Kumpi olisi parempi asuntoauton lämmitykseksi , talvea ajatellen, ilmakeskuslämmitys vaiko vesikiertoinen keskuslämmitys olen hankkimassa asuntoautoa (käytettyä) ja tuota olen pähkäillyt, koska nykyisessä asuntovaunussa joka minulla on niin siinä on vesikietoinen keskuslämmitys ja hyvin on pelannut ja tasainen lämpö. Onko jollain kokemusta ja kommenttia kumpi olisi parempi käytössä.
Asuntoauton lämmitys
8
3155
Vastaukset
- Kokemusta molemmista
Tästä voi tulla taas sota, mutta siitä huolimatta: vesikeskuslämmitys on selkeästi parempi nimenomaan talvella. Tasainen lämpö, hiljaisuus ja helppous vastaan ilmalämmityksen kuolleet kulmat, meluisuus ja suutinläppien kanssa kikkailu. Ilmalämmitys ajaa asiansa loppukeväästä, kesän sattumaviileillä ja alkusyksystä, kun pannusta ei tarvita paljon tehoja ja kylmäsillat eivät korostu. Talvella ilmalämmitys synnyttää kirjaimellisesti kuivahkon ilmapiirin.
- molempi
Minusta taas ilmalämmitys on tasaisempi, koska lämpö kiertää lämpimän ilman muodossa joka suuntaan. Kerran säädetyt ilmaläpät kun ovat kohdallaan, ei niihin tarvitse sen jälkeen koskea. Läppä on kiinni vessassa ja silti liian kuuma. Vaatekaappi on varustettu myös suuttimella ja vaatteet kuivuvat hyvin yön aikana vaikka ulkoillaan paljon. Lämmitys on tosi hiljainen. Pahimmillaan oli pakkasta n -30 ja sisällä tarkeni hyvin, jopa ilman talvipeitteitä nokalla.
Ollut molempia ja ite tykkään ilmalämmityksestä, kun talvellakin ovat ikkunat kuivat. Ei tarvitse vettä pyyhkiä pois ikkunoista aamulla, kuten oli edellisessä vesikiertovaunussa (pystyalde).
Molemmissa kului kaasua paljon talvella!
Kai molemmista on hyviä kokemuksia kun kerran molempia käytetään. Tuskinpa kelvotonta tuotetta kauan myytäisiin!
- hyvät ja huonot
Molemmilla on toki omat etunsa ja jokainen on tyytyväinen omaansa. Ilmakeskuslämmityksetkin ovat kehittyneet ja niistäkin löytyy tehoa riittävästi ja jos vain suuttimia on riittävästi ja oikeissa paikoissa niin lämpöäkin on suhteellisen tasaisesti. Viimeksi mainittua seikka on hyvin tärkeä ja siinä on myös mahdolliset suurimmat järjestelmän ongelmat. Ja niiden takia onkin syntynyt negatiivisia mielipiteitä koko järjestelmästä. Ilmakeskuslämmityksen etuja on myös se, että jää pois nesteiden kanssa pelaaminen, mahdolliset ikävät vuodot vanhemmiten, kiertovesipumppujen ongelmat ja äänet sekä pulputukset jne. Toisin sanoen ilmakeskuslämmitys on huolettomampi ja myös nopeampi lämpiämään.
- Rehn
Ei se auta suuttimillakaan. Asuntoautossa pitäisi olla 2kpl Trumatic lämmittimiä. Toinen etupäässä ja toinen takapäässä.
- Jahi
Asuntovaununi ovat oleet nestekierrolla ja asuntoautot ilmalämmityksellä. Niillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ilmalämmitys on suoraan sanoen surkea. Toinen pää on lämmin ja toinen kylmä. Nestekiertoinen, missä on vielä nestekiertoinen lattialämmitys, niin sitä ei voita mikään.
- as.autoilija
Asuntoautossa on aivan eri jutut kuin asuntovaunussa syystä, että kovin moni ei jaksa eristää sitä ajohyttiä. Siksi asuntoautossa on ajohytti kylmä, vaikka saisikin asunto-osan lämpöiseksi. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ajohytti on lähes aina eristämätön. Sitä ei saa lämpimäksi edes vesikiertolämmityksellä. Mulla ollut molempia, joten kokemusta on. Ainoa oikea tapa on hankkia talveksi kunnollinen eristysverho hytin ja kopin väliin, jolloin lämpö on tasaisempaa. Siinä kehitystyö on jäänyt kesken. Yksi huomio on: vesikiertolämmitys aiheuttaa enemmän jään ja kuuran kertymistä koppiin, kun taas ilmalämmitys pitää koko auton kuivempana. Samoin ilmasuuttimien lisääminen lisää selvästi mukavuutta. Monet autot on suunniteltu keskeistä Eurooppaa varten.
as.autoilija kirjoitti:
Asuntoautossa on aivan eri jutut kuin asuntovaunussa syystä, että kovin moni ei jaksa eristää sitä ajohyttiä. Siksi asuntoautossa on ajohytti kylmä, vaikka saisikin asunto-osan lämpöiseksi. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ajohytti on lähes aina eristämätön. Sitä ei saa lämpimäksi edes vesikiertolämmityksellä. Mulla ollut molempia, joten kokemusta on. Ainoa oikea tapa on hankkia talveksi kunnollinen eristysverho hytin ja kopin väliin, jolloin lämpö on tasaisempaa. Siinä kehitystyö on jäänyt kesken. Yksi huomio on: vesikiertolämmitys aiheuttaa enemmän jään ja kuuran kertymistä koppiin, kun taas ilmalämmitys pitää koko auton kuivempana. Samoin ilmasuuttimien lisääminen lisää selvästi mukavuutta. Monet autot on suunniteltu keskeistä Eurooppaa varten.
Hankkimalla hyvin tehdyn integroidun on koko tila ohjaamoineen käytössä lämpimänä jopa 30 asteen pakkasilla joka on kovin pakkanen josta on kokemusta. Kaikki tuo ilmakeskuslämmityksellä Truma 6kW.
Työeläkeläinen kirjoitti:
Hankkimalla hyvin tehdyn integroidun on koko tila ohjaamoineen käytössä lämpimänä jopa 30 asteen pakkasilla joka on kovin pakkanen josta on kokemusta. Kaikki tuo ilmakeskuslämmityksellä Truma 6kW.
Jäi sanomatta, että tuulilasiin pitää olla ulkopuolinen lisäeristys asumisen ajaksi, tuulilasia kun ei saa tuplana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!912073- 841845
- 491480
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481425- 1441374
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481314Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441254Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261116Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251024- 1011003