Voimansiirto

Akseliveto

Onko 6-10 veneen sisämoottorimiehillä kokemusta ja kokeilua toimiiko auton vetoakselin nivel veneessä? Jos löytyy kokemusta olis mukava kuulla virityksistä ja nähdäja vaikka kuviakin?

22

1382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos murrokselle tulee akselinsuuntainen voima, auton ristikkonivelillä voi tehdä "viritelmän" rakentamalla murroksen vakiokierroksiseksi ja ylimääräisellä laakeroinnilla.

      Jos akselille ei tule kuin momentti, kuminen kardaanimurros toimii mainiosti, vetoakselin nivel ei.

    • Konesuunnittelija

      Kyllä toimii vetoakselin nivel venekäytössäkin, koska ei se nivel tiedä missä se on käytössä, jos tarkoitat potkuriakseliin jossa akseli tekee kulman moottoriin nähden niin toimii normaali vakionopeusnivel erinomaisesti, mutta erillinen painelaakeri on kuitenkin tarpeellinen potkuriakselille, huomioiden normaalit koneenrakennuksen suunnitteluohjeet ja periaatteet.
      Tällaisia rakenteita on tehty paljon ja hyvin toimineet ja näitähän ne veneliikkeetkin myy.
      Kardaaniakseleissa käytetyt ristinivelet ei sovellu ainakaan yksinivelisinä mihinkään käyttöön jossa akselien suunta poikkeaa, koska siinä akselin kulmanopeus vaihtelee ja aiheuttaa vääntövärähtelyjä.

      Tämän edk kirjoituksen voit jättää huomioimatta koska siinä ei ole juurikaan oikeaa tietoa.

      • Niin , jotenkin kai olisi pitänyt perustella heti alkuun, unohdin kokonaanettä lukijoiden joukossa voi olla asiasta omia vahvoja mielipiteitä..

        No ne akselimurrokset on luonnollisesti aina pareittain ja normaalista ristikkoparista tuleekin sitten vakiokierrosnivel, toki sen ammattilaisena tiesitkin.
        Näitä tee-se-itse-rakentajat on laittaneet runsaasti jo ennen kuin vakiokierrosniveliä oli olemassakaan.

        Vetoakseliniveliä voi tietenkin jokainen omiinsa laittaa jos haluaa.
        Se toimii siinä kuin mikä muukin nivel, mutta sen ongelma on sen suuret välykset , siis kuulat ja monikiilaura molemmissa suoraan metallisella kosketuksella, joka äänen lisäksi kuluttaa nopeasti itsensä.(autokäytössä moottorin epätasainen käynti tasaantuu monimutkaisemmassa vaihteisto/perä yhdistelmässä, ja kulutusta vähentää jatkuvasti muuttuva kulma/pituusliike, päinvastoin kuin veneessä)
        Kalinaa voi tietenkin yrittää vähentää ylimääräisellä joustavalla kytkimellä, mutta samallahan siihen laittaa jo joustavan murroksen.
        Veneliikkeet myy murroksina hieman erilaisia rakenteita, jos satut joskus näkemään, niin tutustu tarkemmin.


      • Muuan mies

        Älä ny viitti
        Auton vakionopeusniveliä veneen akseliin ?
        Just joo , kas kun ei sähkökuparointi rosteriveneeseen, eihän se kupari tiedä olevansa veneessä.
        Aivan mahdollisia molemmat ja yhtä todellisiakin.


      • Vipusen Antero
        e.d.k kirjoitti:

        Niin , jotenkin kai olisi pitänyt perustella heti alkuun, unohdin kokonaanettä lukijoiden joukossa voi olla asiasta omia vahvoja mielipiteitä..

        No ne akselimurrokset on luonnollisesti aina pareittain ja normaalista ristikkoparista tuleekin sitten vakiokierrosnivel, toki sen ammattilaisena tiesitkin.
        Näitä tee-se-itse-rakentajat on laittaneet runsaasti jo ennen kuin vakiokierrosniveliä oli olemassakaan.

        Vetoakseliniveliä voi tietenkin jokainen omiinsa laittaa jos haluaa.
        Se toimii siinä kuin mikä muukin nivel, mutta sen ongelma on sen suuret välykset , siis kuulat ja monikiilaura molemmissa suoraan metallisella kosketuksella, joka äänen lisäksi kuluttaa nopeasti itsensä.(autokäytössä moottorin epätasainen käynti tasaantuu monimutkaisemmassa vaihteisto/perä yhdistelmässä, ja kulutusta vähentää jatkuvasti muuttuva kulma/pituusliike, päinvastoin kuin veneessä)
        Kalinaa voi tietenkin yrittää vähentää ylimääräisellä joustavalla kytkimellä, mutta samallahan siihen laittaa jo joustavan murroksen.
        Veneliikkeet myy murroksina hieman erilaisia rakenteita, jos satut joskus näkemään, niin tutustu tarkemmin.

        Taas sitten E.d.K.*Välittäjä on googlannut ja googlannut ja tietoa on toki ollut, mutta sen jäsentely ontuu ja logiikka lienee Korkeajännitys- lehdistä.

        Kuula-uraniveliä on ollut autokäytössä 1950-luvulta Mineissä. Niissä Alec Issiagsson ratkaisi akselin ongelman toisen pään kumisella ristikkonivelellä. Tämä ratkaisu oli niin kestävä, ettei niitä saanut rikki Rauno Aaltonen, eikä Timo Mäkinen ralleissakaan.
        Haluaisin edkki- perustelun, miksi se ei kestäisi venekäytössä?

        E.d.K. tieto on aina Välittäjä_LKV tieto, eli googlattua -mutta ei ymmärrettyä moskaa!


      • Vetoakselin nivel !

        "Huomioiden normaalit koneenrakennuksen suunnitteluohjeet ja periaatteet."-...
        ...Ehe hehe...

        yksinkertainen kumikytkin ajaa saman asian, on huoltovapaa, äänetön, halvempi, kestävämpi ja helpommin rakennettavissa.

        Taisi besserwisserillä pursua tarinaa taas vilkkaasta mielikuvituksesta.


      • oiukjymnt

        ja sinun jäsennelty sisältö olikaan E.d.K?


      • uiy76
        Vetoakselin nivel ! kirjoitti:

        "Huomioiden normaalit koneenrakennuksen suunnitteluohjeet ja periaatteet."-...
        ...Ehe hehe...

        yksinkertainen kumikytkin ajaa saman asian, on huoltovapaa, äänetön, halvempi, kestävämpi ja helpommin rakennettavissa.

        Taisi besserwisserillä pursua tarinaa taas vilkkaasta mielikuvituksesta.

        kerro E.d.K. lisää kumikytkimestäsi! Ei kai se tuhoa maan vetovoimaa?


      • Voinko auttaa

      • kuyjt5

    • voi h------vetti

      Nukutteko öisin vai kyyläättekö muita.

    • 9 m 9 kn

      9-metrinen veneeni on itserakentajan käsialaa ja tehty 1992. Minulla vene on ollut 11 vuotta.

      Moottorina on Toyota Hiacen kone, n. 70 hv. Potkuriakselilla on aksiaalivoiman vastaanottava painelaakeri ja vakionopeusnivel on tehty lyhentämällä 500-sarjan BMW-henkilöauton vetoakselin nivelestä.

      Systeemi on toiminut asiallisesti. Kun vene oli ollut minulla muutaman vuoden, petti nivelen suojakumi, rasvat tulivat ulos ja nivel kului nopeasti väljäksi. Irrotin murikan ja vein sen akselistopajalle, joka asensi siihen uudet sisuskalut ja uuden suojakumin. Asennuksen takaisin veneeseen sain hoidettua itse. Sen jälkeen on taas ajeltu kuin millä tahansa varta vasten venekäyttöön tehdyllä Scatralla tms. vakionopeusnivelellä ikään.

      Eiköhän mekanismi liene itse asiassa aivan vastaavanlainen? Kuinka paljon siirrettävä momentti sitten poikkeaa auton vetarissa ja veneen potkurinakselilla, ei ole tiedossani. Kompensoitavan kulmavirheen suuruus vaikuttaa tietenkin myös suuresti kestävyyteen.

      • alan ammattilainen

        Ja minulla on Jaguaarin vetoakseli laatikosta ilman erillistä painelaakeria.
        Ei ole suojakumeja ja hyvin on kestänyt nyt jo yli 20 v.


      • alan ammattilainen kirjoitti:

        Ja minulla on Jaguaarin vetoakseli laatikosta ilman erillistä painelaakeria.
        Ei ole suojakumeja ja hyvin on kestänyt nyt jo yli 20 v.

        Tuo on jo ihme, eihän yksikään Jagge ole koskaan pysynyt nipussa kuin muutaman kuukauden kerrallaan :D

        Mutta ihan itse asiaan. Edkki oli ihan oikeassa, mutta hän käyttää termejä joita elämästä vieraantuneet ja kouluja käymättömät "asiantuntijat" eivät kykene ymmärtämään. Toisaalta jos aksiaalipaine on sinulle tuntematon käsite, niin tuskin kykenet rakentamaan mitään toimivaa niveljärjestelmää (autoissa kun noissa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä, kuten on pakko olla myös veneessä).


      • Autoalalla ollut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuo on jo ihme, eihän yksikään Jagge ole koskaan pysynyt nipussa kuin muutaman kuukauden kerrallaan :D

        Mutta ihan itse asiaan. Edkki oli ihan oikeassa, mutta hän käyttää termejä joita elämästä vieraantuneet ja kouluja käymättömät "asiantuntijat" eivät kykene ymmärtämään. Toisaalta jos aksiaalipaine on sinulle tuntematon käsite, niin tuskin kykenet rakentamaan mitään toimivaa niveljärjestelmää (autoissa kun noissa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä, kuten on pakko olla myös veneessä).

        Oletkohan välittäjä taaskaan aivan tosissaan ja täysin varma asiasta kun kirjoitat autoissa olevan nivelletyissä akseleissa painelaakerit???

        "....autoissa kun noissa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä..."

        En ole kyllä sellaista autoa kuullut olevan ja vielä vähemmän nähnytkään vaikka elämän työni oli autoalan opetustehtävissä ja itsekin käyttänyt jo varmaan yli 30 eri autoa liikkumiseeni.

        Voitko kertoa muutaman merkin ja mallin jossa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä ? niin oppisin taas jotain uutta eläkkeellä ollessani, ja samalla muutkin palstalaiset saisi uutta tietoa.


      • Kaikkienalojenasiant
        Autoalalla ollut kirjoitti:

        Oletkohan välittäjä taaskaan aivan tosissaan ja täysin varma asiasta kun kirjoitat autoissa olevan nivelletyissä akseleissa painelaakerit???

        "....autoissa kun noissa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä..."

        En ole kyllä sellaista autoa kuullut olevan ja vielä vähemmän nähnytkään vaikka elämän työni oli autoalan opetustehtävissä ja itsekin käyttänyt jo varmaan yli 30 eri autoa liikkumiseeni.

        Voitko kertoa muutaman merkin ja mallin jossa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä ? niin oppisin taas jotain uutta eläkkeellä ollessani, ja samalla muutkin palstalaiset saisi uutta tietoa.

        Kehtaatkin epäillä elämästä vieraantumattomien ja kouluja käyneiden asiantuntijoiden (välittäjä=edk=mikätäälläkalvaa) tietotaitoa googlauksen jalossa taidossa.


      • Otamme osaa ...
        Autoalalla ollut kirjoitti:

        Oletkohan välittäjä taaskaan aivan tosissaan ja täysin varma asiasta kun kirjoitat autoissa olevan nivelletyissä akseleissa painelaakerit???

        "....autoissa kun noissa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä..."

        En ole kyllä sellaista autoa kuullut olevan ja vielä vähemmän nähnytkään vaikka elämän työni oli autoalan opetustehtävissä ja itsekin käyttänyt jo varmaan yli 30 eri autoa liikkumiseeni.

        Voitko kertoa muutaman merkin ja mallin jossa nivelletyissä akseleissa on aina painelakerit molemissa päissä ? niin oppisin taas jotain uutta eläkkeellä ollessani, ja samalla muutkin palstalaiset saisi uutta tietoa.

        Asiayhteydestä olisi pitänyt selvitä, mistä on ollut kysymys ja mitä tässä yhteydessä tarkoitettiin "painelaakerilla" ja laakeripaineella.

        Asiaa tunteva, tai edes lähes normaali, ymmärtänee että kirjoittajalle on , ilmeisesti ulkomaisen äidinkielensä tai muun takia sattunut terminologiavirhe, joka ei ole mitenkään harvinainen asia kun suomenkielessä ei edes ole sanaa, joka tarkoittaisi ko. toimintaan tarkoitettua laakeria.

        Koska asia näyttää jopa ammattilaisellekin olevan vieras niin selvennetään hieman.

        Laakeri voi toiminnallisesti olla joko rakenteen tuennan tai voimansiirron osa.
        Erona on se että nimensä mukaisesti laakeri on vain esimerkiksi akselia paikallaan pitävä osa , osallistumatta itse voimansiirtoon, tai kuten juuri nivelakselissa sekä paikallaan pitävä että voimaa välittävä rakenneosa, ja kuten todettu suomenkielessä ei ole nimeä erikseen toiminnan mukaan.
        Keskustelussa vilahti myös maininta akselipaineesta, mitä tarkoittanee että tällaisen voimaa siirtävän laakerin kuorma olisi oltava kestävyyden takia mahdollisimman tasainen, ja pahin mahdollinen tapaus olisi edestakainen välyksestä resonoinnista aiheutuva värinä.

        Tässäkin tapauksessa, kun teksti, tai sen tarkoitus, ei joillekin avaudu, yksinkertaisin tapa on yleensä kysyä, joskus siihen saa selvennyksenkin, sen sijaan että tarttuu omaa taitamattomuuttaan nimeys-ongelmaan ja tekee asian vierestä asiaa jopa sivussa itseään korostaen.

        Ps
        Autoalan ammattilainen kai huomasi tuossa Jaggen vetoakseli-jutussa kompan, vanhan Jaggen vetoakselin murrokset oli ristikkoniveliä, sen kun täytyi toimintansa pyöräntuennan osana kantaa myös pituussuuntainen voima, siis akseli ei salli kummankaan pään pitkittäistä liikettä.

        Taisi tuo jaggemies olla piilovitsiä heittänyt koiranleuka, ja kun kukaan tuskin jekkua edes huomasi jekkua, niin leivokset meni sitten tietylle porukalle.


    • Se moottorimies

      Jatkuvasti googlauksessaan epäonnistuvalle E.d.K.-Välittäjälle vastamyrkkyä:

      Akseliin laakereihin kohdistuu aksiaalista- ja säteistä energiaa.

      Kaksisuuntainen painelaakeri voidaan sijoittaa akselissa mihin kohtaan tahansa. Se ottaa molempiin suuntiin aksiaaliset voimat. Ei sitä molempiin päihin tarvitse laittaa. Sehän nyt olisi mahdoton rakenne!

      Aikaisemmin kartiorullaparit laakerina teki tuennan aksiaalisiin voimiin ja säteittäisiin voimiin. Nyt ovat kartiokuulalaakerit sen korvanneet autokäytössä kevyessä kalustossa.

      Termeistä sen verran, että googlauksen surkein epäonnistuja Edk käyttää luulemiaan termejä. Sieltähän tulee sellaista tavaraa, että synnytysosaston hoitajan vain tietää mitä ne tarkoittaa.
      Hänen skitsominänsä Välittäjä luulee töykeydellään peittävänsä tietämättömyytensä mekaniikasta. Annan hänen olla ylin tietäjä asuntohuijauksessa ja sonnanjauhamisessa.

      • Voi voipojat

        "Akseliin laakereihin kohdistuu aksiaalista- ja säteistä energiaa. "

        Palstalla on taas näitä tee-se-itse- asiantuntijoita, arvostelevat muita termien väärästä käytöstä, mutta sekoittavat jo avauslauseessaan toisiinsa työn ja voiman käsitteet.
        Ilmeisesti tiedon taso ei edes riitä ymmärtämään omaa vajaavuuttaan, niin alkeellista mössöä koko "opetus " oli.
        Toivottavasti edes helpotti viikonlopun alkua, kun sai purkaa patoutumiaan.


    • eräs mies vain

      Taitaa kaksi kirjoittajaa ymmärtää aksiaalisen ja säteittäisen voiman suunnan ja merkityksen laakeroinnissa. Muilla riittää Suosikki-, google- ja Korkkari- tietoa mölinäänsä.

      Autossa on erityyppisiä vetoakselia. Perinteinen kartaani, jossa ristikko on molemmissa päissä. Vaihdelaatikosta lähtee kahdella erilaisella nivelellä vetoakselit pyörän napoihin. Jäykässä taka-akselissa ei ole vetoakselissa niveliä.

      Veneen potkuriakselissa ei tarvita mitään nivelöintiä. Tarvitaan vain suunnilleen tarkka suuntaus vaihteen kanssa linjaan.
      Ajatus kääntyvästä potkuristahan ei ole uusi. Siinä on tietysti tarpeen laakeroinnilla kiinnittää vetoakseli erikseen ja kääntyvä akselin pää potkuri kääntyvään runkoon. Siinä pitää olla sitten laakerointi (paine kuulalaakeri tai kartiorullat) aksiaaliseen- ja säteittäiseen voimaan.
      Olen ajanut kesän kääntyvällä potkurilla. Se on hyvä ja tarkka ahtaissa laitureissa. Pitkillä matkoilla ajonopeudessa sitä on hankalampi ohjata esim. varpaalla katolta. Siihen en saanut myöskään ruorista koskaan sellaista kumilenkkiautomatiikka, joka pitää peräisin veneen kutakuinkin suunnassa.
      Peräisinlevy muuten hieman tasoittaa potkurin vääntämää virtauksen pyörteellä.

      • Muuan toinen mies

        Muuan toinen mies

        Näitä seli seli papparaisia mäköjään riittää joka väliin loistamaan ja neuvomaan muita.
        Itse eivät vaivaudu edes lukemaan mistä on kysymys, omaa etevämmyyttä osataan vaan korostaa .

        Aloittajan kysymys oli

        toimiiko auton vetoakselin nivel veneessä?

        Tähän ruvetaan sitten sotkemaan jäykkää akselia, Issiconista, Aaaltosta, energiaa kääntyviä potkureuta sun muuta mitä tahansa mistä kirjoittaja oivoo tai uskoo olevansa enemmän tietoinen ja totta kai aina väliin mahtuu tilaa arvostella muita.

        Onko tämä palsta joidenkin turhautuneiden eläkeläisten henkireikä hakea edes vähäistä arvostusta elämäänsä, kun selittelyt muistuttaa "pappojen" tohkeissaan kertovan 6-vuotiaalle lapsenlapselleen isoisän suurta viisautta.
        Kieltämättä joukossa on joitain yksilöitä, joiden taso sivuaa 6-vuotiaan vasraavaa, mutta suurin osa kuitenkin on jo niin aikuisia että tuollainen pappamainen sormipystyssä itsestäänselvien alkeiden neuvonta tuntuu lähinnä sietämättömältä.


    • -veljenpoika-

      Lueskelin noita juttuja ja huolestuin tiedon vaikutuksesta.
      Setämies rakenteli veneitä ja muitakin härveleitä kymmeniä vuosia. Moottoriveneet olivat 7-12 metrisiä keskimoottoriveneitä. Niitä oli lähemmäs kymmenkunta kaikkiaan. Osa omaan käyttöön ja myyntiin ja osa tutuille nuottamiehille tai kavereille. Eihän ne veneet varmasti kaikkein virtaviivaisimpia olleet mutta kaikilla ajeltiin vuosikaudet. Osalla vedettiin nuottaa tai troolia ja joillakin ihan hupimielessä.
      Kaikille oli kuitenkin yhteistä se että ne oli rakenneltu vanhoista traktorin- tai pakettiauton moottoreista. Parissa isoimmassa oli kuormurin tai linjurin kone. Kaikki osat oli vat hankittu romutarhasta tai itse purettu jostain. Köyhällä ei ollut varaa ostaa uusia, kalliita venekomponentteja.
      Tekniikasta kiinnostuneena poikana imin kaikki rakentamiseen liittyvät termit ja katselin osat mitä näin ja ymmärsin. Painelaakeri oli tuttu sana mutta aluksi en ymmärtänyt mikä se on. Setämies kuitenkin selvitti että se on se osa joka ottaa vastaan potkurin työnnön eikä suinkaan itse moottori-vaihdelaatikkoyhdistelmä joka ei sitä kestä.
      Sen kuitenkin näin selvästi että tavanomaisia ristikkoniveliä oli käytössä. kaikki ne veneet kestivät hyvin. Sitähän en tiedä tärisivätkö ne enemmän kuin tehdastekoiset sillä tehdasvennen kyydissä en ollut koskaan istunut. Meteli oli melkomoinen. Kestävyyteen saattoi vaikuttaa setäni harrastama runsas ylimitoittaminen. Ei kuulemma tarvitse laskeskella kun tekee jo varuilta tarpeeksi vahvan ja laittaa tarpeeksi voimakkaan moottorin. Ei tarvvitse konetta rääkätä. Se oli sedän motto. Kaiken kun tekee tarpeeksi vahvasti (=painavasti) on varmaa eikä tarvihe korjata eikä katua.
      Miksiköhän nykyään mikään ei kestä?

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5147
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3431
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2557
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2086
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1754
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1219
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1175
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      89
      1169
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe