Mikä mättää..?

juuttbiii

Miksi täällä ei osata tukea toista omaishoitajaa, vaan käydään arvostelemaan, mitä pitää tehdä ja mitä ei.. tuli vaan mieleen, kun luin näitä kirjoituksia tästä tällä hetkellä kai tunnetuimmasta omaishoitajasta.. miksi häntä ei voi tukea.. ?

Miten joku ulkopuolinen sen voi tietää, mikä kenellekin on parasta..?

35

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajaäiti

      Eiköhän tämä rouva Mikkonen osaa pitää puolensa ilman apuasi.
      Kovin törkeästi hän hyökkäsi työssä käyviä äitejä vastaankin.
      Kaikkien pitäisi olla kotiäitejä.
      Kohta varmaan kaikkien pitää lopettaa työt ja alkaa omaishoitajaksi.
      Myötätuntoa riittää hänelle juuri saman verran kuin muillekin samassa asemassa oleville. Ei ole helppoa, meillä on saman tyyppinen tilanne.

      • mioiroi

        Musta on hienoa, että nykysin on kaikenlaiset amerikkalaiset formaatit reality life tyyliin tulleet meidänkin telkkarin ohjemistoon.. arvaten vanhat ihmiset ottaa ne vähän liian tosisaan.. tajuamatta, että niiden ohljelmien tarkoitus on provosoida rankastikin.. ne ei myy muuten.. ja sit jokainen kuka niitä katsoo tai lehdestä lukee, omalla panoksellaan nostaa katsoja ja lukijamääriä.. joten omalta osaltaan nostaa busineksen arvoa..


      • 4+8
        mioiroi kirjoitti:

        Musta on hienoa, että nykysin on kaikenlaiset amerikkalaiset formaatit reality life tyyliin tulleet meidänkin telkkarin ohjemistoon.. arvaten vanhat ihmiset ottaa ne vähän liian tosisaan.. tajuamatta, että niiden ohljelmien tarkoitus on provosoida rankastikin.. ne ei myy muuten.. ja sit jokainen kuka niitä katsoo tai lehdestä lukee, omalla panoksellaan nostaa katsoja ja lukijamääriä.. joten omalta osaltaan nostaa busineksen arvoa..

        Varmaankin vanhemmat ihmiset ei oikein oivalla, että tällaiset -mikkos kotiäiti vastaa työäidit-, niin ne jutut on tehty myymään.. se on se tarkoitus.. ei seiskat ja maikkarit elä millään -olen niin tavallinen- jutuilla.. Provosoinnista on kyse:)


    • Tuki ei auta

      Tuo koko sana omaishoito ällöttää ja vihastuttaa. Ei niitä ihmisiä mikään muu tuki auta kuin se, että joku menee sinne ja hoitaa sen vihanneksen heidän puolestaan tai vie laitokseen.

    • ristiina ja tytär

      Tuutko "tuki ei auta" hoitamaan meidän vihannesta ?Koskaan ei tiedä milloin itse kullakin se omaishoito edessä,en olisi koskaan kuvitellut että mie hoidan miestäni,5 v sitten hän oli täysin terve,nyt vihannes,ei se niin helppoa ole,työntää toista laitokseen,kun vaakakuppiin laitetaan muistot,eletty elämä ja tunteet,kyllä on aikamoinen soppa..

    • hilma-maria*

      Kukaan ei varmasti suunnitele alkavansa omaishoitajaksi.
      Se on rankka pesti, henkisesti ja ruumiillisesti.
      Ensin omainen sairastuu niin että ei pärjää ilman apua, kaikki suunnitelmat ja haaveet tyssäävät siihen. On alettava elää sairaan ehdoilla, siitä ei pääse mihinkään. Ei laitos mikään kamala paikka ole, useimmiten, ihminen laitostuu nopeasti, ollaan yllättävän sopeutuvainen laji.
      Minäkin itkin kauan kun jouduin luovuttamaan, nyt huomaan että muut huomasivat jo ennen minua että olen melko lopussa. Hoidin kyllä miehen hyvin, siitä ei jäänyt yhtään katumista, en vain jaksanut enää hoitaa itseäni.
      Nousin aikaisin, keitin mukillisen kahvia ja luin lehden kaikessa rauhassa.
      Sitten menen ajelemaan pyörällä miehen luo, vien hänelle eilen leipomiani karjalanpiirakoita, vein jo eilenkin mutta hyviä ne ovat vieläkin.
      Saan elää ansitsemiani eläkeläisen päiviä kaikessa rauhassa. Käyn miehen luona päivittäin, joten en ole hylännyt häntä laitokseen, samalla näen onko kaikki hyvin.

      • tuki ei auta

        En tule hoitamaan missään tapauksessa, en teidän enkä kenenkään muunkaan vihannesta. Ja laadin itselleni hoitotahdon: jos olen avuttomassa tilassa niin minua ei saa kukaan alkaa kotona hoitamaan.


      • hilma-maria*
        tuki ei auta kirjoitti:

        En tule hoitamaan missään tapauksessa, en teidän enkä kenenkään muunkaan vihannesta. Ja laadin itselleni hoitotahdon: jos olen avuttomassa tilassa niin minua ei saa kukaan alkaa kotona hoitamaan.

        Arvostan mielipidettäsi.
        Kaikki eivät halua omaishoitajaksi, se on ihan ok.
        Myös minä olen tehnyt hoitotestamentin:)


      • goiiiioira
        tuki ei auta kirjoitti:

        En tule hoitamaan missään tapauksessa, en teidän enkä kenenkään muunkaan vihannesta. Ja laadin itselleni hoitotahdon: jos olen avuttomassa tilassa niin minua ei saa kukaan alkaa kotona hoitamaan.

        Helppo tapaus, heti vaan yhteiskunnnan hoidettavaksi.. kyllä veronmaksajat maksaa..


      • 15+8
        tuki ei auta kirjoitti:

        En tule hoitamaan missään tapauksessa, en teidän enkä kenenkään muunkaan vihannesta. Ja laadin itselleni hoitotahdon: jos olen avuttomassa tilassa niin minua ei saa kukaan alkaa kotona hoitamaan.

        Hei, tuki ei auta.. en huolisi sinua maapallon viimeisenä ihmisenäkään hoidettavani hoitajaksi.. vai että vihannes.. vai on nämä hoidettavat vihanneksia.. kertoo susta ihan kaiken..


      • En tulisi myöskään
        15+8 kirjoitti:

        Hei, tuki ei auta.. en huolisi sinua maapallon viimeisenä ihmisenäkään hoidettavani hoitajaksi.. vai että vihannes.. vai on nämä hoidettavat vihanneksia.. kertoo susta ihan kaiken..

        Ei hätää, en tod. olis tyrkyllä hoitamaan sinun hoidettavaasi vaikka mikä olisi :D. Kai siellä laitoksissa on enemmän vanhustenhoitoon orientoituneita tyyppejä töissä, tai sitten ei. Etkä sinä voi yksin päättää hoidettavasi asioista, jos hän on oikeustoimikelpoinen. Sekapäisillekin tarvitaan joku viranomaisten päätös, jotta heitä voi holhota.

        Olen nähnyt kotihoidossa potilaita, jotka eivät kävele, eivät ole vessatoimisia ja jotka eivät syö itse. Näitä sitten yhtä vanha puoliso raahaa ympäriinsä vessaan ja sohvan/sängyn väliä makuuhaavoineen. Repikää siitä. Osa ei pysty edes puhumaan enää. Silti kotihoitoa jatketaan, jos omaishoitaja pystyy kävelemään ja puhumaan. Omaishoitajien masennus on yleistä ja se peittää alleen toisinaan vakaviakin sairauksia -> omaishoitajalla voi olla vaikka syöpä, joka jää huomaamatta, kun kotona on laitoskuntoinen potilas huollettavana. Tästä kokemusta! Uhrautumisella voi olla kova hinta, terveys tai jopa oma henki. Onko se oikein?


      • 18+5
        En tulisi myöskään kirjoitti:

        Ei hätää, en tod. olis tyrkyllä hoitamaan sinun hoidettavaasi vaikka mikä olisi :D. Kai siellä laitoksissa on enemmän vanhustenhoitoon orientoituneita tyyppejä töissä, tai sitten ei. Etkä sinä voi yksin päättää hoidettavasi asioista, jos hän on oikeustoimikelpoinen. Sekapäisillekin tarvitaan joku viranomaisten päätös, jotta heitä voi holhota.

        Olen nähnyt kotihoidossa potilaita, jotka eivät kävele, eivät ole vessatoimisia ja jotka eivät syö itse. Näitä sitten yhtä vanha puoliso raahaa ympäriinsä vessaan ja sohvan/sängyn väliä makuuhaavoineen. Repikää siitä. Osa ei pysty edes puhumaan enää. Silti kotihoitoa jatketaan, jos omaishoitaja pystyy kävelemään ja puhumaan. Omaishoitajien masennus on yleistä ja se peittää alleen toisinaan vakaviakin sairauksia -> omaishoitajalla voi olla vaikka syöpä, joka jää huomaamatta, kun kotona on laitoskuntoinen potilas huollettavana. Tästä kokemusta! Uhrautumisella voi olla kova hinta, terveys tai jopa oma henki. Onko se oikein?

        Kyllä on mustavalkoinen näkemys omaishoidosta.. :D :D


      • akkia
        En tulisi myöskään kirjoitti:

        Ei hätää, en tod. olis tyrkyllä hoitamaan sinun hoidettavaasi vaikka mikä olisi :D. Kai siellä laitoksissa on enemmän vanhustenhoitoon orientoituneita tyyppejä töissä, tai sitten ei. Etkä sinä voi yksin päättää hoidettavasi asioista, jos hän on oikeustoimikelpoinen. Sekapäisillekin tarvitaan joku viranomaisten päätös, jotta heitä voi holhota.

        Olen nähnyt kotihoidossa potilaita, jotka eivät kävele, eivät ole vessatoimisia ja jotka eivät syö itse. Näitä sitten yhtä vanha puoliso raahaa ympäriinsä vessaan ja sohvan/sängyn väliä makuuhaavoineen. Repikää siitä. Osa ei pysty edes puhumaan enää. Silti kotihoitoa jatketaan, jos omaishoitaja pystyy kävelemään ja puhumaan. Omaishoitajien masennus on yleistä ja se peittää alleen toisinaan vakaviakin sairauksia -> omaishoitajalla voi olla vaikka syöpä, joka jää huomaamatta, kun kotona on laitoskuntoinen potilas huollettavana. Tästä kokemusta! Uhrautumisella voi olla kova hinta, terveys tai jopa oma henki. Onko se oikein?

        Kyllä nimim. "en tulisi myöskään" kommentissa valitettavasti on paljon totta, kyllä tuollaisia tapauksia on, vaikka ei saisi olla.
        Kyllä itsekin joskus huokailen kun kipeän selkäni kanssa yritän siirtää hoidettavaani sängyn viereen astialle tarpeilleen. Toivon vain että lalat pitäisivät sen verran että onnistuisi.
        Ei kaikilla ole yhtä vaikeaa, mutta helppoa ei ole kellään.


    • ristiina ja tytär

      Helppo sano kun on terve,mutta sitten kun sairaus iskee,ja pelko ja tuska,arvot menee aivan uusiks,hoitopaikatkin saattaa alkaa pelottamaan,huomaat että istut yksin siellä huoneessa ja hoitaja tulee milloin kerkiää,ja vaippa saa olla märkänä...
      ja auta armias,jospa siulla järki vielä pelittää,tunnet ja ajattelet,vaikket osaa puhua tai liikkua....kyllä sitten arvot muuttaa ihmistä!Miunki mies halusi heti hoitoon tai itsemurha oli toinen vaihtoehto,nyt hän joskus näyttää ilmeillä tai kädellä silittäen,että ihan kiva olla kotona välillä!Kyllä kotiolot voittaa hoitolaitoksia ,edelleen,10-0,ei siel niin herkkua ole!

    • hilma-maria'

      Sitä minäkin olen ajatellut, jos järki on tallella ja tajuaa surkean tilansa.
      Kyllä suurin osa hoitajista tekee työtään sydämellään ja yrittävät parhaansa niillä resusseilla mitä heillä on.
      Meillä oli onnea, mies pääsi parhaaseen mahdolliseen hoitoon.
      Häntä kuntoutetaan päivittäin, yritetään lisätä oma-aloitteisuutta.
      Koskaan en ole huomannut laiminlyöntejä.
      ei ainakaan laihtunut ole hoidossa, päinvastoin:) oli ennestäänkin ylipainoa, mutta ilot on vähissä tuossa tilanteessa, en halua että häneltä kielletään kokonaan herkuttelu.
      Mies on vanhainkodin yhteydessä olevalla vuodeosastolla. Hän itsekin vaikuttaa tyytyväiseltä.
      Meillä on köyhä kunta, en silti löydä moitteen sijaa miehen hoidossa.

    • ristiina ja tytär

      nimim. "En tulisi myöskään"kirjotit "Etkä sinä voi yksin päättää hoidettavasi asioista, jos hän on oikeustoimikelpoinen. Sekapäisillekin tarvitaan joku viranomaisten päätös, jotta heitä voi holhota"
      Eipä mun mies tarvitse mitään viranomaisen päätöstä,mie hoidan kaikki meidän asiat,vaikka hän niinkuin sanoit ,sekapäinen...
      Olen itse ollut kotihoidossa,ja nähnyt vanhuksia ja omaishoitajia, 26 vuoden aikana,kyllä kaikille järjestetty apua,joskus jopa väkisinkin jouduttu puuttumaan,meitä on niin moneen junaan,uhrautuvia ja ei uhrautuvia.Itse olen alun alkaen koittanut etten olisi korvaamaton hoitaja,josku onnistun, joskus en...
      Uhrautuminen on joillekkin sama kuin rakkaus,joillekkin riippuvuus,joku vaan on omaishoitaja koska läheistään kuuluu hoitaa.
      Itse olen nyt sairastunut masennukseen ja paniikkihäiriö iski yhtenä päivänä,mutta se tullut kun olen yrittänyt liikaa kaikkea,nyt vähennän vastuuta ja mieheni saa lisää ulkopuolista apua,mutten en vielä ihan luovuta,en pysty vielä...

      • 20+7

        Juu. täällä on nyt joku "höperö" tietävänä yleistämässä asioita... kertoisi edes mikä se hänen "joku viranomaispäätös" oikein on tarkoittaako hän edunvalvontaa vai älykkyystestin tulosta.... :D :D


    • Kamalaa

      Laita ihmeessä älykkyystestiin vanhus, joka ei enää kävele/mene vessaan/ syö/ puhu. Mutta tämä vanhus voi silti itse määrätä, haluaako mennä intervallihoitoon vai haluaako tappaa työtaakkansa alle myös omaishoitajan. Uskonkin, että usein omaishoitajan nujertaa lopulta hoidokin haluttomuus mennä hoitoon.

      En vertaa lasten ja vanhusten omaishoitoa, koska vanhustenhoito on noin 100000000000 kertaa kauheampaa.

      Viranomaispäätöksellä tarkoitetaan sitä, että onko ihminen kykenevä olemaan itsensä huoltaja vai ei. Tällaisia päätöksiä tehdään vanhuksille harva se päivä. Eli: määräätkö itse, että sinua pidetään letkuissa, vai määrääkö sen lähin omaisesi.

      • 2+3

        Miten se vanhusten omaishoitajuus on kauheampaa kuin saattohoitoa saavan lapsen..

        Kyllä minä mielummin hoidan vihannes äitini hautaan, kun hautaan alle kouluikäisen lapsen..


      • 9+12
        2+3 kirjoitti:

        Miten se vanhusten omaishoitajuus on kauheampaa kuin saattohoitoa saavan lapsen..

        Kyllä minä mielummin hoidan vihannes äitini hautaan, kun hautaan alle kouluikäisen lapsen..

        Kauheampaa asiaa ei olekaan kuin lapsen saattaminen kuolemaan.
        Sitä tuskaa ei pyty kuvitelemaan kuin sellainen joka on sen kokenut. Siinä sananmukaisesti revitään sydäntä rinnasta, menetysen tunne on korvaamaton.

        Vanhuksen omaishoito on usein fyysisesti raskasta ja voi kestää jopa kymmeniä vuosia.
        Tiedän kaksikin tapausta joissa hoitava vaimo on uupunut taakkansa alle. Hän kuoli ennen hoitamaansa puolisoa. Asioihin ei puutu kukaan jos ei ole läheisiä jotka huomaavat asian.


    • ..

      Mutta tämä vanhus voi silti itse määrätä, haluaako mennä intervallihoitoon vai haluaako tappaa työtaakkansa alle myös omaishoitajan.

      • *****

        Enpä usko että vanhuksella aina on älyä päässä sen verran että osaa arvioida hoitajansa jaksamisen. Ainakin minun mieheni sanoo että mitäs vaivaa hänestä on???
        On sänkyyn hoidettava tapaus, järki kuitenkin on ainakin osittain tallella.


      • 2 + 9
        ***** kirjoitti:

        Enpä usko että vanhuksella aina on älyä päässä sen verran että osaa arvioida hoitajansa jaksamisen. Ainakin minun mieheni sanoo että mitäs vaivaa hänestä on???
        On sänkyyn hoidettava tapaus, järki kuitenkin on ainakin osittain tallella.

        Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Äitini on 88-vuotias, lääkärin lausunnon mukaan pitkälle dementoitunut . Alzheimerdiagnoosi tuli muistaakseni 3 vuotta sitten.

        Ei millään lähtisi intervalleille, vaikka kaatuilee, on sekava ja välillä omassa kodissaan.

        Puhuu niin järkevän oloisesti höpöjä, että onnistuu välillä harhauttamaan meitäkin - omia lapsiaan. Vieraammat satunnaisesti tavatessa ihastelevat, miten äiti "on vielä asiallinen ja hyvässä kunnossa". - Voi, jos tietäisivät!


    • Suhteellisuudentajua

      Jos lapsi viedään ennen aikojaan, se kestää yleensä vain vähän aikaa. Vanhukset kituuttavat ja kituuttavat palveltavina jopa kymmeniä vuosia :/. Jos vaikka 55-v. mies on saanut aivohalvauksen -> vihannes, hän voi silti elää vielä vaikka 30 vuotta vaimonsa palveltavana kunnes vaimo kuolee taakkansa alle.

      • 4+12

        Minun ystäväni kehitysvammaisen lapsen taantuva elämä tukehtumalla loppumiseen kesti yli 20 v.. eli hän meni pois 24 v.. ja aivan hirveää kärsimystä, nuori sydänhän jaksaa ihan eri tavoin kuin jonkun vanhuksen.. vahva sydän, käppyrälleen vääntyneessä vartalossa, sokeana, letkuruokinnassa.. aivot täysin kirkkaat..

        Joten suksi kuuseen kaikkine tietoinesi.. Suhteellisuudentajua..
        Huomaa, ettei sulla ole oikeaa tietoa.

        Menehän kysymään vaikka kehitysvammaliitossa millaisia nuoria, joiden elämä loppuu ennen aikojaan on olemassa..


      • äiti-olen

        Juupa, ei ole tällä Suhteellisuudentajua mitään tietoa tosiaan, millaisia lapsia tähän maahan syntyy.. kyllä niistä jää vielä äidin vanhuuteeen kuoleman jälkeen muillekin hoidettavaa.. eli puhutaan sellaisesta 70 vuoden urakasta.. :o

        Miten ihmeessä tänä päivänä voi olla noin tietämätön.. aivan kuin kaikki vammaisuus oli kromosomitestien avulla hävitty pois.. kun suurin osa esim kehitysvammaisuuden syistä on tuntematon..

        Kaikkea sitä saakin lukea..


      • 8+5
        äiti-olen kirjoitti:

        Juupa, ei ole tällä Suhteellisuudentajua mitään tietoa tosiaan, millaisia lapsia tähän maahan syntyy.. kyllä niistä jää vielä äidin vanhuuteeen kuoleman jälkeen muillekin hoidettavaa.. eli puhutaan sellaisesta 70 vuoden urakasta.. :o

        Miten ihmeessä tänä päivänä voi olla noin tietämätön.. aivan kuin kaikki vammaisuus oli kromosomitestien avulla hävitty pois.. kun suurin osa esim kehitysvammaisuuden syistä on tuntematon..

        Kaikkea sitä saakin lukea..

        voi voi tuota Suhteellisuudentajua.. kaikenlaisia meitä täällä on.. :(:(


      • Voi voi.
        8+5 kirjoitti:

        voi voi tuota Suhteellisuudentajua.. kaikenlaisia meitä täällä on.. :(:(

        Höps mitä hurskastelua. Minä puhuin edellä lapsen _saattohoidosta_ , esim. syövässä, enkä mistään kymmenien vuosien vammaishoidosta kromosomihäiriöissä. Saattohoidolla käsitetään kuolemaan valmistavia aikoja, jotka ovat melko lyhyitä. Vertasin vain sitä työmäärää, mikä on lapsen tai minkä tahansa terminaalipotilaan saattohoidossa vs. kymmeniä vuosia palveltavan halvauspotilaan hoidossa. Halvaus voi jättää potilaan kymmeniksi vuosiksi roikkumaan niin, että mistään ei ole apua eikä helpotusta, siinä vaan istutaan/maataan tumput suorana loppuelämä.


      • prossaaa
        Voi voi. kirjoitti:

        Höps mitä hurskastelua. Minä puhuin edellä lapsen _saattohoidosta_ , esim. syövässä, enkä mistään kymmenien vuosien vammaishoidosta kromosomihäiriöissä. Saattohoidolla käsitetään kuolemaan valmistavia aikoja, jotka ovat melko lyhyitä. Vertasin vain sitä työmäärää, mikä on lapsen tai minkä tahansa terminaalipotilaan saattohoidossa vs. kymmeniä vuosia palveltavan halvauspotilaan hoidossa. Halvaus voi jättää potilaan kymmeniksi vuosiksi roikkumaan niin, että mistään ei ole apua eikä helpotusta, siinä vaan istutaan/maataan tumput suorana loppuelämä.

        Suurin osa nuorena vammantuneista kuuluu ryhmään määrittelemätön kehitysvamma, joka EI näy geeni tai kromosoni testeissä.. joten sen terveen lapsen saaminen on aina arpakauppaa..

        Yksi vuotias sokeutuu ja halvaantuu autokolarissa, niin siitähän se vuosikymmenten hoitourakka alkaa..


    • ristiina ja tytär

      No jokaisella se oma kurjuus,oli sitten lapsi tai aikuinen,mikä mitta nyt sitä voi edes määrittää,kellä se karmaisevin tai riipaisevin kokemus sairaasta ihmisestä,vai voiko?
      Olen nänhyt nopeasti syöpään sairastuneita aikuisia,tuskaansa huutaneet suoraa huutoa,olen nähnyt liikenneonnettomuuksissa halvaantuneita,ja lapsia vakavasti sairaina,kaikki surullisia kohtaloita.Nyt seuraan kun mieheni taantuu...

    • jj

      ei kukaannulkopuolinen

    • Asiaakin

      Ei näitä vakihäiriköitä kannata ottaa vakavasti. Niillä ei ole mitään muuta elämässä.
      Ne kannattaa ohittaa.

      • radissoni

        juu kaikenlaista täällä saa lukea.. osalla taitaa olla aika vähän sisältöä omassa elämässä..


    • ristiina ja tytär

      Huheijaa,kyllä sitä väsyy henkisesti välillä,4 viikkoa mies oli kotona,vein intervalliin ja hyvä etten nukahtanut matkalla kotiin,niinkuin reppu ois keventynyt...nyt kahvia ja pihalle puutarhahommiin,jihuu!

    • -.-

      Nauti vapaastasi ristiina ja tytär:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe