Onko siis kellään tietoa voiko näin tehdä oikeasti, eli laittaa kesällä suoritettaviin opintoihin ilmottautumisen, mutta ei sitten käy kursseja todellisuudessa. Kela hyväksyy lapun kun suunnittelee opintoja sinne ja ne on hyväksytty opintoihin liittyviksi. Sitten Kela katsoo vasta syksyllä vuoden kokonaispistemäärää, joka olisi joka tapauksessa 60, eli riittää koko vuoden opintoihin. Näkeekö ne jostain onko sitä 1,5 opintopistettä oikeasti käytynä sitten nuina kesäkuukausina, vai kyttääkö ne vain kokonaispisteitä?
Ei kiitos arveluja asiasta, vaan jos jollain olisi mitään tietoa/kokemusta omakohtaisesti tai joku tuttu tehny näin.. :)
Opintopiste"kikkailu" kesäopintotuelle
18
1573
Vastaukset
- Nimim. Kokemusta on
Ei kelaa kiinnosta, koska olet pisteet suorittanut, kunhan olet ne suorittanut
- mhf
Eivät tarkista, koska suoritukset ovat tulleet. Saavat tiedot vaan kokonaispistemäärästä ja vertaavat sitä lukua sitten maksettuihin tukikuukausiin. Itse nostin kahtena kesänä opintotukea ja kumpanakaan kesänä en tehnyt mitään opintojen eteen.
- Yualle
Ei kovin pitkänäköistä toimintaa...
Milläs sitten elät, kun tukikuukaudet on loppu, mutta opinnot eivät? - Tsirpukka
Jep, näin on. Suunnitelma opinnoista on tehtävä, mutta oikeasti niitä ei tarvitse suorittaa, mikäli koko vuoden pisteet riittävät.
- kummaa touhua
Jos opiskelu ei kesällä oikeasti kiinnosta, niin eikö kannattaisi mennä kesksi töihin?! Jos töitä ei saa, niin silloin kannattaa todellakin käyttää se aika hyödyksi opiskellen, vaikka lopputyötä tehden.
- turhuus532
Suurin osa tarjotuista kesäopinnoista pitää vääntää joko itseopiskeluna tai sitten kurssit ovat luokkaa pikkulasten kaitsemisen perusteet fyysikoille eli käytännössä turhaa paskaa jota tekisit vain opintopisteiden ja kelan takia, ei inspaa ainakaan meikäläistä.
- mursu9000
hae kesäksi toimeentulotukea sossusta :) opiskelijalla on kesällä siihen oikeus. ellet sitten saa jstn kesätöitä mikä olis parempi kun siitä saa enemmän palkkaakin.
- ljkhugfdsgh
riippuu tietääkseni kunnasta, mutta täällä ainakin täytyy olla kaikki opintolaina nostettuna ennen kun voi saada toimeentulotukea.
- JJ
Käsittääkseni opintolainaa ei täydy nostaa ennenkuin toimeentulotukea saisi. Opintolaina vaan lasketaan opiskelijalle tuloksi toimeentullotukea määrittäessä huolimatta siitä nostetaanko sitä oikeasti vai ei. Näin ainakin itse olen asian käsittänyt.
- elllsa
Siis ei korkeakouluopiskelija nuin vaan saa tukia sossusta, vaan täytyy olla kaikki lainat nostettuna sillä ne lasketaan tuloksi eli olemassa oleviksi varoiksi. Ammattikoulussahan lainaa saa nostettua vain pikkusissa eritellyissä summissa, kun taas amk ja yliopisto-opiskelijat nostavat sen könttänä tai miten sitten ikinä tahtovatkaan. Ja arvasin että heti täällä joku vikisemässä "mee töihi". Ehkäpä menenki, mutta työtpä alkaakin vasta myöhemmin.
Täytyypä tosin kokeilla tuota "osallistumista kursseille", ehkäpä ei silloin tarvitsisi kaikkea lainaa käyttää vuokran maksuun, vaan voin jopa mahdollisesti lähteä vaihtoon, joka todellakin kuuluu tutkintooni oleellisesti, elleivät sitten kaikki rahat mene tähän opiskelijan luksuselämän ylläpitoon.- hiojpml
Jos teidät on velvoitettu nostamaan lainaa, haastakaa paikallinen sosiaalitoimi oikeuteen. Heillä ei ole mitään oikeutta pakottaa lainan nostamiseen, mikään lakipykälä ei heille tällaista pakotetta anna.
Kyllä, he voivat huomioida opintolainan tulona laskelmissaan, mutta missään nimessä heillä ei ole oikeutta pakottaa lainaa nostamaan. - plöröötöttöröö
hiojpml kirjoitti:
Jos teidät on velvoitettu nostamaan lainaa, haastakaa paikallinen sosiaalitoimi oikeuteen. Heillä ei ole mitään oikeutta pakottaa lainan nostamiseen, mikään lakipykälä ei heille tällaista pakotetta anna.
Kyllä, he voivat huomioida opintolainan tulona laskelmissaan, mutta missään nimessä heillä ei ole oikeutta pakottaa lainaa nostamaan.ihme kikkailua tommonen...ei pakota tietenkään, mutta laskee tuloksi ja sillä perusteellahan ei mitään sossusta saa! Laina kattaa elämisen...HUOM...sen tarpeellisen elämisen...jos sitten biletysrahaa vielä kiilaksi tarvitaan (kuten opiskelijoilla yleensä..) niin sitä ei onneksi yhteiskunta kustanna! Eli ei tipu sossusta mitään ;)
- NSH
Voit hakea kesäopintotukea ja olla suorittamatta kursseja. Kela saa tiedon vain kokonaispistemääristä, ei yksittäisistä kuukausista.
Ja siis kokemusta on, oon ite tehny saman melkein joka vuosi, kun ei muuten rahaa ole ollut. - opiskelijaaa
sossu ei velvoita nostamaan lainaa. se lasketaan tuloksi opiskelijalle, sitä ei ole pakko nostaa mutta se lasketaan joka tapauksessa vaikka et sitä nostaisi. kesäksi jos haet toimeentulotukea, pitää monessa kunnassa täyttää lisäliite opiskelijan, jossa kysytään valmistuminen yms, ja oletko hakenut kesäksi töitä, missä paikkakunnalla oleskelet minäkin kuukautena pääosin ja nostatko lainaa ja jos et niin miksi et yms...
kesäopinnoista en itse tiedä valitettavasti enenpää kun täällä jo on kerrottu. itse mietin, kun teen opinnäytetyötä tänä kesänä, että saanko nostaa opintotukea sen nojalla vai syökö se sitten syksyn tukia...mutta katsotaan :)- ygivbhjk
Miksi se syksyn tukia söisi?
- sienta
Tänään just soittelin Kelaan ja sielä kovasti nainen väitti, että saavat erillisen tiedon kesän aikana suoritetuista opinnoista. Ajattelin kyllä oikeesti tenttiä pari kurssia kesän aikana, mutta saattaa jäädä 3 pistettä vajaaksi tukeen tarvittavien opintopisteiden määrästä. Varmasti mun tapauksessa ne viilaa pilkkua ja perii kaikki tuet takasin :D
- loikih
No eivät todellakaan saa :D Mutta luulitko tosiaan, että Kelan täti antais sulle ohjeita, miten nostaa tukia opiskelematta?
Sitä paitsi tukia ei peritä takaisin, vaan tuki voidaan katkaista ja antaa aikaraja, jonka sisällä puuttuvat suoritukset on tehtävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799