Kärsin nielussani olevista propuista (haisevista palleroista) ja niiden kautta pahanhajuisesta hengityksestä. Haluaisinkin nyt, että nielurisani poistettaisiin kokonaan, jotta ongelmani katoaisi.
Minua ei ole ennen leikelty ja siksi olen vähän peloissani. Olisikohan täällä siis joku, joka voisi lievittää pelkojani ja ystävällisesti kertoa omia kokemuksiaan nielurisaleikkauksesta ja siitä toipumisesta. Esim. onko se miten iso operaatio ja miten kipeä kurkku on leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan?
Nielurisat pois!
27
26709
Vastaukset
- Velour85
Mulla jouduttiin reilu viikko sitten leikkaan nielurisat tulehduksen takia pois, joten voin kertoo omista kokemuksistani tähän mennessä. Elikä leikkauksen ajaksi mut nukutettiin ja taisin olla taju kankaalla reilun tunnin verran. Sen jälkeen olinkin lähes koko päivän ihan tokkurassa. Sain kipulääkkeitä ja niille olikin kova tarve, mutta suurimman osan loppupäivästä nukuinkin sitten armollisesti. Jouduin jäämään sairaalaan seuraavaksi yöksi. Leikkaus itsessään ei siis ollut mitenkään pelottava tai kivulias toimenpide. Haavoja ei kuitenkaan ommeltu kiinni, vaan niiden päälle muodostui sellanen jänskä valkoinen peite. Tän takia oon nyt ollut koko ajan ns. litkuravinnolla, eli keittoja ja jogurtteja yms. saa vain syödä, jotta ne peitteet ei lähde ennen aikojaan pois vaan kurkku saa parantua normaalisti. Nieleminen sattuu jonkin verran, mutta sain kyllä hyvät lääkkeet, joiden avulla päivät sujuu. Lisäksi sain antibioottikuurin. Ääni kuulostaa hiukan oudolta, en tiedä onko se ohimenevää vai pysyvää...
Eli reilun viikon leikkauksen jälkeen kurkku on kipeä (mutta muista lääkkeet auttaa) ja kiinteetä ruokaa alkaa himoita aivan uudella tavalla, mutta kyllä se sitten helpottaa. Viikkoon tai kahteen ei myöskään saa hengästyttää itseään, eli kaikki urheilu pitää hylätä, jotta haavat paranee. Saunominen on myös pannassa. Normaali, rauhallinen ulkoilu ei kuitenkaan ole kiellettyä. Mun olo on ollut ihan hyvä leikkauksen jälkeen, muutamana ekana päivänä kipulääkkeitä piti kyllä popsia enemmän, nyt selviän päivästä jo mainiosti ilmankin. Eli ei siinä mitään sen ihmeempiä tai pelottavampia jutskia ollut, mulle se oli eka sairaalareissu tosin kun piti jäädä yöksi, mutta siellä on sitten hyvä syy lorvailla, maata sängyssä ja vahdata kaikki maailman hömppäsarjat ja kutsua vieraita tuomaan litrakaupalla jäätelöö :)- jou
leikattiin nielurisat n4vuotta sitten.. viikon oli kurkku kipeä ja jouduin lenkittämään koiraa joka päivä niin siitä se jomotus vasta alkoikin.. Eli ei kannata kauhiast jumpata! Tunnet kyl sit ite.. Myös jos puhui hieman pidempään niin alkoi sattua.. Mul ei särkylääkkeet auttanu eli oli vaan kärsittävä.. Tsemiä kyl siit selviää..
- nieluista risa
Kuinka pääsit nielurisaleikkaukseen? Itsellä on ollut enemmän tai vähemmän jatkuva tulehdus menossa kolmatta vuotta, ja ilmestyy jatkuvasti niitä valkoisia haisevia myökkyjä, mutta aina lääkärissä käydessä saa vain antibiootteja ja taputuksen päälaelle... eikä kumpikaan auta! Eli tahtoisin leikkaukseen, mutta mokomat eivät jollain perusteella siihen suostu.
- Manhattan
nieluista risa kirjoitti:
Kuinka pääsit nielurisaleikkaukseen? Itsellä on ollut enemmän tai vähemmän jatkuva tulehdus menossa kolmatta vuotta, ja ilmestyy jatkuvasti niitä valkoisia haisevia myökkyjä, mutta aina lääkärissä käydessä saa vain antibiootteja ja taputuksen päälaelle... eikä kumpikaan auta! Eli tahtoisin leikkaukseen, mutta mokomat eivät jollain perusteella siihen suostu.
Enpä olisi itekään aikoinani nielurisaleikkaukseen lähetettä saanut, jollen olisi investoinut yksityisellä lääkäriasemalla käymiseen. KELA korvaa osan tästä lääkärilaskusta ja palvelu on aivan toista luokkaa kuin Arvauskeskuksen viiden minsan vastaanotoilla. Kärsin angiinoista kolmisen vuotta ennen kuin yksityisen lääkärin suosituksella pääsin leikkaukseen. Kivut oli mulla leikkauksen jälkeen aikamoiset, söin sellaisia sinisiä tabuja pari viikkoa.
- Oudosti oireileva
eli minulle on useat lääkärit sanoneet että oh oh ompas isot nielurisat ja kitarisa, itse kärsin nielemisongelmasta eli ruoka tahtoo aina jumittua kurkkuun nielun taakse / vähän alemmaksi, voisiko nielurisaleikkaus auttaa tälläiseen vaivaan. vähän ihmetteln kun nukun niin hiljaa eli kuorsausta ei aiheuta
- minä
Kärsin pahasta neulakammosta ja haluaisin vielä tietää joutuuko toimeenpiteen lisäksi kärsimään piikeistä esim. verikoe?
- Velour85
No mä olin tiputuksessa lähes koko sen sairaalassaoloajan, sain sitä kautta lääkettä sekä joitain liuoksia, koska sinä päivänä ennen nukutusta ei saa syödä. Lisäks nukutusaineen sain samaa putkea pitkin ja leikkauksen jälkeen välittömästi kipulääkkeet sitä kautta, myöh. ihan kapseleina. Verikoe multa otettiin 2 kertaa, mutta varmaan lähinnä sen mulla olleen tulehduksen takia, mutta ellen ihan väärässä ole, niin nukutuksen takia täytyy ottaa verikoe. Mutta en ole varma!
Se piikitys nyt ei satu kuin nimeksi vaan, ja kunhan kiinnität huomios ja katsees johkin muualle niin aina helpommin se menee!
- -h-
Kävin lääkärissä tänään kun olen kipeä ja tarvitsin lisää sairaslomaa...Lääkäri sanoi että näin isoja nielurisoja ei kyllä kovin usein näe ja sanoi että laittaa mut nielurisaleikkaus jonoon...siinä samassa iski paniikki...Yäk kammottaa jo valmiiksi ajatus siitä leikkauksesta, vaikka ei sitä tiedä kuinka kauan joudun sitä leikkausta odotella,mutta kuitenkin...Mulla on pienenä tyttönä leikattu kitarisat, mutta siitä en muista mitää...paitsi nukutusaineen vaikutuksen kun aloin kaatuilla leikkiessä....;) Nooh kaipa se on kestettävä pelon kanssa...Ja eiköhän ne nukuta!!!
- janni
Missä on nielurisat??..onko jossain kurkun luona vai?"Lääkäri sanoi että näin isoja nielurisoja ei kyllä kovin usein näe" Huomasitko miten oireesi..tai siis minkälaisia??..mä en oo varma onko mulla myös isot nielurisat ku puristaa niin prklsti.
- anestesiahoitsu
yksi kappale kaikilla,ei monikkomuodossa.
Ja sille joka kyseli isoista nielurisoista,näet ne itsekin katsomalla nieluusi,siellä ne ovat nielun molemmin puolin.
-h-; mene yksityisen kautta,pääset nopeammin,ainakin pääkaupunkiseudulla on kuulema vuoden jonotus,itse pääsin heti ykistyiselle lääk.asemalle.
Nielurisojen poisto on yksi yksinkertaisimmista kirurgisista toimenpiteistä.
Ja kyllä,nielurisaleik. tehdään anestesiassa.
"paitsi nukutusaineen vaik.kun aloin kaatuilla"??????!!!Anestesian jälkeen ei kyllä enää leikitä... - nieluista risa
anestesiahoitsu kirjoitti:
Ja sille joka kyseli isoista nielurisoista,näet ne itsekin katsomalla nieluusi,siellä ne ovat nielun molemmin puolin.
-h-; mene yksityisen kautta,pääset nopeammin,ainakin pääkaupunkiseudulla on kuulema vuoden jonotus,itse pääsin heti ykistyiselle lääk.asemalle.
"paitsi nukutusaineen vaik.kun aloin kaatuilla"??????!!!Anestesian jälkeen ei kyllä enää leikitä...Kuinka pitkä jono yksityisten kautta sitten on, kyselee pikaisesti leikkaukseen tahtova.
- -h-
janni kirjoitti:
Missä on nielurisat??..onko jossain kurkun luona vai?"Lääkäri sanoi että näin isoja nielurisoja ei kyllä kovin usein näe" Huomasitko miten oireesi..tai siis minkälaisia??..mä en oo varma onko mulla myös isot nielurisat ku puristaa niin prklsti.
Mulla on ollut tosi paljon kaikki kurkkukipuja, turpoiluja, punoituksia, tulehduksia yms. kurkussa. On ne aina ollut isonlaiset, mutta nyt niistä alkaa olee jo haittaa, kun on esim. kipeenä, niin mulla ei kunnolla kule henki, kun turvotuksen vaikutuksesta mul ei jää ees kunnol tonne kurkkuun sellast "hengitysväliä". Se on pelottavaa, varsnikin nukkuminen pelottaa. Sitten mulla jää välillä kurkkuun kiinni jotain ruokia...Yäk, tiedän!! Nyt tänään mulle tuli kutsu tutkimuksiin syyskuun puolella.
Kannattaa sun varmaan käydä ainakin näyttääs lääkärille..!! - -h-
anestesiahoitsu kirjoitti:
"paitsi nukutusaineen vaik.kun aloin kaatuilla"??????!!!Anestesian jälkeen ei kyllä enää leikitä...Mulle tuli tänään kutsu tutkimuksiin Syyskuussa. Ei mulla niin hirmunen kiire ole, kun olen tätä kestänyt jo aika kauan...!! Kiitos tiedosta, että nielurisaleikkaus tehdään anestesiassa!!Helpottaa jo tieto siitä!!
No toi -> "paitsi nukutusaineen vaik.kun aloin kaatuilla" on kyllä sellanen mitä mulle äiti on kerton....En tiiä, voihan se olla et ne on antan jotain muuta ns. esilääkitystä minkä vaikutuksest oon alkan kaatuilee...En tiiä... - katja
-h- kirjoitti:
Mulle tuli tänään kutsu tutkimuksiin Syyskuussa. Ei mulla niin hirmunen kiire ole, kun olen tätä kestänyt jo aika kauan...!! Kiitos tiedosta, että nielurisaleikkaus tehdään anestesiassa!!Helpottaa jo tieto siitä!!
No toi -> "paitsi nukutusaineen vaik.kun aloin kaatuilla" on kyllä sellanen mitä mulle äiti on kerton....En tiiä, voihan se olla et ne on antan jotain muuta ns. esilääkitystä minkä vaikutuksest oon alkan kaatuilee...En tiiä...se lääke mikä huimaa saa ottaa mehuna tai taplettina mul on leikattu nielu ja kitarisat yhtä aikaa ja otin tabletin se mehu on sit varsinaista litkua mut kumpaakaan ei oo pakko ottaa se varmistaa paremman olon ja ettei oksenna nukutuksen aikana
- -h-
Kuinka pitkä jono yksityisten kautta sitten on, kyselee pikaisesti leikkaukseen tahtova.
Hmm..kävin syyskuussa lääkärissä ja sain ajan marraskuulle, joten eipä ollut nielurisaleikkaukseen kovin pitkät jonot. Nyt kun leikkaus lähenee kovaa vauhtia on alkanut jännittää oikein kunnolla...mutta ehkä siihen leikkaukseen loppu sairastelu kierre!!!
- leilattu
Hei, täällä on jokainen kertonut nielurisaleikkauksesta nukutuksessa.
Minulla oli myös niitä proppuja vuosia. Kunnes menin vartavasten tätä varten lääkäriin. Pyysin päästä leikkaikseen ja parin kuukauden päästä leikkaus sitten olikin.
Tutkimukseen pääsin melko pian. Risani olisi poistettu heti jotenkin jäädyttämällä mutta...
olen sitä sorttia kenen suuhun ei niin vaan työnnetä edes hammasharjaa. Eli instrumentit laukaisee yökötyksen. Tästä syystä minut leikattiin nukutuksessa.
Niitä proppuja voi huoleta puristaa jollain puulastalla tai lusikalla tyhjäksi niin hengitys on edes hetken raikkaampi, kunha pesee hampaat samassa yhteydessä ja kurlaa kurkun puhtaaksi.
Saat leikkauksen alla esilääkken ja pysyt näin rauhallisena.
Leikauksen jälkeen ei kannata syödä kuumaa eikä karheaa ruokaa. Varaa kotiin jäätelöä yms.
Varasin pakastimeen joka makua jäätelöä jotka tyttäreni löysi ja söi hyvällä ruokahalulla. Kyllä äiskä parani.
Paranemisen prosessista olet saanutkin hyvää tietoa. Jostain syystä tuntui hyvältä pitää kaulaliinaa kaulassa kotioloissa.- leikkaukseenko?
Minäkin tuota miettinyt että onko suuret nielurisat kun pinenä jossakin vaiheessa tuli niitä "mätäpaakkuja" sellasia keltasia pieniä kurkusta useinkin joskus teiniiän kynnyksellä...nyt aikusena joskus tooosi harvoin..
mutta on ollut jo vuosia sellanen sitkee lima kurkussa se haittaa joskus kun esim, laulaa ja pitää röhiä välissä kun rahisee se lima siellä ja joskus syöminen ilkeetä kun tuntuu et se lima vaan löllyy siellä...tietty nuhassa kahta kauheempi.
Onhan se ilkee mut sillai ehkä tottunut jo ja en tiiä uskaltaisinko mennä leikkaukseen kun kuiteski henki kulkee?
onko kellään tällästä ja mielipiteitä muuteskin??? - Tomppa
leikkaukseenko? kirjoitti:
Minäkin tuota miettinyt että onko suuret nielurisat kun pinenä jossakin vaiheessa tuli niitä "mätäpaakkuja" sellasia keltasia pieniä kurkusta useinkin joskus teiniiän kynnyksellä...nyt aikusena joskus tooosi harvoin..
mutta on ollut jo vuosia sellanen sitkee lima kurkussa se haittaa joskus kun esim, laulaa ja pitää röhiä välissä kun rahisee se lima siellä ja joskus syöminen ilkeetä kun tuntuu et se lima vaan löllyy siellä...tietty nuhassa kahta kauheempi.
Onhan se ilkee mut sillai ehkä tottunut jo ja en tiiä uskaltaisinko mennä leikkaukseen kun kuiteski henki kulkee?
onko kellään tällästä ja mielipiteitä muuteskin???Limantunne kurkussa ei liity millään tavalla risoihisi ja nielurisaleikkauksesta ei tule olemaan sinulle mitään hyötyä kuvaamillasi oireilla. Päinvastoin altistut leikkauksen komplikaatioille.
- Risoista risoontunut
Tomppa kirjoitti:
Limantunne kurkussa ei liity millään tavalla risoihisi ja nielurisaleikkauksesta ei tule olemaan sinulle mitään hyötyä kuvaamillasi oireilla. Päinvastoin altistut leikkauksen komplikaatioille.
Hei,
Olen hieman toista mieltä tuosta limaisuuden tunteesta. Minulla on nimittäin täsmälleen samanlainen tunne joskus lavalla esiintyessä: risat tuntuvat "pinkeiltä", pingottuneilta siis. Kun sitten keikan jälkeen kotona painelee risoja, niitä valkoisia pallukoita tulee joka huokosesta.
Voisikohan se olla, että ne risat hoitaessaan hommaansa ovat pienen tulehduksen kourissa ja tällöin myös hieman turvoksissa? - Tomppa
Risoista risoontunut kirjoitti:
Hei,
Olen hieman toista mieltä tuosta limaisuuden tunteesta. Minulla on nimittäin täsmälleen samanlainen tunne joskus lavalla esiintyessä: risat tuntuvat "pinkeiltä", pingottuneilta siis. Kun sitten keikan jälkeen kotona painelee risoja, niitä valkoisia pallukoita tulee joka huokosesta.
Voisikohan se olla, että ne risat hoitaessaan hommaansa ovat pienen tulehduksen kourissa ja tällöin myös hieman turvoksissa?Totta helevetissä risoista tulee puristellessa valkeaa töhnää. Risat ovat niin poimuiset että onteloihin kertyy pintakerroksen kuollutta limakalvoa ja muuta töhkää. Valkoisten töhkien ongelma loppuu kun lakkaat rassaamasta niitä röllyköitäsi.
- äiti
tyttäreni kuorsaa kovasti ja on ollut paise kurkussa. pystyyköhän leikkauksen jälkeen käymään koulussa? miten kipee on?
- Tomppa
1-2 viikkoa pois koulusta. Voi olla helevetin kipeä ja tarvitsee kipulääkkeen säännöllisesti.
- joo
Tomppa kirjoitti:
1-2 viikkoa pois koulusta. Voi olla helevetin kipeä ja tarvitsee kipulääkkeen säännöllisesti.
aivan hirvee kipu sanon vaan....varmaa laihun kymmenen kiloo tän kahen viikon aikana ku on niin hitsin kipee tää kurkku.mut leikattii pari pvä sit.eikä ne kipulääkkeet mua auta!mahaa vaan sattuu ku niitä ottaa..
- 17-v
joo kirjoitti:
aivan hirvee kipu sanon vaan....varmaa laihun kymmenen kiloo tän kahen viikon aikana ku on niin hitsin kipee tää kurkku.mut leikattii pari pvä sit.eikä ne kipulääkkeet mua auta!mahaa vaan sattuu ku niitä ottaa..
onko mitään syytä mennä leikkaukseen pelkkien proppujen vuoksi? Hengitys haisee ja se maku on myös ärsyttävä.
- joo...
17-v kirjoitti:
onko mitään syytä mennä leikkaukseen pelkkien proppujen vuoksi? Hengitys haisee ja se maku on myös ärsyttävä.
no multa just sillo leikattii ne just sen tajua koska oli proppuja jatkuvasti ja niit sai kaivella pois tikuilla nii et lävistin risani monet kerrat...minulla oli ns.repaleiset nielurisat...pääsin leikkaukseen lähti kita ja nielurisat ja tyytyväinen olen näin muutamien vuosien jälkeen...
- Leikattu
17-v kirjoitti:
Itse vaadin päästä leikkaukseen proppujen vuoksi. Muutenkin kurkku oli usein kipeä, enkä todellakaan olisi halunnut vetää antibioottikuureja joka kuukausi, kun kurkku alkoi oireilla. Eilen sitten 6 kk jonottamisen jälkeen minut leikattíin nukutuksessa. Kysyin lääkäriltä leikkauksen jälkeen, miltä ne risat näyttivät ja hän sanoi, että risoja puristettaessa proppuja pursuili joka ontelosta! Eli pienet risat, mutta hyvin täynnä bakteereja. Eikä niitä kaikkia proppuja edes pysty näkemään, saatikka puhdistamaan pois kotikonsteihn, kun ne ovat joko liian syvällä tai nielun puolella. Suosittelen risojen poistoa, itsellä ainakin on heti parempi tunne kurkussa, vaikka onkin vielä kipua ja verenvuotoa. Vahvat lääkkeet vaan ekoina päivinä kehiin. Ei se ole niin kamalaa kuin miltä kuulostaa ja eiköhän tulevaisuus näytä leikkauksen hyödyn.
- Risaton lapsi
Moi kaikki, itselläni leikattiin nielurisat ja kitarisat 4 päivää sitten ja kipu on vieläkin suoraan sanottuna helvetellinen. Itsekkin jäin yhdeksi yöksi sairaalaan ja pääsin kotiin. Minulta onneksi kysyttiin haluanko nestemäisen lääkkeen vai tabletteja (miten kirjoitetaan). Halusin tietenkin nestemäisen mutta hyi että, minua on alkanut oksettaa kun saan edes vähän sitä lääkettä suuhunu. Yäk! Tietääkö kukaan onko se normaalia jos sitä harmaata peitettä alkaa vähän lähtemään jo neljän päivän sisällä, koska kun join vettä niin yht'äkkiä tuntui siltä että olisin saanut kurkkuun terävän sipsin palan. Koitin juoda uudestaan muttei kipu lähtenyt. Se oli erillainen kuin muut kivut joten pyysin äitiä katsomaan ja hän sanoi että peite oli vähän irronnut. Selviän kyllä hyvin päivällä kivut ei ole pahat mutta jos herään yöllä kipu on valtava taikka sitten kun herään (herään kipuun yleensä kuudelta) niin kipu on sietämätön enkä pysty puhumaan. minulla käy kyllä päivälläkin näin etten pysty puhumaan mutta aamulla se on sietämätön. Kipu tuntuu korvissa asti, joka on siis normaalia mutta kuitenkin. Kiitos jos jaksoit lukea luentoni. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751137Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771124Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898