Veikko Huovisen jälkeenjääneet paperit

Iltapäivälehti kirjoitti, että kirjailija Veikko Huovisen leski on löytänyt paljon uutta aineistoa hänen papereitaan järjestäessään, osa on julkaistu lehdissä ja osa on julkaisematonta. Jälkeenjääneistä kirjoituksista on muokattu pian julkaistava kirja. Tuleva kustantaja määritteli tekstejä mm. kokeellisiksi ja huumorin rajoja etsiviksi.

Niin aina. Kun ihminen kirjoittaa niinkin paljon kuin V. Huovinen, julkaisematonta aineistoa löytyy takuuvarmasti. Löytyy vielä tämänkin jälkeen.

Kunnioituksesta suurta kirjailijaa kohtaan "jälkeenjääneet paperit" voisi jättää julkaisematta. Veikko Huovisella on ollut joku syy, jonka vuoksi hän ei ole niitä itse julkaissut; Sibeliuksella oli syynsä "Ainolan hiljaisuuteen" ja Mika Waltarilla omansa, joidenka vuoksi hän ei julkaissut "Nuori Johannes"-romaaniaan. Väinö Linna pelkäsi ensimmäisen sydäninfarktinsa jälkeen sairaalassa, että hän ei pääsisi enää kotiin hävittämään papereitaan. Hän kertoi, että ei halua muiden näkevän ja tutkivan etsimisiään, harhailuitaan ja erehdyksiään.

Kaikki syntyvä aineisto ei ole suurellakaan taiteilijalla ykkösluokkaa ja sen luojalla on minun mielestäni oikeus päättää asiasta. Hän on siihen pätevin.

Luulisi, että Veikko Huovisen perikunnalla ei olisi pikkurahan puutetta joka pakottaisi II-aineiston julkituomiseen. Niin paljon kirjailijan teoksia on myyty ja myydään edelleen.

Toisaalta, minua on joskus mietityttänyt ajatus, että oli surullista, että pääsääntöisesti elämänmyönteisen ja humoristisen Huovis-Veikon viimeiseksi teokseksi jäi "Pojan kuolema". Ehkä Hilkka Huovinenkin on ajatellut jotakin tällaista antaessaan materiaalia jälkeenjäänyttä teosta varten. Ostan minä senkin joka tapauksessa.

2

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutkijaminämies

Leski luovutti kirjailijan kirjalliset materiaalit Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjallisuusarkistoon. Sieltä löytyy paljon kirjallista materiaalia, joista saa tutkimalla kokoon paljon kirjoitettavaa. Kyse Iltalehden uutisoimasta jäämistöstä koskenee kotiin jäänyttä muuta kuin kuin luovutettua materiaalia, jolle leski ja perikunta saa tehdä halunsa mukaan keskinäisellä sopimisella.Tekijäoikeudet säilyvät aina perijöillä tai niillä joille mahdollisesti oikeudet on testamentattu.

• Ravasin oitis kirjakauppaan, kun huomasin sellaisen parturin vieressä.

Siellä oli tosiaan tämä uusin Huovinen, Luonnonkierto. Hät'hätää lukaisseena koen sen tulleen aivan tarpeeseen, ehkä sen paras anti on hieman syventää sitä kuvaa joka minulla oli hänestä. Seassa on toki aivan laatu-Huovista, mutta sitten on sellaisia tekstejä joista ehkä mieleeni tulee: metatekstiä, jonkinlaista analyysia.

"Apurahan filosofiaa" kuuluu viimeksi mainittuun kategoriaan. Onhan vastaavaa ollut edeltäneissä päiväkirjamaisissa teoksissakin. Yhtä kaikki, kovin tyytyväinen olen tähän Siltalan "toukolahjaan" Huovis-faneille. Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe