Kuinka suuri saa Finnairilla olla olka tai käsi laukku jotta sitä ei lasketa käsimatkatavaraksi?
Käsimatkatavarasta
51
3251
Vastaukset
- Lyytsä lentää
Mihin ihmeeseen tarvitsette siellä lennolla useampia kapsäkkejä kabiinissa? Eikö se riitä, että on yksi, missä on ne lennon aikana tarpeelliset tavarat? Tai jos ei laita ruumaan mitään laukkua, vaan ne on kaikki siinä käsipakaasissa, mihin sen lisäksi tarvitaan jotain isoa käsiväskaa? Onko kiva roikottaa mukanaan kahta laukkua? Kysymykseesi löytynee pätevä vastaus Finnairilta.
- ap.
Anteeksi kun kysyin ilmeisen tyhmiä mistä vastauksen olisin ehkä löytänyt muualtakin. Joskus olen lukenut että naisten käsi tai olka laukkua ei lasketa käsimatkatavaraksi ja sen lisäksi saisi sitten olla toinenkin käsimatkatavara.
Ruumaan menevän matkatavaran paino on rajoitettu joten mielellään osan kantaisi mukanaan käsimatkatavaroissa, ainakin herkimmin särkyvät tuliaiset.
Ei ole kiva roikottaa mukanaan kahta laukkua, mutta joskus se olisi väistämätön pakko. - Lyytsä lentää
ap. kirjoitti:
Anteeksi kun kysyin ilmeisen tyhmiä mistä vastauksen olisin ehkä löytänyt muualtakin. Joskus olen lukenut että naisten käsi tai olka laukkua ei lasketa käsimatkatavaraksi ja sen lisäksi saisi sitten olla toinenkin käsimatkatavara.
Ruumaan menevän matkatavaran paino on rajoitettu joten mielellään osan kantaisi mukanaan käsimatkatavaroissa, ainakin herkimmin särkyvät tuliaiset.
Ei ole kiva roikottaa mukanaan kahta laukkua, mutta joskus se olisi väistämätön pakko.No mutta jos sinulla on ne särkyvät tavarat siinä käsipakaasissa, niin mihin tarvitset vielä toisen käsipakaasin? Eikö se yksi riitä? En vieläkään ymmärrä, anteeksi vaan tyhmyyteni.
- adjgccvvv
ap. kirjoitti:
Ei ole kiva roikottaa mukanaan kahta laukkua, mutta joskus se olisi väistämätön pakko.Se väistämätön pakko on laittaa se elintason symboli sinne isomman käsiväskyn sisään. Ei tule ongelmia jos ei ylitä käsiväskyn paino- ja kokorajaa.
Usein ihmiset raahaavat matkoillaan hirveästi tarpeetonta kamaa! - ap.
ap. kirjoitti:
Ei ole kiva roikottaa mukanaan kahta laukkua, mutta joskus se olisi väistämätön pakko.No voi hyvä kettu! Menomatkalla en tarvitse kuin olka laukun, mutta tulomatkalla jo vähän suuremman.
Onko se niin vaikea selittää tietämättömälle jotta minkä kokoinen voi käsi tai olka laukku olla jotta sitä ei käsimatkatavaraksi lasketa?
Olen nähnyt useammallakin daamilla kaksi käsimatkatavaraa eli missä on se raja? Älkää nyt alkako viisastelemaan kun toinen ihan tosissaan asiaa kysyy.
Ja onko se sinulta pois vaikka mulla olisi 5 käsimatkatavaraa? - Bag
ap. kirjoitti:
No voi hyvä kettu! Menomatkalla en tarvitse kuin olka laukun, mutta tulomatkalla jo vähän suuremman.
Onko se niin vaikea selittää tietämättömälle jotta minkä kokoinen voi käsi tai olka laukku olla jotta sitä ei käsimatkatavaraksi lasketa?
Olen nähnyt useammallakin daamilla kaksi käsimatkatavaraa eli missä on se raja? Älkää nyt alkako viisastelemaan kun toinen ihan tosissaan asiaa kysyy.
Ja onko se sinulta pois vaikka mulla olisi 5 käsimatkatavaraa?Käytän melko kookkaita käsilaukkuja yleensäkin,joten lentomatkoilla minulla on mittoihin painorajoituksiin sopivan käsimatkatavaran lisäksi tilava käsilaukku.
Siellä on matkustusasiakirjat ja jutut mitä koneesa tarvitsen.
Käsimatkapakaasi saa olla lennon ajan hylyllään,enkä tarvitse sieltä mitään kesken matkaa ronkkia.
- käsilaukku
Taas tultiin tähän, että joku kysyy asiaa ja toinen vastaa piikittelyllä.
Oli sitten provo tai ei, mutta jos et kysyttyyn asiaan osaa vastata,
miksi vastata ollenkaan.
Mielestäni kovin iso tuo toinen käsilaukku ei saa olla.
Itselläni aina mukana myös tuo toinen.
Osaatteko ajatella, miksi sitä toistakin laukkua voi tarvita, menomatkallakin.
Itse laitan siihen pieneen laukkuun mm. astmalääkkeen ja jonkin muun lääkkeen,
lompakon lentokoneostoksia varten.
Ajatelkaas,,,,kun takki on ylhäällä luukussa,,ei ole taskuja naisen vaatteissa
kuten miehellä.
Jos istun ikkunapaikalla koneessa ja yksinmatkustavana tarvitsen äkisti noita tavaroita,,,onko mukava pyytää kahta vieressäistujaa nousemaan penkistä
ylös, jotta saan ylhäältä käsimatkatavaralaukun.
Se pieni käsilaukkupussukka voi olla jaloissani lattialla, mutta ei viiden kilon laukku.
Mutta näitä kaikkitietäviä riittää!!
jotta minä saan - käsilaukku
Tuo,,,jotta minä saan,,,lensi muualta,
joten sen voi jättää lukematta:) - Lyytsä lentää
No eikö voi ottaa sen kokoisen laukun, mikä mahtuu siihen jalkatilaan, mutta sinne mahtuvat ne 'välttämättömät' tavarat? Eihän niitä nyt niin hurjasti ole kai. Oikeasti, ei meistä kukaan osaa sulle mitään senttitarkkoja tietoja antaa, sen ainoan oikean vastauksen saa sieltä Finnairilta, ihan niinkuin ekassa vastauksessani seisoo. mikä siinä on ettei se vastaus kelpaa? Ja kyllä, se todellakin on muilta pois, jos toisilla on hemmetin isot pakaasit siellä hyllyllä, kun siellä on sitä tilaa aika niukasti, sitten vielä porukoiden lennolta tilaamat viinatkin pitäisi sinne mahtua. Älkää hyvät Lyylit ja Leevit raahatko koko omaisuuttanne sinne matkustamoon!
- Lyyskä laskeutuu
Koko omaisuus? Jos matkatavaran painorajoitukset on mitä on, niin osa tavaroista on ihan pakko laittaa käsimatkatavaroihin jottei joudu extraa maksamaan.
Mulla on käsimatkatavaroina reppu ja reilunkokoinen olkalaukku. Kertaakaan en ole narahtanut, mutta aina on ollut pienoinen pelko takapuolessa.
Antakaa Finnairin sivu jolta asia selviää ettei tarvitse arpoa!!!
- Lyytsä lentää
Se ken senttitietoa tarvitsee, etsiköön itse, en rupee sitä muille kaivamaan, kun ei järkevät neuvot kelpaa. Itsellä ei ole ikinä ollut reissuissa ongelmia painorajoitusten kanssa, joten en todellakaan ymmärrä, mitä hemmetin kiviä te sinne reissuillenne raahaatte. Kun nyt Kanarianpalstalla ollaan, tuskin teillä mitään laskettelumonoja siellä on. Tämä ei ole mitään vittuilua vaan ihan rehellistä ihmettelyä. Itellä on muutamat vaatekappaleet ja kenkäparit ja paluumatkalla muutama pullo hyvin vaatteisiin käärittynä pakattu sinne isoon laukkuun, ja hyvin on sinne mahtunu. Astmalääkkeet, muut lääkkeet, lompakko ja kännykkä mahtuu ihan mainiosti järkevän kokoiseen väskaan, jonka voi sijoittaa sinne edessä olevan istuimen alle. Mikä tässä on ongelma? Aika monia lentomatkoja ollaan tehty, eikä ole tähän mennessä painorajat paukkuneet.
- kaikkea tarvitseva
Tarttee sinne käsimatkatavaroihin mahtua kamera, tablet,navigaattori,puhelin latauslaitteet. ym.
- Tabletit tarpeen
kaikkea tarvitseva kirjoitti:
Tarttee sinne käsimatkatavaroihin mahtua kamera, tablet,navigaattori,puhelin latauslaitteet. ym.
Kaikki noi mahtuu silti vielä ihan kohtuullisen pieneen väskaan, joka edelleen mahtuu sinne edessä olevan istuimen alle. Mutta jos siellä pitää olla vaihtokengät, pöytäliina, omat viinilasit ja kangasservetit, pyjama, yömyssy, uninalle ja oma tyyny, niin sitten tekee vähän tiukkaa.
- Sotavento (ei kirj.)
Sait tuolla jo varsin järkevän oloisen vastauksen nimimerkiltä "Käsilaukku". Kun kabiiniin vietäville pakaaseille on olemassa tilaa istuimen yllä olevilla hyllyillä, kuka halvatun hullu ottaa riesakseen käsimatkatavaroita muutenkin ahtaaseen jalkatilaan. Vielä, jos eteen sattuu yksi koneen monista selkänojaterroristeista, milläs jeevelillä otat sieltä istuimen alta tarvitsemiasi tuotteita. Siksi minäkin kannan mukanani kevyttä Marimekon laukkua, joka vedetään olan yli ja roikkuu kivasti etualalla koko ajan vahdittavana. Siellä on tiettyjä matkan aikana tarvitsemiani tuotteita, joista osa siinä muovipussissa, mikä pitää esitellä turvatarkastuksessa. Lisäksi kulkee kaulassa erillinen Samsoniten litteä pussi pientä käteissummaa ja kortteja varten.
Siinä isommassa on sitten läppäri tilkkeineen, tiettyjä asiapapereita sunmuuta henkilökohtaista, jota en halua liittää ruumaan menevien tavaroiden joukkoon.
Huomioi myös, että on olemassa eripituisia matkoja. Jotkut ovat matkalla koko talven, viikon tai kahdenkin matkalainen selviää huomattavasti helpommalla.
Oikea vastaus tuohon on pieni. :)
"Jokaisessa matkustusluokassa saat lisäksi tuoda koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet."
Käsite pieni on suhteellinen mutta eiköhän normaalikokoinen (melkein yhtä epäselvä määritelmä) käsilaukku mene läpi. :) Tuskin tuohon on mitään senttimääräistä rajaa? Uskoisin, että terveellä järjellä selviää.
Itse otan käsimatkatavaraa mukaan kahdesta syystä... en halua laittaa mitään kovin arvokasta matkatavaroihini ja toisaalta varaudun siihen mahdollisuuteen, että matkatavarani katoaa. Ottaisin käsimatkatavaroiksi vain kirjan ja lompakon, jos voisin luottaa siihen, että matkatavarani saapuvat turvallisesti määränpäähän. Ihan huvikseni en lentokentillä mitään mukanani raahaa.- käsilaukku
Just noin blues_brother.
Minäkin laittaisin kaiken mahdollisen ruumaan menevään laukkuun ja ostaisin vaan lisäkiloja.
Jos,,,jos olisin varma, että laukku tulee samaan osoitteeseen kun minäkin.
Mutta kokemusta on, että laukku jäänyt jonnekin ja tunne ei ole mukava,
kun lähdet lentokentältä hotelliin ilman matkatavaroita.
Siinä ei vakuutuskorvaus tunnu millekään. Niitä omia tavaroita ei aina rahalla korvata.
Ja edellisestä oppineena laitan yhden vaatekerran ja hellevaatteet käsimatkatavaroihin.- Molier
Itselläni (nainen) on aina lomalennoilla mukana koneessa vain reppu. Siihen pakkaan rahat, liput, lääkkeet, kännykän, lukemista ja talvisaikana myös tikkitakkini. Hyvin mahtuvat ja sen repun pyöritän edessä olevan penkin alla jaloissani. Mitään muita kapsäkkejä en mukanani kanna ja ihmettelen syvästi sitä, että miksi joillakin naisilla niitä on mukana kaksi tai useampiakin. Kerran turvatarkastuksessa oli edessäni nainen, jolla oli varmasti viisi erilaista pussukkaa mukana. Odotin/oletin, että turvatarkastuksessa olisi niihin puututtu, mutta rouva porskutti vain eteenpäin niiden pussukoiden kanssa. Mihin lienee ollut matkalla ja liekö ostanut lisää tavaraa turvatarkastuksen jälkeen? Sitten niitä pussukoita tai mielestäni vähän turhan isoja matkalaukkuja tungetaan urakalla hattuhyllylle. Viimeisimmällä lennolla lentoemo näytti kovin turhautuneelta tunkiessaan laukkuja hyllylle. Tähän mennessä matkatavarani ovat löytäneet aina samaan paikkaan itseni kanssa, joten matkatavarat menevät jatkossakin ruumaan.
- Ei rahdinkuljettaja
Molier kirjoitti:
Itselläni (nainen) on aina lomalennoilla mukana koneessa vain reppu. Siihen pakkaan rahat, liput, lääkkeet, kännykän, lukemista ja talvisaikana myös tikkitakkini. Hyvin mahtuvat ja sen repun pyöritän edessä olevan penkin alla jaloissani. Mitään muita kapsäkkejä en mukanani kanna ja ihmettelen syvästi sitä, että miksi joillakin naisilla niitä on mukana kaksi tai useampiakin. Kerran turvatarkastuksessa oli edessäni nainen, jolla oli varmasti viisi erilaista pussukkaa mukana. Odotin/oletin, että turvatarkastuksessa olisi niihin puututtu, mutta rouva porskutti vain eteenpäin niiden pussukoiden kanssa. Mihin lienee ollut matkalla ja liekö ostanut lisää tavaraa turvatarkastuksen jälkeen? Sitten niitä pussukoita tai mielestäni vähän turhan isoja matkalaukkuja tungetaan urakalla hattuhyllylle. Viimeisimmällä lennolla lentoemo näytti kovin turhautuneelta tunkiessaan laukkuja hyllylle. Tähän mennessä matkatavarani ovat löytäneet aina samaan paikkaan itseni kanssa, joten matkatavarat menevät jatkossakin ruumaan.
Juuri näin. Olen myös kuullut tapauksia, kun pariskunnalla on useampia nyssäköitä siellä hattuhyllyllä, kun on osteltu edullisia tuliaisia ja on takkia ja laukkua, niin sitten osa unohtuu sinne hyllylle poislähtiessä, ja niitä ei kuulemma enää ikinä löytynyt mistään. Ja totuus on, että kun nykyään ihmisillä on hervottomasti sitä tavaraa siellä hyllyllä, niin niitä ei meinata survomallakaan saada sinne kaikkia mahtumaan. Toisilla on ne pyörälliset 'kabiinilaukut' siellä, ja toisten takit ovat sitten likaantuneet niistä likaisista pyöristä sun muuta.
Itselläkin se kassi mahtuu mainiosti sinne edessä olevan istuimen alle, ja sinne mahtuu kaikki se mitä lennon aikana tarvitsen. Kertaakaan ei ole ollut sellaista ongelmaa, etten olisi sitä kassiani sieltä saanut ongittua ylös tarvittaessa.
- matkustava mummo
On sitä vaan sellaista tavaraa jota en halua laittaa ruumaan menevään laukkuun.
Lääkkeet, joita ei edes suositella laitettavaksi ruumaan meneviin laukkuihin. Niitäkin on valitettavasti iso määrä useamman viikon matkalla.
Niin, nuorena nuo lääkkeetkin oli minimaalisia jos lainkaan mukana kun oli terve.
On myös laitteita joita tarvitaan sairauden hoitoon myös lomareissulla ne pitää kuljettaa käsitavaroissa.
Kamerat, laturit vievät myös oman tilansa ja ovat kumminkin sen verran arvokkaita ettei niitäkään halua laittaa ruumaan menevään laukkuun.
Minulla on mukana pikku käsilaukku jossa lennon aikana tarvittavat lääkkeet ja matka-asiakirjat lentolaukku mitoitukseltaan sallittu, ova aina kulkeneet mukana. Pikku laukku kulkee olalla, tuskin on kellekkään haitaksi.
Kevyt takki jonka voi sujauttaa muovipussiin ennen kuin laittaa yläboxiin näin ei tahriinnu lentolaukkujen pohjista.
Eipä sitä voi arvostella kenenkään kassien sisältöä mitä tarvitsee kukin mukaan ottaa. Jollain on passi rintataskussa ja liput se on siinä, toisilla taas enemmän.- Kevyesti lentävä
Niinkuin tuossa monta kertaa todettu, ne lääkkeet, kamerat, laturit, lompsa ja muu tavara kyllä kaikki mahtuvat sellaiseen kohtuukokoiseen kassin tai reppuun. Ketään arvostelematta, en edelleenkään ymmärrä, mihin useampia laukkuja tarvitaan. Se on selvää että toisilla on tavaraa enemmän ja toisilla vähemmän, mutta kyllä sitä vähän voisi miettiä sitä tilojen rajallisuutta, että muidenkin tavarat sinne mahtuisivat, eikä vaan ne omat tärkeät tavarat.
- adjgccvvv
Eipä ottanut onkeen tarjoamani vaihtoehto olkalaukulle: kun on se n.s. käsimatkatavaralaukku, niin mikä siinä on ettei sitä olka/maski/käsilaukkua voi laittaa turvatarkastukseen sen käsimatkatavaralaukun, = repun/lentolaukun sisään, ja ottaa sen pois siihen istuimelleen/jalkoihinsa lennon ajaksi, ettei tarvitse pomppia tonkimaan hyllyllä olevaa isompaa käsimatkatavaralaukkua, jollainen kuitenkin kaikilla on??????
En nähdäkseni sanonut että pitää laittaa ruumaan menevään laukkuun?? Tämäkin ketju alkaa jo näyttää siltä, että yksinkertaisesta asiasta halutaan tehdä mahdollisimman monimutkainen.
Paras menetelmä kuitenkin olisi pelkkä reppu, jolloin myös lennon kokonaiskustannukset alenevat ajan kanssa/ ei nouse niin paljon kun kuluu vähemmän polttoainetta. Sama pätee ihmismassan aiheuttamiin kuluihin. Alle 70 kiloa painavien kuuluisi saada liput halvemmalla kuin siitä ylöspäin olevien. Se olisi tasa-arvoa.- salkkumummu
Minulla on sellainen salkkumallinen laukku, jonka sivutaskuun laitan nuo lentokentällä tarvittavat paperit ja salkussa on sitten pikkuinen olkalaukku jonka otan lennon ajaksi esille, siihen sopii pikkuinen kukkaro ja lääkepurkki sekä mahdolliset muut lennon aikana tarvittava. Sen salkun laitan sinne edessä olevan penkin alle, näin olen pärjännyt monet matkat, joskus on sitten ollut takki muovikassissa siellä ylhäällä. Mutta muiden tarpeitahan en tiedä, bvain omani.
Katselin kerran matkatavaraselvitystä ja silloin sanottiin, että kaikki mikä ei ole vaatteina päällä tai taskuissa, on käsimatkatavaraa sen pikkulaukun lisäksi. Kannattaa siis laittaa ylimääräiset kässärilaukkuun ja sitten ottaa ne pois kun menee koneeseen. Ruumatavarat on sitten luku erikseen. Näin sitä saadaan näkemyksiä aikaan kuin pitääkin.
- Hä
En ymmärtänyt viimeistä lausetta.
- kalkkinen
Olisin kysynyt, onko löytynyt tumman-sisnistä veto-laukkua, jossa on konvehti-rasioita sisällä ?
- Mie
Otin sen. Suklaat oli ihan hyviä.
Ei minullakaan ole mukana kuin yksi pieni laukku käsimatkatavaroina. Jostain kumman syystä nuo naiset haluavat ottaa myös käsilaukun mukaansa? :) Johtuisiko siitä, että naisten asusteissa varsinkin kesävaatteissa ei yleensä ole kunnon taskuja? :) Kyllä minä tuon pienen käsilaukun naisille sallin... ja sen lisäksi sen käsimatkatavarakokoa olevan laukun kun siihen käsilaukkuun ei kovin paljoa tavaraa mahdu... tai jos mahtuu se on turhan iso esimerkiksi illalliselle mukaan otettavaksi.
- ex vappuheila
Menomatkalla Finnairin 23kg riittää oikein hyvin, mutta paluumatkalla on osa matkatavaroista sijoitettava käsimatkatavaraan jottei tarvitsisi maksaa ylipainomaksua. Saahan käsimatkatavara kuitenkin painaa jopa 8kg.
Miksi naisilla käsi- tai olkalaukku? Miksi muka vain naisilla? Hyvin monella miehellä olen nähnyt "matkaolkalaukun".
Minä tarvitsen olkalaukkua jotta saan laitettua sinne helposti särkyvät esineet (mm. kamera, kännykkä, luku- ja aurinkolasit), lääkkeet sekä rahat, passin ja matkaliput ym. matkalla tarpeellisen kuten lehden tai juomapullon. Olkalaukkuni ei ole ihan pieni, joten siksi minuakin kiinnostaa mikä on se olka- tai käsilaukun koko jonka Finnair sallii käsimatkatavaran lisäksi.
Kotiinpaluumatkalla minulla on lisäksi kevyt reppu johon laitan 23 kilon ylittävät matkatavarani ja mahdolliset lentokenttäostokset. Reppuun en halua laittaa särkyviä asioita tai tärkeitä papereita ja rahaa, sillä ne ovat pienestä laukusta helpommin löydettävissä ja paremmin turvassa. En myöskään halua kulkea kohteessa reppuselkäisenä vaan laitan sielläkin tarvitsemani tavarat olkalaukkuun. Mihin muualle sulloisin lukulasini, aurinkolasini, kameran, kännykän ja rahat mitä päivittäin kohteessa mukanani kuljetan? - Almako
No tietenkin siihen käsilaukkuun tai kassiin, joka myös lennolla toimii samojen tavaroiden säilytyspaikkana! Mikä ihmeen ongelma tässä on? Ja niille jotka haluavat ottaa useamman käsilaukun sen takia, että kohteessa tarvitsee eri kokoisia ja tyylisiä laukkuja, niitä voi sinne ruumaan menevään laukkuun pakata. Ei niitä kaikkia tarvitse sinne matkustamoon viedä.
- Molier28
Olen ehdottomasti repun kannalla. Sinne olen aina saanut mahtumaan lennon aikana tai heti lennon jälkeen tarvittavat tavarat: mm. lääkkeet, lukemista, kännykkä, passi, silmä/aurinkolasit, vesipullo yms. Ja mikä ihmeellistä, siellä on ollut vielä miehenkin tavaroita, kun hän ei (onneksi) raahaa koneeseen omaa käsimatkatavaraansa. Kohteessa reppu on kätevä ottaa mukaan päiväreissuille, sillä sinne mahtuu sitten uikkarit, pyyhkeet, juomista yms. Iltamenoja varten on oma iltalaukkunsa, joka matkustaa matkatavaroissa. En edelleenkään ymmärrä sitä, että miksi jotkut raahaavat matkustamoon monta kassia. Aikoinaan, kun lapset olivat pieniä, niin silloinkin matkustaminen onnistui äidin repun turvin. Kun lapset kasvoivat, niin silloin heillä oli koneessa mukana omat, pienemmät, reppunsa, jossa oli lukemista yms. ajanvietettä lennon ajaksi. Ja reput mahtuivat kulkemaan jalkatilassa, niitä ei tarvinnut survoa hattuhyllylle.
- Hedwig
Molier28 kirjoitti:
Olen ehdottomasti repun kannalla. Sinne olen aina saanut mahtumaan lennon aikana tai heti lennon jälkeen tarvittavat tavarat: mm. lääkkeet, lukemista, kännykkä, passi, silmä/aurinkolasit, vesipullo yms. Ja mikä ihmeellistä, siellä on ollut vielä miehenkin tavaroita, kun hän ei (onneksi) raahaa koneeseen omaa käsimatkatavaraansa. Kohteessa reppu on kätevä ottaa mukaan päiväreissuille, sillä sinne mahtuu sitten uikkarit, pyyhkeet, juomista yms. Iltamenoja varten on oma iltalaukkunsa, joka matkustaa matkatavaroissa. En edelleenkään ymmärrä sitä, että miksi jotkut raahaavat matkustamoon monta kassia. Aikoinaan, kun lapset olivat pieniä, niin silloinkin matkustaminen onnistui äidin repun turvin. Kun lapset kasvoivat, niin silloin heillä oli koneessa mukana omat, pienemmät, reppunsa, jossa oli lukemista yms. ajanvietettä lennon ajaksi. Ja reput mahtuivat kulkemaan jalkatilassa, niitä ei tarvinnut survoa hattuhyllylle.
Millainen reppu sulla on? Eikö ole uskallettua kuljettaa rahaa, passia ja arvokkaita koneita selässä roikkuvassa repussa ja ehkä jopa sen ulkotaskuissa? Harvassa repussa on sisätaskuja joihin omiin lokeroihinsa voisi rahat ja muut tärkeät sijoittaa jotta ne eivät olisi sikin sokin. Entä jos tarvitset lennon aikana silmälasit, rahaa, lääkkeitä tai kirjan? Kaivatko repun esiin ahtaissa tiloissa ja alat sitä mylläämään pyydellen anteeksi vieressä istuvilta? Reppu kuuluu matkatavarahyllylle ja pieni käsilaukku jalkatilaan josta sen helposti saa käsiinsä.
- Repun kanssa
Hedwig kirjoitti:
Millainen reppu sulla on? Eikö ole uskallettua kuljettaa rahaa, passia ja arvokkaita koneita selässä roikkuvassa repussa ja ehkä jopa sen ulkotaskuissa? Harvassa repussa on sisätaskuja joihin omiin lokeroihinsa voisi rahat ja muut tärkeät sijoittaa jotta ne eivät olisi sikin sokin. Entä jos tarvitset lennon aikana silmälasit, rahaa, lääkkeitä tai kirjan? Kaivatko repun esiin ahtaissa tiloissa ja alat sitä mylläämään pyydellen anteeksi vieressä istuvilta? Reppu kuuluu matkatavarahyllylle ja pieni käsilaukku jalkatilaan josta sen helposti saa käsiinsä.
Voi hyvänen aika tätä ongelmanrakentamista. Minä myös koen repun äärimmäisen näppäränä. Tietenkin arvotavarat laitetaan repun sisäpuolelle eikä minnekään ulkotaskuun. En ymmärrä mitä mylläämistä siinä on, kun repun ottaa syliinsä ja ottaa sieltä tarvitsemansa, ja sujauttaa takaisin sinne edessä olevan istuimen alle. Mitä anteeksipyytelemistä siinä on? Tottakai jos haluaa voi pitää ne arvotavarat sitten pikkulaukussa sylissään, ja laittaa sen repun sitten jalkatilaan tai sinne hyllylle, mutta itse haluan ainakin kulkea mahdollisimman vähien laukkujen kanssa, joten yksi reppu tai tilava laukku riittää matkustamossa minulle oikein hyvin.
- repun osto edessä
Repun kanssa kirjoitti:
Voi hyvänen aika tätä ongelmanrakentamista. Minä myös koen repun äärimmäisen näppäränä. Tietenkin arvotavarat laitetaan repun sisäpuolelle eikä minnekään ulkotaskuun. En ymmärrä mitä mylläämistä siinä on, kun repun ottaa syliinsä ja ottaa sieltä tarvitsemansa, ja sujauttaa takaisin sinne edessä olevan istuimen alle. Mitä anteeksipyytelemistä siinä on? Tottakai jos haluaa voi pitää ne arvotavarat sitten pikkulaukussa sylissään, ja laittaa sen repun sitten jalkatilaan tai sinne hyllylle, mutta itse haluan ainakin kulkea mahdollisimman vähien laukkujen kanssa, joten yksi reppu tai tilava laukku riittää matkustamossa minulle oikein hyvin.
Mistä löytää repun jossa useampi sisätasku? Yleensä niissä on korkeintaan vain yksi pieni johon ei mitään mahdu. Onko pakko ostaa vaellusreppu arkikäyttöönkin? Olisi se vaan näky kun täti kulkisi hameessa ja bleiserissä vaellusreppu selässään *LOL*
- Ei koko omaisuutta
repun osto edessä kirjoitti:
Mistä löytää repun jossa useampi sisätasku? Yleensä niissä on korkeintaan vain yksi pieni johon ei mitään mahdu. Onko pakko ostaa vaellusreppu arkikäyttöönkin? Olisi se vaan näky kun täti kulkisi hameessa ja bleiserissä vaellusreppu selässään *LOL*
Vaellusreppua sinne lentokoneen matkustamoon ei kannata kyllä raahata, tai ainakaan se ei mahdu sinne edessä olevan penkin alle, vaan on sitten nostettava sinne hyllylle, ja sitten on ihan sama, onko siellä reppu, laukku vaiko matka-arkku. Voisiko joku selittää, miten tavallisesta pienestä repusta tai kassista on ylivoimaisen vaikeaa löytää lennon aikana tarvitsemaansa lompakkoa, lääkerasiaa tai silmälaseja? Ei voi ymmärtää.
- repun osto edessä
Ei koko omaisuutta kirjoitti:
Vaellusreppua sinne lentokoneen matkustamoon ei kannata kyllä raahata, tai ainakaan se ei mahdu sinne edessä olevan penkin alle, vaan on sitten nostettava sinne hyllylle, ja sitten on ihan sama, onko siellä reppu, laukku vaiko matka-arkku. Voisiko joku selittää, miten tavallisesta pienestä repusta tai kassista on ylivoimaisen vaikeaa löytää lennon aikana tarvitsemaansa lompakkoa, lääkerasiaa tai silmälaseja? Ei voi ymmärtää.
Ei kai tässä minirepusta keskustella vaan sellaisesta johon mahtuu tärkeitten tavaroiden ja papereiden lisäksi myös tuliaisostokset ja muut jotka ei varsinaiseen matkatavaraan mahdu. Pakkaa vaan normaalikokoiseen reppuun paljon tavaraa joista osa vielä särkyviä, niin penkomaan joudut jotta tarvitsemasi löydät. Siksipä minä haluan repun jossa on sisätaskuja riittävästi ja joka on sen verran tyylikäs että sitä voi käyttää myös muutkin perheenjäsenet matkoillaan.
- Ei tavarankerääjä
repun osto edessä kirjoitti:
Ei kai tässä minirepusta keskustella vaan sellaisesta johon mahtuu tärkeitten tavaroiden ja papereiden lisäksi myös tuliaisostokset ja muut jotka ei varsinaiseen matkatavaraan mahdu. Pakkaa vaan normaalikokoiseen reppuun paljon tavaraa joista osa vielä särkyviä, niin penkomaan joudut jotta tarvitsemasi löydät. Siksipä minä haluan repun jossa on sisätaskuja riittävästi ja joka on sen verran tyylikäs että sitä voi käyttää myös muutkin perheenjäsenet matkoillaan.
No se on sitten ihan sama minkälainen reppu sulla on, jos se pitää tunkea täyteen tavaraa. Ei siinä sisätaskut auta.
- ostan varmasti repun
Ei tavarankerääjä kirjoitti:
No se on sitten ihan sama minkälainen reppu sulla on, jos se pitää tunkea täyteen tavaraa. Ei siinä sisätaskut auta.
Ei sitä reppua pidä tunkea täyteen tavaraa mutta jos se on ainoa käsimatkatavara niin täyteen se tulee ihan tunkemattakin. Sisätaskut auttaa sillä niiden avulla kaikki nopeasti käsille saatava kuten liput, passi, rahat, rillit sun muut on vaivatonta löytää ja pitää erillään muusta repun sisällöstä joka voi olla ihan mitä tahansa sukkaparista lentokentän tax freestä ostettuun pulloon. Kaikkea sitä mitä ei enää matkalaukkuun mahtunut tai muuten vain ylitti sallitun painorajan. Haluan todellakin käsimatkatavarakseni näpsäkän näköisen ja käytännöllisen repun.
- s-taka*
Ei tavarankerääjä kirjoitti:
Kevyt reppu on kätevä matkalla käsimatkatavarana. En muista merkkiä enkä tietty halua mainostaakaan, mutta joskus sain työpaikkalahjana repun jossa on tosi monta vetoketjullista taskua, sekä isoja että pieniä. Kun tarkasti miettii mihin laittaa mitäkin niin erillistä käsilaukkua ei tarvitse (olen nainen), selkäpuolen isoon lokeroon sopii vaikka A4-kokoinen kansio - siis sinne matkustusasiakirjat yms. Pitää tietysti painaa mieleen missä lokerossa on mitäkin... ;-) eikä sitä pidä pakata pullolleen.
Tutkikaa kauppoja. Vaikka käytän reppua myös vaelluksilla niin se on aivan sopiva myös lentomatkailuun, kivan näköinenkin. Kun sinne pakkaa vain välttämättä tarvittavan niin mahdolliset lentoasemalta ja koneesta ostettavat jutskatkin sopii hulppeesti. Reppu sopii hyvin pienempäänkin jalkatilaan tai edellisen istuimen alle. Kohteessa reppu on tosi kätevä, lähti sitten patikoimaan, kaupungille tai rannalle.
Lehtoyhtiöiden tiedot löytyvät tietenkin niiden sivuilta. Viimeksi lensin Norgegianilla, ja siellä käsimatkatavara sai painaa 10 kg ja lisäksi sai olla käsilaukku. Eipä tarvinnut mitään pistää ruumaan - ja onnellinen olin koska kävikin niin että matka keskeytyi ja olisin ollut helisemässä jos laukku olisi lentänyt issekseen alkuperäiseen kohteeseen. Eli koskaan ei tiedä mitä matkalla tapahtuu, kannattaa pitää sekin mielessä. - Repulla pärjäävä
ostan varmasti repun kirjoitti:
Ei sitä reppua pidä tunkea täyteen tavaraa mutta jos se on ainoa käsimatkatavara niin täyteen se tulee ihan tunkemattakin. Sisätaskut auttaa sillä niiden avulla kaikki nopeasti käsille saatava kuten liput, passi, rahat, rillit sun muut on vaivatonta löytää ja pitää erillään muusta repun sisällöstä joka voi olla ihan mitä tahansa sukkaparista lentokentän tax freestä ostettuun pulloon. Kaikkea sitä mitä ei enää matkalaukkuun mahtunut tai muuten vain ylitti sallitun painorajan. Haluan todellakin käsimatkatavarakseni näpsäkän näköisen ja käytännöllisen repun.
Ei se mulla ainakaan täyteen tule, vaikkei mulla ole edes iso reppu. Tosin en ostele yleensä sieltä lentokentältä enää mitään tuliaisia. Repussa on siis vaan passi ja lippu, lompakko, ajanvietteeksi kirja, nenäliinoja, savettia, kampa, ehkä ne villasukat, ohut neuletakki (ellei se ole päälläni), eipä paljon muuta. Ehkä kentältä ostettu limupullo.
- Kassireppu
ostan varmasti repun kirjoitti:
Sisätaskuista on hyötyä vain, jos reppu ei ole täpötäynnä. Jos se on tupattu täyteen tavaraa, ei niistä pikkutaskuista saa mitään pois, ennenkuin vajentaa sitä reppua. Jos siellä repussa on vain se välttämätön, kaiken löytää ilman mitään erillisiä sisätaskuja paljon helpommin.
Mutta yleisesti reppu on kyllä monessa tilanteessa tosi kätevä. Riippuu tietysti miten aikansa käyttää siellä määränpäässä. Jos haluaa pukeutua naisellisesti, onkin repulle paljon tiukemmat vaatimukset. Helpointa silloin ottaa naisellisempi kassi, jonka voi hyödyntää lennolla käsimatkatavaran säilytykseen, ja kohteessa taas menee mekon kanssa olalle heitettynä. Silloin kannattaa valita kassi, jota ohikulkija ei saa huomaamattomasti avattua, ja tietysti niin kassista kuin repusta pitää pitää huoli, ettei siihen kukaan ulkopuolinen pääse käsiksi. - shoppailijatar
Repulla pärjäävä kirjoitti:
Ei se mulla ainakaan täyteen tule, vaikkei mulla ole edes iso reppu. Tosin en ostele yleensä sieltä lentokentältä enää mitään tuliaisia. Repussa on siis vaan passi ja lippu, lompakko, ajanvietteeksi kirja, nenäliinoja, savettia, kampa, ehkä ne villasukat, ohut neuletakki (ellei se ole päälläni), eipä paljon muuta. Ehkä kentältä ostettu limupullo.
Mulla ainakin käsimatkatavara ratkeilee liitoksistaan kun siihen on mahduttava kaikki ostamani tuliaiset. Matkalaukku on täpötäysi jo Suomesta lähdettäessä joten siihen ei parane lisätä kohteessa enää yhtään mitään.
- Kevytkenkäinen
shoppailijatar kirjoitti:
Mulla ainakin käsimatkatavara ratkeilee liitoksistaan kun siihen on mahduttava kaikki ostamani tuliaiset. Matkalaukku on täpötäysi jo Suomesta lähdettäessä joten siihen ei parane lisätä kohteessa enää yhtään mitään.
Osta isompi matkalaukku tai karsi sitä kamaa mitä pakkaat mukaan Suomesta lähtiessäsi. Mitä suotta sinne kaikkea rahtaat?
- Rubico
s-taka* kirjoitti:
Kevyt reppu on kätevä matkalla käsimatkatavarana. En muista merkkiä enkä tietty halua mainostaakaan, mutta joskus sain työpaikkalahjana repun jossa on tosi monta vetoketjullista taskua, sekä isoja että pieniä. Kun tarkasti miettii mihin laittaa mitäkin niin erillistä käsilaukkua ei tarvitse (olen nainen), selkäpuolen isoon lokeroon sopii vaikka A4-kokoinen kansio - siis sinne matkustusasiakirjat yms. Pitää tietysti painaa mieleen missä lokerossa on mitäkin... ;-) eikä sitä pidä pakata pullolleen.
Tutkikaa kauppoja. Vaikka käytän reppua myös vaelluksilla niin se on aivan sopiva myös lentomatkailuun, kivan näköinenkin. Kun sinne pakkaa vain välttämättä tarvittavan niin mahdolliset lentoasemalta ja koneesta ostettavat jutskatkin sopii hulppeesti. Reppu sopii hyvin pienempäänkin jalkatilaan tai edellisen istuimen alle. Kohteessa reppu on tosi kätevä, lähti sitten patikoimaan, kaupungille tai rannalle.
Lehtoyhtiöiden tiedot löytyvät tietenkin niiden sivuilta. Viimeksi lensin Norgegianilla, ja siellä käsimatkatavara sai painaa 10 kg ja lisäksi sai olla käsilaukku. Eipä tarvinnut mitään pistää ruumaan - ja onnellinen olin koska kävikin niin että matka keskeytyi ja olisin ollut helisemässä jos laukku olisi lentänyt issekseen alkuperäiseen kohteeseen. Eli koskaan ei tiedä mitä matkalla tapahtuu, kannattaa pitää sekin mielessä.Itselläni on käytössä vuosia sitten hankittu kankainen reppu, jossa on yksi sivutasku. Siellä matkustaa lentomatkan ajan passi, matkapaperit, huulirasva ja kännykkä. Muut tilpehöörit (rahat, aurinko/silmälasit, lukeminen yms.) ovat repun sisällä, jossa ei ole (valitettavasti) sivutaskuja. Mutta aina sieltä on tarvittava tavara löytynyt. Rahapussia en yleensä lennon aikana repusta kaivele, sillä mies hoitaa maksamiset. Osaan kaivella sen repun etuistuimen alta niin, että ei tarvitse pyydellä vierustoverilta anteeksi, vaikka yleensähän siinä vieressä istuu se oma mies. Tuliaiset (jos niitä ostan) ostan kohteesta, joten ne voi pakata matkalaukkuun. Joskus olen sortunut jotain ostamaan lentokentältä, mutta reppuun nekin ostokset on mahtuneet. Kyllähän se reppu joskus on aika pullea ollut, mutta niin vain on pärjätty. Oma jalkatilahan siinä vain vähenee, jos sen tunkee täyteen. Ja siellä kohteessa ei ole tapana päivällä kuljeskella bleiseri/hame päällä, joten reppu ei meikäläisen lookkia häiritse! Olen edelleenkin sitä mieltä, että koneeseen tulee vielä vain yksi käsimatkatavara, olkoon se sitten reppu tai käsilaukku, mutta ei useampia nyssäköitä.
Tosiasia kuitenkin on, että niin matkatavaran kuin matkustajien painoon tullaan kiinnittämään aina vaan enemmän huomiota syistä jotka ovat elintärkeitä (varmaan jokaiselle) koneen kokonaispainon vuoksi. Maailmassa on todennäköisesti enemmän kuin yksi koneellinen päättänyt päivänsä liian suuren nousupainon takia. Se yksi koneellinen ainakin on varma.
Niistä kaikista enemmän tai vähemmän tarpeettomista/tarpeellisista hiluista se paino kummasti lisääntyy kun on kymmenistä matkustajista jopa moneen sataan ylimääräistä haalivasta matkustajasta. Kaikki matkatavarat tulisi punnita kuten myös matkustajat. Pienemmät yhtiöt U.S.A:ssa jo tekevät niin. Ja syy on yksinkertainen; jotta koneen lento-ominaisuudet säilyvät myös vaihtelevissa olosuhteissa. Itse maksoin aussissa lisukkeen lisäpainosta näin ovelassa tilanteessa: laitoin rinkan menemään alipainoisena ja sen jälkeen täti arveli reppuni painoa, ja halusi sen vaaalle. No sehän ylitti niukinnaukin sallitun rajan ja maksoin sitten lisäkilosta, eikä se ollut halpa. Siis vaikka meidän yhteenlaskettu matkatavaroiden paino jäi roimasti alle sallitun, ja itse painamme 64 ja 54 kg. Tästä olisi oppia otettava kaikkien, jotka kuvittelevat rahalla selvittävän- eipä se paljon miljoonat auta jos kone sakkaa!
Jos leikitään turvallisuuskustannuksella: mies 115kg, vaimo 98kg, miehen laukku 25kg käsiväsky 8kg, vaimon laukku 28kg käsiväsky 8,5kg, =282,5kg vastaan meidän kokonaispainoja=159kg. Erotus on 123,5kg! Ajatellaanpa että kolmannes matkustajista on sen painavamman luokan kulkijoita, viidennes näitä kevyemmän rahdin omaavia ja loput siinä enimmäkseen keskipainon yläkantissa; se tekee varmaankin melkoisen laskelmapakon henkilökunnalle, ettei olisi liikaa painoa. Kukapa sen takia haluaisi konetta tiputtaa?- Ihmettelen,
että miten se vaikuttaa kokonaispainoon, että onko ylipainoista maksettu vai ei.
Keveneekö laukku sallittuun painorajaan kun siitä maksaa ylipainosakon?
Jos ihmisiä aletaan vertailla niin onko se reilua, että yli 2-metrinen mies joutuisi maksamaan matkastaan enemmän kuin 150-senttinen? Harva sille pituudelleen mitään voi ja vaikka kumpikin olisivat hoikkia niin pitkä painaa väistämättä enemmän. Joskus satuin tietyn matkatoimiston - olisiko ollut Finnmatkat - sivustolle nimeltä "Keventäjät". Siinä oli leikkimielinen visa siitä mitä kannattaa ottaa mukaan matkalle, ja eritoten mitä voi helposti jättää kotiin. Siis kuinka matkalaukkuja voi kätevästi keventää. Syy oli ilmasto: lentokone saastuttaa sitä enemmän mitä enemmän sillä on painoa. Näin ainakin ymmärsin.
Kannattaa itse kunkin miettiä mitä matkalla oikeasti tarvitsee, keveästä tanssileningistäkin tulee liikapainoa jos se on turha. Itse mietin että jos ottaa Y3-lappusia mukaan, niin tiettyjen kangasmateriaalien pesu on helppoa ja nopeaa. Silleen keventää lentsikkaa aika paljon.
Eli: koetetaan itse kukin keventää jos kerran lennetään. Pienellä miettimisellä tekee ihmeitä itse kukin - noin maailmanlaajuisesti kun ajatellaan. Sillä lentämistä en ihan heti minäkään aio jättää ;-/
- Skola ei kirj.
Etpä tosiaan ymmärtänyt; ei se kevene, mutta kertomani oli ainakin tarkoitus paljastaa että lisämaksua voi joutua maksamaan vaikka matkustaja ei kaikkine laukkuineen painaisi kuin puolet jonkun toisen matkustajan kokonaispainosta! Ja kyllä kaikki muukin pelaa kustannusvastuullisesti(ainakin niin kuvitellaan). Eikä pituutta ihan suoraan voi kerätä tähän asiayhteyteen, kun on painosta kysymys. Moni 195-senttinen painaa vähemmän kuin puolitoistametrinen ylensyöjä.
Tietenkin kustannus polttoaineen kulutuksessa syntyy painon mukaan! Kyllä lännessä on tajuttu mikä on turvallista ja reilua! Jos isoja ihmisiä suurilla matkalaukuilla lähtee reissuun, painorajoitus määrää lähtijöiden lukumäärän! Eli se kokonaispaino. Oikein!- Ihmettelen enemmän..
"Eikä pituutta ihan suoraan voi kerätä tähän asiayhteyteen, kun on painosta kysymys."
Ei voikaan. Siksi annoin selvästi kyseisen esimerkin;
"Harva sille pituudelleen mitään voi ja vaikka kumpikin olisivat hoikkia niin pitkä painaa väistämättä enemmän."
Saako vielä kysyä, että miten tämä muuttui siten, että 195cm painaa vähemmän kuin 150cm ylipainoinen? Väitän ihan kirkkain silmin, että jos 150cm ihminen on hoikka (kuten tekstissäni mainitsin) niin hän painaa vähemmän kuin 195-senttinen.
Eivät kaikki voi painolleen mitään; oma mieheni painaa tuon kauhistelemasi 115kg. Lihaksikas mies, jolla on pituutta 204cm ei ainakaan minun mielestäni ole lihava. Tuulihan noin pitkän miehen veisi jos painoa olisi vain 80kg.
Enkä itsekään ole lyhyimmästä päästä; 182cm. Pitäisikö minunkin painaa tuo sinun (?) painosi 54kg?
Usko vaan, että kyllä mekin rangaistuksemme saamme kun istumme koneessa! Lyhyet ihmiset eivät äkkiä uskokaan kuinka hankala koneessa on istua pitkien koipien kanssa. Toisaalta voisihan siitä ylimääräisestä tilasta veloittaa heitä, joilla sitä koneessa on...
P.S. Oletin asiayhteydestä, että vastasit minulle, vaikka olitkin vastannut aloittajalle.
- ei itse lihava
Minä olen kauheasti vastaan sitä, että näillä palstoilla irvaillaan toisen kysymykselle ja vastaukselle.
Nyt kuitenkin teen sen itse. En voi sille mitään.
Tai annan oman mielipiteeni Skolan painoindeksiin.
Sanon vaan, että jos Skolan esimerkillä kaikki ulkomaille matkustavat saadaan
pudottamaan painoaan parikymmentä kiloa,
niin Skola on ansainnut Nobelin palkinnon.
Eiköhän tehdä se kaikki Kanarialle matkaavat, ollaan kaksikymmentä kiloa
laihempia,
kun seuraavan kerran noustaan koneeseen:)))- Kaunis ajatus
Jos laihdun tästä 20 kg, niin olen valmis hautaan, ja sitten en näillä vähäisillä kiloillani ainakaan enää ole lisäämässä minkään lentokoneen kokonaispainoa. Mutta toki jokainen hiemankin ylipainoinen voi yrittää ihan oman hyvinvointinsa vuoksi sitä painoa vähän pudottaa. Onhan sillä monenlaisia suotuisia terveysvaikutuksia. Ja siten taipuu paremmin sen nyssäkän sieltä edessä olevan penkin alta ottamaan, ettei tule siitäkään ongelmaa.
Kiitos nyt kumminkin osasta tekstiä. Mikähän se minun painoindeksi-määritelmä On?- Luulen että se ei ole minun, vaan yleisesti tunnustettu ja luokiteltu terveen ihmisen kaavio. (Voi toki hyvinkin lihavissa oola terveempiä kuin laihoissa.) Mutta jos "ei itse lihava" haluaa olla edelläkävijä niin eihän siinä mitään, mutta kukaan ei ole vielä vaatinut n.s. normipainoisen matkustajan pinnistelemään painonpudotusta muussa kuin matkatavaroiden painossa.
Kiitän vielä jos hankit sen keksimäsi Nobelin-rahan mulle, D. Kyllähän sen arvata saattaa että irvailun kohteeksi joutuu jos johonkin epäkohtaan kiinnittää huomiota. Normaalipainoinen matkaaja ei ole siltä osin riski lentokoneen suorituskyvylle, koska maksimipainot ovat lasketut näiden normien mukaan.
Tulevaisuus on että painavia ihmisiä kuljettavassa koneessa on vähemmän henkilölukumäärä, ja hinnat sen mukaan. Monella muulla yhtiöllä muuten ovat paljon pienemmät kilomäärät sallittu kuin Finnairilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla131464- 981390
- 691260
- 1141255
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258977- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917