Julkiset arvostelut

Voi niitä aikoja...

Kuinka kaipaankaan niitä aikoja, jolloin näyttelytuomari arvioi koiran kehässä joko lukemalla arvostelun koko yleisölle tai kertomalla siitä lyhyen tiivistelmän: Tässä meillä on tyypiltään erinomainen narttu, jolla kaunis pää jne... Näitä kehiä oli niin hyvä seurata! Nopeasti sai käsityksen siitä, mitä tuomari rodusta hakee.

Mihinkähän tämä loppui? Eikö tuomareilla ollut kanttia kertoa perustelujaan koko kansalle vai eivätkö koiranomistajat hyväksyneet, että heidän koiransa arvostellaan julkisesti.

Kumpi sinusta on parempi ja miksi

4

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musti ja Rekku

      Tervetuloa suomalaisten rotujen kehän äärelle, siellä ääneen ilmoitetaan tuomiot (ellei ulkomainen tuomari, joka ei tiedä tapoja). Eli en usko, että se on erityisesti kiellettyä tms. Ilmeisesti muissa roduissa on vain muodostunut tavaksi arvostella hissukseen. Voisiko johtua siitä, että monessa näissä ulkomaisissa roduissa on paljon vikoja tai tuomareilla vaikeuksia pysytellä rotumääritelmässä, vai mistä lie johtuu...

      Mie kyl tykkään, että sanotaan arviot ääneen.

    • paljonkierrellyt

      Niinarvostelkujen aikataulut on nykyään niin kiireisiä, kun on paljjon koiria arvosteltavana. Ei yksinkertaisesti ole aikaa tuomarin ruveta ääneen aarvostelemaan koiria......ehkäpä jossain pienemmässä näyttelyssä tai missä on vähän koria, sellainen saattaisi ieläkin onnistua, mutta harvemmin. valitettavasti.

    • Musti ja Rekku

      Eikös tuomareilla ole nykyään yläraja arvosteltavien koirien määrässä? Ei se kiire kai voi se syy olla...

      • Näyttelyturisti

        Kotimaiset rodut on kiva seurata kun arvion kuulee.

        Muissa roduissa voisi tulla kiusallisia tilanteita, varsinkin joskus kun palkitaan ehkä ensisijaisesti koiran omistaja eikä niinkään parasta koiraa.... Jos kuka tahansa näkee, että tietyllä koiralla on selkeä merkittävä virhe ja silti napsahtaa ROP. Mutta kun katsoo ko koiran kasvattaja/omistaja tiedot luettelosta niin sitten ymmärtääkin miksi sen piti voittaa

        Itse olen kuitenkin päättänyt, että silloin kun minun koirat on kehässä niin en tuomarille enkä kanssakilpailijoille valita, tiedänhän jo mennessä mistä voi olla kysymys. Eli pitäisi löytyä neutraali tapa puhua näistä asioista ettei tiettyä tuomaria/kasvattaja tms syyllistetä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe