Olen hakemassa pentua, isoa sellaista, Itävallasta tässä kuussa. Tarkoitus oli mennä autolla mutta yllätykseni lentomatka edestakaisin tulisi maksamaan noin kolme/neljä kertaa vähemmän kuin Itämeren ylitse auton kanssa kaikkine ajomatkoineen ja hotelleineen.
Mutta koska pentu on suuri kokoinen ja nyt 12 vko painoa yli 15 kg se ei mene enää käsittääkseni matkustamossa vaan pitäisi laittaa rahtina ruumassa.
Ajatus kuulostaa kamalalta mutta nyt asiaa jonkin verran tutkittuani koiria taitaa lentää suhteellisen paljon lentokoneiden ruumassa (missä käsittääkseni monesti myös miehistöjen lepopunkat?)
Lentomatka olisi lyhyemmillään noin 5h mutta kahdella koneen vaihdolla mikä ei houkuta, pelkään että pentu hukkuu jonnekin vaihtopaikalle. Kuinka voin edes kontrolloida pentua kun en näe itse sitä?
Ilman vaihtoja matka olisi yli 10h mikä taas on todella pitkä aika olla pennun häkissä ja ei mielestäni ole vaihtoehto lainkaan.
Onko jollain kokemusta pennun kuljettamisessa ruumassa?? Siis nimenomaan pennun. Pentu on erittäin rohkea ja sosiaalinen. Ollut häkissä eikä pitänyt sitä minään. Vielä olisi aikaa harjoitella häkissä oloa muutama viikko mikäli uskallamme lentämään.
Mikäli haen pennun autolla joutuisi hän olla kuitenkin boxissa autossa useita tunteja pidempään kuin koneessa mutta olisi tietenkin valvovan silmän alla kokoajan......
Mielipiteitä?
Pennun kuljettaminen lentokoneessa,pikaisesti kokemuksia?????
14
1821
Vastaukset
- kikkelitonttu
En tiedä mitä sanoa!
- En nyt
ole ollenkaan varma näistä nykyajan halpalentoyhtiöistä mutta epäilen että niissäkään mitään kapteenin- ja miehistöhyttejä ja messejä ole. Kone lennetään kerralla määränpäähän ja yövytään hotellissa. Siis miehistökin.
Toki noita ruumassa matkustavia koiria on, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin keltaisessa pörssissä olevien ilmoitusten perusteella voisi luulla. Siellähän joka toinen koira on ulkomailla jossa omistaja haluaa lahjoittaa koiransa ilmaiseksi rahtikuluja vastaan.
Toivottavasti sinun koirasi ei ole bongattu näistä ilmoituksista. Silloin luultavasti tulet takaisin ilman, ainakin tätä nimenomaista, koiraa.
Muuten, miksi suunnittelet että pitäisit sitä autossakin päivätolkulla vankina jossain häkissä? - tiinatusX
Pentu tulee kasvattajalta enkä todellakaan ole ostanut sitä mistään keltaisesta pörssistä :-D Ja kyse nyt ei ole mistään varsinaisesta ongelmasta vaan siitä että onko pennun kuljettaminen lentokoneessa mahdoton ajatus. Toivoisin joltain kasvattajalta tai lentohenkilökunnalta kokemuksia joka on maahantuonut ulkomailta koiria. Koiriahan lentää jatkuvasti koneissa, myös ruumassa koska yli 10 kg koira ei ainakaan saa olla matkustamossa. Ulkomaille tehtävät näyttelymatkat tehdään koneessa ja suuret koirat eivät saa olla matkustamossa. En epäile lentohenkilökunnan osaamista mutta kyllä silti kovasti mietityttää esim juuri koneen mahdollinen vaihto matkalla (koska suora lento tulee kolme kertaa pidemmäksi) ja pennun reagointi koneessa olemiseen.
Matka tulisi olemaan huomattavasti lyhyempi koneella ja pennun ei tarvitsisi olla häkissä niin pitkää matkaa kuin autolla matkustaessa.
Osaakohan kukaan täällä vastata kysymykseen asiallisesti ilman mitään ennakkoluuloja ja oletuksia... kiitos.- tiinatusX
Ja pieni selvennys vielä että olen kyllä itse menossa samalla koneella mikäli lentäen tulisimme. En suinkaan olisi lähettämässä pentua yksin. Ja nimenomaan jos joku on tuonut koneella pennun joka ei kokonsa puolesta saanut olla matkustamossa tahtoisin kuulla kuinka matka meni.
- reviisori
Oletko ottanut hinnasta selvää? Ei se koira ilmaiseksi siellä lentokoneessa kulje. Itse olen tutkiskellut asiaa, niin koiran kuljettaminen on moninverroin kalliimpaa kuin ihmisen matkalippu. Lisäksi eläimiä ei oteta mille tahansa lennolle, vaan saatat joutua valitsemaan kalliimman lennon.
Tuttavani yksi koira on tullut Suomeen lentorahtina ja hän oli sitä mieltä, että koira sai elinikäiset traumat siitä pelosta. Herkempi koira. - tiinatusX
Sitä juuri pelkään pennun kuljettamisessa että se traumatisoituu siitä :( Alunperin siis tarkoitus oli hakea autolla mutta totesin että lentäen matka tulisi huomattavasti halvemmaksi. Koira joutuisi joka tapauksessa käsittääkseni ruumaan olen itse mukana tai en koska on isokokoista rotua ja 12 vko vanhana painaa jo yli 15 kg.
Mutta ajatuksena oli kyllä lentää pennun kanssa eikä lähettää sitä yksin matkaan. Finnairin sivulta löytyi jotain tietoa mutta jäin silti miettimään juuri ruumassa matkustamista ja koneen mahdollista vaihtoa koska vaikka olisin itse mukana lennolla en näe minne pentua kuljetetaan ja millä.....
http://www.finnaircargo.com/fi/cargo/elainkuljetukset.html
Hinnoista matkustamossa se ei ollut montaa kymmentä euroa ja oliko ruumassa hinta 10e/10kg minimi 60e. Tämä siis matkustajan kanssa.
Rahtihinnasta en tiedä mutta edestakainen laivamatka autolla esim Puolaan tai Saksaan maksaa jo 600-1000e plus ajomatkat noin 1600km... Halvaksi se ei tule millään mutta mietinkin mikä olisi järkevin vaihtoehto ja pennun kannalta mukavin koska auto laivamatka tulee olemaan huimasti paljon pidempi kuin 6h lento Suomeen.- koira autoon
MUTTA sinähän pystyt ulkoiluttamaan koiraa aina välillä kun autolla olette matkalla. Silloinhan se ei tunnu koirastakaan niin pitkältä tai rasittavalta.
- <zx<zx<zx
Painoon kuuluu myös koiran kuljetuskontti, jonka pitää olla tukevaa tekoa. Parikymmentä kiloa.
- jep jep
Ei se pentu siitä traumatisoidu ...saa olal olemattoman hermorakenteen omaava koira joka repii mitään tarumoja tuollaisesta .
10h putkeen voi huoletta lentää myös pennun kanssa !Enemmän sen pentua stressaa jos joutuu vaihtamaan ja lentokentällä palloilemaan ja ja ja . Älkää nyt herranen aika hössöttäkö....
Itselläni pennut ja aikuiset mennyt ruumassa ja ihan pirteän ja iloisen oloisia ne on ollut sieltä pois tullessakin . Koiran täytyy mahtua kääntymään boksissaan ja siellä täytyy olla vettä . Kaikkia bokseja ei kelpuuteta vaan niiden täytyy olal suunniteltu lentämistä varten .- tiinatusX
Millä lentoyhtiöllä olet lentänyt ja kuinka pitkiä matkoja? Millä koirat kuljetetaan koneeseen ja jos on vaihto niin kuinka ne sujuu? Kuinka pystyn seuraamaan koiraa missä sitä kuljetetaan ettei se katoa jonnekin ?? :-D oletko itse lentänyt mukana vai ovatko menneet rahtina yksin?
- huono kokemus
tiinatusX kirjoitti:
Millä lentoyhtiöllä olet lentänyt ja kuinka pitkiä matkoja? Millä koirat kuljetetaan koneeseen ja jos on vaihto niin kuinka ne sujuu? Kuinka pystyn seuraamaan koiraa missä sitä kuljetetaan ettei se katoa jonnekin ?? :-D oletko itse lentänyt mukana vai ovatko menneet rahtina yksin?
Noh, mä jouduin ettimään 2 vrk koirani Heatrowin lentokentältä. Oli koneen vaihto ja luoja vaan tietää, missä koira oli boxeineen seilaillut.
oli tosi OPETTAVAISTA yrittää hoitaa ja etsiä koiraa puhelimitse Englannista , kun itse olin jo perillä Australiassa mutta koira EI :((
Kahden vuorokauden kuluttua löytyi, elossa onneksi.
IKINÄ ei enää Heatrowin kautta yhtään mitän :((
- tiinatusX
Tottakai pystyn ulkoiluttamaan koiraa välillä mutta autolla hakiessa joutuisi ajamaan noin 900 km edestakaisin ja pentu joutuisi olla automatkalla, pysähdyksistä huolimatta, noin 8-9h jonka jälkeen vuorokauden laivamatka (joka ei todellakaan ole halpa edestakaisin kuljettuna) ja vielä sen päälle kotimaassa se 4h ajomatka kotiin.
Lähinnä siksi kyselen kun aloin miettiä kuinka paljon helpompaa, nopeampaa ja halvempaa todennäköisesti lentäminen tulisi olemaan. ..
Tottakai pentu rahtina maksaa enemmän kuin jos menen itse hakemaan ja lennän pennun kanssa jolloin hinta on matkustajan kanssa vaikka ruumaan joutuukin. Lennot Itävaltaan meno-paluu maksoi noin /-500e plus koirasta aiheutuvat kulut jotka ei ainakaan Finnairilla olleet kovin pahat. Tosin Finnairilla tuskin pääsee 500e edestakaisin että soitella pitää vielä ja tarkistaa lentoyhtiöiltä saako koneeseen koiran ottaa, kaikkiin ei saa.
Kaveri on matkustellut jo ikäänsä nähden paljon ja on erittäin rohkea. Oli juuri ollut "harjoittelemassa" 5h ajomatkalla ja samalla reissulla joutui olemaan myös häkissä eikä ollut millänsäkään.
Mutta tarkkaanhan näitä vaihtoehtoja on punnittava että lopputulos olisi tyydyttävä kaikkien osapuolten ja erityisesti uuden pennun mieleen :) - 303
KUn nouset lentokoneeseen niin tivaa lentoemännältä "onko koirani kyydissä" itse olen kieltäytynyt liikkumasta eteenpäin ennenkuin minulla on tieto että koira on todellakin samalla lennolla kanssani .
- rahalla saa
heh, iinähän sseisot sitten, ei koneen llähtöä sun sisomisten takia siirretä ;))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 813181
- 922895
- 532152
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151369
- 191344
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141307Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin251249