Undulaatti puree!

Henna

Miksi se tekee niin eli puree? Se on siis uros. Käden kun laittaa lähelle niin kiinni nappaa ja joskus todella lujaa, ei kyllä onneks viäl kertaakaa ihon läpi oo menny. Ei se kyllä aina niin kiukkunen ole, saa sen välillä kädellekin ihan hienosti. Naaras sit taas harvemmin puree, se yleensä vaan kipittää karkuun. Joskus jos sitä rapsuttaa "liikaa" niin yrittää näykkiä.

6

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Tipu kouluttaa sinua, eli todennäköisesti on pari kertaa saavuttanut haluamansa nipistämällä ja tekee sitä nyt aina kun et tanssi sen pillin mukaan.(esim ei juuri silloin halua ihmisseuraa ja puremalla pääsee sinusta eroon näpärästi)

      Koita vaan torua lintua tiukasti jos se puree, ihan kevyt napautus kynnellä nokalle saattaa saada jonkun undulaatin hoksaamaan ettet moisesta pidä, mutta voi toista vaan innostaakin (etenkin koirasta jolle nokan naputus voi olla taisteluhaaste). Koita olla reagoimatta puremiseen muuten, älä nykäise kättä pois, ja jatka mitä sitten ikinä olitkaan tekemässä niin kaun että se menee purematta. Muista kehua lintua heti kun homma sujuu kauniisti. Näin lintu vähitellen oppii ettei puremalla saa tahtoaan läpi.

      Kynsien leikkuu tms linnun "kiusaaminen" on tietysti asia erikseen, siinä pitää vaan sormet suojata tai koittaa sinnitellä lintu sormeen pureutuneena.

      • Henna

        Ainakin sen huomannu että jos yrittää ottaa sormil nokast kiinni, vähän ku sormet ois nokka, silloin se ainakin innostuu. Muutenkin se on sellanen kiukuttelija, vapaana kun on ja pitäis mennä häkkiin niin ei varmana mene suosiolla, lentää huoneen korkeimmalle paikalle ja kun nousee tuolille ja yrittää ottaa kiinni niin silloin lennetään toiseen paikkaan. Ja sama toistuu ties kuinka monta kertaa, välillä on hermot jo pikkasen kireellä. =) Mutta täytyypä kokeilla sitä napautusta nokkaan jos auttais. Toi sit on vähä pelottavan tuntunen ajatus ettei nykäsis kättä pois, täytyy kokeilla mut vähä kovemmin ku käy kiinni ni pakko nykästä...=)


      • Maria
        Henna kirjoitti:

        Ainakin sen huomannu että jos yrittää ottaa sormil nokast kiinni, vähän ku sormet ois nokka, silloin se ainakin innostuu. Muutenkin se on sellanen kiukuttelija, vapaana kun on ja pitäis mennä häkkiin niin ei varmana mene suosiolla, lentää huoneen korkeimmalle paikalle ja kun nousee tuolille ja yrittää ottaa kiinni niin silloin lennetään toiseen paikkaan. Ja sama toistuu ties kuinka monta kertaa, välillä on hermot jo pikkasen kireellä. =) Mutta täytyypä kokeilla sitä napautusta nokkaan jos auttais. Toi sit on vähä pelottavan tuntunen ajatus ettei nykäsis kättä pois, täytyy kokeilla mut vähä kovemmin ku käy kiinni ni pakko nykästä...=)

        Tuosta häkkiinmenosta... Kun sain undulaatteja, luulin että ne pitää vapaana lentämisen jälkeen ottaa kiinni. Niitä sai sitten ajaa ja pyydystää jolloin ne tietysti tunsivat olonsa epämukavaksi eikä itsestänikään ollut kivaa pakottaa niitä häkkiin.

        Sitten tajusin: Ei undulaattia pidä pyydystää, koska se menee häkkiin ihan itse! Meillä linnut lentää vapaana makuuhuoneessa, ja kun ne ovat lentäneet tai istuneet verhotangolla tarpeekseen, ne lentävät itse takaisin häkkiin. Kannattaa avata häkki, antaa lintujen itse lentää ulos ja sitten jättää kaikki häkin ovet auki ja vaikka mieluista ruokaa sisälle. Kyllä ne undulaatit jonkin ajan kuluttua (varsinkin jos huone on rauhallinen) palaavat itse häkkiinsä.

        Pureminen ja pelkääminen väheni, linnut tulevat helpommin istumaan sormelle ja muutenkin tällainen järjestely on ollut sekä lintujen että itseni kannalta paras. Kokeilkaa ihmeessä!


      • Henna
        Maria kirjoitti:

        Tuosta häkkiinmenosta... Kun sain undulaatteja, luulin että ne pitää vapaana lentämisen jälkeen ottaa kiinni. Niitä sai sitten ajaa ja pyydystää jolloin ne tietysti tunsivat olonsa epämukavaksi eikä itsestänikään ollut kivaa pakottaa niitä häkkiin.

        Sitten tajusin: Ei undulaattia pidä pyydystää, koska se menee häkkiin ihan itse! Meillä linnut lentää vapaana makuuhuoneessa, ja kun ne ovat lentäneet tai istuneet verhotangolla tarpeekseen, ne lentävät itse takaisin häkkiin. Kannattaa avata häkki, antaa lintujen itse lentää ulos ja sitten jättää kaikki häkin ovet auki ja vaikka mieluista ruokaa sisälle. Kyllä ne undulaatit jonkin ajan kuluttua (varsinkin jos huone on rauhallinen) palaavat itse häkkiinsä.

        Pureminen ja pelkääminen väheni, linnut tulevat helpommin istumaan sormelle ja muutenkin tällainen järjestely on ollut sekä lintujen että itseni kannalta paras. Kokeilkaa ihmeessä!

        Oon kyllä tehny niin että otan häkin katon irti ja linnut saa tulla ulos mutta harvemmin ne lähtee lentämään. Pitää vähän yrittää patistaa et sais vähän liikuntaa, tosin toinen ei taida ees pystyä nyt lentämään sulkasadon takia.


      • Ei dominointia

        -M-, ensimmäinen kerta kun olen kanssasi eri mieltä tätä lintuosiota lueskellessa. Täytyy toki huomata, että kommenttisi on jo vuodelta 2004 jolloin tuollainen "dominointi" taisi olla ns. muodissa. Luulen vahvasti, että mielipiteesi undulaatin käsittelystä on jo tähän mennessä muuttunut, sillä muissa viesteissäsi vaikutat hyvin asiantuntevalta.

        Jos joku vielä tätä keskustelua lukee, haluan ehdottomasti korjata tuon vanhan käsityksen. Jos lintu puree, on lähestulkoon varmaa, että vika on ollut ihmisessä. Ihmisessä, joka ei ole lukenut linnun elekieltä.
        Tätä käsittelytapaa kutsutaan DOMINOINNIKSI.
        Paljon parempi tapa on POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN.
        Näistä paremmin allla, ja antamassani linkissä.

        Näin eräältä asiantuntevalta lintufoorumilta kopioituna:
        ""Papukaijalla pitää olla tiukat säännöt, joita on aina noudatettava." Vielä 5 vuotta sitten kyseinen näkemys oli lähes ainoa kirjallisuudessa mainittu linnun koulutustapa. Homma perustuu siihen, että koskaan ei anneta periksi, vaan käsketty toiminto viedään sinnikkäästi loppuun silloinkin kun lintu ei selvästi haluaisi sitä. Näin lintu oppii, ettei vastaan pyristeleminen auta, vaan tilanteesta pääsee pikemmin pois alistumalla ihmisen tahtoon. On siis ihan sama, mitä lintu haluaa, kunhan se vaan tekee niinkuin ihminen haluaa. Joskus voi antaa namuja ja kehujakin (temppujen opettaminen positiivisesti on jostain syystä sallittua) mutta suoria käskyjä tulee aina noudattaa ilman palkintoa. Tämän tyylisiä koulutustapoja voidaan kutsua myös linnun dominoimiseksi: "Tottelet, tai itket ja tottelet". Jos lintu puree, se on linnun vika ja johtaa rangaistukseen, joita ovat esimerkiksi käden heilutus eli ns. wobble correction, nenään puhaltaminen ja nokasta kiinni pitäminen.
        Nykyisin yhä enemmän alaa on vallannut suuntaus, jonka mukaan lintua ei tule pakottaa mihinkään, vaan koulutus perustuu eläimen ymmärtämiseen ja oikean käytöksen palkitsemiseen, eli linnun motivointiin. Linnun mielipiteitä (=elekieltä) luetaan, linnun esittämiä toiveita noudatetaan ja sille annetaan valinnanvaraa joka tilanteessa. Komentamisen sijaan keksitään keino, jolla lintu saadaan tekemään haluttu toiminto oma-aloitteisesti ja iloisesti. Jos lintu puree, se ei koskaan ole linnun vika, vaan merkitsee sitä että kouluttaja on epäonnistunut linnun lukemisessa ja motivoinnissa."

        Samasta aiheesta, tällä aloituksella jatkaa lintufoorumin aihe "Positiivinen koulutus vs. dominointi": http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=32995.0


    • Elinaa (:

      Jep, meilläkin tiput menee itse häkkiin, kun ei enää jaksa lentää :)!
      Viehkeitä otuksia kyllä ovat, ja rohkeita ku mitkä :3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe