Super Decathlon

Moi!

Onko toi super decathlon hyvä minium. Joo jos joku huomas ni oon kirjoittanu aika monta tämmöstä keskusteluu, mut tää on mun eka keskustelu kirjautuneella ukolla. Ja haluisin jonkun kokeneemman apua näis jutuissa.

17

187

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllk

      No, jos lähdetään siitä että onko sinulla kokemusta? Jos ei, niin hommaa simulaattori. Kallis, mutta maksaa itsensä. Ja kun hommaat tuon, niin sisälennokki käsite ei tarkita olkkaria, vaan liikuntahallia. Ja aloita ulkoa tuo lennättäminen. Sitten, tuosta miniumista. Noilla ei loppupeleissä paljoa eroa ole, mutta alussa decathlon on haastava. Piper voisi sopia paremmin. Tosin, ainoat tietoni decathlonista on kokoa 2m, mutta ilmeisesti se on samaa luokkaa.

      • No kokemuksii ei oo ja jos viitsit niin voisitko kertoa mikä malli tulisi ostamaan veikkaan että simulaattoria en tule ostamaan koska minulla menisi n. Puolen vuoden säästöt siihen:(. Joten joku 50€-200€ väliin jos menis joku alottelijoiden, ja ajattelin muutenkin aloittaa miniumilla, mutta ulkona. Onko tuo mahdollista, ja pitääkö olla kovinkin tyyntä?


    • kyllk

      Hyvä paketti olisi vaikka:
      - Radio http://www.verticalhobby.com/kauppa/riccs-6-ch-24-ghz-6-kanavaisella-vastaanottimella-afhds-p-1180.html
      -E-STARTER https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24021&grpid=5006&order_id=WO1324209445
      -3kpl. servoja
      -epoxi liimaa
      -n. 20A harjallinen nopeudensäädin.

      Tai vaikka kyoshon aiRium piper j-3 cub. miniumeista käy vaikka cessna, decthlone tai piper j-3 cub. Mutta onnea hyvälle harrastukselle! Usko pois, kunhan intoa riittää niin tämä ei lopu koskaan! Ja kysy rohkeasti, minä neuvon!

    • Kerrotko vielä mistä noi sais ja onko alle 20-30€?
      -3kpl. servoja
      -epoxi liimaa
      -n. 20A harjallinen nopeudensäädin.

      https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24021&grpid=5006&order_id=WO1324209445 tuolla lukee, että Radiosuositus min. 4-kanavaa niin tarviinko siihen siis 4 servoa vai silti 3 servoa vai mitä tuo edes tarkoittaa? Ja onko väliä minkä painosia servoja ottaa? Miten valitsen nuo kiteet voitko ehdottaa? Sitten mikä akku ja mikä laturi? Ja mistä tiedän onko kyseessä harjallinen nopeudensäädin vai ei? voitko vastata näihin kiitos.

    • kyllk

      Tuohon linkittämääni radioon ei tarvitse kiteitä, se etsii automaattisesti vapaan taajuuden. 4 kanavaa on siis se, että sillä voi ohjata 4 servoa tai nopeudensäädintä. tuohon tarvitaan vain 3 servoa, sillä 1 servo ohjaa kumpaakin siivekettä. Muulloin ne toimisi 2 servolla ja y-johdolla tai jollain radion miksauksella. Esim. Vertical Hobby, siis tuon radion myyjä, myy 9g mikro servoja n. 3 eurolla, eli ei kallista. Epoxi ei ole kallista, n. 5e/pakkaus, ja se riittää pitkään. Riippuu tietysti mitä epoxia ostat. Nopari löytyy täältä. https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37559&grpid=2203&order_id=WO1324209445 n. 11e. Tuotekuvauksessa siis lukee. Mutta jos tehoa haluat, niin osta jokin harjallinen n. 150W harjaton, mutta niillä on myös hintaa. Akuksi käy tämä: https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37213&grpid=5017&order_id=WO1324209445 Tuohon täytyy kolvata liittimet, ei vaikea homma. Laturiksi taas sopii tämä https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=40009&grpid=5018&order_id=WO1324209445 Rahalla saa parempaa, mutta kenelläpä sitä olisi. Tosin, jos kiinan maalta tilaaminen onnistuu, niin sieltä saa älylaturin n. 30 dollarilla, posteineen. Paljon lisätietoa löytyy lennokit.net foorumilta tai http://wiki.lennokit.net/index.php/Toiminnot:Kaikki_sivut wikistä. Tuo on joutunut spammin kohteeksi,mtta kyllä sieltä tietoa löytyy. Kysy vain, on ilo saada uusia harrastajia!

      • Selitätkö vielä tuota että liittimet pitää kolvata meinaatko kolvaamista vai korvaamista? Miten se tehdään jos minulla ei ole tarvikkeita?


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        Selitätkö vielä tuota että liittimet pitää kolvata meinaatko kolvaamista vai korvaamista? Miten se tehdään jos minulla ei ole tarvikkeita?

        Kolvata, tinata, juottaa. Siihen tarvitaan kolvi, tinaa, liittimet. Liittimet nopariin ja akkuun, tinaa ja kolvi löytyy esim. Robinhoodista, ei kalliita. Voit myös pyytää voisiko vaikka jokin rc liike hoitaa asian. Kerropas millä alueella vaikutat, voin vinkata sulle kerhon sinun alueeltasi, opit paljon nopeammin kerhossa kuin yksin tai kaveriporukassa koneita paloittelemalla. Ne voi auttaa sua kolvaamisessakin jne.


      • kyllk kirjoitti:

        Kolvata, tinata, juottaa. Siihen tarvitaan kolvi, tinaa, liittimet. Liittimet nopariin ja akkuun, tinaa ja kolvi löytyy esim. Robinhoodista, ei kalliita. Voit myös pyytää voisiko vaikka jokin rc liike hoitaa asian. Kerropas millä alueella vaikutat, voin vinkata sulle kerhon sinun alueeltasi, opit paljon nopeammin kerhossa kuin yksin tai kaveriporukassa koneita paloittelemalla. Ne voi auttaa sua kolvaamisessakin jne.

        No asun Espoossa Kilossa ja ajattelin liittyä lennokki kerho Rakuun, mutta ongelma onkin siinä, että en pääse paikalle millään muulla kun julkisilla enkä tiedä miten ja raku sijaitsee Vantaalla jos tiedät lähemmän nii kerro


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        No asun Espoossa Kilossa ja ajattelin liittyä lennokki kerho Rakuun, mutta ongelma onkin siinä, että en pääse paikalle millään muulla kun julkisilla enkä tiedä miten ja raku sijaitsee Vantaalla jos tiedät lähemmän nii kerro

        Raku voi olla hyvä. Ainaki niillä on tosi aktiivista toimintaa. Kannattaa katsoa netistä paras kulkutapa. Tai pyytää kyyti. Minäkin ennen kulmi lennättämään bussilla, mutta pitää katsoa uusiksi kun tuli rakenneltua 1,6m liidokki. Harrastuksen alussa huomasin, ettei se matka ole paha, kun ajattelee päivää sitten illalla; on se niin hieno tunne! Ja tuo e-starter menee bussissa helposti. Siitä löytyy paljon käytännön ratkaisuja tuolta lennokit.netin puistolennokit osiosta.


      • kyllk kirjoitti:

        Raku voi olla hyvä. Ainaki niillä on tosi aktiivista toimintaa. Kannattaa katsoa netistä paras kulkutapa. Tai pyytää kyyti. Minäkin ennen kulmi lennättämään bussilla, mutta pitää katsoa uusiksi kun tuli rakenneltua 1,6m liidokki. Harrastuksen alussa huomasin, ettei se matka ole paha, kun ajattelee päivää sitten illalla; on se niin hieno tunne! Ja tuo e-starter menee bussissa helposti. Siitä löytyy paljon käytännön ratkaisuja tuolta lennokit.netin puistolennokit osiosta.

        Ootko sä jossain kerhossa ja missä päin ja sitten kun katoin tuon bussilla menemisen nii matka kestää tunti 4 minuuttii onko järkeä vai etsinkö toisen kerhon?


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        Ootko sä jossain kerhossa ja missä päin ja sitten kun katoin tuon bussilla menemisen nii matka kestää tunti 4 minuuttii onko järkeä vai etsinkö toisen kerhon?

        En vielä, mutta olen aktiivisesti ollut heidän kanssa tekemisissä, ja aion liittyä. Rc lentolaitteita olen harrastanut -09 vuodesta, autojen ohella. Tosin autot jäi vähemmälle viimekesänä. Silti vasta 3 kone menossa, ekasta, e-starterista oli vaikea päästää irti. Ja oliha minulla kopterikin. Jos olisin silloon liittynyt kerhoon olisin paljon pidemmällä. Tosin nyt olen jo tehnyt ensimmäisen koneeni, sen 1,6m liidokin. Enkä olisi onnistunut ilman osaavamman apua. Minulla oli pari kuukautta sitten sellainen koulutuskokeilu jakso, ja sinne meni bussilla 1,5 tuntia. Ei se ole pitkä aika.


      • kyllk kirjoitti:

        En vielä, mutta olen aktiivisesti ollut heidän kanssa tekemisissä, ja aion liittyä. Rc lentolaitteita olen harrastanut -09 vuodesta, autojen ohella. Tosin autot jäi vähemmälle viimekesänä. Silti vasta 3 kone menossa, ekasta, e-starterista oli vaikea päästää irti. Ja oliha minulla kopterikin. Jos olisin silloon liittynyt kerhoon olisin paljon pidemmällä. Tosin nyt olen jo tehnyt ensimmäisen koneeni, sen 1,6m liidokin. Enkä olisi onnistunut ilman osaavamman apua. Minulla oli pari kuukautta sitten sellainen koulutuskokeilu jakso, ja sinne meni bussilla 1,5 tuntia. Ei se ole pitkä aika.

        Mitä sun Estarterille sit kävi ja onks sul ylimäärästä konetta jonka myydä? Rakun sihteeri sanoi että voisin mennä kevättalkoihin niille ja voisin tutustua heihin ja saisin kokeilla kerhon liidokkia opetus piuhan kanssa, mutta kun olen 14 v ja mietin onko siellä ketään mun ikästä nii...


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        Mitä sun Estarterille sit kävi ja onks sul ylimäärästä konetta jonka myydä? Rakun sihteeri sanoi että voisin mennä kevättalkoihin niille ja voisin tutustua heihin ja saisin kokeilla kerhon liidokkia opetus piuhan kanssa, mutta kun olen 14 v ja mietin onko siellä ketään mun ikästä nii...

        Ei se ikä haittaa. Meitä on kaiken ikäisiä! Itsekin löysin mukaan muiden seuraan vasta neljätoista vuotiaana. Nytkin olen vasta 15, ja kyllä minuun hyvin suhtaudutaan. E- STARTER kuoli niin, että huolimattomuuksissani laitoin liian ison potkurin ja 3s lipo-akun, kierrokset tippui nousussa ja kone sakkasi. Meni niin pieneksi, että päätin hankkia uuden. Mutta muuten se on kestänyt älyttömiäkin tippumisia, kestävä kone. Kai sitä vaan oltiin rääkätty riittävästi.


      • kyllk kirjoitti:

        Ei se ikä haittaa. Meitä on kaiken ikäisiä! Itsekin löysin mukaan muiden seuraan vasta neljätoista vuotiaana. Nytkin olen vasta 15, ja kyllä minuun hyvin suhtaudutaan. E- STARTER kuoli niin, että huolimattomuuksissani laitoin liian ison potkurin ja 3s lipo-akun, kierrokset tippui nousussa ja kone sakkasi. Meni niin pieneksi, että päätin hankkia uuden. Mutta muuten se on kestänyt älyttömiäkin tippumisia, kestävä kone. Kai sitä vaan oltiin rääkätty riittävästi.

        Onko väliä kun minun täytyy ostaa nuo kahdessa erässä eka jompikumpi noista ostoskoreista koska saan satasen kohta niin onko väliä minkä ostaa ensin?

        Ja vielä mihin kerhoon oot liittymässä? Ja sanoit et sun kolmas kone toi sun ite tehty liidokki sit estarter ni mikä se sun toinen kone oli ja mis kunnos se o?


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        Onko väliä kun minun täytyy ostaa nuo kahdessa erässä eka jompikumpi noista ostoskoreista koska saan satasen kohta niin onko väliä minkä ostaa ensin?

        Ja vielä mihin kerhoon oot liittymässä? Ja sanoit et sun kolmas kone toi sun ite tehty liidokki sit estarter ni mikä se sun toinen kone oli ja mis kunnos se o?

        Siis, mielestäni kannattaa kone ja siihen tulevat osat ensin, ja sitten radiot ym. Koska koneen voi silloin kasata rauhassa, ja kun saa hankittua niin lisää vain radion. Toinen koneeni oli SIL-80 heittis, alunperin vapari mutta muutin rc:ksi. Se on hieman nokasta revennyt kun työntötanko irtosi hornista, mutta kun lähden lennättämään niin teipillä kiinni. Liimaan vasta kun on välttämätöntä, kun kyseessä vain parin kympin lelu. Muuten ihan hyvä, jos mosan laittaisi, mutta liidokkina aika huono. Hyvä silti opetella liidon perusteet, ei tarvi sakata niitä isoja koneita. Kun ilman moottoria se on aivan erilaista.


      • kyllk kirjoitti:

        Siis, mielestäni kannattaa kone ja siihen tulevat osat ensin, ja sitten radiot ym. Koska koneen voi silloin kasata rauhassa, ja kun saa hankittua niin lisää vain radion. Toinen koneeni oli SIL-80 heittis, alunperin vapari mutta muutin rc:ksi. Se on hieman nokasta revennyt kun työntötanko irtosi hornista, mutta kun lähden lennättämään niin teipillä kiinni. Liimaan vasta kun on välttämätöntä, kun kyseessä vain parin kympin lelu. Muuten ihan hyvä, jos mosan laittaisi, mutta liidokkina aika huono. Hyvä silti opetella liidon perusteet, ei tarvi sakata niitä isoja koneita. Kun ilman moottoria se on aivan erilaista.

        Kiitos kaikesta mitä oot kertonu kerrotko vielä s-postisi että voin kysyä sulta lisää jotain jos tarviin mun s-posti on [email protected]. Ja hei aika hyvin sä nää jutut osaat jos vuoden oot lennokkejen kaa ollu ja kiitti viel kerran! :)


      • kyllk
        villerc kirjoitti:

        Kiitos kaikesta mitä oot kertonu kerrotko vielä s-postisi että voin kysyä sulta lisää jotain jos tarviin mun s-posti on [email protected]. Ja hei aika hyvin sä nää jutut osaat jos vuoden oot lennokkejen kaa ollu ja kiitti viel kerran! :)

        siis -09 jouluna aloitin, vuoden ollut muiden harrastajie kanssa "livenä" tekemisissä. Ja laitan osoitteeni tuohon sun s.postiin. Ja joo, en tavallisesti selitä asioita näin hyvin, mutta kun huomaan että olet määrätietoinen ja oikeasti aloittamassa. Sillä luulen, että alle 20% täälä kyselevistäei ikinä harrastusta aloita. Sinussa huomaan sellaista intoa, että varmasti otat ensiaskeleet lajiin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe