Paleleminen

jäähtynyt

Yleensä vaihdevuosissa kärsitään hikoilusta ja kuumista aalloista. Miten yleistä on että jatkuva vilu ja palelu haittaa elämää. Kysehän on jostain lämmönsäätelujutusta vaihdevuosista.
Olen 54 v ja vaihdevuodet menossa. Kuukautiset viimeksi vuodenvaihteessa, sitä ennen muutamaa kuukautta aikaisemmin. Yhtään kuumaa aaltoa en ole tuntenut ja muutenkin hikoilen aika vähän. Kylmämisen tunnetta on kyllä useinkin. Lihassärkyjä ja rytmihäiriöitä jonkin verran on. Muita oireita en ole huomannut.
Onko muita joilla tuo lämmönsäätely toimii näinpäin?

16

3248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lattiarätti

      Minä kalisin kylmyydestä päivisin ja yöllä hikisen nihranen.Ei varsinaisia kuumia aaltoja mutta nihranen olo herätessä.
      Päivisin piti olla monesti huopakin päällä ja monet sukat ja silti "jäätynyt olo"....Hormoonikorvaushoidon aloitettuani nämä oireet meni ohi.
      Kilpirauhastilanne on minulla hyvä....että siitä ei kylmyys ainakaan johtunut.

    • Avun saanut

      Minulla tuli ensin kuumia aaltoja ja yöllisiä hikoiluja. Seuraavana tuli yölliset palelukohtaukset. Heräsin yöllä valtavaan paleluun, tärisin niin voimakkaasti että tuntui kuin voisin pudota sängystä. Myöhemmin tuli sitten unihäiriöt, painajaiset ja lopuksi keskittymiskyvyn puute jolloin hain kunnollisen hormonikorvaushoidon estrogeenipillereillä.

    • tuula-neiti

      Palelua on ollut minullakin, ei tietoakaan mistään hikoiluista. Se kylmän tunne on jotain käsittämätöntä. Vaikka mitä laittaisit päälle niin aina vaan palelee, jopa saunassakin voi palella. Onneksi minulla nuo palelut ovat tulleet jaksoittain niin että välillä on ihan normilämpöisiä kausia.

    • Lattiarätti

      Jos kilpirauhasarvoja ei ole katsottu niin nekin kannattaa tarkistaa.Vajaatoiminta aiheuttaa myös palelua.
      Itselläni ollut joitain vuosia sitten liika ja vajaatoiminta,nyt olen thyroksilääkityksellä ja arvot hyvät.Kuitenkin kun vaihdevuosi vaivat alkoivat niin alkoi tuo hillitön kylmyys (paitsi yöllä).

    • salvia

      Minulla alkoi palelemisena. Laitoin kesällä paljon päälle ja ihmettelin mikä oikein on. Sitten varsinaisesti kun alkoi oireet pahempina menopaussista, niin yleensä ensin tuli paleleminen ja sitten kuuma aalto ja hiki ja paleleminen... Nyt jatkuvana oireiluna viisivuotta, mutta jo alkaa vähentyä.

    • Anonyymi

      Onneksi löysin tämän vanhan ketjun.

      Viime yönä palelin kuin pakastimeen olisi laitettu, tärisin jääkylmänä koko yön, eikä yhtään unta.

      Ihan hirveä kokemus!

      Nytkö tää alkoi, apua! Miksei tästä palelusta puhuta, vaan aina kysytään hikipuuskista?

      50

    • Anonyymi

      Minä olen 65 enkä koskaan ole kärsinyt minkäänlaisista vaihdevuosivaivoista. Sama päti omaan äitiini sekä sisareeni joka on 4 vuotta minua vanhempi.
      Palelen kyllä todella herkästi ja olen hyvin kylmänarka. Olen ollut aina mutta vanhemmiten lisääntynyt. Johtuu osaltaan varmaan myös siitä että iän myötä paino pudonnut entisestään eikä juurikaan rasvakerrosta ole. Olen 168 cm pitkä ja painan 53 kiloa. Tämä sama ilmiö myös äidillä ja sisarella. Yleensähän väitetään että nainen lihoo vanhemmiten, ei pidä paikkaansa meillä.
      Olen aina ollut hoikka ja laiha, johtuneeko siitä en tiedä.
      Olen siis varsin onnekas paitsi tuo kamala paleleminen! Sen takia vihaan talvea, palelen kahta kauheammin myös sisällä.

      • Anonyymi

        Sama minulla. En hikoillut, mutta en kokenut oikeastaan minkäänlaisia vaihdevuosivaivoja. Sekin on varmaan yksilöllistä johtuen jokaisen hormoonitoiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama minulla. En hikoillut, mutta en kokenut oikeastaan minkäänlaisia vaihdevuosivaivoja. Sekin on varmaan yksilöllistä johtuen jokaisen hormoonitoiminnasta.

        Minulla on varmasti mennyt sisäinen termostaatti rikki.

        Jo aiemmin on ollut jotain vilutusta yöllä ennen kuukautisia, mutta viimeöinen kokemus oli jo ihan omaa luokkaansa.
        Oli todellakin kuin olisi pitänyt nukkua pakastimessa -25C, vaikka sisälämpötila 22! Hui.

        50


    • Anonyymi

      Minulla on ikää 49 ja kuukautiset pätkineet pahasti jo vuoden; viimeisin väli 5 kuukautta. Olen palellut jo pari vuotta melkein kesähelteelläkin, mutta tänä syksynä palelu yltyi tosi pahaksi. Kuten parilla muullakin tässä ketjussa, saatoin herätä yöllä hampaat kalisten ja jouduin menemään kuumaan suihkuun lämmittelemään. Asunnossa lämpöä on 23, joten siitäkään se ei johdu. Kuumia aaltoja ei ole ollut käytännössä ollenkaan.

      Aloitin nyt viikko sitten Progynovan eli estrogeenin tabletteina, ja jo muutamassa päivässä kädet alkoivat lämmetä ja olen jopa voinut vähentää vaatetta iltaisin tietokoneen ääressä istuessani. Olen ollut tästä suorastaan ällistynyt, vaikka tiesinkin, että palelu saattaa liittyä vähenevään estrogeeniin. Kilpirauhanen on ollut sökönä jo lapsesta saakka vuotta, mutta lääkitys on sen osalta ollut kohdallaan, joten sekään ei voinut selittää oiretta. Eli vaihdevuosien piikkiin menee.

      • Anonyymi

        Liittyikö palelusi jotenkin kuukautiskiertoon?
        Minulla on selvästi kierron puolivälin jälkeen. On myös kilpirauhaslääke käytössä ja vähän sekaisin taitaa mennä, mikä vaiva liittyy mihinkin. Väsymystä, palelua...

        50


    • Anonyymi

      Minä tärisen niin, että ikkunat helisee.

    • Anonyymi

      Minulla on kilpirauhasen vajaa toimintaa, niin palelee. Minulle on estrogeeni geeli, niin eikö. vaikutus kilpirauhas arvoihin?

    • Anonyymi

      On palelukin vaihdevuosioire. Ainakin kanadalaisten mielestä. Tosiaan palelusta ei juurikaan puhuta Suomessa.

      Vaihdevuosioireita kanadalaiselta (non-profit) vaihdevuosiyhdistyksen sivustolta:

      ​On the vasomotor system:
      Hot flashes and night sweats
      Chills/shivering

      -Chills (suom. kylmät väreet)
      -Shivering (suom. palelu)

      Lähde: Canadian menopause society

      https://www.sigmamenopause.com/consumers/menopause/symptoms

      Olipa hyvä aloitus!

      • Anonyymi

        Kyllähän tuosta löytyy tietoa ulkomaisilta sivuilta enemmänkin.
        Mutta kun on paljon harvinaisempi yksistään esiintyessään, ilman niitä yleisiä kuumia aaltoja, ei sitä mainita yleensä minään vaihdevuosioireena.
        Itsellä on kylmiä kohtauksia, mutta vain öisin. Ne kyllä erottaa tavallisesta palelusta, ei epäilystäkään. Toivottavasti ei tule jatkossa hikipuuskia, kun nyt jo nukun huonosti.


    • Anonyymi

      Olen kohta 51-vuotias, kk-kierto lyhentynyt, mutta tallella. Käsittääkseni sen pitäisi alkaa pidentymään ja sitten loppua.

      Joitakin vuosia palellut aivan jäätävästi, pääasiassa kk-kierron loppupuolella. Mutta lopulta puhkesi sitten fibromyalgia, että lieneekö palelun syy alunperinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe