattenfallille, mutta aloittaja on kuitenkin tilaaja ja viimekädessä tilaaja on vastuussa laskuistaan, vaikka olisi ulkoistanut niiden maksamisen kolmannelle osapuolelle.
Ymmärsitkö?Jos teen sopparin jonkun firman kanssa että se välittää maksut puolestani, niin vastuu siirtyy sillä sopparin tekemishetkellä sille toiselle yritykselle. Minulle ei voida langettaa maksuhäiriömerkintää sellaisessa tapauksessa, jos sopimuskumppani ei ole tehnyt niin kuin on sovittu.
- inssi'
Vattenfallilla on todellakin tuollainen palvelu. Ohessa vastaus, jonka sain kyselyyni. Kannattaa tosiaan lukea, mitä siinä sopimuksessa on sovittu.
Vattenfall:" Laskut on mahdollista vastaanottaa meiltä niin sanottuna läpilaskutuksena. Tällöin vaikka asiakkaan myynninsopimus on toisella yhtiöllä, asiakas saa sekä siirron että myynnin osuuden samalla laskulla."- jatkokysymys
Kun sinulla on sinne nyt keskustelu yhteys, niin kysyppä vielä että miten vastuut menee jos tulee maksuepäselvyyksiä.
- inssi'
jatkokysymys kirjoitti:
Kun sinulla on sinne nyt keskustelu yhteys, niin kysyppä vielä että miten vastuut menee jos tulee maksuepäselvyyksiä.
Saman yhteyden voivat kaikki kiinnostuneet luoda. Ne, joilla on jo vastaavat sopimukset lukekoot sopimuksensa läpi. Sieltä löytyy vastaus mahdollisten epäselvyyksien varalta.
Jos sopimusta ei ole, niin ei muuta kuin yhteys V-falliin. - Verkkomestari
inssi' kirjoitti:
Saman yhteyden voivat kaikki kiinnostuneet luoda. Ne, joilla on jo vastaavat sopimukset lukekoot sopimuksensa läpi. Sieltä löytyy vastaus mahdollisten epäselvyyksien varalta.
Jos sopimusta ei ole, niin ei muuta kuin yhteys V-falliin.Kaikkea p...kaa sitä saa vanhoilla silmillään lukea!
Sähkömarkkinalaki tällä hetkellä jo kieltää tuollaisen "läpilaskutuksen".
Ainoastaan toimitusvelvollisuussähkön myynnin saa jakeluverkkoyhtiö laskuttaa samalla laskulla siirtotuotteen kanssa. - inssi'
Verkkomestari kirjoitti:
Kaikkea p...kaa sitä saa vanhoilla silmillään lukea!
Sähkömarkkinalaki tällä hetkellä jo kieltää tuollaisen "läpilaskutuksen".
Ainoastaan toimitusvelvollisuussähkön myynnin saa jakeluverkkoyhtiö laskuttaa samalla laskulla siirtotuotteen kanssa.Joka tapauksessa tuo vastaus on suora lainaus Vattenfallin eli nykyään LNI-verkon minulle lähettämästä sähköpostista.
Miksi tuo olisi kielletty? Toimiiko LNI laittomasti? - Hieroglyfit auki
Verkkomestari kirjoitti:
Kaikkea p...kaa sitä saa vanhoilla silmillään lukea!
Sähkömarkkinalaki tällä hetkellä jo kieltää tuollaisen "läpilaskutuksen".
Ainoastaan toimitusvelvollisuussähkön myynnin saa jakeluverkkoyhtiö laskuttaa samalla laskulla siirtotuotteen kanssa.Kerro kuule mestari meillekin missä kohtaa laissa on tuollainen pykälä?
- Antakaa jo olla
Turhaa kait tuosta nyt on juupaseipäsvääntöä tehdä. Laskutuksessa on jokatapauksessa mennyt jotain pieleen, asiakkaan pitää aina tarkistaa laskut ja reklamoida virheistä. Perintään menneet laskut samoten. Kopsut maksukuiteista, soppareista ja laskuista. Siinä se. Vääntäkööt Fortum ja Vattenfall keskenään....
- palpau
Mistä koostuu sähkö laskutus ,kun sähköt on katkaistu kokonaan pois?,vattenval ja myyjä savon sähkö.Sähköt noin pari vuotta pois, ja kuitenkin laskuja tuli! Vastatkaa ?
- hgmjhg
Se on ylläpidon kuukausimaksu. Niistä pääsee eroon vain purkamalla liittymäsopimuksen, jolloin sähkömittari käydään poistamassa ja ilmajohtojakin saatetaan kelata pois. Tätä ei kuitenkaan välttämättä kannata tehdä, jos kiinteistöllä myöhemmin saatetaan tarvita sähköä, sillä tällöin joutuisi maksamaan uudelleenliittämismaksun ja sähköurakoijalle käyttöönottotarkastuksen.
- ansula
Anteeksi tyhmä kysymys. Saako liittymän itse valita esim. fortum tai elenia ym. ja riippuuko se paikkakunnasta missä asut ja mitä vaihtoehtoja siellä on saatavilla. tiedän tapauksen jossa eräs joutui maksamaan siirtomaksun kahdelle eri firmalle sähkömaksun kolmannelle. hän halusi alun perin kilpailuttaa sähkön. siitä on kylläkin jo vuosia aikaa ja ehkä laki on puuttunut myöhemmin asiaan, että sellainen asiakkaan harhauttaminen ei ole enää sallittua.
Sitten vielä toinen kysymys. onko joissain kerrostaloissa yksi liittymä ja asukkaat maksavat itse vain sähkön kulutuksesta?- wertrewaerd
Siirtomaksua maksetaan vain verkkoyhtiölle ja se verkkoyhtiö riippuu siitä minkä yhtiön alueella sattuu asumaan. Joillain paikkakunnilla voi olla useammankin eri yhtiön verkkoja eri puolilla paikkakuntaa, mutta sitä siis ei voi vaihtaa. Myyntiyhtiön sen sijaan voi vaihtaa ihan mihin haluaa. Jokainen maksaa siis vain yhden siirtomasun verkkoyhtiölle ja yhden sähkönmyyntimaksun valitsemalleen myyntiyhtiölle. Tuplana ei siirtomaksuja voi millään logiikalla periä, sen sijaan joskus voi käydä niin, että kaksi myyntiyhtiötä laskuttaa myydystä sähköstä, jos sitä toista sopimusta ei ole irtisanottu vaihdon yhteydessä.....
- rweqrtewertdre
Ja kyllä, joissain vanhemmissa kerros- ja rivitaloissa on tuollaisia systeemejä, että taloyhtiöllä on yksi päämittari, johon taloyhtiö tekee oman sopimuksensa. Asunnoissa sitten on alamittarit ja asukkaat maksaa alamittarin lukeman mukaan pelkästä käyttösähköstä taloyhtiölle. Joissain on jopa sellaisia systeemejä, ettei niitä alamittareitakaan ole, vaan taloyhtiölle maksetaan sähkömaksua asunnon neliömäärän, asukasluvun ja tiettyjen sähkölaitteiden mukaan.... näitä tosin on nykyisin erittäin harvassa.
- juho9000
Lisättäköön vielä että Vattenfall on periaatteessa läpilaskuttanut myös verkkomaksuja siten että asiakkaan lasku menee Vattenfallille ja siitä eteenpäin asiakkaalle sähkölaskun yhteydessä. Tässä on ollut ongelmia ja se on käsittääkseni lopetettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269