jos olet menossa lääkärin vastaanotolle ja sinut kutsutaan nimellä sisään mää en oo ajatellu ees koko asiaa eikä todellakaan haittaa mua mutta näky olevan taas yks asia mistä uutisoitiin tänä aamuna on vähän saman tyyppinen juttu kun ajatellaan että kauhee jos joku saa tietää että se oon just minä joka kirjotan täällä tai eihän facebookkiin voi kirjoittaa mitään joku pian lukee ;))))) tapahtuukohan täällä suomenmaassa liian vähän kun uutisoidaan tällaisista tyhjänpäiväisistä asioista.
haittaakse
56
166
Vastaukset
Ei haittaa, mutta milläs nimellä sit kutsuttais jos ei omalla. Huutaako lekuri ovelta että se asikas jolla oli alapään kutinaa niin tervetuloa. :)))
Kalliiksi taitais tulla jos johonkin numerolappusysteemiin yks kaks pitäis siirtyä.- ??
Onx kans hauskaa, että lekuri entää pois huoneesta, ja pöytä on täynnä tunnistettavia sairauskansioita?
Tunnistettavien ihmisten?? ?? kirjoitti:
Onx kans hauskaa, että lekuri entää pois huoneesta, ja pöytä on täynnä tunnistettavia sairauskansioita?
Tunnistettavien ihmisten??Oletko niin utelias että menet ja luet niitä heti kun lekurin silmä välttää. Toistaiseksi kun olen lekurissa käynyt en ole yhdenkään muun kansioita siellä nähnyt, en edes omaani, koska ne on koneella.
- ??
Nittaminax kirjoitti:
Oletko niin utelias että menet ja luet niitä heti kun lekurin silmä välttää. Toistaiseksi kun olen lekurissa käynyt en ole yhdenkään muun kansioita siellä nähnyt, en edes omaani, koska ne on koneella.
Ei kuulu minun tapoihini.
Ihmettelen vain, miksi jätetään näkyviin kansioita.
Tosin, paljon on Vuoksessa vettä virrannut, sitten viime käyntini.
Toivon mukaan käytäntö on muuttunut.
Josko ärtymyksesi on ummetuksesta johtuvaa? ?? kirjoitti:
Ei kuulu minun tapoihini.
Ihmettelen vain, miksi jätetään näkyviin kansioita.
Tosin, paljon on Vuoksessa vettä virrannut, sitten viime käyntini.
Toivon mukaan käytäntö on muuttunut.
Josko ärtymyksesi on ummetuksesta johtuvaa?Ei vaan typerät ihmiset.
- ?? :)
Nittaminax kirjoitti:
Ei vaan typerät ihmiset.
Niin, me viisaathan emme voi heiltä välttyä.
- Rimmir tänään
Täälläpäin on joissakin lääkärikeskuksissa numerolappusysteemi ja joissakin pyydetään nimellä. Ja joissakin sekä että, kun täällä asuu niin paljon ulkolaisen nimen omistavia etteivät kanta-asukkaat osaa heidän nimiään lausua :)
Pahinta kuitenkin on se että ulkolaiset lääkärit eivät aina erota vasenta oikeasta kun istuvat nenäkkäin potilaan kanssa. Siitä on monille koitunut kohtalokkaat seuraukset leikkaussalissa. ?? kirjoitti:
Tunnistettavien ihmisten??ootko kurkkinu kansioita kun tiedät että niissä on tunnistettavia mun puolesta lääkärin pöydällä saa olla vaikka mitä ei tulis mieleenkään lueskella niitä sen tarkemmin.
- ??
tiinaex kirjoitti:
ootko kurkkinu kansioita kun tiedät että niissä on tunnistettavia mun puolesta lääkärin pöydällä saa olla vaikka mitä ei tulis mieleenkään lueskella niitä sen tarkemmin.
Eipä tullut mieleenkään, mutta mieleen tuli, jos siinä olisi omani, ja joku, joka ei olisi näin fiksu kuin minä.
Jos pöydällä oli pino kansioita, jossa päällimmäisessä potilaan nimi ja henkilötunnus kissan kokoisilla kirjaimilla, niin normaalinäköinen sen kyllä näkee kauaskin.
Minun tajuni mukaan henkilötunnus on melko intiimi asia, jota ei ole tapana jakaa, kuin sanomalehteä.
Eihän toki sairaalla saakaan olla oikeuksia. Potilashuoneessakin kaikki kysellään lääkärikierrolla koko populan kuullen.
- RosaLiiin
No, ei varmaan haittaa,
en edes kuuntele kuin omaa nimeäni odotushuoneessa.
Siellä on jo niin omissa krempoissaan ja vaivoissaan, että ihan sama minkä nimisiä ihmisiä siellä muita pyörii.
Ei nimeni ole mikään salaisuus, kannan sen mielelläni.
Miten kukaan voisi käyttää väärin näin tavallista nimeä.Samaa mieltä, et on ite niin kipeä ettei kiinosta muitten nimet ja eiköhän meistä jokainen joskus joudu käymään lekurissa elämänsä aikana.
- haittaase
Kyllä potilailla intimiteettisuoja pitäis vastaan otolla olla, ettei nimillä huudeltais. Numerolappusysteemi olis ehdottomasti kehitettävä.
- näin sooo,,,,
nimellä huutaminen on huono asia,,
numero järjestelmä on paras,,, kenekää ei tarvi hävetä että on pitäny mennä lääkäriin,,,,- ihmett-elen
Nittaminax kirjoitti:
Ja pussi päähän ettei naamastakaan tunnisteta. Voi pyhä sylvi.......
Kettuako kenenkään tarvii sairaan nimeä tietää?
Pannaanko korvan taa? ihmett-elen kirjoitti:
Kettuako kenenkään tarvii sairaan nimeä tietää?
Pannaanko korvan taa?No minä en muista kenenkään nimeä vaikka kuinka siellä huudettaisiin. Mua kun ne ei kiinnosta. Miksi ylipäätään pistäisin ne muistiin.
- RosaLiiin
Omituista, että häpeäisin sitä että pitää tai saa mennä lääkäriin.
Palveluammattihan se lääkärikin on.
Tulee mieleen, että mitähän kaikkea ihmiset oikein häpeää kun lääkärissä käyntikin voi olla häpeää tuottava asia. Kyll se elämä on vaikeaa...eräille.
Näin pienellä paikkakunnalla tuntee monen lääkäriin pääsyä odottavan kasvoista, ilman lääkärin nimellä huutamista.
Mietin samaa kuin Nittakin, ei olis kiva, jos huudettaisiin sairauden nimellä, tai oletetun sairauden.
Joskus vaihdetaan tuttujen kanssa ajatuksia omista vaivoistamme.
Viime kerralla olikin tosi hauskaa, kun pääsimme niin pitkälle, että netin kautta lääkäri tutkisi.
Kun kaikki tuntuu hiljalleen siirtyvän nettiin.
Potilas näyttäisi nettikameraan kipeää kohtaa ja lääkäri tekisi diagnoosin sen perusteella.
Ellei olisi kyse sisäisestä vaivasta.
Tämä oma keväinen vaivani kirjoittikin sitten oikein kunnon naurun. :)- Jos on pimpsussa
jotain vaivaa, niin skypellä lääkärille!
Miehillä taas helpompaa! Aina niillä on. - L*
Minkä heevatin takia ihminen pitäisi kutsua nimeltään?
Eikö paikkakunnan juorumuorit saa tarpeeksi maiskuteltavaa muuten?
Kai voitaisiin antaa käpälään vuoronumero, jolla kutsuen asia olisi saletti?
Tyhjäpäisyyden voi pullistaa, ken osaa.
Vappupallot taas on täynnä tyhjää.sittenhän se vaatis vielä jokaiselle odottajalle oman suljetun kopin mihin pääsee jostain huomaamatta ja siellä vois sit laittaa semmoisen hupun päähänsä ettei vaan kukaan tunne ja näkeehän ne juorumuorit jos sää meet sinne ja odotat vuoroos vaikka kuinka olis numerosysteemi vai onko tapana muuten vaan istuskella odotushuoneessa ilman minkäänsortin vaivaa tai asiaa.
- L*
tiinaex kirjoitti:
sittenhän se vaatis vielä jokaiselle odottajalle oman suljetun kopin mihin pääsee jostain huomaamatta ja siellä vois sit laittaa semmoisen hupun päähänsä ettei vaan kukaan tunne ja näkeehän ne juorumuorit jos sää meet sinne ja odotat vuoroos vaikka kuinka olis numerosysteemi vai onko tapana muuten vaan istuskella odotushuoneessa ilman minkäänsortin vaivaa tai asiaa.
Tehrään niin. Eli, kun tilaa ajan, saa samalla varattua roskasäkin, numeroidun, jossa on silmänrei'ät.
Kun vain lupaa olla hiiren hiljaa, eikä tupakoi, eikä röyhtäile.
En tiedä käytäntöä, kun en ole vielä terkkarissa käynyt.
Meillä ei ole suuria murheita.
Samoin olen joskus miettinyt, että kaikkea sitä uutisoidaankin.
Tänä aamuna olivat poliitikot kauhuissaan Niinistön naaman vääntelystä, olen nähnyt kuvat ja ovat aika hauskoja.
Voisi kysyä, mihin huumorintaju on kadonnut.- humo risti?
Ai, onko ihmisten intimiteettisuojan säilyttäminen terveydenhuollossa mielestäsi pikkujuttu? Ja mitä sillä on tekemistä pressan kuvien kanssa? ovatko jotenkin verrannolliset?
humo risti? kirjoitti:
Ai, onko ihmisten intimiteettisuojan säilyttäminen terveydenhuollossa mielestäsi pikkujuttu? Ja mitä sillä on tekemistä pressan kuvien kanssa? ovatko jotenkin verrannolliset?
Mikä intimiteettisuoja on nimi?
Pienillä paikkakunnilla ihmiset tietävät toisistaa paljon enemmänkin kuin nimen.
Suuremmissa kaupungeissa sillä nimellä ei ole mitään merkitystä.Sivullisille
Jos joku on niin utelias, että haluaa lukea naapurin kansion, niin sitten se ihminen todellakin, on sairas.
Henkilökohtaisesti en ole kiinnostunut kenenkään muun ihmisen sairauksista, enkä jaksa niistä keskutella.- humo risti?
babegoya kirjoitti:
Mikä intimiteettisuoja on nimi?
Pienillä paikkakunnilla ihmiset tietävät toisistaa paljon enemmänkin kuin nimen.
Suuremmissa kaupungeissa sillä nimellä ei ole mitään merkitystä.Sivullisille
Jos joku on niin utelias, että haluaa lukea naapurin kansion, niin sitten se ihminen todellakin, on sairas.
Henkilökohtaisesti en ole kiinnostunut kenenkään muun ihmisen sairauksista, enkä jaksa niistä keskutella.Jos olet huomannut, ei keskussairaalatkaan laita potilaskutsujaan kuorissa, joka olisi leimattu sairaalan nimellä, kuuluu samaan kategoriaan....mutta joillekinhan se on ihan sama.
Ei näissä asioissa ole suinkaan kyse siitä, oletko Sinä kiinnostunut jonkun sairauksista, vaan siitä, että jokaisella on o i k e u s olla tiedottamatta asioitaan kaikille. humo risti? kirjoitti:
Jos olet huomannut, ei keskussairaalatkaan laita potilaskutsujaan kuorissa, joka olisi leimattu sairaalan nimellä, kuuluu samaan kategoriaan....mutta joillekinhan se on ihan sama.
Ei näissä asioissa ole suinkaan kyse siitä, oletko Sinä kiinnostunut jonkun sairauksista, vaan siitä, että jokaisella on o i k e u s olla tiedottamatta asioitaan kaikille.Asian varmaa ratkaiset helpoimmin, kun sanot ilmoittautuessasi ettei saa kutsua nimellä.
Joskus pitää itsekin pyrkiä ratkaisemaan omat ongelmansa.- humo risti?
babegoya kirjoitti:
Asian varmaa ratkaiset helpoimmin, kun sanot ilmoittautuessasi ettei saa kutsua nimellä.
Joskus pitää itsekin pyrkiä ratkaisemaan omat ongelmansa.Itse en ole lääkärinpalveluita tarvinnut vuosiin. Puhuin asiasta, joka näyttää itsellesi olevan mahdoton ymmärtää.
humo risti? kirjoitti:
Jos olet huomannut, ei keskussairaalatkaan laita potilaskutsujaan kuorissa, joka olisi leimattu sairaalan nimellä, kuuluu samaan kategoriaan....mutta joillekinhan se on ihan sama.
Ei näissä asioissa ole suinkaan kyse siitä, oletko Sinä kiinnostunut jonkun sairauksista, vaan siitä, että jokaisella on o i k e u s olla tiedottamatta asioitaan kaikille.Kuka sun postin pääsee lukemaan muu ku posteljooni. Ja ainakin mulla lukee niissä kaikissa että ne on lähettänyt HUS, mutta ei sen tarkemmin.
humo risti? kirjoitti:
Itse en ole lääkärinpalveluita tarvinnut vuosiin. Puhuin asiasta, joka näyttää itsellesi olevan mahdoton ymmärtää.
Nyt täytyy jo kysyä, miksi sairaus on sinusta noin häpeällistä ?
Että nimikin pitää piilottaa ja todistella suureen ääneen ettei ole lääkärissä käynyt.
Hyvä jos ei ole tarvinnut käydä, mutta miksi sittentällainen suukopu asiasta, jota et edes tarvitse.
Oikeassa kyllä olet, en tosiaankaan ymmärrä :DDhumo risti? kirjoitti:
Ei näissä asioissa ole suinkaan kyse siitä, oletko Sinä kiinnostunut jonkun sairauksista, vaan siitä, että jokaisella on o i k e u s olla tiedottamatta asioitaan kaikille.voi humo risti mitä väliä sillä on onko siinä kuoressa mikä sulle tulee lähettäjän nimi vai ei toi on taas semmonen juttu jota ei ymmärrä ei sit millään.
mää katoin eilen niintä niinistön naaman muutoksia eri kampauksilla ja ilmeillä ja mun mielestä jotkut niistä oli oikeen onnistuneita sehän oli vaan muunneltu näitten julkkisten näköiseksi mun mielestä ne oli ihan hauskoja =))))
tiinaex kirjoitti:
mää katoin eilen niintä niinistön naaman muutoksia eri kampauksilla ja ilmeillä ja mun mielestä jotkut niistä oli oikeen onnistuneita sehän oli vaan muunneltu näitten julkkisten näköiseksi mun mielestä ne oli ihan hauskoja =))))
Näitkö nämäkin :D
http://pinterest.com/wenuitun/torkea-skandaali-mita-tekee-hallitus-11/- tiinaex...
babegoya kirjoitti:
Näitkö nämäkin :D
http://pinterest.com/wenuitun/torkea-skandaali-mita-tekee-hallitus-11/no en noita kaikkia siinä oli vaan osa olihan siinä osa aika törkeitä mutta osa ihan hauskoja.
- ?
Mää ja nää, mitä sää?
Tyhjäpäisyys, entä häijyys? - se on fiksuin tapa
Sivistyneissä vastaanotoissa on aina numero järjestelmä käytössä,,,
- evp
Voi hyvät hyssykät, tapahtui kymmenisen vuotta sitten. Hoitaja erehtyi vanhapiika opea puhuttelemaan rouva X nä. Nousipa siitä hulabuloo, ope ponkaisin bridsiltä ylös vaiva unohtui. Pomolle valittamaan täällä ei osat käyttäytyä, minä olen neiti ja sellaisena pysyn neidiksi minua on kutsuttava, velvoitti anteeksipyyntöä rouvaksi häntä kutsuneelta. Muodon vuoksi, saipahan taas kuvitella seisovansa kateederilla karttakeppi kädessä.
Ei se niin helppoa ole olla jokaisen mieliksi terveydenhuollon työntekijöiden vaikka ovat saaneet pitkän ja monipuolisen koulutuksen kaiken ammatillisen osaamisen lisäksi ihmisten kohtaamisessa.- ak-tiivi
Niinpä, kunpa vaikkapa lääkäri osaisi kohdella potilastaan oikein.
Mutta kun ei aina, eikä kaikkialla osaa, ei pysty, omalla osaamattomuudellaan.
Kettuilee kusemista, kuin potilaalla on hoitamaton virtsatietulehdus.
Joka diagnosoitiin vasta sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
Henkilöhygieeninen osaaminen on eri asia, kuin opettaminen. ak-tiivi kirjoitti:
Niinpä, kunpa vaikkapa lääkäri osaisi kohdella potilastaan oikein.
Mutta kun ei aina, eikä kaikkialla osaa, ei pysty, omalla osaamattomuudellaan.
Kettuilee kusemista, kuin potilaalla on hoitamaton virtsatietulehdus.
Joka diagnosoitiin vasta sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
Henkilöhygieeninen osaaminen on eri asia, kuin opettaminen.jos toi on ihan totta mitä sää kirjoitat niin tostahan pitää tehdä ilmoitus sinne esimiehelle mikäänhän ei koskaan parannu jos aina vaan kuunnellaan ja valitetaan sit muualla muttei siellä asianomaisessa paikassa.
tiinaex kirjoitti:
jos toi on ihan totta mitä sää kirjoitat niin tostahan pitää tehdä ilmoitus sinne esimiehelle mikäänhän ei koskaan parannu jos aina vaan kuunnellaan ja valitetaan sit muualla muttei siellä asianomaisessa paikassa.
"tiinaex"
Tämä aloitus kommentteineen, on niin hauska että minun on ihan pakko osallistua, hauskasti?
Aikanaan kun jokusen kerran odottelin terkkarin Temppelin esiriipun takana ja kutsua odottelin, totesin olevani siellä harvinaisuus, mies kun olen.
Ja kun kutsu kuului: Hoooo! Nousin ylös ja huomasin että etumustani katseltiin sillä silmällä, ja poistuessani tunsin kuumat katseet takapuolella, tunsin myös jonkun kylmän tikarin piston, liekö heiltä, jotka eritysen erilaisella silmällään silmäilivät, vahingoniloisin silmin?
Puristin Pakarani ylpeänä yhteen, tietäen että kohta on minulla heillekin jotain annettavaa.
Tiesin kyllä, että naisista on turha valittaa terkkarin johtajalle.
Pakaroiden tiukkuus on miehelle hyve, vaan ei naiselle, heillä ne eivät saa olla rasvattomat. :)
YH.- ak-tiivi
tiinaex kirjoitti:
jos toi on ihan totta mitä sää kirjoitat niin tostahan pitää tehdä ilmoitus sinne esimiehelle mikäänhän ei koskaan parannu jos aina vaan kuunnellaan ja valitetaan sit muualla muttei siellä asianomaisessa paikassa.
@ tiinaex
Miksi tänne satuilisin, ihan on totta. Lääkäri kettuili, että ihmisen pitää pitää kuset yön sisällään.
Kun pääsin kotiin sairaalasta, vietiin pissanäyte terveyskeskukseen, jossa havaittiin virtsatulehdus.
Miten luulet uskaltavan valittaa asiasta, jos samaan p-paikkaan uudelleen joutuisi? - tiinaex...
ak-tiivi kirjoitti:
@ tiinaex
Miksi tänne satuilisin, ihan on totta. Lääkäri kettuili, että ihmisen pitää pitää kuset yön sisällään.
Kun pääsin kotiin sairaalasta, vietiin pissanäyte terveyskeskukseen, jossa havaittiin virtsatulehdus.
Miten luulet uskaltavan valittaa asiasta, jos samaan p-paikkaan uudelleen joutuisi?no mikä se estää valittamasta vaikka joutuisitkin samaan paikkaan ei sulle tulla varmaan sanomaan että ai sää oot se sama tyyppi joka valitti vaan siitä otetaan opiksi ja sitäpaitsi kun yhdestä ihmisestä joka kohtelee asiakkaita kaltoin valitetaan tarpeeksi niin paikalle vaihdetaan joku ystävällisempi miks meillä ihmisillä on tapana vaan mielessämmä purnata väärästä kohtelusta kun voisimme tehdä asian hyväksi paljonkin alalla kun alalla mutta mikään ei tuu muuttumaan ennen kun opitaan pitään puolemme että saamme asianmukaista kohtelua niin hoito kun muullakin alalla.
Luulenpa, että monenkin ihmisen mielestä saattaa olla kiusallista tulla kutsutuksi nimellä lääkärissä käydessään. Numerolappu-käytäntöön siirtymisen ei välttämättä tarvitsisi aiheuttaa mitään ongelmia tai lisäkustannuksia.
Miksei sellaiseen voitaisi siirtyä? Useimmissa terveyskeskuksissa ja lääkäriasemilla otetaan numerolappu, jonka perusteella kutsutaan ilmoittautumaan vastaanotolle. Sitä samaa numerolappua voisi ihan hyvin käyttää myös silloin, kun lääkäri kutsuu asiakkaan (!) huoneeseensa.
Itse olen aina valmis esiintymään omalla nimelläni melkein missä tahansa ympäristössä. Erityisesti suomalaisten haluun olla paljastamatta nimeään törmää usein, ja se saa mielestäni joskus suorastaan huvittavia piirteitä. - En lue intimiteettisuojaa lääkärissä käydessä sellaiseksi, vaikkei asia ole minun ongelmani.- meeriamanda
Torstaiaamulla ennen kukonkiekaisua istua könötin labrakokeisiin... aamuäreä..ei syötävää, juotavaa... savutellakaan en arvannut... niin hyväkeuhkoinen hoitsu kailottaa nimeäni, ihankin pariin kertaan. Kyllä mua ´haittas´... sanoin et vähempikin piisaa.
Eli en pidä , en missään tilanteessa et nimeäni ääneen kailotetaan.
Heillä on ajanvaraus... minulla oli aika... olisi sillä kutsunut ja vasta kahden ollessamme kysynyt henk. tietoni.- meeriamanda
hunksz kirjoitti:
"meeriamanda"
Vai niin.
Minä nauttisin jos minua kutsuttaisiin: Hyväntuoksuinen mies?
H.Oliko ihan pakko pilata mun ärtsy muistelut? :)) Sitäpaitsi mä perjantaisin pruukaan ´tiskata´ tään läppärin, lisätöistä en pidä väliä.
Tottahan sinä kujertaisit ... en hetkeekään epäile :D
- henrjii
Joo Joo
tupakin ostokin on enempi kriminalisoitu, kuin ihmisten identtiteetti, vaikka en itse polttelekkaan. Ei haittaa tippaakaan!
Johtuukohan siitä, että runsaan 10:n vuoden ajan on sukunimemme huudettu tk:n käytävässä säännöllisesti 4 - 6:n viikon välein?
Tai siitä, että minulla on ollut kutsuja erittäin harvoin? Kutsumattomia vuosiakin välillä.
Mitä se nimihuuto haittaa? Jos siinä yhteydessä huudettaisi taudin ymmärrettävä nimi niin ujommat saattaisivat kiusaantua veneerisen taudin julistamisesta!Tuli täs mieleen, että kohtahan ei sit kannata kersojakaan huudella pihalta kotiin nimellä tai moikata kadulla tuttujaan.
Ensin kerran ei saa sukunimellä lekurissa ja kohta etunimellä missään. Hui kamalaa jokuhan voi tunnistaa.- moikat vaan
Kadulla tutun tavatessani, sanon hei, moi tms.. En koskaan, että moi Möttönen.
moikat vaan kirjoitti:
Jos et nyt tajunnut asiaani, niin se oli kärjistetty. Yks lysti sanotko sinä, mutta muut voi sanoa.
moikat vaan kirjoitti:
Niin joo. En mäkään kyllä haluaisi että mua sanottaisiin Möttöseksi kaikkien kuullen jos omistaisin sellasen nimen. :DDDDD
- Maija Meikäläinen.
Oi, minusta on ihanaa kuulla oma nimeni mainittavan! Lääkärilläkin.
Olen poikkeava suomalainen. Olen ylpeä itsestäni. ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5942094- 1041049
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18987Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4857Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 78778
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563