laidunnus on alkanut heti kun alkoi sopivat ruohot kasvaa. ruohon avulla aiheutettu tyhjän mahan oksennus on raakaruokinnan aloittamisen jälkeen ollut punertavaa, ei suoranaisesti veristä. koira oksentaa ilman ruohoa ääreisharvoin, mutta jos on oksentanut ruokaa, ei siinä ole verta. samoin jos tulee tyhjän mahan oksennus ilman ruohoa, ei siinäkään ole ollut verta. ainoastaan ruohoa oksennettaessa sen väri on punertavaa. ulosteessa ei ole ikinä ollut verta.
eläinlääkäri heitti hanskat tiskiin heti kun kerroin ruokavaliomme. epäili kuitenkin, ja samaan johtopäätökseen päädyin itsekin, että terävät ruohon reunat voivat vahingoittaa ruokatorvea. pitäisikö kieltää laiduntaminen täysin? toisaalta kun sanotaan sen tekevän elimistölle silloin tällöin hyvää. ruokavaliollakin saattaa olla jonkinlaista vaikutusta asiaan, koska ei tällaista ollut nappula-aikana. nappuloihin en kyllä palaa =)
verestävä ruoho-oksennus!
2
541
Vastaukset
- Outo lekuri?
Mikä sinun mielestä nappuloissa on niin huonoa, ettet niihin palaa?
Itse en ole koskaan käyttänyt raakaruokintaa. Mulla nappuloita, koiran laadukkaita makkaroita, piimää, kasviksia ja öljyä.
Terve ja hyväkuntoinen vielä vanhanakin.
Uutta heinää syö, mutta oei oksenna. Joskus kun syö enemmän ja vanhempaa heinää tulee sulamattomana ulosteen mukana pois.
Minkä vuoksi tulkitsit lääkärin heittävän hanskat tiskiin? - 25
nappuloita syödessä (eläinkaupan laadukkaita nappuloita) koiralla oli ties mitä vaivoja, korvatulehduksia, kutinaa. ne meni ohi kun löysin kuivaruuan, missä ei ole vehnää, hiivaa, tärkkelystä jne. vaikka koira oli fyysisesti ihan kunnossa, oli sen mieli toisinaan apea, haluton jne. näytti välillä siltä kuin koko maailma kaatuisi niskaan.
löysin raakaruokinnan sattumalta kun vertailin netissä kuivaruokien ravintoainesisältöjä liki jokaisesta merkistä. kokeilin -> meni n 2kk:tta kun turkki ja silmät alkoi kiiltää, koirasta tuli taas pentumainen ja innokas. yksi korvatulehdus on ollut sen jälkeen (nappula-aikana oli n 3-4 per vuosi) kun löysi maasta jonkun sokerisen pullan ja söi sen.
"koiran laadukkaita makkaroita"? mikä koiranmakkara on laadukasta? nehän on suurimmaksi osaksi vettä ja ravinto-arvoltaan pelkkää hyvää tuoksua ;)
melkeinpä joka asiassa eläinlääkäri ei osaa(tai ei halua) sanoa mitään kun puhutaan raakaruokinnasta. sitähän suurin osa eläinlääkäreistä vastustaa, koska onhan se heiltäkin pois ettei osteta eläinlääkärissä myytäviä erikoisnappuloita, josta he saa osansa. ja sitten he puhuvat raakaruuan vaaroista kun yks joulu asemalla leikataan 10 joulukinkun syönyttä koiraa...
nyt kun mulla on kokemusta sekä nappulasta että raakaruuasta, olen todella sitä mieltä että raakaruoka on koirille parempaa. en tosin tuomitse ketään joka koiraansa "peruskoiranruualla" syöttää, mutta itse olen tyytyväinen sekä itseni että koirieni puolesta, että tämän ruokintatavan aikoinaan löysin =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757