Kuinka paksun kaapelin (mm2) vaatii 500 w invertteri toimiakseen kunnolla kun etäisyys akusta on 10 m ? Todellinen inverttterin kuormitus tulee olemaan kuitenkin max. 150 W.
invertteri / kaapelin mitoitus
8
8677
Vastaukset
- Yksi vaan.
Virta on 12V akusta 42A ,10 neliön johdolla jännitehäviö on 1.4V (20m,paluujohdin)eli ainakin tämä.20neliön johdolla häviö puolittuu.150W = 12.5A pudotus on 0.4V.
Invertteri olisi parasta sioittaa lähelle akkua ja suuremmat matkat suuremmalla jännitteellä. - 5+5
P=UI
Teho=Jännite * Virta > Virta=Teho/Jännite
150W/12V=12,5A
150W kuormalla ja noin 12V jännitteelä virta on noin 12,5 Amperia
300W kuormalla 25A jne.
Jos etäisyys akusta on 10m niin kaapelin pituus on 20m, mennen tullen.
Jännite häviö laskettu 12,5 Amperilla (vähän pyöristetty):
(25 Amperilla jännitehäviö tuplaantuu)
6 mm2 kaapeli = 750mV
10mm2 kaapeli = 450mV
16mm2 kaapeli = 275mv
25mm2 kaapeli =175mV
50mm2 kaapeli = 88mV
Pitää myös muistaa että kaikki liitokset huonontavat tulosta aavistuksen verran, ainakin muutaman vuoden kuluttua.
Itse laittaisin vähitään 16mm2 kaapelin, paksumpi jos löytyy.
Ja sitten tietysti kunnon kaapelikengät!- alkup.
Elikkä onko siis ymmärrettävä, että 6 mm2 kaapelilla toimii ? Onko 4mm2 liian ohutta ?
- 5+5
alkup. kirjoitti:
Elikkä onko siis ymmärrettävä, että 6 mm2 kaapelilla toimii ? Onko 4mm2 liian ohutta ?
Kyllä se jotenkin toimii (6mm2). Mutta voi olla että se saattaa kyykähtää jos kuormittaa enemmän. En oikein tunne inverttereitä, niissä saattaa olla jokin suoja joka katkaisee lähdön jos tuleva jännite laskee liikaa.
Pitää myös muistaa että parikymmentä prosenttia menee hukkaan, lämmöksi. Jos invetterin hyötysuhde on 80% niin ottovirta kasvaa vastaavasti noin 25%. Eli 150W kuormalla virta on 15-16 Amperia.
Itse laittaisin vähintään 16mm2 kaapelin, paksumpi jos löytyy.
Ja sitten tietysti kunnon kaapelikengät! - kaapelinkylmentäjä
alkup. kirjoitti:
Ei toimi kutonen eikä nelonen. Suurimman kuormituksen mukaan on mitoitus tehtävä. Laskepa tuolla laskurilla vaikkapa. Itse laittaisin ainakin 50mm2 -kaapelia:
http://www.adita.fi/laskuri.asp
Laskurin suosittelema MINIMI on 25mm2. Silloin tehohäviö jää alle suositellun kymmenen prosentin. Ei akulla kannata kaapeleita lämmittää.
Sekin on vielä mahdollista, että nimellisesti 500-wattinen invertteri antaakin hetkellisesti jopa enemmän tehoa, ja mitoitus pitäisi oikeastaan tehdä sen mukaan. Ainakin minä tekisin niin.
- joopatijoorairai
Tietenkin invertterin hyötysuhde on ainakin sata prosenttia, ehkä jopa hieman enemmänkin.
- Onnistuuko se
... invertterin sijoitus lähemmäs akkua? Kokeilu kannattaisi kuitenkin?
Inverterihän kylläkin muodostaa sen siniaallon puolikkaan korkeataajuisella hakkurilla.
Voihan olla, että siniaallon puolikkaan korkea taajuus oikosulkeutuu liikaa kaapeliin, kun se kaapelipituus kasvaa.
Kaapelin vaihe ja nollajohtimen välinen kapasitanssi kasvaa. Korkeat taajuudet vaimenevat helpommin. - hei taas te, no joo
Minä ostin honkkarista 300 wattisen invertterin ja hyvin toimii, telkkari, hiustenkuivaaja, hieromakone, dildo, 230whieromakone, naapurivaimonhoukutin, 600 wattinen moottorilämmitin ja lisäksi 150 wattinen teenkeitin, vihreää teetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904