Isä on kuollut. Yksi lapsi ja äiti hoitavat kuolinpesää. Perukirja on tehty.
Nyt sitten tehdään sopimusjako. Miten kuolinpesä lopetetaan?. Miten kuolinpesän verotus tapahtuu kun sen varat on jaettu?
Kuolinpesän lopetus ja verotus lopetuksen jälkeen.
4
663
Vastaukset
- Selkeätä
Teette tai teetätte perinnönjakokirjan, jonka lähetätte verottajalle ja pankille tilien lopettamista varten.
- nasse-setä.
Terminologiaa:
Tuo jakokirja ei ole perinnönjakokirja, vaan osituskirja. Kun perillisiä on vain yksi, hän saa osuutensa osituksessa ilman enempiä jakoja.
- ....,,,,
Onhan tuossa perillisiä kaksi.
- nasse-setä.
Ap:
"Isä on kuollut. Yksi lapsi ja äiti hoitavat kuolinpesää."
Erehdyt. Perillisiä on yksi, se lapsi. Lapsi saa koko isänsä perinnön. Se, mitä puoliso ("äiti") pitää ja/tai saa, ei ole perintöä.
Osituksessa ositetaan perittävän ja lesken varat. Se, mikä ostuksessa tulee perillisten osalle eli vainajan jäämistö, jaetaan perinnönjaolla perillisille. Kun perillisiä on vain yksi, ei mitään perinnöjakoa enää tarvita; perillinen pitää sen, minkä osituksessa sai.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156