Veneen akut sanoivat viime syksynä sopimuksensa irti ja edessä on akkujen uusiminen (2 käyttöakkua ja 1 startti). Käyttöakut nyt lähinnä mietityttävät.
Käyttöakuiksi ei kannata varmaan ajatella muita kuin AGM-akkuja (?), mutta siinäpä sitä ihmeteltävää sitten riittääkin. Markkinoilla tuntuu olevan tarjolla liuta eri merkkisiä ja hintaisia AGM-akkuja, mutta mistähän tuo hintaero muodostuu?
Tässä yksi esimerkki:
- Motonet Sznajder-AGM-akku 70Ah, 109,90 €
- Biltema AGM-akku 70Ah, 159,00 €
Kalliimpia löytyy muilta merkeiltä paljon.
Toisaalta joku jossain aiemmassa keskustelussa taisi sanoa, että "Halpa AGM akku ohkasilla levyillä (sznaider jne.) ei ole normaalia akkua millään tavalla parempi paitsi että se ei vuoda nesteitä".
Bilteman AGM-akut taitavat olla melko uusia, joten niistä ei varmaan ole vielä hirveästi kokemuksia, mutta Sznajderin AGM-akkuja on ollut saatavilla jo pidempään. Motonet myy noita auton akuiksi, mutta eiköhän nuo ominaisuuksiltaan käy myös yhtä hyvin veneilykäyttöön?
Minkälaisia kokemuksia AGM-akuista seiloreilta löytyy hankinnan tueksi?
Akut vaihtoon
30
4609
Vastaukset
- 29
Olennaista kai on miten isot akut mahtuu. Googlaa Victron AGM tai geeli joka on hieman halvempi. 130 ah taitaa olla suosituin tarjoustuote.
- _/)_
Hyviä kokemuksia AGM-akuista, sen verran voi jo tähän mennessä sanoa. Samalla kapasiteetilla riittää sähköä nyt enemmän ja ikääkin jo alkaa akuilla olemaan. Ja hintaero tavallisten akkujen kanssa on kaventunut selvästi sen jälkeen, kun omani ostin. Lyijyn hinta on noussut reippaasti ja sitä menee samalla tavalla molempiin, toisaalta AGM:n valmistustekniikka on kehittynyt.
Varauksella suhtautuisin Sznajderiin, niissä on ainakin ollut maanantaikappaleita. Jotain ehkä kertoo sekin, että Biltema on mennyt kalliimpaan. - 4+1
AGM-akut menevät huonoiksi aivan samalla tavalla kuin normaalit avoimet akut; jos et pidä ylläpitolatauksessa/unohdat talveksi vajaina veneeseen/purat liian syvään/syvän purun jälkeen et lataa heti tai täyteen, niin ei ole apua siitä että onko akut agm vai tavalliset. Näinollen, koska asia on kuitenkin muistin varassa ja/tai asioiden varassa joita et pysty kontrolloimaan, itse laittaisin akut halvimmasta päästä...
Väitän, että AGM:ien pitempi elinikä johtuu osin myös siitä että ihmiset hoitavat niitä paremmin; sijoitettu rahamäärä kun on aika suuri verrattun tavallisiin.
Kannattaa lukea joku hiukan syvällisempi akkujen hoito-opas ja vaikka tutustua hyvin akkuteknologioihin ja sitten tehdä valinta. Ei se montaa tuntia vaadi akkuteknologia ei ole kovin hankalaa (siis tasolla joka riittää kuluttajalle ;-).- ei noinkaan
Kaikki lyijyakut kärsivät syväpurkauksesta. AGM-akut kuitenkin sietävät kaikkea väärinkäyttöä avoimia paremmin. Siinä kun avoimen akun kipuraja on lähempänä 80 %:a, kestää AGM noin 50 %:iin tapahtuvan purun. Näin kertoo kuluttajalle tarkoitettu syvällisempi akkutieto, jota oma kokemus vahvistaa. Sähköä riittää enemmän käytettäväksi, eikä tarvitse niin usein kärvistellä taas yhtä kautta elämänsä ehtoopuolella oleva akuston kanssa. Minulla ainakin sama vene on käytössä enemmän kuin yhden akkusetin eliniän.
- 18+10
AGM akkuhen etu on että niistä voi purkaa enemmän virtaa nopeammin kuin normi akuista niiden kärsimättä. ja että ne kestää suurempaa latausvirtaa. Jos veneen varustukseen on lisätty mikroaaltouuni niin AGM-akku kestää kuormituksen paremmin kuin perinteinen lyijyakku. Tosin 1000 W mikroaaltouuni vaatiikin jo min 200 Ah perinteisen (ei litium) akun ettei akku sano työsopimusta irti ( tosin mistä löytyy 1000 w invertteri)
- 5+17
Hmmm...mikroaaltouuni vie 1000 W. Jos tämä otetaan 12 voltilla dc.tehona, virtaa akuista viedään 1000 W / 12 V = 83 A. Jos sallitaan häviötä, niin oletetaan, että 90 A. Jos voidaan purkaa 200 Ah akusta tällä virralla 80 % eli 0.8 * 200 = 160 Ah, niin vehjettä voidaan käyttää 1,8 tuntia. Tässä mielessä en näe ongelmaa, mutta ongelmia aiheuttaakin purkuvirran aiheuttama jännitealenema jota invertteri välissä ei varmaan hyväksy...tässä käyrät joista asian näkee:
http://www.scubaengineer.com/documents/lead_acid_battery_charging_graphs.pdf
Tuo on muutenkin aika hyvä dokumentti sikäli, että käyriä pitää katsoa ja asiaa aika pajo nmiettiä jos aikoo napajännitteestä päätellä akun varaustason. - 27
5+17 kirjoitti:
Hmmm...mikroaaltouuni vie 1000 W. Jos tämä otetaan 12 voltilla dc.tehona, virtaa akuista viedään 1000 W / 12 V = 83 A. Jos sallitaan häviötä, niin oletetaan, että 90 A. Jos voidaan purkaa 200 Ah akusta tällä virralla 80 % eli 0.8 * 200 = 160 Ah, niin vehjettä voidaan käyttää 1,8 tuntia. Tässä mielessä en näe ongelmaa, mutta ongelmia aiheuttaakin purkuvirran aiheuttama jännitealenema jota invertteri välissä ei varmaan hyväksy...tässä käyrät joista asian näkee:
http://www.scubaengineer.com/documents/lead_acid_battery_charging_graphs.pdf
Tuo on muutenkin aika hyvä dokumentti sikäli, että käyriä pitää katsoa ja asiaa aika pajo nmiettiä jos aikoo napajännitteestä päätellä akun varaustason.Siinäpä se on ongelma kun lyijyakusta ei voi purkaa kuin hetkellisesti isoja virtoja. Jos akun kapasiteetti on vaikka 220 Ah ei siitä saa kovin kummoisia virtoja ulos kuin hetkellisesti. Perinteinen C10 arvo tarkoittaa 22 A virtaa tunnissa. joka on 22 A*12 V = 264w.
Käynnistyakut perustuvat niistä saa virtaa 10 -15 sek mutta sen pitemmät purku syklit jo vahingoittavat akkkua. Joten pitsan lämmitys mikrossa ei onnistu vene oloisssa mikrolla..
Esim uudet uusisa kaivureissa toteutetaan tehot kondensaattoreilla ei akuilla tarvitaan tehoa nopeasti. autopuolelta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10633731
- 6+32
Halvat AGM:t ovat vähän mitä sattuu, ja hinnan ero laadukkaisiin on aika pieni. Esim. Victron energyt ovat osoittautuneet laadukkaiksi. Jos akut joutuu asentamaan huonoonpaikkaan, esim suoraan koneen viereen ei AGM akkukan ole koviin kestävä. Akut ei tykkäää kovista lämmmöistä vaan säilyvät paremin viilessä.
- Käytännön dilemma
Homman jujuhan on siinä, että mistä tunnistaa laadukkaan akun? Hinta, paino, valmistuspaikka? Onko hintahaitarin keskivaiheille sijoittuva akku hyvä ostos kovan kilpailun alemmaksi puristaman katteen vuoksi vai kauppiaan yritys netota enemmän myymällä halpakamaa AGM-huumassa? Laadun pystyisi selvittämään testaamalla ja kokeilemalla. Testejä pitkäaikaiskäytöstä ei ole näkynyt ja yksittäisen kuluttajan tekemänä kokeilut tulevat joka tapauksessa kalliiksi.
- Minä täältä
Käytännön dilemma kirjoitti:
Homman jujuhan on siinä, että mistä tunnistaa laadukkaan akun? Hinta, paino, valmistuspaikka? Onko hintahaitarin keskivaiheille sijoittuva akku hyvä ostos kovan kilpailun alemmaksi puristaman katteen vuoksi vai kauppiaan yritys netota enemmän myymällä halpakamaa AGM-huumassa? Laadun pystyisi selvittämään testaamalla ja kokeilemalla. Testejä pitkäaikaiskäytöstä ei ole näkynyt ja yksittäisen kuluttajan tekemänä kokeilut tulevat joka tapauksessa kalliiksi.
Tietääkseni noita akkuvalmistajia ei ole maailmassa ihan älyttömästi; ts. usein merkkiakut ja halpikset tulevat samoilta tehtailta. Samoin kuin auton renkaissa.
Kalliin akun hintaa nostaa tiukka laadunvarmistus ja brändi, toki varmaan materiaaleistakin on otettu "löysät pois."
Jos ostaa halpiksen ja saa susikappaleen, KSL ja takuu oikeuttavat tuotteen vaihtoon.
Joku järki hinta-laatusuhteelllakin, mulle kaupattiin 30 vuotta vanhaan HT-veneeseen 880 euron akkuja (2x50ah). Sanoin myyjälle että se on yli 20% veneen arvosta ja menin Motonettiin!
- Sähöä mulle heti
Tuota tuota... Akkujen hinta kautta veneen hinta ei ehkä ole hyvä vertailu. Kysehän on siitä mitä akkukäytöltä haluat eli jos sähkön riittävyys pidempään ilman latailuja on pointti silloin niihin kannattaa satsata.
Latausjärjestelmään kannattaa kiinnittää myös huomiota eli hyödyntää akkujen kyky ottaa tavaraa sisään nopeasti jos sitä vaan on tarjolla. Mielellään paljon ja paksut piuhat niin koneella kuin maasähköpuolellakin.
Kolmatta kautta AGM-akuilla ja vielä tyytyväinen. - AGM
Malmin Aditasta sain hyvän palvelun lisäksi AGM akut lähes Bilteman hinnoilla. Ja valikoimaa riitti.
Uusin ehkä 8 v sitten veneen kulutusakkuni 2 x 107 Ah:n Haze AGM akkuihin. Sähköongelmat loppuivat siihen. Ensimmäiset 5 vuotta ihmettelin, mihin maasähköä tarvittiin, koska normaali moottorin käyttö riitti mainiosti (yleensä n 1/tuntia satamasta ja 1/2 tuntia satamaan, pläkäpäivinä saattoi tietysti mennä piempään moottorilla). Tähän sisältyi myös se, että ensimäisenä vuonna syksyllä veneen ylösnoston jälkeen lipsahti jääkääppi huomaamatta päälle ja vasta 2 kk:n kuluttua käydessäni veneellä huomasin sen. Akut tietenkin täysin tyhjät, ja ajattelin jo, että pilalle meni varsin kallis investointi. Lataus, ja ovat nyt toimineet ainakin 7 v. Viime kesänä ja tänä keväänä hieman väsymystä havaittavissa ja taitaa mennä vaihtoon. Valitettavasti Hazeja ei enää ole saatavilla ja paikat sahattu juuri näiden mittojen mukaan. Suosittelen ehdottomasti AGM akkuja.
- 2 akkua
Bilteman vapaa-ajan akut. 2002 ostettu menee nyt vaihtoon. 2005 ostettu on vielä hyvä.
- ikä/Ah
2 akkua kirjoitti:
Bilteman vapaa-ajan akut. 2002 ostettu menee nyt vaihtoon. 2005 ostettu on vielä hyvä.
Akkujen kesto on yksi asia. Toinen asia on se, kuinka paljon niistä saa sähköä käyttöön. Oma kokemus täydellistä purkamista lukuunottamatta on sama kuin AGM:n, sähköä riittää aivan toiseen malliin samankokoisista akuista.
- 17+13
Et sitten viitsinyt googlettaa:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1197 - aoegojuisuiojgfeuioe
17 13 on besserwisser, ei tarte olla ilkeä.
- 17+13
Se oli tarkoitus vastaukseksi Haze akkuihin. Ei ketjuun. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.
- Aku33
Kiitokset kokemuksista ja asiallisista kommenteista!
Kun veneessä ei ole tilaa kuin kahdelle akulle, niin täytyy yrittää panostaa akkujen laatuun, jotta saa tilasta kaiken mahdollisen virran irti. Tämäkin puoltaa siis AGM-akkujen ostoa. Pitää vielä selvittää eri vaihtoehtoja merkkien ja mallien osalta.
Palataan asiaan syksyllä, positiivisten kokemusten kera - toivottavasti. - 1+15
Asia on periaatteessa niin, että agm-akut ovat tavallisia avoimia akkuja paremmat. Tosin täytyy muistaa, että heikoimmat agm:t ovat avointen tasolla, joten kannattaa harkita yrittää varmistaa mitä ostat. Mutta vieläkin enemmän kuin se, että onko sinulla agm:t vai tavalliset, akkujen käyttöikään vaikuttaa se miten niitä purat/ lataat ja hoidat.
Akkujen ikä määräytyy joko niiden purku- ja lautaussykleistä tai iästä.
Ajatellaanpa, että sinulla on 200 Ah tavallisia akkuja. Ne kestävät purkamista n. 50 kertaa 80 %:isesti (olettaen että purun jälkeen saavat heti latausta eivätkä ole tyhjinä kauaa). Näinollen voit purkaa akuista yhteensä 0.8 * 200 Ah * 50 = 8000 Ah. Tämä määrä on siis se jonka akuista saat. Tästä voi helposti laskea, että jos purat vaikkapa vain 40 %, niin saat purkuja ulos 100 kertaa jne jne. Jos purat vain 20 %, niin saat 200 kertaa jne. Toisin sanoen, mitä vähemmän purkausta ja mitä enemän kapasiteettia, sitä paremmin akut kestävät.
Seurasin kerran itse, että kaikkien pahimpana purjehdusviikonloppuna (kun ajelin koneella mahd vähän, aurinkosähköä ei tullut eikä maasähköä ollut), akkumonitorin mukaan minulta meni 230 Ah akuista varaus 70 %:iin. Otin siis ulos 30 % eli n. 70 Ah viikonlopun aikana (pe-su); veneessä perusreleet; plotteri, valoja, jääkaappi, lämppäri, vanhat sisävalot. Jos karkeasti ajattelen, että jokaista kolmea purjehdusvuorokautta varten tarvitsen 70 Ah, ja yhden vuoden aikana purjehdusvuorokausia tulee esim 50 vuorokautta, puran akuista vuosittain 70 Ah * 50/3 = 1170 Ah. Purkujen puolesta akut kestäisivät siis minulla yli 7 vuotta (laskin 230 Ah mukaan). Minun käsittääkseni avointen akkujen elinikä on luokkaa 8...10 vuotta jos niitä ei käytetä. Näinollen minun tapauksessani akkuja voisi olla vähän enemmän jotta optimoisin purut ja tuon ajan samoihin.
Teoriassa siis näin. Luvut saattoivat yllä olla vähän miten sattuu mutta minusta näin asiaa kannattaa mahdollisesti myös lähestyä; ei pelkästään niin yksinkertaisesti kuin että ”agm:t ovat paremmat kuin tavalliset”. Eli mahdollisimman vähän purkua (aina maasähkö, paneelit yms päälle kun voi), ja kapasiteetti suunnilleen sellaiseksi akkujen kesto olisi suunnilleen sama iän ja purkujen puolesta. Hintaa Ah:ta kohti kannatta myös miettiä... - levyraati
Mikä on besserwissereiden näkemys ns. suljetun akun vs. vapaa-ajan akun (jossa on kaasunpoisto) eroavaisuuksista purjevenekäytössä jossa akku on usein vinossa asennossa ja joskus melkein kyljelläänkin??
- opiskelija
Itse meinaan hankkia seuraavaksi normi lyijyakut purkkariin. Helppo huoltaa. Tarpeeksi iso patteri, niin virtaa riittää. Helpoin. Halvin.
- Opiskele lisää
opiskelija kirjoitti:
Itse meinaan hankkia seuraavaksi normi lyijyakut purkkariin. Helppo huoltaa. Tarpeeksi iso patteri, niin virtaa riittää. Helpoin. Halvin.
Tarkennatko vielä, mitä tarkoitat helpolla huoltamisella ja helppoudella yleensäkin. Verrattuna mihin? Suljettuihin AGM-akkuihin? Mitä sellaista huoltoa ne kaipaavat, mitä lyijyakut eivät kaipaa?. Miten järjestät normilyijyakkujen (eli avoimien lyijyakkujen) vaatiman tuuletuksen ja kallistuksensiedon helpommin kuin esim suljetun geeliakun?
- itsiisi
Opiskele lisää kirjoitti:
Tarkennatko vielä, mitä tarkoitat helpolla huoltamisella ja helppoudella yleensäkin. Verrattuna mihin? Suljettuihin AGM-akkuihin? Mitä sellaista huoltoa ne kaipaavat, mitä lyijyakut eivät kaipaa?. Miten järjestät normilyijyakkujen (eli avoimien lyijyakkujen) vaatiman tuuletuksen ja kallistuksensiedon helpommin kuin esim suljetun geeliakun?
Kaiken tuon sonnan takaa löytyy vastaus: LYIJYAKKU!
- Mitäh?
itsiisi kirjoitti:
Kaiken tuon sonnan takaa löytyy vastaus: LYIJYAKKU!
Eikö geeliakuista ja AGM-akuista muka löydy lyijyä?
- ricardo .....
Mitäh? kirjoitti:
Eikö geeliakuista ja AGM-akuista muka löydy lyijyä?
Kertoo sinusta kaiken oleellisen!
- Heh, heh
ricardo ..... kirjoitti:
Kertoo sinusta kaiken oleellisen!
Oliko sinulla itse asiaan mitään sanottavaa, vai menikö liian hapokkaaksi?
- valmentaja pavel p..
Heh, heh kirjoitti:
Oliko sinulla itse asiaan mitään sanottavaa, vai menikö liian hapokkaaksi?
En jaksa väitellä idiootin kanssa.
- ei enää
valmentaja pavel p.. kirjoitti:
En jaksa väitellä idiootin kanssa.
Oikein yritin keksiä tähän jatkoksi vielä jotain sanottavaa, mutta en keksinyt mitään riittävän typerää.
- Ehdotus vainen
ei enää kirjoitti:
Oikein yritin keksiä tähän jatkoksi vielä jotain sanottavaa, mutta en keksinyt mitään riittävän typerää.
Olisiko : Minä jaksan" ollut sopiva?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791