Haluatko kysyä romanikulttuurista?

Nainen Pohjoisen

Onko jotain, mitä haluaisit kysyä koskien romanikulttuuria tai Suomen romaneita? Nyt siihen olisi mahdollisuus.

Vastaajana on 26-vuotias romaninainen Pohjois-Pohjanmaalta.

Olipa kysymyksesi enemmän tai vähemmän tulenarka, voit jättää sen tänne, kunhan kuitenkin asiallisuuden rajoissa pysytään. Vastaan kaikkiin kysymyksiin.

12

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias kyselijä

      Kuinka romani pääsee eläkkeelle suoraan koulun jälkeen ?

      Eikö yritetä jatkokouluttaa ja saada työelämään ?

      Miksi romanit ilkeävät elää muiden verovaroilla ?

    • Mirva J.

      Onko paheksuttavaa, jos romanimies ottaa itselleen valkolaisen vaimokseen ?

    • Valoisa aika

      Kysyn naisten samettihameista. Eikö niitä olisi aika nykyaikaistaa, voisi olla hyvä vähentää kankaan määrää, turhan painava pitää yllä ja epäkäytännöllinen ?

    • eyfiuwopqå

      Miten puolustaisit kulttuuria, johon valtaväestön yleisen käsityksen mukaan kuuluu lähinnä puukkotappelut, varastelu, epärehellisyys ja toisten verovaroilla loisiminen? Kai siinä jotain hyvääkin on vai onko se vain sitä mukavuudenhalua?

      • golden earrigns

        Ovatko korut perintökoruja, kulkevatko äidiltä tyttärelle vai vaikka niin, että anoppi voi antaa korunsa miniälle perinnöksi?


      • Smirgellinne

        Oletteko auttaneet Romanian romaneja ja jos olette, niin millä tavalla ?

        Mitä mieltä olette heidän tulostaan tänne ?


      • Mirronen
        Smirgellinne kirjoitti:

        Oletteko auttaneet Romanian romaneja ja jos olette, niin millä tavalla ?

        Mitä mieltä olette heidän tulostaan tänne ?

        Täälläpä vastauksia pukkaa :-D


      • ...
        Mirronen kirjoitti:

        Täälläpä vastauksia pukkaa :-D

        Tais tulla niin kovia kysymyksiä että pohjoisen nainen hyyty:D..


    • Valkolaismies 50v

      Haluan ja toivottavasti et loukkaannu, koska se ei mitenkään liity heimoonne ja teikeläisii halventavasti..

      Kysymykseni kuuluu koskee ns, "silmäystä": Onko joillain teidän heimoon kuuluvilla henkilöillä mahdollisuus tehdä ns, "silmäys", koska aikaisemmin ostin eräältä romanirouvalta tavaraa auttaakseni häntä ja joskus annoin myös vähän rahaa., ei siis mitään huomattia summia.

      Kieltäydyttyäni hän suuttui ja alkoi kertoa minulle outoja asioita ja tiesi sellaisia, joita en ollut kenellään koskaan puhunut, Myös kaikenlaista muuta outoa ja pahaa on alkanut sattua. Voisitko sinä ystävällisesti kertoa minulle, onko noissa asioissa mitään perää, vai ovatko ne vaan mielikuvitukseni tulosta. En halvenna ketään teikeläisiä siis vielä kerran mainitsen, En myöskään kyseistä henkilöä, jota olen alkanut hieman väistellä, kun kaaduin pahasti polkupyörällä erään kohtaaamisemme jälkeen.
      Toivottavasti sinulla on aikaa vastata tähän kysymykseen. Oikein hauskaa ja siunattua kesää sinulle..

    • Romani v,1962

      Päivää kaikille: Sattumoisin silmiin sattui tämä keskusteluhaara, jossa meikeläinen nainen oli avannut keskuslinjan, ja lupasi vastailla kysymyksiin koskien romanikulttuuria ja sen suhdetta valtaväestöön.
      Olen itse keski-ikäinen romanimies ja olen opiskellut itselleni ammatin ja työskennellyt koko ajan. Olen tietysti jonkun joutunut kokemaan ennakkoluuloja alussa valtaväestön taholta työelämässä.mutta uskon että myöhemmin oma työpanokseni ja osaamiseni on vaikuttanut siihen, että minut on otettu tasaväkisenä henkilönä muiden joukkoon. On kiinni myös aina omasta itsestään,minut otetaan vastaan niin meikeläisten kun valtaväestönkin keskuudessa.
      Katselin täällä, kun tämä 26-v nainen pohjoisesta oli avannut keskustelua, muttei senjälkeen enää viitsinyt vastailla kysymyksiin, joten pidän vähän kyseenalaisena asian todenperäisyyttä? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku muu tekee romanien nimissä jotain. Se on valitettavaa. Myös toisinpäin meidän taholta.

      Mutta yritän vastata joihinkin kysymyksiin, jotka koskevat nyt lähinnä meitä ja valtakulttuiria ja meidän välisiä suhteita

      1. Tuo väkivaltakysymys: Väkivalta on aina tuomittavaa, tapahtuipa se sitten kenen taholta hyvänsä. joko meidän tai valtaväestön. Romanien ollessa vähemmistönä helppoa aina etsiä ne huonot ja ikävät tapaukset joita on tapahtunut. Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. Tapasi isoäitini sanoa. Se, joka rikkoo lakia kärsii lain määräämän rangaistuksen niin romani kun valkolainenkin,
      2. Tuo asia, jossa puhuttiin, eläkeläisyydestä. En ihan nyt allekirjoita sitä, että jokainen romani pääsee automaattisesti eläkkeelle 18-vuotiaana. Eiköhän se kuitenkin viimekädessä ole Kela, joka päättää ne eläkeasiat, ja uskoisin, että pysyvän eläkkeen saaminen siinä iässä on aika vaikeaa. Mistähän diagnoosista hän sellaisen voisi saada?
      3.Toimeentuloasioista ja työssäolosta. Romaniväestön on kaikesta huolimatta nykyisin vielä melkoisen vaikea sijottautua työmarkkinoille, vaikka todistuksia olisi. Voisin esittää sinulle vastakysymyksen: Palkkaisitko itse romanin, jos olisit johtaja??
      Sosiaaliturvalla elämisestä ja loisimisesta: Suomen laki takaa toimeentulon omille kansaisilleen, jos muuta tuloa ei ole! Romanit ovat olleet suomen kansalaisen jo pitkään, vaikka Ruotsin vallan aikana meistä maksettiin kruunulle vielä ns, tapporahaa. Sosiaalitoimi ja toimeentulotukea myöntävät elimet ja tahot Suomessa joutuvat ja heidän pitäisi tarkastaa, että sitä jaetaan tasaisesti kaikille kansalaisille eikä porsaanreikiä olisi. Saako romani enemmän, en usko. Luulen, että paljon enemmän Suomessa tällä hetkellä rahaa myönnetään pakolaisille.
      Romani joutuu itse päivittäin pelkällä olemuksellaan ja liikkumisellaan paikallisen väestön tuijotusten ja seuraksien kohteeksi. Kuitenkin suurin osa meistä on aivan tavallisia ihmisiä.. Olen vielä sitä ikäluokkaa joka muistaa, että kansakoulussa valkolaislapsia peloteltiin sillä, että mustalaiset varastaa, jos ette ole kunnolla!!!
      Voin kertoa vielä lisää. mutta vastaan myöhemmin enemmän, kun viesti tulee liian pitkäksi.. Tuohon silmäysasiaan lopuksi, joka on mielenkiintoinen. Soitin siitä äsken jopa isoäidilleni ja kysyin. Itse en sellaiseen usko, mutta jotkut sanovat, että maailmassa on hyvä ja paha ja mahdollisuus vaikuttaa joihinkin aisioihin. Ihmettelen mistä olet saanut tietoosi tuon sanan silmäys, jota romanit lähinnä käyttävät.. Se tarkoittaa ns, pahalla silmällä katsomista, Mutta älä semmoiseen usko, Kyllä se nainen sinut rauhaan jättää kun sanot, ettei ole rahaa ostaa tavaraa, äläkä hän turhaan väistele ja pelkää.

      • Romanimies v.1962

        jatkan hieman vielä äskeistä.. Avioliitosta romanin ja valtaväestöön kuuluvan kanssa,, Onhan niitä ollut aina ja on edelleen, Nykyaikana mies ja nainen valitsevat lähinnä puolison itselleen, eikä vahemmilleen.
        Tietysti mennessä naimisiin esim meikeläisen miehen kanssa kannattaa aina tutustua meidän kulttuurriimme ja kunnioittaa sitä, josta varmaan tuleva puolisosi sinulle kertoo, Jos olet nainen, ei sinua kukaan vaadi pukeutumaan kuten romaninaiset, ellet itse haluat,, Myös meikeläiset naiset tekevät tämän päätöksen aikanaan kypsytettyääni sitä tarkasti.
        Tiedän myös monia miehiä,, valtaväestöä, jotka ovat avioituneet romaninaisen kanssa ilman ongelmia. Korkein ongelmia voi ilmetä valtaväestön suhtautumisessa siihen, ei niinkään omien sukujen.

        Sitten tuohon naisen vaateasiaan,, Miehenä en siihen senkummemmin puutu, jos tuo nainen vastaa siitä teille. Romaninaisten kansallispuku on kaikkien tuntema,,,


      • Romanimies v.1962
        Romanimies v.1962 kirjoitti:

        jatkan hieman vielä äskeistä.. Avioliitosta romanin ja valtaväestöön kuuluvan kanssa,, Onhan niitä ollut aina ja on edelleen, Nykyaikana mies ja nainen valitsevat lähinnä puolison itselleen, eikä vahemmilleen.
        Tietysti mennessä naimisiin esim meikeläisen miehen kanssa kannattaa aina tutustua meidän kulttuurriimme ja kunnioittaa sitä, josta varmaan tuleva puolisosi sinulle kertoo, Jos olet nainen, ei sinua kukaan vaadi pukeutumaan kuten romaninaiset, ellet itse haluat,, Myös meikeläiset naiset tekevät tämän päätöksen aikanaan kypsytettyääni sitä tarkasti.
        Tiedän myös monia miehiä,, valtaväestöä, jotka ovat avioituneet romaninaisen kanssa ilman ongelmia. Korkein ongelmia voi ilmetä valtaväestön suhtautumisessa siihen, ei niinkään omien sukujen.

        Sitten tuohon naisen vaateasiaan,, Miehenä en siihen senkummemmin puutu, jos tuo nainen vastaa siitä teille. Romaninaisten kansallispuku on kaikkien tuntema,,,

        Huomasin vielä yhden kysymyksen,, Romanian romaneista. Suomen romaniväestö on elänyt erillään muistan romaneista Euroopassa, joten kulttuurimme ja kielemme eroaa melko suuresti.
        Emme nyt mitään niin suurta yhteenkuuluvuutta heihin tunne, tai ehkä en itse tunne. Mielestäni parhain tapa heitä auttaa olisi tehdä se heidän kotimaassaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe