Olen ajatellut jotain kääpiökania itselleni niin voisitteko kertoa vähän näiden seuraavien normaali painosta, kuinka pitkään ne elää, turkin vaativuus, luonne (vaikkakin jokainen kani on oma persoonansa) jne.
-Kääpiöluppa
-Leijonaluppa
-Leijonaharjas
Ja tietenkin saa ehdotella muita rotuja :)
Eri roduista...
4
94
Vastaukset
- 3LL1
Millekkään rodulle minusta ei ole tarkkaa painoa tai luonnetta kuten sanoit nehän ovat kaikki oma persoona.
Minulla on leijonaharjas poika täyttää ens kuussa 1v ja painaa semmosen kilon tai vähän alle ei oo painava sillä on kääpiö kani mutta on myös isompia leijonaharjaksia vaikka olisikin puhdas ne painavat suunnilleen 1,5 kiloa . Luonne on leijonanharjaksella kiltti ,energinen(ainaki oma) Voi joskus olla myös hiukan arka niinku muutkin voivat olla. En osaa muuta kertoa noista roduista enempää kuin että luppakorva kuulee huonommin kuin pystykorva. - Yksilöjuttu..
Hei!
Kanin luonnehan on myös yksilökohtainen juttu..mutta suosittelisin ainakin ensimmäiseksi kaniksi noista kääpiöroduista kääpiöluppaa ja urosta. Uroksen kastrointi on hieman helpompi juttu kuin naaraan sterilointi, jos tähän ratkaisuun päätyy joku päivä. Kokemukseni mukaan kääpiöluppa on melko kiltti ja leppoisa luonteinen kani. Leijonanharjas on jo hieman itsepäisempi tapaus ja tuosta leijonalupasta mulla ei ole mitään omia kokemuksia. Hermeliini taas on tulisempi tapaus ja voi olla jopa hieman äkäinen eli jos haluaa varmasti silityksistä ja hellittelyistä pitävän kanin, niin hermeliini voi olla arvoitus tässä suhteessa :)- Yksilöjuttu...
Niin ja tuosta ikäasiasta vielä lisäystä:
Käsittääkseni juuri kääpiökanit elävät hieman pidempään kuin isommat esim. jättirotuiset kanit. Mulla on omien kokemuksieni mukaan hermeliini ollut pitkäikäisin (elänyt yli 10 vuotiaaksi). Leijonanharjas on ollut lyhytikäisin (6-vuotiaana kuoli) ja kääpiöluppa on elänyt myös melko pitkään (kuollut 9-vuotiaana). Kanin keskimääräinen eli-ikäodote on kai jotain 6-8 vuotta ja on tietty aina niitä kaneja, jotka valittevasti menehtyvät aikaisemmin ja myös niitä kaneja, jotka voivat elää pidempääkin. Täytyy tietty muistaa, että vaikka kani olisi onnekas ja pysyi terveenä pitkään, niin usein tuolla viimeistään 8-vuoden tienoilla monilla kaneilla alkaa hampaat olla todella kuluneet tai jopa osittain kuluneet kokonaan pois eli kyllä se aina harvinaisemmaksi menee mitä vanhempi kani, että ei olisi mitään vaivoja tai selviä merkkejä iästä :) Ilman hampaitahan kani ei voi elää ja tekohampaita ei ole kanille saatavissa joten mullakin tuo kääpiöluppa, joka eli 9-vuotiaaksi oli jo hampaidensa osalta jo loppuasemissa eläinlääkärin sanojen mukaan...mutta ehti sitten kuolla ihan vanhuuttaan pois.
- Sedä
http://www.kaniyhdistys.com/kaapiorodut.htm
Painot löytyy täältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23847Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286746- 93727
- 34638
- 109636
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550