Kannattaako gerbiili?

Heippa! Elikkä minä olen 12 vuotta vanha tyttö ja olen halunnut jo kauan kaksi gerbiiliä. Mutta aina tulee vastaan se ajatus että kannattako se? Meillä on kissa talossa, mutta on hyvin rauhallinen ja kiltti. En usko että kay gerbiilien kimppuun. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ostaisin tietty ison terrarion ja kaikki muut tarvittavat tarvikkeet. Kannattaako minun ostaa gerbiilejä? Otan myös ihan kaikki tiedot vastaan gerbiileistä.
Tässä myös pari kysymystä:
Riittääkö vähän alle 200 euroo kaikkeen mitä gerbiili tarvii?
Mitä kaikkea gerbiili tarvii häkkinsä?
Kumpi sukupuoli?
kuinka usein häkki pitää siivota?
Miten saan ne tottumaan ihmisiin parhaiten?
Onko eläinkaupasta hyvä ostaa gerbiilit?
Kiitos jo etukäteen kaikesta tiedosta ja vastauksista! :)

10

2472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • innu-

      Minä itse omistan Gerbiilit ja olen kanssa 12 vuotta... Minusta Gerbiili kannattaa, sillä sen voi useasti ottaa myös perheeseen jossa on esim. koira tai kissa allergikko. Itselläni oli yhdessä vaiheessa puru astma ja jouduimme hankkimaan gerbiilien purut sitä mukaan. Eli en suosittele Faunattaren enkä mustin ja mirri puruja sillä ne ovat kauhean pölyisiä. Halvin ja paras ja mahdollinen on S- marketista saatava Suomalainen pesäpuru. Siinä ei ole sahapölyä ja sen takia se on hyvää gerbiilille jolla on taipumusta astmaan. Jos gerbiili aivastelee purun takia, kannataa kokeilla toista purua. Mutta jos nenä vuotaa niin silloin kannattaa kääntyä eläinlääkärin puoleen;)
      Riittääkö kaikkeen 200e mitä gerbiili tarvitsee? - Kyllä riittää reilusti ja jää satanen viel säästöön! Itselläni meni 90 e gerbuihin. Jossain kaupoissa Gerbiilit ovat 20 e hintaisia jossain taas 15 e hintaisia. Itse maksoin kehdesta gerbiilistä 40 e yhteensä. Siihen sitten mökit, purut, heinät, juomapullo ruoka yms. Tietenkin jos häkki on kallis niin sitten menee enemmän rahaa... Kannattaa katella vanhoja akvaarioita, sillä niissä gerbut mielellään asustaa ( Siis ilman vettä tottakai )
      Mita kaikkea Gerbiili tarvitsee häkkiinsä? - Hmm. Omistaja itse yleensä päättää mitä gerbiilille ostetaan mutta tässä nämä " pakolliset" ostettavat: Juomapullo mieluiten hamsterikoossa n. 6 euroa, Ruokaa: Suosittelen Versele Lagan Gerbil Naturelia. Siinä on sopivasti kaikkea ja se on nimen omaan suunniteltu Gerbiileille. Ruuan hinta on: 9 euroa, Puru, Heinä ja pesämökki. Mieluiten mahdollisimman iso!
      Kumpi sukupuoli? - Se on oikeastaan ihan sama kumpi.. Molemmat yhtä hyviä, mutta poika gerbujen virtsa voi haista voimakkaammin..
      Kuinka usein häkki pitää siivota? - N. 2 viikon välein ja kerran kuussa on perusetellinen häkin pesu.
      Miten saan Gerbut helpoiten tottumaan käsittelyyn? - Aluksi voi ja kannattaa odottaa kolme päivää ennenkö rupeaa ottamaa käteen. Kolmen päivän sisällä voi aina välillä antaa siemeniä kädestä ja antaa gerbiilin totutella hajuun. Sitten voi ottaa käteen mutta jos gerbiili puraisee, älä päästä sitä häkkiin vaan pidä sitä kädessä sillä sitten se oppii että puremalla ei pääse pois;)
      Onko eläinkaupasta hyvä ostaa? - Itse ostin ekalla kerralla, ja se on ihan hyvä vaihtoehto jos näyttelyihin ei ole menossa... Mutta myös kaupan gerbuilla pääsee näyttelyihin tottakai.

      • Anssu00

        Oikeastaan, gerbujen sukupuolella ei ole mitään väliä. Pojat tosiaan kyllä saattavat tulla paremmin toimeen kuin naaraat isossa laumassa, eivätkä ole niin touhukkaita kädessä, mikä tietty kyllä riippuu yksilöstäkin :). Gerbu pojat eivät haise yhtään sen enempää kuin naaraatkaan, niiden virtsassa ei ole mitään erityisempää, kuin naarailla, joten täysin -taisiis- kokolailla hajuttomia otuksia molemmat sukupuolet :)


    • Gerbiilifani -98

      Mooi :) Ite oon 13v, ja sain ekat gerbiilini ollessani 9v.
      Gerbiilit on siinä ihania lemmikkejä, että ne ovat helppohoitoisia ja niiden hoito ei maksa lähes mitään (10-20€/kk, jos edes sitä). Itselläni ollut 5 gerbiiliä, joista vielä yksi elää. Gerbiilillä pitäisi aina olla kaveri, mutta tämänhetkisen gerbiilini, Bellan kaveri, Cindy kuoli pari kuukautta sitten. Bella on jo yli 2v ja kuolee kohta (gerbut elää 2-3v), niin kaverin tutustuttaminen olisi aika turhaa.

      Tässä vastaukset kysymyksiisi:
      Riittääkö vähän alle 200 euroo kaikkeen mitä gerbiili tarvii?
      //Riippuu mistä ostat. Kasvattajalta gerbiili maksavaa 5-20€, kun taas eläinkaupassa maksaa 20€/nenä. Terraario maksaa 50-100€, riippuen koosta. Mökit ovat n. 10€ ja purut maksavat 3-5€/pussi. Uskon, että riittää ihan hyvin, mutta muista, että sun pitää kuitenkin ostaa joka kuukausi lisää sille esim. puruja ja ruokaa, joten gerbiilit veloittavat kuukaudessa 10-20€.

      Mitä kaikkea gerbiili tarvii häkkinsä?
      //Purut, mökkejä, hiekkakylvyn (chincillan hiekkaa), heinää, vessapaperia, pahvia, ruokaa (siemensekoitusta), vettä ja vesipullon, herkkuja ja kaverin. Myös jotain puu-juttuja kannattaa olla, esim. oksia.

      Kumpi sukupuoli?
      //Ei varsinaisesti ole väliä, kunhan et osta tyttöä ja poikaa samaan terraan (-> poikasia). Oon kuullut, että tytöt tappelee enemmän, mutta ei se mun kokemuksen perusteella ole niin. Tietty riippuu siitä, millaisia persoonia ne gerbut on. Eli siis voit ostaa kumpaa sukupuolta vaan, kunhan tuntevat valmiiksi toisensa. Muuten tulee tappeluita (ja paljon).

      kuinka usein häkki pitää siivota?
      // Kerran kuussa. Kesällä saattaa joutua siivoomaan esim. 3vko:n välein, kun jostain syystä rupeaa haisemaan nopeammin.

      Miten saan ne tottumaan ihmisiin parhaiten?
      //Kun oot ostanut ne, anna niiden pari päivää olla siellä terrassa ihan rauhassa niin, että ne pääsee pahimmasta ujoudesta/pelosta yli. Sitten voit ruveta antamaan herkkuja käsistä niin, että hierot ensin käsiä puruun. Silloin gerbujen haju tarttuu suhun ja ne ei näykkäse. Mut jos käy niin, että joku niistä näykkäisis sua, niin suosittelen, ettet enään sinä päivänä mene koskemaan sinne terraan.
      Joo mutta siis annat päivittäin herkkuja käsistä niin parin kuukauden päästä ne gerbut tulee varmaan jo kädellekkin syömään niitä ja voit ottaa niitä käteen.

      Onko eläinkaupasta hyvä ostaa gerbiilit?
      //Hmmm.... Ite suosin kasvattajaa. Saa halvemmalla ja sitten voit olla varma gerbujen iästä, sukupuolesta ja siitä että ne on terveitä. Bellan ja Cindyn ostin eläinkaupasta, jossa sanottiin, että ne on kavereita, jotka on syntynyt samana päivänä ja samana vuonna. Cindy oli alun perin paljon isompi kuin Bella, ja nyt siinä sitten kävikin niin, että Cindy kuoli pari kuukautta sitten (2v ikäisenä) ja Bella on vieläkin pirteä kuin peipponen. Uskon siis, että alunperin siellä eläinkaupassa valehdeltiin niiden iät.
      Ollaan muutenkin alettu epäilemään äidin kanssa, että Cindy oli Bellan äiti.. Kun oli ihan siis.. Puolet isompi kuin Bella ja näin..

      Joo mutta gerbiilit on tosiaan tosi helppohoitoisia ja ihania lemmikkejä. Siinäkin ne on kivoja, kun ne ei ole yöeläjiä, vaan ne on hereillä myös päivällä (:

    • Myyrätyttö

      Gerbiilit ovat ihastuttavia ja helppohoitoisia lemmikkejä. On hienoa, että mietit lemmikin tarpeita ennen hankintaa ja ymmärrät että kissa voi olla gerbeilille riski. Paras ratkaisu olisi sellainen, että gerbiilien terraario sijoitetaan huoneeseen jonne kissalla ei ole pääsyä.

      Alle 200 eurolla saa varmasti ostettua gerbiilin tarvitsemat tarvikkeet. Käytettyjä terraarioita saa halvalla ja muut tarvikkeet eivät paljoa maksa uutenakaan. Pesäkoppeja, tasoja ja vaikkapa verkkokannen voi rakentaa itse, jos saat vanhemmiltasi apua.

      Kannattaa lemmikkejä harkitessa huomioida, että hankintakustannusten lisäksi gerbiileistä tulee jatkossakin kuluja: ruoka ja purut ovat melko edullisia, mutta myös gerbiili voi sairastua ja tarvitsee silloin eläinlääkärin apua. Kannattaa keskustella tästäkin asiasta etukäteen vanhempien kanssa, jotta tarpeen vaatiessa eläin saa nopeasti tarvitsemaansa hoitoa. Eläinlääkärikulut voivat olla yllättävän isot gerbiilin kokoiselle jyrsijälle ja joskus vanhempien on vaikea ymmärtää, miksi eläin pitäisi viedä lääkäriin kun uuden saa halvemmalla. Jo gerbiilin lopetuksestakin olen maksanut haitarilla 15-75€, joten rahaa kannattaa pitää säästössä hätätapauksia varten!

      Gerbiili tarvitsee juomapullon ja mahdollisesti ruokakupin (ruokaa voi ripotella myös suoraan puruihin), sekä mielellään paksun kerroksen (10-20 cm) puruja. Kannattaa ostaa myös lasittamaton kukkaruukku (jossa riittävän pieni pohjareikä, että gerbiili ei mahduta päätään läpi), joka laitetaan terraarioon kumolleen. Sitä kaivellessaan gerbiilit saavat kyntensä kulumaan. Gerbiileille voi antaa virikkeeksi pinnoittamatonta pahvia, kuten wc-paperihylsyjä. Lisäksi gerbiilillä tulisi olla jonkinlainen pesäkoppi. Pesän pehmikkeeksi voi antaa wc-paperia ja heinää. Gerbiilille tulee säännöllisesti tarjota myös mahdollisuus hiekkakylpyihin, mutta hiekka-astiaa ei kannata pitää pysyvästi terraariossa (muuten se helposti täyttyy purulla).

      Molemmat sukupuolet soveltuvat yhtä hyvin lemmikiksi. Ota vähintään kaksi samaa sukupuolta, sillä gerbiili kaipaa lajitoveriensa seuraa.

      Yleensä 3-4 viikon välein riittää siivousväliksi.

      Gerbiilit kesyyntyvät yleensä melko helposti. Kannattaa tarjota herkkupaloja kädestä ja antaa uusien tulokkaiden tulla itse nuuhkimaan ja tutkimaan. Vältä äkkinäisiä liikkeitä tai tilanteita, joissa joudut jahtaamaan gerbiiliä sen terraariosta. Ajan kanssa gerbiilit tottuvat käsittelyyn ja tulevat luottavaisemmiksi.

      Gerbiilin voi ostaa eläinkaupasta, mutta itse suosittelen ensisijaisesti kasvattajia. Kasvattajalta gerbiilin saa usein halvemmalla kuin eläinkaupasta ja lisäksi ne ovat valmiiksi tottuneita käsittelyyn. Lisäksi kasvattajalta saa apua ja asiantuntevia neuvoja, jos gerbiilien kanssa tulee myöhemmin ongelmia. Viralliset kasvattajat löydät täältä: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/yhdistys/kasvattajat.html

      Suosittelen lämpimästi myös tutustumaan tähän foorumiin, josta löydät valtavasti kiinnostavaa tietoa gerbiileistä, niiden hankkimisesta ja hoitamisesta! http://www.gerbiili.info/foorumi/

      • 2 poika gerbun omistaja

        Moi täällä kirjoitelee kahden poika gerbulin omistaja! Nyt vastailen kysymyksiisi Riittääkö vähän alle 200 euroo kaikkeen mitä gerbiili tarvii?
        Mitä kaikkea gerbiili tarvii häkkinsä? No vesipullo ruokakuppi, viihdykkeitä eli rakennuksia ja esim wc paperin pahvi rulla aina pitää olla jyrsittävää pahvi, heinä. Itse laitan myös wc paperia pesän tekoon. Mitään muovista ei häkkiin saa laittaa eikä juoksu pörää! Paitsi jos se on puinen ja umpnainen.
        Kumpi sukupuoli?pojat on ieman rauhallisempia kuntytöt taas heman agressiivisia. ( ei kaikki) ekoiksi gerbuiksi suosittelen poikia
        kuinka usein häkki pitää siivota? No ite siivotaan puolen kuukauden välein. Ei ole hyvä jos häkissä haisee virtsa.
        Miten saan ne tottumaan ihmisiin parhaiten?itse toun laittamalla käden häkkiin ja siihen namupaloja.
        Onko eläinkaupasta hyvä ostaa gerbiilit? Itse suosittelen kasvattajaa eläin kaupan saattaa olla hieman ärtyisiä tai hätääntyneitä.ja kasvattajalta voit aina kysyä neuvoa!


    • kynsillävarustettu

      Moi mulla on 12 gerbiiliä. Usei torissta tai finditissä löytyy käytettyjä terraarioita loysin sieltä 100l akvaarion 5euroa. Suosittelisin että otat uroksen ekaks gerbuks koska ne kesyyntyy helpommin.(tai se on kiinni yksilöstä)
      Purut kannattaa ostaa maatalous kaupista missä myydään suuria pusseja puruja.
      Jos ostat gerbuillesi kaarna mökkejä osta saman tien varamokki sillä se on hetkessä silppua.

      • kynsillävarustettu

        Tarkoitin äskeisessä viestissä että hankkisit 2 urosgerbua.


    • Gerbiilifani4

      Moi! Itse omistan 4 tyttö gerbiiliä ja aiemmin on ollut 3 tyttöä. Gerbiilit ovat AIVAN ihania lemmmikkejä! Itselläni he ovat tosi kesyjä, kiipeävät häkistä olkapäälle ja tykkäävät olla kädellä. Itse ostin kasvattajalta ja oli tosi hyvä valita koska siellä oli tosi paljon käsiteltyjä joten on tosikesyjä. Olen ostanut hamsterin Faunattaresta ja se oli kyllä tosi ihana mutta puri aika paljon :( Ja jos on kissa taloudessa niin EHDOTTAMASTI kansi koska kissat ovat kuitenkin saalistajia!!!!!!!!!!! Vastaan nyt noihin kysymyksiisi: 1. Uskoisin että se riitäää, riippu toki että minkä hintaisen terran ostaa koska ne voi olla tosi kalliita. Tori.fissä on ainakin tosi halpoja ja just vanhat akvaariot on hyviä. Tottakai töytyy myös jäädä rahaa säästöön jos tulee vaikka äkillisiä eläinlääkäri köyntejejä. Itse ostin 4 gerbiiliä ja maksoivat yhteensä 90 e. 2. Itse gerbiileilläni on häkissä: 2 juomapulloa, pesäkoppi, 3 paju siltaa, sellainen kiipeily juttu, keraaminen pesä, puu putki ja sellainen iso 3 kerrroksinen talo. (jotain saattoi unohtua) Tottakai myös paljon vessapaperin hylsyjä!!!! 3. En usko että sukupuolella on niinkään vliä koska yksilöillä on niin paljon vaiheteluita. Itselläni kaikki gerbiilit ovat olleet tyttöjä. 4. Jos huomaa että gerbiilit ulostaa johonkin tiettyyn kohtaan niin se kannattaa siivota noin 2 viikon välein ja koko häkki noin3-4 viikon välein. 5.Kannataa ruokkia gerbiilejä kädeltä niin ne oppii että kädeltä saa ruokaa ja kannattaa pitää usein ihan vaan käsi häkissä ja jos ne tulee kädelle niin ei nosta. 6. Itse en ostasi koska siellä ei välttämättä käsittele niitä niin paljoa . Uskon että tässä oli kaikki mieleen tullut :)

    • Ilsl

      Meillä on nyt 11 gerbiiliä 8 poikasta ja 3 aikuista aivan ihania 4 viikkosia poikasia todellakin kannattaa ottaa gerbiilejä!

    • Anonyymi

      Mullakin on gerbiilejä ja oon ite 12:) Mulla on siis kaks tyttö gerbiiliä, ollu noin 7kk.
      1. Mä en oo edes varma paljonko mulla meni rahaa että kaikki tarvikkeet sai ostettua. Luulen että siihen saatto mennä jopa 300-400€, koska meidän tyttöjen terraariokin makso 100€. Kyllä siihen aika paljon rahaa menee jos oikeesti haluu hyvät oltavat gerbuille.
      2. Piilomökkejä, mielellään kaikkea kiipeilemistä ja ylipäätänsä kaikkia virikkeitä, ettei se tylsisty. Sen lisäks tottakai ruokakippo (kaikilla ei), vesipullo, kalkkikivi ja sellanen siementikku on aikalailla varmaan vapaaehtonen.
      3. Ei niissä paljoa eroa oo, yleensä tytöt on vähän vilkkaampia.
      4. Mun tyttöjen terra on 100*45*45 ja siivoon sen noin 1-1,5kk välein.
      5. Kannattaa olla niiden kanssa paljon ja käyttää herkkuja apuna.
      6. Mun tytöt tuli eläinkaupasta ja on ollu aina tosi sosiaalisia ja meille tullessaan olivat jo melkein käsikesyjä. eli kyllä mä suosittelen eläinkauppaa, kaikki eläinkaupat ei oo hyviä joten aina kannattaa ite mennä ensiks kattoo paikan päälle että millasissa olosuhteissa ne elää siellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe