Mac ja java?

Nimimerkkkini

Minulla on Macbook pro ja tänään tuli ilmoitus, jossa ilmoitettiin javan olevan tietoturvariski ja ilmeisesti sen käyttö estettiin, koska mitkään javapohjaiset pelit eivät nyt toimi Firefoxilla eikä Safarilla.

Miten tuon eston saa pois? Voisikohan tässä olla kyse siitä paljon puhutusta mac viruksesta?

20

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seuraa jälkiä

      Riippuu vähän kuka tai mikä sinulle tänään ilmoitti asiasta.

      Jos kyseessä on Applen viestintäkanavien kautta tullut ilmoitus, lukaise heidän Security-sivuilta lisätietoa:

      http://support.apple.com/kb/HT1222

      • Nimimerkkkini

        Ihan popup-ikkuna tämän tiedon antoi. En muista mikä sovellus oli kyseessä, mutta muistaakseni sama, joka yleensäkkin ilmoittaa tällaisista asioista. Macin palomuuri tms.


    • Nimimerkkkini

      Koitan mennä sivustolle, joka vaatii javan niin tulee ilmoitus "Java ei ole käytössä tai sitä ei ole asennettu". Selaimen astuksissa on kyllä sallittuna java ja sama ongelma siis myös firefoxissa, ei pelkästään safarissa.

      • Nimimerkkki.

        Ja itse javan olen asentanut uudestaan jo kolme kertaa, joten eiköhän java ole asennettuna. En kyllä ole poistanut javaa missään vaiheessa, koska en tiedä mistä sen löydän.


    • 4545457777
      • Nimimerkkkini

        Ei löydy mitään javapäivityksiä. Muut päivitykset asensin jo aiemmin, mutta ei ollut mitään vaikutusta.

        Nämä on näitä macin omistamisen iloja kun ei löydy mistään apua ongelmiin.


      • 4545457777
        Nimimerkkkini kirjoitti:

        Ei löydy mitään javapäivityksiä. Muut päivitykset asensin jo aiemmin, mutta ei ollut mitään vaikutusta.

        Nämä on näitä macin omistamisen iloja kun ei löydy mistään apua ongelmiin.

        Java päivyttyy noin jos on päivitettävää. Tässä vielä suomeksi

        http://support.apple.com/kb/HT1338?viewlocale=fi_FI

        Huomautus: Mac OS X 10.5 ja uudemmat voivat hakea ohjelmistopäivityksiä automaattisesti taustalla ja ilmoittaa, kun tietokoneeseen on saatavana päivitys.


    • 1stMacFinn

      Mitäs sun sanoo Lisäohjelmat-kansion Java-asetukset.

      Vaikka toi sun avaus pistää miettimään, mistä tuo ilmoitus on tullut, onkohan aito.

    • Nimimerkkkini

      J2SE 5.0 32 ja 64 bit
      Java SE 6 64 bit

      päällä ja

      J2SE 1.4.2 pois päältä. Kokeilin laittaa senkin päälle, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Verkkoasetuksissa on valintana " Käytä järjestelmän asetuksia".

      En noista asetuksista tuolla osaa sanoa juuri mitään, mutta jotain koitin muutella, mutta en huomannut mitään vaikutusta.

      Minulla on tosiaan OS X leopard (10.5?) versio käyttöjärjestelmästä.

      • Nimimerkkkini

        Mitä nuo avainniput muuten ovat? Käynnistän safarin niin se haluaisi käyttää avainnippua, mutta painan pari kertaa "peruuta" niin kysely loppuu.


      • No siinähän se vika onkin, Mac OS X 10.5 on vanhentunut monta kuukautta sitten ja sitä ei tulisi enää kytkeä nettiin turvallisuussyistä. Ongelmasi ratkeaa kun päivität käyttöjärjestelmän Mac OS X 10.7:n.


      • Nimimerkkkini
        M-Kar kirjoitti:

        No siinähän se vika onkin, Mac OS X 10.5 on vanhentunut monta kuukautta sitten ja sitä ei tulisi enää kytkeä nettiin turvallisuussyistä. Ongelmasi ratkeaa kun päivität käyttöjärjestelmän Mac OS X 10.7:n.

        Aika heikkoa jos muutaman vuoden vanha kone on käyttökelvoton ilman ohjelmistopäivityksiä. Mikä esti javan, koska se toimi hyvin ennen tuota ilmoitusta?


      • Huhheijaa.
        Nimimerkkkini kirjoitti:

        Aika heikkoa jos muutaman vuoden vanha kone on käyttökelvoton ilman ohjelmistopäivityksiä. Mikä esti javan, koska se toimi hyvin ennen tuota ilmoitusta?

        Vaikka mäkit mielestäni haisee, niin vika on nyt kyllä käyttäjän asenteessa. Päivitä käyttis ohjelmistot tai roiku vanhassa ja kärsi. Koneessa tai edes ohjelmissa ei ole mitään vikaa, ne ovat täysin käyttökelpoisia. Päivitettyinä.


