Kuka yleensä maksaa polttarit?

Polttarit

Poikaystäväni veli on menossa ensi kesänä naimisiin, ja poikaystäväni pitäisi bestmanina järjestää sulhaselle polttarit. Kenen yleisesti ottaen kuuluisi maksaa viulut? Bestman, sulhanen itse, vai laitetaanko vieraille "pääsymaksu"?
Kyseessä eivät ilmeisesti ole mitkään suuret juhlat, vaan tilan vuokraus illaksi niin, että kaverukset voivat yhdessä juoda olutta, kuunnella musiikkia, syödä jotain pientä ja pelata pokeria. Vieraita on n. 10.

Kertokaahan mielipiteitä ja kokemuksia!

26

5916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trumpet

      No polttarithan on "yllätysjuhlat" Minä en ainakaan näe siinä vaiheessa mitään syytä että sulhasen pitäisi niitä maksella...

      "Kyseessä eivät ilmeisesti ole mitkään suuret juhlat, vaan tilan vuokraus illaksi niin, että kaverukset voivat yhdessä juoda olutta, kuunnella musiikkia, syödä jotain pientä ja pelata pokeria. Vieraita on n. 10."

      Toi kuulostaa aika tylsältä....
      Ainakin jos omat kaverit olisi tuommoiset polttarit järjestäneet niin olisin varmaan vetänyt herneen nenään kun ei ole ollut mielikuvitusta ja polttarithan on semmoset jotka pitäs muistaa hyvin pitkään..

      Minulle järjestettiin teletappi asu ja piti keskellä kaupunkia ruinata aamupala raha ihmisiltä.
      Sitten käytiin ajamassa Cartinkia, ampumassa käsiaseilla virallisella ampumaradalla ja sitten vielä käytiin paintball aseilla "Sota" toista polttariporukkaa vastaan.

      Tämän jälkeen alkoi "nolaaminen" ja juopottelu.
      minut sidottiin isossa kaupungissa eteläsuomessa lipputankoon ja kaverit olivat hommanneet vesi-ilma palloja. Bestman huuteli megafooniin että täällä on X menossa pian naimisiin että polttarit jne jne jne.
      Minulle laitettiin side silmille ja vissiin kaikki vauvasta vaariin kävi heittämässä yhden pallon ja yksi heitto maksoi aina yhden euron ja minä sain ne rahat sitten loppujen lopuksi.
      Tämän jälkeen oli järjestetty esterata jonka palkintona oli viinapullo ja sitten loppuilta juopoteltiin ja saunottiin.

      Mutta noi polttarit muistan hyvin pitkään :)

      Mutta minusta sulhasen ei kuulu maksella mitään polttariviuluja ellei niistä erikseen sovita.
      Bestman suunnittelee polttarit muiden kavereitten kanssa ja päättävät maksukuvion omassa porukassaan.

      Mutta jos tommoset polttarit pidätte mitä kirjoitit niin en tykkäisi.
      Mutta pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä ja nämä mielipiteet ovat vain minun.

    • Polttarit

      Kiitos vastauksesta! :) Kuulostaa villeiltä polttareilta! Tällä kertaa kuitenkin sulhasen toiveena nimenomaan oli, ettei järjestettäisi mitään hullua tai ei varsinkaan mitään nolausjuttuja, vaan ihan omalla porukalla olisivat rauhassa ja humaltuisivat keskenään ilman sen suurempaa ohjelmaa. Jokainen tyylillään ;)

      Ok, sulhasella siis ei ilmeisesti ole tapana osallistua maksuun. Onko jotenkin röyhkeää sitten pyytää vieraita osallistumaan kustannuksiin? Vai pitäisikö polttarit järjestää kokonaan bestmanin kustannuksella?

    • Jotain tällaista.

      Yleensä vieraat kustantaa yhdessä kaikki kulut. Ja juhlittavalta ei peritä mitään maksuja.

      Miehille nyt varmaan riittää muutama koppa kaljaa ja kauppakassillinen grillimakkaraa :D

      Jotenkin olisi kiva sellainen mökki, jossa sitten saunotaan ja otetaan olutta ja siellä sitten voi olla jotain tehtävää tai juttua.

      Yksi kiva juttu voisi olla, että hankitte prepaid -liittymän ja sitten polttaripäivän aamuna (tietenkin olette morsmaikulle kertoneet jutun juonen), laitatte ensimmäisen viestin että pakkaa mukaan pyyheliina, uikkarit, t-paita, villapipo, huomioliivi ja pullo vissyä.

      Toisessa viestissä lukee että "mene autoon, ota hansikaslokerosta ensimmäinen vihje ja toimi sen mukaan".

      Hanskalokerossa on vaikka kartta, tai jokin arvoitus ja sinne pitää ajaa.

      Sitten paikallisen ABC:n kassalta pitää ostaa kolme riviä lottoa ja pyytää seuraava vihje.

      Ja niin edelleen. Loppujen lopuksi polttarisankari päätyy sinne polttaripaikalle, oli se sitten mökki tai jokin muu paikka ja polttarit saavat alkaa tai siis jatkua.

    • Kahdesti kaasona

      Kahdet polttarit olen järjestänyt ja molemmissa kulut jaettiin vieraiden kanssa tasan, paitsi kaasona tarjosin toisissa polttareissa toisen kaason kanssa kyydit ilman mitään bensamaksuja. Kannattaa myös miettiä, mikä on sopiva summa polttareista per nenä vieraiden elämäntilanteen huomioon ottaen. Meillä oli aika monta opiskelijaa joukossa, joka vähän rajoitti tuota rahankäyttöpuolta. Mutta oikeen ikimuistoset polttarit saa, kun vähän löytyy mielikuvitusta! ;)

    • Naimisiin pitää pääs

      Bestmann kokoaa porukan, joka maksaa viulut. Ei bestmanin yksin tarvi maksaa, vaan ystäväporukka osallistuu myö kuluihin. Se on palaverin paikka mihin rahkeet ja rahat riittävät. Mielikuvitusta kehiin, jos rahat käy vähiksi.

      Sulhanen mutalammikkoon uimaan ja kaunis neito häntä kuivaamaan. Lähilavalle tansseihin oudot vaatteet päällä. Ruusukori käteen ja myymään ruusuja kaupungille. Savusaunaan saunottamaan. Miksi pitää kallis tila vuokrata. Eikö käy jonkun kesämökki, kun ei säretä paikkoja.

    • Yualle

      "Vieraat" maksaa. Voihan sitä nimittää pääsymaksuksikin, jos niin haluaa =)

    • sika

      ilkka kanervan kaverit,vois maksaa polttarit,kunnon sikailubileet,stippareineen

      • pimpukka97

        Ilkka Kanerva voi maksaa mutta ei mitään ameriikka meininkiä.
        Itse en huolisi miestä joka on strippareista kiinnostunut. (:


    • a-le

      bestman suunnittelee muiden kavereiden kanssa yleensä polttariohjelman. Oon ollut pari kertaa suunnittelemassa ja kerran ite bestman. Kaikilla kerroilla homma meni niin, että bestman maksoi melkein kaiken omistaan ja laittoi sitten kululaskelman vieraille. Se on kätevintä, niin ei tarvita monimutkaista tilinpitoa.

      Tosin ite kun olin bestman, noin 15 juhlijasta yksi maksoi osansa viinoista ja safkoista, muut päätti että mä tarjoan. En jaksanut alkaa pommittaa ketään, vaan kärsin homman nahoissani. paskat kaverit.

      Mutta siis sulhanen ei maksa mitään mistään. Se on kunnia-asia bestmanille.

      • Kaasona ollut

        No kyllä sen pitäis olla kunnia-asia kaikille kavereille. Aika huonoja kavereita, jos eivät huolehdi kuluista myös.

        Eli selkeä kaava, kaikki jaetaan kaikkien kesken, paitsi juhlakalun jonka ei edes tarvitse kustannuksista tietää.


    • häähile

      Itse olen ollut kaasona muutaman kerran. Meidän kaveriporukassa on toimittu siten, että polttariohjelma sovitaan ensin porukalla (kaasolla on tosin ns. päävastuu suunnittelussa ja päätösten teossa) = polttareihin osallistujien kanssa ja etukäteen tehdään alustavat laskelmat, kuinka paljon polttaripäivä tulee kustantamaan.

      Maksoin itse polttareiden aikana kulut, ja laskutin sitten vieraita jälkikäteen.
      Ainakin meidän porukassa on ollut selvää, että kulut jaetaan osallistujien kesken, eikä kaason tarvitse maksaa ylimääräistä. Tosin aina on joutunut rahoja vähintään yhdeltä huonomuistiselta (?) sitten pyytelemään jälkikäteen useamman kerran... Toisaalta mun järkkäämissä polttareissa on ollut myös ihmisiä, jotka on kutsuttu polttareihin eivätkä ole päässeet, mutta ovat silti halunneet osallistua kustannuksiin. Tämä toki on täysin vapaaehtoista.

      Ja tosiaan kannattaa kuunnella juhlakalun omiakin toivomuksia polttareiden suhteen... toivottavasti poikakaverisi veljelle tulee kivat polttarit!

    • olli

      Ketä muuten kiinnostaa tehdä jotain typeriä rastitehtäviä ja juosta nallepuku päällä ympäri kaupunkia??
      Paljon mukavampaa on hauska yhdessäolo hyvän juoman ja ruuan kera. Ja tietty polttarisankari ei maksa senttiäkään. Jos jollain kaverilla ei ole varaa maksaa osaansa jääköön pois.

    • ei waikeeta hei

      Yksinkertaista: polttarit maksaa polttariseurue, sulhanen ei mitään.

      Yleensä yhdessä suunnitellaan ja siirretään ennen maksua bestmanin tilille, joka hoitaa käytännönjärjestelyt.

    • 10+17

      Itse kaasona halusin järjestää morsiamen näköset polttarit, suurin osa porukasta oli vastaan, olisivat halunneet itsensä hoidattaa jossain kylpylässä tms. Kyse oli kuitenkin morsiamen bileiståä, joiden oli tarkoitus olla hänen näköiset. Morsian kiitteli, polttariporukka maksoi jokainen osansa ja sankari ryyppääsi toisten rahoilla ja myymisistään saaduilla tuloilla.

    • wefwefwef

      Just tuosta syystä en osallistunutkaan "Kaverin" polttareihin. Tyyppi soittaa kerran puolessa vuodessa ja luulee,että maksaisin jollekin random bestmanille jostakin sikailubileisiin osallistumisesta. Esitin somalia puhelimessa , kun se soitti. Esn osaa kuin yhden sanan: "Mahadsadam" = kiitos , mutta osaan puhua kovaan ääneen ja ponnekkaasti kuten somali. Meni kyllä pojulla pupu pöksyyn puhelun aikana , eikä tunnistanut ääntäni.

    • JuusisS

      Jos noin, että maksaminen "vieraille" vierasta, niin älkää puhuko niille mistään pääsymaksusta! Sanokaa ennemminkin niin, että "kukin vieras maksaa omat kulunsa".

      Heh, vai että bestman tai peräti sulhanen maksaisi kaiken. Enpä ole ennen moista kuullut. No ehkä noin voi olla korkeintaan jossain amispiireissä =)

    • heidii8

      Minustajokaisen vieraan kuuluu maksaa tietty etukäteismaksu jonka avulla kustannetaan polttarit tai näin ainakin tehtiin ystävävieni polttareilla.

      sitten on eri asia jos itse sulhanen/morsian haluaa jotain tiettyä kallista ohjelmaa, niin voi osallistua kuluihin.

    • mk

      Osallistujat maksavat omat juomansa mutta jos joku haluaa järjestää jotain erokoista niin ne jotka järjetää maksavat.

    • pille-ro

      Tuo kuulostaa aika "normi" ryyppäys päivältä et vuokrataa tila mis sit juuaa ja syyä.
      vähän jotain äksönii siihe, niin voi sulhanen sit muistella vanhana millaset polttarit hällä oli :))

      sulhanen ei maksa mitään, ne ketkä osallistuu polttareihin niin heidän kanssa sovitaan summa ja thats it.

    • neljästi bestman

      Polttariporukka ja bestman yhdessä maksaa kaikki viulut. Kaikki osallistuu kuluihin, sulhanen senkun nautikoot vapauden viime hetkistään.

    • Tasan

      Lähipiirissä näitä on järjestetty. Sulhasen ei tarvitse maksaa mitään, mutta kulut jaetaan muiden kesken.

    • Talous tarkka

      Fiksuinta olisi bestmanin/kaason tehdä jonkinlainen kustannuslaskelma ja laskuttaa kaveriporukkaa etukäteen. Sulhanen/morsian ei maksa tietenkään mitään, koska juhlat ovat yllätys.

      Jälkikäteen kaveriporukkaa laskutettaessa käy aina niin, että joku jättää maksamatta osuutensa. Etukäteislaskuttamisessa on myös se hyvä puoli, että se karsii pummit pois joukosta. Se joka ei maksa, ei osallistu juhliin.

    • Inhoan polttareita

      Kaikkein parasta olisi ettei polttareita järjestetä ollenkaan. Säästyy monelta pahalta mieleltä. Korkeintaan käytte porukalla syömässä ja juomassa kivassa paikassa. Kukaan sivistynyt ei nykyään halua mitään nolaamisjuttuja vaan ihan normimeininkiä.

    • .............

      Vieraat yhdessä maksavat. Jokainen joka polttareihin osallistuu. Sulhanen ei maksa.

    • hmmmp..

      Itse maksoin 20e polttareista omaa osuutta(niinkuin kuulemma muutkin osallistujat) eika kuluina ollut kuin kaupasta ostetut ruoat ja juomat, joista tehtiin juhla-ateriat ja lisukkeet.. jarkkaajat vaitti kiven kovaan et kaikkeen kului niinkin paljon rahaa.. kauan eparoin mutta maksoin kuitenkin. Tulin itse eri kaupungista polttareihin enka lahtenyt jatkobileisiin. Veikkaampa et peesasin niiden ne kulut siina vaikkei ne jarkkaajat sita myontaneetkaan. Hieman haiskahti nain jalkikateen..

      • hmmmp..

        Eika niil ollu ees nayttaa kuittii mut en jaksanu alkaa niidenkaa vaantaa siit enaa jalkikateen katta vaikka luottokyl aika paljon karsi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6710
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4007
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2035
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe