Olen työtön historijoitsija. Nyt eräs tuttu firma pyytää minua kirjoittamaan ko yrityksen historiikin. Palkkaa he eivät maksa, vaan minun pitää itse arvioida, mikä olisi suht sopiva kertapalkkio, jonka saa käteisenä rahana työn valmistuttua.
Miten tämä kertasumma vaikuttaa minun työttömyyyskorvaukseeni ja työttömänä olemiseen? Enhän siis ole töissä, vaikka muutaman tunnin tietysti päivässä vähän kirjoittelenkin. Voinko siis tehdä työn vähänniinkuin harrastuksena ja ammattitaitoani ylläpitävänä toimena?
Ilmoitanko kelalle summan, ja vähentääkö se mun korvausta? MItä sanon työkkärissä?
Kertapalkkio kirjoittamisesta
5
722
Vastaukset
- Ei ihan simppeli
Taitaa mennä sen verran hankalaksi, että suorastaan kieltäydyt palkkiosta. Toki hieman liiottelen, mutta tuollainen kertapalkkio on käsitykseni mukaan hankala. Miksi firma ei voisi maksaa sinulle sitä mukaa kun työ valmistuu eli miksi se ei voi maksaa könttäsummaa osissa? Tuolloin voisit ilmoittaa palkkiot ja tunnit kassalle ja saisit soviteltua päivärahaa.
Kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa asia kassalta. - Älä lähde tuohon
"Tuttava firma" haluaa päästä puoleen hintaan hommasta. Maksetusta rahasta pitää maksaa verot, kuka ne maksaa? Jotain pakollisia vakuutuksia on olemassa ja eläkettäkin pitäisi kerryttää. Työttömän statuksella et voi samaan aikaan olla työssä ja työttömänä.
Työkkäri katsoo sut tämän perusteella itse itsesi työllistäväksi yrittäjäksi, joka tipahtaa työttömyyskorvauksen ulkopuolelle nyt ja ainaan. Sillä sekununilla, kun kerrot että maksat itse verosi ja vakuutuksesi tuosta hommasta, Vaikka olisi miten harrastuspohjainen.
Semmoista, kuin oman ammattitaidon ylläpitäminen työttömällä ei ole olemassakaan.
Kela ei maksa enää mitään korvauksia etkä pääse työttömäksi kuin pitkän vääntämisen jälkeen, eikä sittenkään enää uskota ettet ole yrittäjä. - kysyn vaan
Entäs jos lähetän kännykällä otetun kuvan lehteen ja se julkaistaan siinä ja saan 50€. Niin miten se vaikuttaa työttömysturvaan?
Eikö tällaisen urakkatarjouksen saanut voi neuvotella toimeksiantajan kanssa siitä, että tekisi työn ikään kuin tuntityönä, josta joko arvioitu tai (jälkeenpäin) todelliseen tuntimäärään perustuva tuntipalkka? Jos työnantaja todella haluaa tämän nimenomaisen henkilön hoitavan tehtävän, niin todennäköisesti hän suostuu, jollei hänellä itsellään ole arasteltavaa tehtävään sisältämän työnantajavelvoitteen ja sen sisältämän byrokratian takia.
- Vaikeata olla pittää
Jotkut osuuskunnat voivat tulla helpottavaksi osatekijäksi tuossa prosessissa. Mutta mistä osuuskuntia löytyy ja ovatko riittävän ammattitaitoisia kertomaan onnistuuko juttu osuuskunnan avulla. Mutta osansa kirjoituspalkkiosta osuuskunta ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351659