      • Nimimerkkkini kirjoitti:

        Aika heikkoa jos muutaman vuoden vanha kone on käyttökelvoton ilman ohjelmistopäivityksiä. Mikä esti javan, koska se toimi hyvin ennen tuota ilmoitusta?

        Ohjelmistopäivitykset asennetaan kuukausittain. Käyttöjärjestelmä uusitaan käyttöjärjestelmän merkistä riippuen 6kk-6v välein. Mac OS X uusittiin viimeistään 4v välein. Nyt sitä on tihennetty ja uusitaan varmaan 2v välein viimeistään.


      • Huhheijaa. kirjoitti:

        Vaikka mäkit mielestäni haisee, niin vika on nyt kyllä käyttäjän asenteessa. Päivitä käyttis ohjelmistot tai roiku vanhassa ja kärsi. Koneessa tai edes ohjelmissa ei ole mitään vikaa, ne ovat täysin käyttökelpoisia. Päivitettyinä.

        Niin just. Mitäs hankkii jonkun Mac OS X:n jos haluaa uusia ohjelmat harvemmin? Sitä varten on ihan toisen merkkiset käyttikset, kuten CentOS, Solaris, Suse, Red Hat Enterprise tai Windows.


      • Nimimerkkki.
        Huhheijaa. kirjoitti:

        Vaikka mäkit mielestäni haisee, niin vika on nyt kyllä käyttäjän asenteessa. Päivitä käyttis ohjelmistot tai roiku vanhassa ja kärsi. Koneessa tai edes ohjelmissa ei ole mitään vikaa, ne ovat täysin käyttökelpoisia. Päivitettyinä.

        Mielestäni on varsin kohtuutonta, että uutta käyttistä pitäisi olla vuoden tai parin välein asentamassa. Missä vaiheessa päivityssykli on mielestäsi liian tiheä?

        En kyllä usko, että tällä ongelmalla on mitään tekemistä päivitysten kanssa.


      • Nimimerkkki.
        M-Kar kirjoitti:

        Ohjelmistopäivitykset asennetaan kuukausittain. Käyttöjärjestelmä uusitaan käyttöjärjestelmän merkistä riippuen 6kk-6v välein. Mac OS X uusittiin viimeistään 4v välein. Nyt sitä on tihennetty ja uusitaan varmaan 2v välein viimeistään.

        Niinhän sitä rahastetaan jos tyhmät maksaa. Onneksi teitä pässejä riittää narussa talutettavaksi.


      • Nimimerkkki. kirjoitti:

        Mielestäni on varsin kohtuutonta, että uutta käyttistä pitäisi olla vuoden tai parin välein asentamassa. Missä vaiheessa päivityssykli on mielestäsi liian tiheä?

        En kyllä usko, että tällä ongelmalla on mitään tekemistä päivitysten kanssa.

        "Mielestäni on varsin kohtuutonta, että uutta käyttistä pitäisi olla vuoden tai parin välein asentamassa."

        Ei siis kannata ostaa Mac OS X:llä varustettua tietokonetta.

        "Missä vaiheessa päivityssykli on mielestäsi liian tiheä?"

        Tämä on makuasia. Jotkut tykkää uusia pari kertaa vuodessa, itse taas haluan pysyä samassa vähintään pari vuotta. Tarkoitus olisi lähipäivinä asentaa omat tietokoneet ja pysyä samassa asennuksessa 5v.

        "En kyllä usko, että tällä ongelmalla on mitään tekemistä päivitysten kanssa."

        Ongelma onkin siinä kun päivityksiä ei ole asianmukaisesti tehty.


      • Nimimerkkki. kirjoitti:

        Niinhän sitä rahastetaan jos tyhmät maksaa. Onneksi teitä pässejä riittää narussa talutettavaksi.

        En käytä kotona Mac OS X:ää. Työkoneessa se oli kyllä virhe kun kuvittelin, että tarvisi olla valmiuksia Mac OS X:lle.

        Eli jos ei halua uusia käyttistä 1-2v välein niin pysykää erossa Applen tuotteista. Ne kun on suunniteltu jatkuvaan ohjelmistojen ja laitteiden uusimista silmällä pitäen.


      • Nimimerkkki.
        M-Kar kirjoitti:

        "Mielestäni on varsin kohtuutonta, että uutta käyttistä pitäisi olla vuoden tai parin välein asentamassa."

        Ei siis kannata ostaa Mac OS X:llä varustettua tietokonetta.

        "Missä vaiheessa päivityssykli on mielestäsi liian tiheä?"

        Tämä on makuasia. Jotkut tykkää uusia pari kertaa vuodessa, itse taas haluan pysyä samassa vähintään pari vuotta. Tarkoitus olisi lähipäivinä asentaa omat tietokoneet ja pysyä samassa asennuksessa 5v.

        "En kyllä usko, että tällä ongelmalla on mitään tekemistä päivitysten kanssa."

        Ongelma onkin siinä kun päivityksiä ei ole asianmukaisesti tehty.

        "Ongelma onkin siinä kun päivityksiä ei ole asianmukaisesti tehty."

        Tuskin, niinkuin tuossa edellisessä viestissäni jo totesin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe