Miten opetetaan koira tulemaan luokse silloinkin, kun sitä ei erityisesti huvita tulla?
Mulla on 6 kk sekarotuinen, schäfer- belggarisekoitus.
Se tulee todella hyvin tykö ja tottelee käskyjä, kun ei ole mitään ihmeellistä näkyvissä. Jos taas on, se painaltaa kuin hullu eikä tottele yhtään.
Tulee kyllä vähän ajan päästä, kun tietää että annan nakkia kun tulee mun luokse.
Ei ole yhtään aggressiivinen muille koirille, haluaa vaan leikkiä niitten kanssa.
Jos menen sinne paikan päälle ja komennan, seuraa ihan kiltisti perässä.
Voisiko joku kertoa
7
129
Vastaukset
- Joobax
Ajalla ja kärsivällisyydellä ;) Sun pitää keksiä, mikä sun koiraa oikeesti kiinnostaa tai rakentaa sellainen kohde, jokin lelu? Sen kanssa olet vastustamaton...sitten joskus ;)
Jotkut tekee liinaharjoittelua. Koira liinaan ja kutsutaan tykö. Jos ei tule, mennään liinan päähän ja kunnolla ravistellaan koiraa, rangaistus. Sama juttu, kun harjoitellaan, että pitää olla lähettyvillä -> jos koira karkaa liian kauas, mennään liinan päähän ja rankaistaan koiraa.
Itse käytin ensimmäistä ja luoksetulo on (yleensä) varsin vahva. Tekemisessä kesti kauan, mutta sieltä se tuli "kuin itsestään" ajan kanssa. Mikään ei voita karkuunjuoksevaa pupua :( Jälkimmäinen tapa sitten taas...noh...kukin tyylillään. - TÄNNE ja heti
jos ei nakit heti kiinnosta nii siloin ei kannata niitä varmaan käyttää.Ilmeisesti ne ei motivoi tarpeeksi silloin kun on muuta mielenkiintoista tarjolla. Kannattaa iha tosissaan kouluttaa nyt sitä tänne-käskyä, koska murkkuikä jo alkaa koirallas olla päällä ja sillonhan ne vasta alkaaki kokeileen jos joskus(ei kaikki tietenkään!). Eli AINA PITÄÄ TULLA LUOKSE. Motivoiva palkinto nii kyll se tulee. Joku lelu tosiaan vois olla hyvä? Ota joku kaverikses ja harjoitelkaa joka päivä tänne-kutsua. Toinen pitää koirastas kiinni ja sinä käsket sen luokse vähän kauempaa, josta seuraa sitten palkinto(joku riehakas leikki kenties jollain superhyperkivalla lelulla). Paljon toistoja vähitellen vaikeuttaen harjoittelua.
- JepJep
Oma kokemukseni on että liinalla saa vain liinavarman luoksetulon. Itse olen kautta aikain käyttänyt mene kyykkyyn, taputa käsi ja mene poispäin, tapaa.Isompana sitä että jos ei tottele, heitan esim avainnipun jalkoihin, ( tai sen kauhistuksen, kolinapurkin) kutsun ja menen poispäin.Palkintona kehu ja leikki. Päästän uudelleen menemään, ja uusitaan taas.
Makkaralla tulee makkaravarma luoksetulo, mielestäni on tärkeinta saada koira tulemaan halukkaasti luokse, mutta jos on tarvis niin myös sitä syystä, että taivas putoaa niskaan jos ei tottele. Luoksetulo on yksi tärkeimmistä koiran tarvitsemista opeista.- Joobax
Vaan miten opettaa koiralle, että se taivas putoaa niskaan, jos ei tottele? Kun koira ei tule luokse ja heität sen jalkoihin kolinapurkin, se vaatii jo ammattiurheilijan sihtiä ja heittovoimaa, että saa sen lentämään 50 m päähän liikkuvan kohteen jalkoihin.
Meille on muodostunut varma luoksetulo pallon ja makkaran TOIVOSTA. Joskus se saa nameja tai pallon, joskus se joutuu hihnaan. Koska se tykkää pallostaan enemmän kuin mistään muusta, se tulee tykö katsomaan, josko se saisi sen. Aina kun kutsun, se toivoo, että jotain kivaa tapahtuu, ja tulee innolla katsomaan, mitä mulla on tarjolla. Taivas ei putoa, jos se ei tule, mutta herkkuja ei tipu ja emäntä kyllä katoaa..ja töitä joutuu tekemään löytääkseen.
- canis.familiaris
Lyhyesti. Koira on siellä missä sen mielenkiintoo. Tällä on monta hyvää topiikia samasta asiasta.
- JepJep
Eihän tuo nyt vallan kauhelta kuulosta jos kerran paikalle tullessa lähtee omistajan perään.......
Harjoitusta, edellä mainituilla tavoilla, harjoitusta, kaverin kanssa ja ilman. Ja ehkä on harjoiteltava myös *ei* sanaa, ja sen tottelemista. täällä on nyt mainittu hyviä keinoja, jollain niillä uskon apuja tulevan, mutta kärsivällisyyttä ja harjoitusta. - ...
"Ei ole yhtään aggressiivinen muille koirille, haluaa vaan leikkiä niitten kanssa. "
"Tulee kyllä vähän ajan päästä, kun tietää että annan nakkia kun tulee mun luokse."
Koira innostuu kun näkee toisen koiran. "Haluaa vain leikkiä" ja sinä tarjoat nakkia...Miksi se nakkia haluaisi jos se haluaa vain leikkiä? Tulee kyllä luokse kun haluaa nakkia, hyvä että silloin tarjoat nakkia, etkä suinkaan leikkiä, koiran tarpeitahan ei silloin yhtään ymmärrettäisi...
Mikset siis kokeile tarjota sinä sitä leikkiä, silloin kun koira haluaa vain leikkiä?
-Haluaa leikkiä vain toisten koirien kanssa ei sinun? Ette siis ole opetelleet mielekästä motivoivaa leikkimistä yhdessä, usko pois, kun leikit oikein koiran kanssa se voittaa mennen tullen toisten koirien kanssa riehumiset...
- Ai juu; koirahan ei koskaan itse määrittele milloin se haluaa leikkiä? Toivottavasti et ole niitä tyyppejä, sillä sinulla tulee olemaan tosi pahoja motivoimis vaikuksia koirasi kanssa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2505201Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204221- 593961
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363627- 513580
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413335Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv122733Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202606- 232496
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo612397