Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tietoa Vanajasta

kaivellut juuri

Vanajan tuhosi maalaisliittolais-kokoomukselainen hallitus ruåttalaisen puolueen kiristyksessä! Karjaalla oli kuulemma paremmat, suuremmat tilat ja parempi henkilökunta asentamaan. Samalla taattiin Helsingissä Aleksis Kivenkadun kulmassa tontti ja tiilitalo Suomen autoteollisuuden, Sisun, käyttöön, jos säilyttävät pääkonttorinsa siinä.
Ajokin tehdas ja Väinö Paunu suurimpana linja-autoalustojen tilaajana pani vastaan, mutta päätösvalta oli ruåttalaisten ministeri Grels Teirillä.

Vanajan kylkeen piti tulla raskaan kaluston moottoritehdas Neuvostoliitosta. Vastavetona Saab-Scania-Vabiksen Uudenkaupungin ha-tehtaalle. Tehtaassa olisi valmistettu kehittyneempää Kaman käyttämää isointa ja keskisarjan Gaz- moottoreita. Neuvottelut olivat luultavasti yhtä pitkällä 1967, kun Saabinkin kanssa. Sitten tuli vasemmiston vaalivoitto ja Tsekoslovakia. Hommat kaatuivat kyräilyyn.

27

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hissaajamatikkaa

      Hurja tarina, lähteet olisivat paikallaan

    • tämän tiedän luettua

      Vanajalla oli edistyksellisin bussialusta maailmassa jo 1956! Ilmajouset, takatuuppari ja erillinen moottorikehtorakenne. Muut pääsivät siihen vasta 1960-luvulla. Meillä sitä ei osattu arvostaa, vaan haluttiin kartaanihetkuja.

      Tuo moottoritehdashanke kyllä löytyy virallisistakin papereista ja Kekkosen "muistelmista". Venäläismoottoreissa oli sikäli ajatusta, että ne olivat perusrakenteeltaan juuri suunniteltuja hyökkäysvaunukäyttöön.
      Pyrkimys niissä oli keveyteen, pieneen polttoainekulutukseen ja huollon helppouteen. T 72 on niistä parannettu moottori, joka on osoittanut kestävyytensä kaikissa olosuhteissa.
      Valmistussarjat eivät Suomen markkinoille voineet olla montaa sataa vuodessa, joten kyllä pyrkimys oli viedä niitä Eurooppaan. Se taas oli jo tupaten täynnä Mersua, Scaniaa, Volvoa, Mannia ja Bedfordia.

      Politiikalla meillä kaadettiin Hitachin kuvaputkitehdas, GM olisi 1978 tuonut Opel-tehtaansa Saksasta Suomeen. Se ei kelvannut kaikille. Volvo joutui ostamaan "vain jouset" Suomesta, vaikka ehdotti suurtehdasta länsirannikolle Pori-Vaasa suuntaan. Sen kaatoi taas ruåttalainen kansanpuolue, kun sen pitäjiin olisi tullut kommarihitsareita valtuustoon. Pirelli olisi ostanut Suomen Gummitehtaan ja taannut raskaankaluston rengastuotannon Järvenpäässä. Se oli liikaa omille vuorineuvoksillemme Nalle Westerlundille ja Matti Virkkuselle. Toien halusi tehdä vain kummisaapasta ja toinen ei halunnut italialaista pääomaa sotkemaan pankkisopuamme teollisuuden rahoitukseen.

      Tämä kun kun on historiamme, niin mitä sitten näiden nykyisten mattien, jyrkien, maurien, juttien ja steffanien kanssa sitten onkaan?

      • Pikkasen on pakko

        Vanaja fania tiputtaa maan kamaralle. Tuo vainajan kopioima tekniikka oli kylläkin jo esitelty Leylandin linja-autoissa muutama vuosi aikaisemmin brittien kuljetustekniikan messuilla. Tässä brittien saavutuksessa oli jo ilmajousetkin mukana. Jos joku tahtoo parempaa tietoa tosta voin laittaa ko. artikkelista kopioita jos kehtaan.

        Ei tuo vainaja loppujen lopuksi niin ihmeellinen ollut, mutta muistot kultaantuvat ihmeellisesti ajan kuluessa.

        Tosta kommareiden ja rantaruottalaisten ohjailuista ollaan sitten samaa mieltä. Valcon kuvaputkitehtaan alasajo Imatralla oli Jutan puolueen suurin ja typerin saavutus mitä suomessa on tapahtunut Kekkosen aikana. Juuri kun homma alkoi toimimaan niin Kale doku kvaak kvaak prolen mahtikäskyllä tapettiin suomen toinen nokia. Helkkarin laadukkaita putkia tuolta sitten muutama kerkesi valmistua mutta....


      • eläkeinssi tosiaan
        Pikkasen on pakko kirjoitti:

        Vanaja fania tiputtaa maan kamaralle. Tuo vainajan kopioima tekniikka oli kylläkin jo esitelty Leylandin linja-autoissa muutama vuosi aikaisemmin brittien kuljetustekniikan messuilla. Tässä brittien saavutuksessa oli jo ilmajousetkin mukana. Jos joku tahtoo parempaa tietoa tosta voin laittaa ko. artikkelista kopioita jos kehtaan.

        Ei tuo vainaja loppujen lopuksi niin ihmeellinen ollut, mutta muistot kultaantuvat ihmeellisesti ajan kuluessa.

        Tosta kommareiden ja rantaruottalaisten ohjailuista ollaan sitten samaa mieltä. Valcon kuvaputkitehtaan alasajo Imatralla oli Jutan puolueen suurin ja typerin saavutus mitä suomessa on tapahtunut Kekkosen aikana. Juuri kun homma alkoi toimimaan niin Kale doku kvaak kvaak prolen mahtikäskyllä tapettiin suomen toinen nokia. Helkkarin laadukkaita putkia tuolta sitten muutama kerkesi valmistua mutta....

        Vanajalla olisi ollut ilmajousi/takatuuppari tuotannossa 1956, jos olisi kuultu Väinö Paunua, Kiitokorin johtajaa ja Vanajan paria teknikkoa. Leylandilla sitä ei tuotannossa nettigooglauksen mukaan ollut silloin. Pudotetaan sinuakin alas.

        Ihmeellinen Vanaja tai ei, mutta maailman rikkailla oli ollut vuosikymmenet aikaa tuhrata telilaitteiden kanssa. Sitten Vanajan asentaja ja teknikko suunnitteli mallin, jota käyttää nyt Irwin Detroitissa ja Ivan Kamajoella ja Stu Gughu Sangahain tehtaalla ja se kuuluisa Volvon miljoonasuunnittelija Ruåttissa.


      • iuytr
        eläkeinssi tosiaan kirjoitti:

        Vanajalla olisi ollut ilmajousi/takatuuppari tuotannossa 1956, jos olisi kuultu Väinö Paunua, Kiitokorin johtajaa ja Vanajan paria teknikkoa. Leylandilla sitä ei tuotannossa nettigooglauksen mukaan ollut silloin. Pudotetaan sinuakin alas.

        Ihmeellinen Vanaja tai ei, mutta maailman rikkailla oli ollut vuosikymmenet aikaa tuhrata telilaitteiden kanssa. Sitten Vanajan asentaja ja teknikko suunnitteli mallin, jota käyttää nyt Irwin Detroitissa ja Ivan Kamajoella ja Stu Gughu Sangahain tehtaalla ja se kuuluisa Volvon miljoonasuunnittelija Ruåttissa.

        Mä oon samaa mieltä, et sodasta tulleet autoasentajat ja teknikot teki Vanajaan keksinnöt, joita ei ollu genraalimoottorilla tai footilla. Se ei vaa ollu kaikkien mieleen.
        Vanajan runko oli tukkiajossa sellinen, et se kesi, ku makiirukset ja nolvot katkeili ja siihen sisuunki hitsatiin lootua tueksi koko runko.
        Oliskohon se pärjänny jo Paunu, Kiitokori ja muutama muu suuri bussi-isäntä olisi ostanut sen pelkästään bussialustan ja moottorin tekijäksi?


      • Totta
        eläkeinssi tosiaan kirjoitti:

        Vanajalla olisi ollut ilmajousi/takatuuppari tuotannossa 1956, jos olisi kuultu Väinö Paunua, Kiitokorin johtajaa ja Vanajan paria teknikkoa. Leylandilla sitä ei tuotannossa nettigooglauksen mukaan ollut silloin. Pudotetaan sinuakin alas.

        Ihmeellinen Vanaja tai ei, mutta maailman rikkailla oli ollut vuosikymmenet aikaa tuhrata telilaitteiden kanssa. Sitten Vanajan asentaja ja teknikko suunnitteli mallin, jota käyttää nyt Irwin Detroitissa ja Ivan Kamajoella ja Stu Gughu Sangahain tehtaalla ja se kuuluisa Volvon miljoonasuunnittelija Ruåttissa.

        muistin väärin sillä vuoden 1956 Lontoon kuljetusnäyttelyssä ei vielä ilmajousitusta ja takatuupparia vielä esitelty vaan vasta 1958. Wolverhamptonilainen Guy Motors Ltd oli ensimmäisenä rakentanut alustan, jossa oli laippajarrut ja erillinen ilmajoustinjärjestelmä kaikissa pyörissä. A.E.C. oli myös esitellyt alustan jossa oli ilmajoustinlaitteisto. Leyland esitteli samoilla messuilla uuden Leyland Atlantean alustan jossa moottori ja voimansiirto oli sijoitettu taakse erillisenä "pakkauksena".

        Nämä tiedot on kopioitu Suomen Autolehdestä vuodelta 1958 eli nyt löytyy sitten Googlellakin. Olisihan se ollut hienoa jos kotimainen autovalmistaja olisi esitellyt samat jo pari vuotta aikaisemmin isompiensa kiusaksi.


    • vanha inssi

      Vanajan ongelma oli hölmö omistuspohja. Sitä omisti valtio, kummitehdas, paperitehdas, hissivalmistaja, Kiitokori, Paunu, Ajokki ja Tampereen pellavatehdas. Yhteistä säveltä ei löytynyt. Kaikki halusivat kuitata voittoja taskuunsa.
      Vain liikennöitsijät ymmärsi kehityksen tarpeen. Tekniikkahan ostettiin, tai kehitettiin kiireellä teknikkoaivoilla. Osa onnistui ja osa meni metsään.
      Teli oli paras oivallus ja toinen oli se kestävä runko puuajoon. Teli oli 15 vuotta edellä muiden ajatuksia. Sen patenttia olisi pitänyt heti myydä kalliilla Volvolle, Mersulle, maailmalle ja Scanialle. Rahoilla olisi pitänyt kehittää yhteismoottorit Volvon kanssa bussiin, veturiin ja mettään. Perät ja laatikot ZF:ltä, niin olisi ollut huipputuote jo 1962 ja siitä jatkuva tuotekehitys ja markkinointi.
      Sisu ja Valmet olisi pitänyt myöhemmin fuusioida Vanajaan ja Volvon ha-tehdas jonnekin Tampereen seudulle suurpakettiin.
      Suomi olisi säästänyt vähiä valuuttojaan henkilöautotuonnissa. Meillä olisi kukoistava yhteisyritys Volvon kanssa, joka työllistäisi kymmeniä tuhansia. Jokin Carruksen tapainen tekisi meiltä huippubussia Euroopan maanteille Vanaja-Volvo alustalla.
      Nyt tapettiin Vanaja ja annettiin Sisukin hölmöjen käsiin. Saab- yhteistyön olisi korvannut monin kerroin Volvo.
      Kekkonen liehakoitsi jo 1950-luvulla Wallenbergiä ja sai sen kautta Ruotsin korkeimman kunniamerkin. Myöhemmin Kekkonen ennen saab- juttuja järjesti Wallnbergille korkeimmat kunniamerkkimme ja korvaukset sota-ajan kuparikaupasta, joka oli jäänyt maksamatta. Se on Saab- tehtaan taustaa.

      • Inhavanssi

        vanhan inssin jälkiviisauksia, laita sama näkemys peliin nykytilanteeseen auto-, konepaja- tai muulta teollisuusalueelta. Erityisesti ehkä Sisun kohdalle jos saisi viisautta, vielä ei ole peliä menetetty.


      • old tecnician
        Inhavanssi kirjoitti:

        vanhan inssin jälkiviisauksia, laita sama näkemys peliin nykytilanteeseen auto-, konepaja- tai muulta teollisuusalueelta. Erityisesti ehkä Sisun kohdalle jos saisi viisautta, vielä ei ole peliä menetetty.

        Sisuhan on nykyjään vain kalpea haamu enää verrattuna entiseen kukoistukseensa. Alkujaan oli volvoja kokoava yksityinen konepaja joka kuitesin alkoi elämään sitä omaa elämäänsä. Teki varmaankin aivan hyviä tuotteita jotka kelpasivat asiakkaille. Pysyi kaikki sodan ja laman aiheuttavilta myllerryksiltä hengissä, mutta YYA taisi antaa loppulaukauksen Sisun historialle. Kommareiden hilluessa teattereissa ja Kaisa Korhosen ja Sinikka Sokan julistaessa neukkulan auvoisuutta alkoi Sisu voimaan pahoin. Valtion astuessa sosialisoinnin vertauskuvana yritykseen mukaan alkoi kaikki menemään päin persettä.

        Sisun joutuessa puolueiden temmellyskentäksi ei tämä todellakaan tiennyt tehtaalle mitään auvoista tulevaisuutta. Lypsävä lehmä tapettiin seisaalleen poliittisilla päätöksillä ja ihme, että nimi edes säilyi. Kaikki muuthan toiminnot myytin pois tai laitettiin lihoiksi.

        Jollain tapaa yritys on palannut alkupisteeseen, eli on taas perheyhtiö niin kuin silloin alussa. Toivottavasti ei enää poliitikko pellet tai EU-hörhöt hämmennä pakkaa sekaisin.


    • eläkeinssi tosiaan

      Hyviä tietoja Vanajasta! Tuon takatuupparillisen ilmajousiauton tiedän. Siitä oli lähes salaisia kuvia silloin, kun opiskelin autoinssiksi 1964-66.
      Voisiko tosiaan pelkät kuniamerkit ja ryyppykaveruus olla niin suuren asian, kuin Uudenkaupungin autotehtaan kanssa kytkyssä? Tuntuu perin ajatuksettomalta..... vaikka eihän tämä Kataisenkaan homma ole kuin pyllystä!
      Europpa olisi tarvinnut puoliperärekan veturiksi jo 60-luvulla vähintään 300 - 350 hv vehkeen. Se olisi ollut siis veekasi ja vähintään 10 litrainen ja turbotettu. Busseihin olisi riittänyt veekuutonen max8 litraa ja 220 hv. Niillä olisi toisaan Eurooppa saatettu vallata ja kilpailijat menneet menojaan.
      Amerikassahan meni muutaman moottoritehtaan hommat pieleen kaasuturbiinin kehityksessä 50-luvulla. Eivät tehneet enää dieseliä , vaan rahta meni "ajokoirabussien ja rannikoltarannikollerekkojen" moottorikehitykseen. Jäljelle jäi sitten Cat, Detroit ja Ford. Todellisuudessa traktorimoorrien kehittäminen pelasti usan dieseltuotannon 1960-luvulla.

      • löpö löpö löpö

        Aina tämä V-8 pompsahtaa ilmoille oli sitten henkilökuljetin tai oikea auto. Kuitenkin ne oikeat moottorit ovat olleet suoria ja eiks se Detroit Daimlerin seuraava tuotos ole ylläri pylläri sitten kuitenkin suora?


      • eläkeinssi tosiaan
        löpö löpö löpö kirjoitti:

        Aina tämä V-8 pompsahtaa ilmoille oli sitten henkilökuljetin tai oikea auto. Kuitenkin ne oikeat moottorit ovat olleet suoria ja eiks se Detroit Daimlerin seuraava tuotos ole ylläri pylläri sitten kuitenkin suora?

        Huomaan, että et ymmärrä autotekniikkaa ja suunnittelun kysymyksiä.
        V8 tehdään siksi, että saadaan moottorista puolet lyhyempi. Se on suuri hyöty, kun muutenkin lasketaan joka senttiä kokonaispituudesta.
        Toiseksi V8 tekee moottorista painopisteeltään helpon kiinnittää runkorakenteisiin.

        Pienipallisille miehille tehdään tilauksesta 12 sylinteristä Ferraria, jossa nokkaa on 5,6 metriä!


      • tukkirekka
        eläkeinssi tosiaan kirjoitti:

        Huomaan, että et ymmärrä autotekniikkaa ja suunnittelun kysymyksiä.
        V8 tehdään siksi, että saadaan moottorista puolet lyhyempi. Se on suuri hyöty, kun muutenkin lasketaan joka senttiä kokonaispituudesta.
        Toiseksi V8 tekee moottorista painopisteeltään helpon kiinnittää runkorakenteisiin.

        Pienipallisille miehille tehdään tilauksesta 12 sylinteristä Ferraria, jossa nokkaa on 5,6 metriä!

        Tuskin v8 on puolta lyhyempi, kuin suora kuutonen.


      • yu7r6tr
        tukkirekka kirjoitti:

        Tuskin v8 on puolta lyhyempi, kuin suora kuutonen.

        joo ja se on pitempi ku mun monkeyn motti


      • Bertil von matthäes
        yu7r6tr kirjoitti:

        joo ja se on pitempi ku mun monkeyn motti

        kummasti se tuo Wallenberg dynastia vetää suomi päättäjiä?
        Onneksi jättivät ostamatta ne Jas-Gikken hävittäjät...mutta sitten piti
        kuitenki ostaa scaniaa armeijakunnalle!Kotimaassa tehrää sopivia autoja.
        Ja tuo saab-uusikaupunki(lue veromaksajat),,paskalaatikkoa joka ei kelpaa..vannut kuin kotimaahan! Jos suomiteollisuus
        haluaa liittoutua ruotsin teollisuuden,osoite on Götenpori.Siellä on maailman laajunen( Ruotsin GM)yhtiö


        Miten tämä Suomi on selvinnyt?


      • y5tryt5ryt5r
        Bertil von matthäes kirjoitti:

        kummasti se tuo Wallenberg dynastia vetää suomi päättäjiä?
        Onneksi jättivät ostamatta ne Jas-Gikken hävittäjät...mutta sitten piti
        kuitenki ostaa scaniaa armeijakunnalle!Kotimaassa tehrää sopivia autoja.
        Ja tuo saab-uusikaupunki(lue veromaksajat),,paskalaatikkoa joka ei kelpaa..vannut kuin kotimaahan! Jos suomiteollisuus
        haluaa liittoutua ruotsin teollisuuden,osoite on Götenpori.Siellä on maailman laajunen( Ruotsin GM)yhtiö


        Miten tämä Suomi on selvinnyt?

        Investor -sijoitusyhtiö (Saab-aeron, Scanian, ym, ym...ym) börssiomistusarvo on suunnilleen sama, kuin Telia-Soneran, Sony-Erikssonin, Volvon, Boforsin ja Norrbottens energi yhtiöiden kaikki börssiarvot yhteensä.
        Tätä kaikkea hallinnoi eli määrää kolme Wallenbergin Marcuksen kusipääkakaraa. Heidän takanaan heiluu juutalaiset neuvonantajat ja EU:n taloussekoittajat (Nussbaumit, Rosenbergit ja Levit).


    • tyryt

      Minäkin uskon, että toisin toimimalla 1960-luvulla olisi Suomi merkittävä raskaan kaluston vientimaa. Täällä tehtäisiin luultavasti nekin autot, joita nyt väsätään Saksassa ja Hollannissa ja tietenkin Ranskassa.

    • tapettinhan se

      Yksi suuri oli Posti- ja lennätinlaitos, joka alkoi myös pullikoida postiautojen alustojen kanssa ja teki politiikkaa. Ei meinannut kelvata ajokin korit. Piti muka saada Wiimaa, kun Aarnio niin kävi silloiselle kauppaministerille kertomassa. Wiimaa? Kori, jota tehtiin Vantaa ja Hki väliselle kaupunkimatkalle, eikä Lappiin 40 asteen pakkasiin! Niihin olisi halutta muka Dodgen alusta! Niillä ei olisi kinoksissa päästy minnekään. Muutama tilattiin ja menivät sitten työkunnille liikunta- ja taukoautoiksi. Taustalla oli maahantuontipolitiikkaa 1960-luvun malliin USA:sta!

      • PERSUT VALTAAN!

        eikös tässä Dodge busineksissa ollut mukana silloinen
        saab-valmet/ saab -scania. Piti muka asentaa Valmet dieselit
        scanialla Porvoossa.Mitähän sekin makso veronmaksajille?

        Muutama duunari(ay ja poliittinen tausta piti olla ) ja liuta kallispalkkasia jouto/omaetu johtajia olis työllistetty.
        Se oli sittä Kekkosen ja Uolevi Raaden aikaa.Ja Eino S Repo radiossa
        Hannu taanilan ja agitpro tahdissa!!!


      • p9o8li7u6
        PERSUT VALTAAN! kirjoitti:

        eikös tässä Dodge busineksissa ollut mukana silloinen
        saab-valmet/ saab -scania. Piti muka asentaa Valmet dieselit
        scanialla Porvoossa.Mitähän sekin makso veronmaksajille?

        Muutama duunari(ay ja poliittinen tausta piti olla ) ja liuta kallispalkkasia jouto/omaetu johtajia olis työllistetty.
        Se oli sittä Kekkosen ja Uolevi Raaden aikaa.Ja Eino S Repo radiossa
        Hannu taanilan ja agitpro tahdissa!!!

        Ei näytä olevan persujen tieto-taito sen kummempaa, kuin kommarienkaan. Kovasti heitetään huulta ja utopistisia ajatuksia. Rahan tulemista vain ei kerrota. Se on kuin kokoomuksen Ilaskiven jutut, kun se nyt pakinoissaan kertoo, kuinka hänen olisi pitänyt toimia 1960,70,80-luvuilla.
        Nyt se rakastuneesti kertoo, että Katainen toimii oikein kaikessa..... niin että oikein kaikessa!!!!


      • kukkeiheimia vaan
        p9o8li7u6 kirjoitti:

        Ei näytä olevan persujen tieto-taito sen kummempaa, kuin kommarienkaan. Kovasti heitetään huulta ja utopistisia ajatuksia. Rahan tulemista vain ei kerrota. Se on kuin kokoomuksen Ilaskiven jutut, kun se nyt pakinoissaan kertoo, kuinka hänen olisi pitänyt toimia 1960,70,80-luvuilla.
        Nyt se rakastuneesti kertoo, että Katainen toimii oikein kaikessa..... niin että oikein kaikessa!!!!

        Miksi suomi virkamiehet eivät neuvotelleet Sisulle kansallisia erikoisvapauksia,kun menimme Eu:hun.Sisuhan ei uhkaa ketään
        suurta eurooppalaista valmistajaa.!Mitat ,päästöt ,tehot ym.olisivat
        elintärkeitä sisulle,ja eurooppaan tuskin sisu kävisi kauppaa.

        Väitän,että sr/sm sisut olivat jo lähellä hyvää tuotetta.Pieniä kosmeettisia muutoksia vain ja tuote olis päivitetty.

        Maailmalle vois hyvinki myydä 2000kpl vahvoja k-autoja.E-Afrikka,Aasia.Kanada,etelä-amerikka,Venajä ,lähi-itä esim.

        Yleismoottori(gummis ja voiman siirto eaton,niin vara-osat pelittäis.


    • jouppero

      Onpa kerrankin hyvää ja pikkutarkkaa tietoa Vanajasta! Itse en tiedä noista ajoista mitään, mutta yliopistolla ollessani piti eräs tyyppi esitelmän samasta aiheesta. (taisi olla jokin Vanajan johtajan pojanpoika)
      Hän tiesi, että valtion laitokset lopettivat Vanajan alustojen ostamisen! Siis armeija, posti, VR, lennätin, rajavartiosto ja vapo tekivät politiikkaa Vanajaa ja suomalaista työllisyyttä vastaan, jonkin mitättömän maalaisliiton lehmäkaupan vuoksi!
      Lisäksi vaikeutettiin Vanajan vaihdelaatikoiden maahantuontia ja ensiasennusrenkaat piti olla Trälleborgit, joita kukaan liikennöitsijä ei halunnut.
      Pitäneekö tämä paikkansa, jos joku osaa vastata? Olisi melkein väitöskirjanarvoinen asia tutkia "Miten valtio tappoi Vanajan?" aiheesta.

    • -oö.pli,ku

      Vanaja kokeili tukkiautoissaan etu- ja telivetoa ensimmäisenä. Samalla oli ainakin pieni erä Sisun nestemoottorilla olevia peräakesleita paalujen ja pitkän tavaran kulkuun. Ne olivat ykkösiä mettässä ja kurakossa, joten olisiko ollut Sisulle (politiikoille) liikaa?

    • ouiky7j

      Aarnio-Wihurin klaani oli tappamassa Vanajaa Wiiman koritehtaan avulla. Ne ei ottanut ainuttakaan bussialustaa, kuten ei ottanut muutama merkittävä muukaan mm. Koskinen, Wickström, Lohjan Lnja tai Liikenne oy. Nämä yhdessä olisivat edustaneet noin 50 uutta Vanaja- alustaa pär vuosi.
      Kyllä kotimaisten bussi-isäntien tyhmyys oli toinen, joka Vanajan kukisti. Scania ja Volvo nauroi vieressä. Lopulta Leylandin suosijat Kuopion Linja, Länsi-linjat ja Vainiokin humasivat istuneensa väärässä alustassa.

      • rahapolitiikkaa

        Isälläni oli 1960-luvulla viisi bussia. Alustat olivat Vanajia ja korit Kutteria. Lämpöisiä ja helppohoitoisia, kun korjaukset sujui puusepältäkin.
        Oli varmaan 1968, kun isä kysyi KOP:sta lainoitusta kahteen uuteen bussiin. Paikallisjohtaja lainan hyväksyi, mutta pääkonttori asetti ehdoksi, että käytetään Sisu/Leylandin alustoja ja jotakin muuta kuin Kutteria.
        Se oli sama, kuin lainan evääminen, kun isä oli jo vaihdossa neuvotellut vaihtohinnat vanhoille autoille. Meni Postisäästöpankista kysymään samaa lainaa. Siellä ei ollut ehtoja alustoille, mutta takuuksi piti antaa koko firma ja meidän pieni tilakin.

        Lopulta syksyllä uusista busseista neuvotellessa paljastuikin, että Kutteri ei enää teekään Vanajalle koria vanhoilla ehdoilla. Pitää ottaa Ajokin korit, jotka olivat kalliimpia, huonompia ja epäkäytännöllisempiä.
        Ne oli suunniteltu postilinjaliikenteeseen suurilla tavaratiloilla ja maa/lumivaralla pohjoiseen.
        Suivaantuneena isä osti kolme 4 vuotta vanhaa Scania/Kutteri autoa Åbergin Linjalta Espoosta. Piti kiireellä saada talveksi luotettavat autot. Niillä ajettiin 1975 saakka, kun firma myytiin suuremmalle, joka sen heti lopettikin.


    • å¨poiuytr

      Kutterin korit oli haluttuja soramontuille taukotuviksi. Jotkut teki niistä kesämökkejäkin 70-luvulla. Vananjan alusta kelpasi maajussille kärryksi, kun ei tarvinnut kippiä silloisiin Ferkkuihin ja Zetorihin. Se vaihdelaatikko oli niin hollillaan siinä poikkilalkissa.

      • Tietoa kiitos

        Oliko vanajan linja autossa leylandin kone 6.5 0.400


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe