Raha ja helluntailaisuus

matias

Raha lahjoitukset ja testamentit ovat kai helluntai seurakunnassa varsin keskeisellä sijalla. Toimintahan riippuu kokonaan rahasta.

Jos ei rahaa ei toimintaakaan.Jos ei olisi palkkaa toimisivatko saarnaajat.Ei varmaankaan olisi tunkua saarnaajien paikoille.

Entä seurakunnalle saadut testamentit. Usein kuulee, että ne ovat aivopesun ja uskonnollisuuden varjolla saatuja.Entä kolehti tulot, onko niistä viralliset tositteet, vai meneekö osa tuloista ohi verotuksen.

47

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyjä

      Entä luterilaisten seurakuntien saamat testamentit, joihin nähden helluntai-seurakuntien "saamat" testamentit ovat kuin pisara meressä?
      Kuinka monta testamenttia sinä tiedät oman srk saaneen viime vuonna? Toimintahan riippuu kokonaan rahasta, joka ei tahdo riittää veronkeruusta huolimatta.

      • Kysyjä

        ...PAKOLLISESTA veronkeruusta huolimatta...


      • kuuluu

        Kirkollisvero on säädetty parlamentaarisesti valitussa eduskunnassa. Laillista esivaltaa tulee Raamatun mukaan kunnioittaa, eikä arvostella.


      • matias

        Miksi siirsit keskustelun hellareista lutteriin.Onko arka aihe.Lue keskustelun aihe uudelleen.Sheriffi kehoitti minua keskustelemaan vain hellareista. Luterilaisten tuloista testamentit ovat kuin pisara meressä.Mutta niiden vaikutukset kuin meri pisarassa. Kotiseurakuntani on saanut yhden lahjoitusken jonka tuotto ohjataan diakonia työhön,vähä varaisille lapsi perheille joulun aikaan.


      • Kysyjä
        kuuluu kirjoitti:

        Kirkollisvero on säädetty parlamentaarisesti valitussa eduskunnassa. Laillista esivaltaa tulee Raamatun mukaan kunnioittaa, eikä arvostella.

        halusta antamista saa arvostella?


      • Kysyjä
        matias kirjoitti:

        Miksi siirsit keskustelun hellareista lutteriin.Onko arka aihe.Lue keskustelun aihe uudelleen.Sheriffi kehoitti minua keskustelemaan vain hellareista. Luterilaisten tuloista testamentit ovat kuin pisara meressä.Mutta niiden vaikutukset kuin meri pisarassa. Kotiseurakuntani on saanut yhden lahjoitusken jonka tuotto ohjataan diakonia työhön,vähä varaisille lapsi perheille joulun aikaan.

        kotiseurakuntani saama lahjoitus taas, antajansa toivomuksesta, lähetystyöhön.
        En ole kovinkaan kiinnostunut keskustelemaan henkilön kanssa, joka vihjailee "kuulleensa ja nähneensä" eli perustaa tietonsa juoruihin ja jo lapsena oppimiinsa epäasíallisiin lausuntoihin toisesta kristitystä.


      • nääs
        Kysyjä kirjoitti:

        halusta antamista saa arvostella?

        joku omasta halusta?

        Eikös anneta siksi että päästään suosioon?


      • matias
        Kysyjä kirjoitti:

        kotiseurakuntani saama lahjoitus taas, antajansa toivomuksesta, lähetystyöhön.
        En ole kovinkaan kiinnostunut keskustelemaan henkilön kanssa, joka vihjailee "kuulleensa ja nähneensä" eli perustaa tietonsa juoruihin ja jo lapsena oppimiinsa epäasíallisiin lausuntoihin toisesta kristitystä.

        Itse asiassa tämä ei perustu juoruihin. Olen omin silmin nähnyt, kun poika istuu kannon nokassa ja itkee. Isä oli testamentannut maatilansa hellareille, kirkon rakentamiseen.Pojalla oli hirtto aikeet mielessä.

        Ota huomioon, että olen ottanut seurakuntanne raha asiat esille. En ole arvostellut.Kysynyt olen.Eikä tarkoitus ole kyllä arvostellakkaan.

        Eikö sinun mielestä ole rakkautta, kun otetaan sellaiset asiat esille jotka aiheuttavat epäluuloja.Tässähän teillä hellarit on mahdollisuus puhdistaa mainettanne.

        Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen, näillä eväillä olen pystynyt kohtaamaan sinunkin laisia ihmisiä.


      • Kysyjä
        matias kirjoitti:

        Itse asiassa tämä ei perustu juoruihin. Olen omin silmin nähnyt, kun poika istuu kannon nokassa ja itkee. Isä oli testamentannut maatilansa hellareille, kirkon rakentamiseen.Pojalla oli hirtto aikeet mielessä.

        Ota huomioon, että olen ottanut seurakuntanne raha asiat esille. En ole arvostellut.Kysynyt olen.Eikä tarkoitus ole kyllä arvostellakkaan.

        Eikö sinun mielestä ole rakkautta, kun otetaan sellaiset asiat esille jotka aiheuttavat epäluuloja.Tässähän teillä hellarit on mahdollisuus puhdistaa mainettanne.

        Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen, näillä eväillä olen pystynyt kohtaamaan sinunkin laisia ihmisiä.

        ja nimenomaan kristillinen rakkaus,se näkyykin viesteissäsi päällimmäisenä! heh.


      • maria
        nääs kirjoitti:

        joku omasta halusta?

        Eikös anneta siksi että päästään suosioon?

        toki joku voi antaa siitäkin syystä. siihen ei kuitenkaan pysty saarnajakaan tuolistaan vaikuttamaan. kolehtia kerätään ja ainakin minä olen huomannut, että antajat kätkevät rahansa kämmenensä sisälle, pois uteliaiden katseilta. ei siis näytelle isoja seteleitä. jos joku antaa suosion haluisesti, ei sillä kuitenkaan ole mitään tekemistä seurakunnan kanssa. se on yksilön oma asia. minä annan antamisen halusta. kuten sanottu, kaikkeen tarvitaan rahaa. tärkeän asian puolesta annan mielelläni, jumalalle, en ihmisille.


      • maria
        matias kirjoitti:

        Itse asiassa tämä ei perustu juoruihin. Olen omin silmin nähnyt, kun poika istuu kannon nokassa ja itkee. Isä oli testamentannut maatilansa hellareille, kirkon rakentamiseen.Pojalla oli hirtto aikeet mielessä.

        Ota huomioon, että olen ottanut seurakuntanne raha asiat esille. En ole arvostellut.Kysynyt olen.Eikä tarkoitus ole kyllä arvostellakkaan.

        Eikö sinun mielestä ole rakkautta, kun otetaan sellaiset asiat esille jotka aiheuttavat epäluuloja.Tässähän teillä hellarit on mahdollisuus puhdistaa mainettanne.

        Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen, näillä eväillä olen pystynyt kohtaamaan sinunkin laisia ihmisiä.

        no voi hyvänen aika! mietippä nyt ihan ajan kanssa tää homma uudestaan! onko seurakunnan vika, jos heille testamentataan jotakin? jos minä testamenttaan sinulle omaisuuteni ja näet lapseni itkevän sitä, etten mielummin hänelle jättänyt omaisuutta, kummassa on vika? minussa vai sinussa? kumpaa poikani tulisi syyttää?

        uskomaton suoritus sinulta! voisin suositella toimittajan uraa. "olen omin silmin nähnyt, kun poika istuu kannon nokassa ja itkee". tuo asiayhteys... siellä istui joo, mutta minulta nyt meni kuitenkin ohi tuo helluntailaisten osuus asiaan.


      • matias
        maria kirjoitti:

        toki joku voi antaa siitäkin syystä. siihen ei kuitenkaan pysty saarnajakaan tuolistaan vaikuttamaan. kolehtia kerätään ja ainakin minä olen huomannut, että antajat kätkevät rahansa kämmenensä sisälle, pois uteliaiden katseilta. ei siis näytelle isoja seteleitä. jos joku antaa suosion haluisesti, ei sillä kuitenkaan ole mitään tekemistä seurakunnan kanssa. se on yksilön oma asia. minä annan antamisen halusta. kuten sanottu, kaikkeen tarvitaan rahaa. tärkeän asian puolesta annan mielelläni, jumalalle, en ihmisille.

        En epäile vilpittömyyttäsi Maria. Joskus vaan risoo kun sini silmäisiä viilataan linssiin minkä ennätetään. Toisaalta ulkona olevat haukutaan helvettiin. Tämän tarkoitus kai lienee, että totuus peitettäisiin. Ja nämä tavat näyttävät olevan hellareiden ominaispiirteitä. Lueppa vaikka kaikki nämä sivut, niin huomaat, etten ehkä niin väärässä ole.


      • matias
        maria kirjoitti:

        no voi hyvänen aika! mietippä nyt ihan ajan kanssa tää homma uudestaan! onko seurakunnan vika, jos heille testamentataan jotakin? jos minä testamenttaan sinulle omaisuuteni ja näet lapseni itkevän sitä, etten mielummin hänelle jättänyt omaisuutta, kummassa on vika? minussa vai sinussa? kumpaa poikani tulisi syyttää?

        uskomaton suoritus sinulta! voisin suositella toimittajan uraa. "olen omin silmin nähnyt, kun poika istuu kannon nokassa ja itkee". tuo asiayhteys... siellä istui joo, mutta minulta nyt meni kuitenkin ohi tuo helluntailaisten osuus asiaan.

        Toi asenteesi on varsin välinpitämätön. Kovin kylmä mielisesti suhtaudut asiaan. Oliko tyytyväisyyden aihe kun fyrkat tuli srk:n tilille


      • Riksa1
        kuuluu kirjoitti:

        Kirkollisvero on säädetty parlamentaarisesti valitussa eduskunnassa. Laillista esivaltaa tulee Raamatun mukaan kunnioittaa, eikä arvostella.

        eikös uhrilahjat ole verottomia tuloja seurakunnalle....


    • Seurakuntalainen

      Kyllä helluntaiseurakuntien varainhoito on lain mukaista.
      Kuinka moraalisesti oikein se kaikki on, on jo toinen kysymys.
      Ktso sivut: http://www.Jeesus-on-Herra.com
      Sielläkin on puhe rahasta, ei kuitenkaan vihjaustakaan pyyntöön.

      • ei kuitenkaan

        pyyntöön! Mikässe on tuo tilinumero tuolla lorun lopussa?


      • matias

        Kaikki saadaan paperilla näyttämään lain mukaiselta, sehän on selvyys. Mutta millä moraalilla? Minkähän laiset arvot sillä on joka moraalittomasti pääsee lailliseen tulokseen.


    • maria

      pitäisikö saarnaajan tehdä työtään nälkäpalkalla? vain sitenkö uskoisit homman olevan aitoa? saarnaajan työ on työtä siinä mikä tahansa muukin. ja työstä kuuluu saada palkka. itseasiassa saarnaajien palkat saisivat olla mielestäni reilustikin korkeampia. onhan se hienoa ja tärkeää työtä, jota tehdään lähes ympärivuorokautisesti.

      jos lääkärit eivät saisi palkkaa, olisikohan tunkua lääkäreiden virkoihin? jos eivät suostu ilman palkkaa työskentelemään, niin tuskin niillä on edes oikeaa halua parantaa ja auttaa ihmisiä...

      järki hoi älä jätä!

      raha ja helluntailaisuus on kyllä mielestäni hyvä keskustelunaihe, mutta otsikon luettuani odotin lukevani lähinnä helluntailaisten suhteesta rahaan, onko köyhyys nöyryyttä vai saako uskovainenkin olla rikas?

      • uhrinkantaja

        Muutamia vuosia sitten olin uhrin kantajana melkein joka sunnuntai. "Seurakuntaamme" silloin kuului nimellisesti noin 400 henkeä. Mutta rahaa ei kyllä "uskovat" uhranneet kun laskimme kolehdin se jäi aina kuukauden ali jäämäksi. En tiedä missä ne kymmenykset olivat taisivat ollaa pussin suut tiukasti kiinni "uskovilla".

        "Seurakunnassa" oli sellaisia jotka kävivät tekemässä niin sanottua vanhuus työtä, eli puhumassa heidät ympäri,että kirjoittaisivat testamentin "seurakunnalle" vanhat mummot ja papat oli äkkiä puhuttu ympäri. Aina joku niistäkin vanuhuksista kuoli ja varat meni näille huijareille, niillä se jotenkin pyöri, mutta joutui saarnaaja vähän väliä puhumaan huhripuheita, että se jotenkin pyörisi. Se siitä uhraamisesta, ei tartte elvistellä miten me maksamme kymmenykset. Hävetkää kun ilkeätte viellä viedä vanhoilta ihmisiltä omaisuudet valehtelemalla.


      • matias
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten olin uhrin kantajana melkein joka sunnuntai. "Seurakuntaamme" silloin kuului nimellisesti noin 400 henkeä. Mutta rahaa ei kyllä "uskovat" uhranneet kun laskimme kolehdin se jäi aina kuukauden ali jäämäksi. En tiedä missä ne kymmenykset olivat taisivat ollaa pussin suut tiukasti kiinni "uskovilla".

        "Seurakunnassa" oli sellaisia jotka kävivät tekemässä niin sanottua vanhuus työtä, eli puhumassa heidät ympäri,että kirjoittaisivat testamentin "seurakunnalle" vanhat mummot ja papat oli äkkiä puhuttu ympäri. Aina joku niistäkin vanuhuksista kuoli ja varat meni näille huijareille, niillä se jotenkin pyöri, mutta joutui saarnaaja vähän väliä puhumaan huhripuheita, että se jotenkin pyörisi. Se siitä uhraamisesta, ei tartte elvistellä miten me maksamme kymmenykset. Hävetkää kun ilkeätte viellä viedä vanhoilta ihmisiltä omaisuudet valehtelemalla.

        Kiitos vastauksesta. Joskus olen ihmetellyt, kuinka pieni seurakunta voi esim. rakentaa kirkon. Täällä on noin sadan jäsenen srk hellareilla.Perinteisellä kolehdilla kai srk:n pyörittäminen on vaikeaa. Ainakin jäsenten talous on tiukilla.

        Uskon varjolla saadut testamentit ovat aina tuomittavia, jopa lain vastaisia.Kai näissä jutuissa on paljon perää, siihen nähden mitä näistä puhutaan. Niin näyttää olevan tälläkin palstalla. Se älähtää mihin kalahtaa.


      • uhrinkantaja
        matias kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Joskus olen ihmetellyt, kuinka pieni seurakunta voi esim. rakentaa kirkon. Täällä on noin sadan jäsenen srk hellareilla.Perinteisellä kolehdilla kai srk:n pyörittäminen on vaikeaa. Ainakin jäsenten talous on tiukilla.

        Uskon varjolla saadut testamentit ovat aina tuomittavia, jopa lain vastaisia.Kai näissä jutuissa on paljon perää, siihen nähden mitä näistä puhutaan. Niin näyttää olevan tälläkin palstalla. Se älähtää mihin kalahtaa.

        Voi olla että viellä pyörii, mutta kun jossakin vaiheessa ei enää ole vanhuuksia joita voisi huijata.
        Kun olin pari vuosikymentä erässä helluntaseurakunnassa, niin siellä eräskin vanhimmistonveli pöntöstä oikein kuullutti, että rahaa on tulossa, että oli testamentti kirjoitettu kyseiselle "seurakunnalle", mutta menee 6 kuukautta kun omaiset haastoi oikeuteen, ja jatkoi että eivät mahda mitään kun kyseinen henkilö oli täydessä ymmärryksessä tehnyt nämä paperit.
        Niin siinä kävi että nämä huijarit veivät ison summan rahaa tältä vanukselta, ja monelta muultakin veivät omaisuudet samalla kieroilulla.


      • matias
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Voi olla että viellä pyörii, mutta kun jossakin vaiheessa ei enää ole vanhuuksia joita voisi huijata.
        Kun olin pari vuosikymentä erässä helluntaseurakunnassa, niin siellä eräskin vanhimmistonveli pöntöstä oikein kuullutti, että rahaa on tulossa, että oli testamentti kirjoitettu kyseiselle "seurakunnalle", mutta menee 6 kuukautta kun omaiset haastoi oikeuteen, ja jatkoi että eivät mahda mitään kun kyseinen henkilö oli täydessä ymmärryksessä tehnyt nämä paperit.
        Niin siinä kävi että nämä huijarit veivät ison summan rahaa tältä vanukselta, ja monelta muultakin veivät omaisuudet samalla kieroilulla.

        Onkohan se tätä nykyajan anekauppaa. Omaisuudella vois ostaa taivas osuuden, vähä samaan tyyliin kuin loma osakkeet. Jos olis pienempi omaisuus niin olis vaikka kuukauden loma osuus taivaassa. Kuulu olevan köyhät vähän heikommassa asemassa kuin rikkaat


      • uhrinkantaja
        matias kirjoitti:

        Onkohan se tätä nykyajan anekauppaa. Omaisuudella vois ostaa taivas osuuden, vähä samaan tyyliin kuin loma osakkeet. Jos olis pienempi omaisuus niin olis vaikka kuukauden loma osuus taivaassa. Kuulu olevan köyhät vähän heikommassa asemassa kuin rikkaat

        Siltä se touhu näyttää, ja yhä pahemmaksi ja räikeämmäksi menee. Köyhiltä viedään vaikka likaiset alushousut jalasta...:)Köyhillä ne huijarit teetättää ne likaiset työt mitä rikkaat eivät tee, heidän arvolleen ei hantti hommat kelpaa...:)Mutta luulisin sitten kun se aika koittaa niin ei sinne taivaaseen enää rahalla pääse....:)


      • matias
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Siltä se touhu näyttää, ja yhä pahemmaksi ja räikeämmäksi menee. Köyhiltä viedään vaikka likaiset alushousut jalasta...:)Köyhillä ne huijarit teetättää ne likaiset työt mitä rikkaat eivät tee, heidän arvolleen ei hantti hommat kelpaa...:)Mutta luulisin sitten kun se aika koittaa niin ei sinne taivaaseen enää rahalla pääse....:)

        Meidän pitää kuitenkin muistaa, että ei kai kaikki hellarit ole huijareita. Löytyy kai niitä huijareita meistä lutikoistakin, vai mitä.Mietin vaan , mitähän siellä kolehdin kannon jälkeen tapahtuu. Onko silloin jako hommat?Se on sillai tilin pidollisesti vähän pimeä alue...

        Tässä kyllä huomaa itsensä varsin syntiseksi kun toisten asioita kyselee, mutta keskustelua vartenhan nämä palstat ovat.Olis vaan yritettävä pysyä loukkaamattomalla tiellä.


      • Seretta
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Siltä se touhu näyttää, ja yhä pahemmaksi ja räikeämmäksi menee. Köyhiltä viedään vaikka likaiset alushousut jalasta...:)Köyhillä ne huijarit teetättää ne likaiset työt mitä rikkaat eivät tee, heidän arvolleen ei hantti hommat kelpaa...:)Mutta luulisin sitten kun se aika koittaa niin ei sinne taivaaseen enää rahalla pääse....:)

        Miten rehellisesti ne kokouksissa laskee sen kolehtihaaveista tulevan saldon?
        Olen nähnyt menestysteologien kokouksissa yhden saarnaajan menevän monta kolehtihaavia käsissä takahuoneeseen. Onko varmaa, etteivät ne pistä rahoja omiin taskuihin? Minulla ainakin on epäluuloja.
        Enpä usko kaikkien Jumalan työhön tarkoitettujen rahojen päätyvän niihin yhdistyksien tileille.


      • matias
        Seretta kirjoitti:

        Miten rehellisesti ne kokouksissa laskee sen kolehtihaaveista tulevan saldon?
        Olen nähnyt menestysteologien kokouksissa yhden saarnaajan menevän monta kolehtihaavia käsissä takahuoneeseen. Onko varmaa, etteivät ne pistä rahoja omiin taskuihin? Minulla ainakin on epäluuloja.
        Enpä usko kaikkien Jumalan työhön tarkoitettujen rahojen päätyvän niihin yhdistyksien tileille.

        Hyvä veli osuit oikeaan.Kuka olisi vastaaja.Löytyyköhän silmin näkijöitä.


      • Ihmettelijä
        matias kirjoitti:

        Meidän pitää kuitenkin muistaa, että ei kai kaikki hellarit ole huijareita. Löytyy kai niitä huijareita meistä lutikoistakin, vai mitä.Mietin vaan , mitähän siellä kolehdin kannon jälkeen tapahtuu. Onko silloin jako hommat?Se on sillai tilin pidollisesti vähän pimeä alue...

        Tässä kyllä huomaa itsensä varsin syntiseksi kun toisten asioita kyselee, mutta keskustelua vartenhan nämä palstat ovat.Olis vaan yritettävä pysyä loukkaamattomalla tiellä.

        Valitettavasti et ole pysynyt loukkamattomalla tiellä. Ihmettelet ja vihjailet erittäin tympeästi "mitä tapahtuu kolehdin kannon jälkeen".
        Viestisi eivät ole olleet keskustelua, vaan syyttelyä. Minkäänlaista keskustelua ei tuolla tyylillä saa aikaiseksi ja ainoastaan samanmieliset osallistuvat kanssaherjaamiseen, kuten on tässäkin ketjussa nähty.


      • uhrinkantaja
        matias kirjoitti:

        Hyvä veli osuit oikeaan.Kuka olisi vastaaja.Löytyyköhän silmin näkijöitä.

        Kyllä ne lasketaan, ja laitetaan kirjekuoreen mutta siihen loppuu uhrinkantajan vastuu. Aina pitää olla kaksi kantajaa, että toinen vahtii toista ettei laita vain omaan taskuun siitä kolehtihaavista...!


      • matias
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Kyllä ne lasketaan, ja laitetaan kirjekuoreen mutta siihen loppuu uhrinkantajan vastuu. Aina pitää olla kaksi kantajaa, että toinen vahtii toista ettei laita vain omaan taskuun siitä kolehtihaavista...!

        Kiitos vastauksesta.En ala miettimään kolehtia tämän pitemmälle. Oishan tässä kolehdissakin paljon kysyttävää, mutta johonkin se raja on vedettävä.


      • matias
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Valitettavasti et ole pysynyt loukkamattomalla tiellä. Ihmettelet ja vihjailet erittäin tympeästi "mitä tapahtuu kolehdin kannon jälkeen".
        Viestisi eivät ole olleet keskustelua, vaan syyttelyä. Minkäänlaista keskustelua ei tuolla tyylillä saa aikaiseksi ja ainoastaan samanmieliset osallistuvat kanssaherjaamiseen, kuten on tässäkin ketjussa nähty.

        Mistäpä minä tyhmä tietäisin mitä kolehdin kannon jälkeen tapahtuu.Sory vaan jos loukkasin


      • uhrinkantaja
        matias kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.En ala miettimään kolehtia tämän pitemmälle. Oishan tässä kolehdissakin paljon kysyttävää, mutta johonkin se raja on vedettävä.

        Niin kyllähän niistä juttua riittäisi, mutta kitti itellesi näistä kirjoituksista....:)


      • tode
        matias kirjoitti:

        Mistäpä minä tyhmä tietäisin mitä kolehdin kannon jälkeen tapahtuu.Sory vaan jos loukkasin

        luulen ja tiedän, että tuhannet ja taas tuhannet ovat ne metsähehtaarit, joita evlut-seurakuntayhtymät omistavat. puhumattakaan muusta miljoonaomaisuudesta kiinteistöineen kaikkineen. siinä ei, kuulehan, tunnu missään muutaman köyhän perheen pikkuiset joulupaketit (joita kerroit annettavan!), kun aletaan laskemaan kirkkosi omaisuutta.
        toivottavasti nuo eurot, jotka kolehdin- ja veronkannon jälkeen tileille laitetaan, päätyvät joskus niille kaikkein vähäisimmille.
        oman poppooni toivon myös keskittyvän enemmän sosiaaliseen puoleen, niin että...


      • matias
        tode kirjoitti:

        luulen ja tiedän, että tuhannet ja taas tuhannet ovat ne metsähehtaarit, joita evlut-seurakuntayhtymät omistavat. puhumattakaan muusta miljoonaomaisuudesta kiinteistöineen kaikkineen. siinä ei, kuulehan, tunnu missään muutaman köyhän perheen pikkuiset joulupaketit (joita kerroit annettavan!), kun aletaan laskemaan kirkkosi omaisuutta.
        toivottavasti nuo eurot, jotka kolehdin- ja veronkannon jälkeen tileille laitetaan, päätyvät joskus niille kaikkein vähäisimmille.
        oman poppooni toivon myös keskittyvän enemmän sosiaaliseen puoleen, niin että...

        Viestissäsi on jo hieman positiivisuuta. Mutta ota huomioon luttereita on suomessa miljoonia ja hellareita ehkä kymmeniä tuhansia. Laskeppa omaisuuden suhde euroa/jäsen. Asiat saattaakin olla sitten toisin päin.

        Kotipaikkakunnallani on hellarien uusi kirkko ja jäseniä noin reilu sata.Tämä suhde jo hakkaa oman seurakuntani omaisuuden.Pitäs sinun tode miettiä...


      • tode
        matias kirjoitti:

        Viestissäsi on jo hieman positiivisuuta. Mutta ota huomioon luttereita on suomessa miljoonia ja hellareita ehkä kymmeniä tuhansia. Laskeppa omaisuuden suhde euroa/jäsen. Asiat saattaakin olla sitten toisin päin.

        Kotipaikkakunnallani on hellarien uusi kirkko ja jäseniä noin reilu sata.Tämä suhde jo hakkaa oman seurakuntani omaisuuden.Pitäs sinun tode miettiä...

        paikkakuntasi helluntaikirkko on "velaton"? otapa selvää, kuinka paljon pankkilainaa seurakunta on joutunut ottamaan ja millä ehdoilla. en usko, että yhtään kappaletta nykyisistä kirkkorakennuksista on tehty ilman pankkilainaa, jota sitten maksaa kituutetaan pikkuhiljaa pois.

        minun oman seurakuntani kirkkorakennus on tehty pankkilainalla yli 30 vuotta sitten. nyt, kun se suuri laina on jo maksettu, olemme hankkineet samalla "systeemisllä" leirikeskuksen ja muuta pientä tarpeellista.
        näin se menee ja vaikka jokakuukautisissa srk "asiakokouksissa" huomaamme talouden olevan tiukalla, olemme kuitenkin selviytyneet ja pystyneet maksamaan seurakuntakodin kaikki kulut.
        tarkennan vielä sinulle, että "rakkaan seurakuntakodin" kulut!


      • matias
        tode kirjoitti:

        paikkakuntasi helluntaikirkko on "velaton"? otapa selvää, kuinka paljon pankkilainaa seurakunta on joutunut ottamaan ja millä ehdoilla. en usko, että yhtään kappaletta nykyisistä kirkkorakennuksista on tehty ilman pankkilainaa, jota sitten maksaa kituutetaan pikkuhiljaa pois.

        minun oman seurakuntani kirkkorakennus on tehty pankkilainalla yli 30 vuotta sitten. nyt, kun se suuri laina on jo maksettu, olemme hankkineet samalla "systeemisllä" leirikeskuksen ja muuta pientä tarpeellista.
        näin se menee ja vaikka jokakuukautisissa srk "asiakokouksissa" huomaamme talouden olevan tiukalla, olemme kuitenkin selviytyneet ja pystyneet maksamaan seurakuntakodin kaikki kulut.
        tarkennan vielä sinulle, että "rakkaan seurakuntakodin" kulut!

        Kyllä mie ymmärrän, että pienellä seurakunnalla on sinnittelyä tulojen kanssa.Ei se helppoa ole.Rahat ei tipu niin vain taivaasta, jotakin jää tehtäväksikin. Toisaalta on vaikea lähteä vertailemaan ja laskemaan kustannus tehokkuutta, kun tulos ei ole aina näkyvällä tavalla mitattavissa.Kyllä tämä keskustelu tällä palstalla on ollut hyödyllistä, tieto ja ymmärrys kasvavat. Siunausta vaan sulle Tode.


      • aökshg
        matias kirjoitti:

        Viestissäsi on jo hieman positiivisuuta. Mutta ota huomioon luttereita on suomessa miljoonia ja hellareita ehkä kymmeniä tuhansia. Laskeppa omaisuuden suhde euroa/jäsen. Asiat saattaakin olla sitten toisin päin.

        Kotipaikkakunnallani on hellarien uusi kirkko ja jäseniä noin reilu sata.Tämä suhde jo hakkaa oman seurakuntani omaisuuden.Pitäs sinun tode miettiä...

        helluntaisten ja luterilaisten välillä on yksi suuri ero puhuttaessa omaisuudesta ja sen saamisesta. ensinnäkin luterilaisia on paljon, paljon enemmän kuin helluntailaisia, mutta kuinka moni luterilainen on aktiivinen kirkon jäsen? kuinka moni luterilainen maksaa kymmenyksiä?

        helluntaiseurakunnassa käyvät ovat YLEENSÄ uskovaisia, pyhällä hengellä täyttyneitä ihmisiä, jotka ovat muutenkin mukana seurakunnan työssä. ja useimmat maksavat kymmenykset tuloistaan, sillä niinhän raamattu kehottaa meitä tekemään.
        luterilaisista taas suurin osa lienee vain "kirjoilla", eivät ole mukana seurakunta työssä, eivätkä edes käy kirkossaan jollei ole hautajaiset tai rippijuhlat. kirkkoon kastetaan lapset kysymättä heiltä tahtovatko kuulua sinne, helluntaiseurakuntaan liittyvät ihmiset, jotka tuntevat paikan kodikseen ja näin ollen ovat myös aktiivisempia ja aidosti kiinnostuneita seurakuntansa asioista. myös taloudesta.

        pitäis sinun matias miettiä...

        en voi yksinkertaisesti käsittää tuota ajatusmaailmaasi.


      • matias
        aökshg kirjoitti:

        helluntaisten ja luterilaisten välillä on yksi suuri ero puhuttaessa omaisuudesta ja sen saamisesta. ensinnäkin luterilaisia on paljon, paljon enemmän kuin helluntailaisia, mutta kuinka moni luterilainen on aktiivinen kirkon jäsen? kuinka moni luterilainen maksaa kymmenyksiä?

        helluntaiseurakunnassa käyvät ovat YLEENSÄ uskovaisia, pyhällä hengellä täyttyneitä ihmisiä, jotka ovat muutenkin mukana seurakunnan työssä. ja useimmat maksavat kymmenykset tuloistaan, sillä niinhän raamattu kehottaa meitä tekemään.
        luterilaisista taas suurin osa lienee vain "kirjoilla", eivät ole mukana seurakunta työssä, eivätkä edes käy kirkossaan jollei ole hautajaiset tai rippijuhlat. kirkkoon kastetaan lapset kysymättä heiltä tahtovatko kuulua sinne, helluntaiseurakuntaan liittyvät ihmiset, jotka tuntevat paikan kodikseen ja näin ollen ovat myös aktiivisempia ja aidosti kiinnostuneita seurakuntansa asioista. myös taloudesta.

        pitäis sinun matias miettiä...

        en voi yksinkertaisesti käsittää tuota ajatusmaailmaasi.

        Kaikki jotka kuuluvat ev.lut kirkkoon maksavat kymmenyksiä.Nämä kymmenykset palautuvat erittäin laajalla rintamalla takaisin kirkon palveluina.

        Se ei millään tavoin tarkoita, että jos kirkossa käy harvemmin, ei uskoisi.

        Mitäs mieltä sinä olet oman kirkkosi testamennttien moraalista?

        Mistä sinä voit olla varma, että seurakunnassasi on pyhällä hengellä täyttyneitä?


      • Anonyymi
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Kyllä ne lasketaan, ja laitetaan kirjekuoreen mutta siihen loppuu uhrinkantajan vastuu. Aina pitää olla kaksi kantajaa, että toinen vahtii toista ettei laita vain omaan taskuun siitä kolehtihaavista...!

        Laskettu kolehti viedään suoraan pankin tallekelokeroon.


    • kysyn

      Se on tosi hienoa että helluntailaisuus palstalla keskustellaan kaikista asioista.Mutta kun puhutaan kymmenysten maksamisesta helluntai seurakunnissa,toiset vastaa että pitää maksaa ja toiset vastaa ettei tarvitse maksa kymmenyksiä.Olen jo pitemmän aikaa seurannut näitä keskusteluja ja minua on alkanut tympimään nämä keskustelut ja joskus on tullut mieleeni että onko täällä moni ihminen alkuperäinen helluntalainen ja millä mielellä täällä ollaan liikkeellä.Suoraan sanottuna on tullut jotenkin paha mieli,ettei oikein ole tehnyt mieli enää käydä lukemassa näitä keskusteluja.

      Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että jos haluaa tietää asioista niin kannattaa mennä paikan päälle katsomaan toimintaa ja sen tiedän ettei kymmenyksiä ole pakko maksaa jos ei kykene siihen,mutta se on jokaisen henkilökohtainen asia.

      • matias

        Olen minä ajatellut, että kävis paikan päällä katsomassa. Mutta jos ulkopuolinen tulee, niin silloinhan kaikki on hyvin.En oikein usko sinua. Mielestäni siellä ovat kaikki maksuvelvollisia. Muutenhan siellä vallitsisi solidaarisuus.Sittenhän sinne kannattasi kaikkien liittyä kun ei ole pakollista veroa.


      • matias
        matias kirjoitti:

        Olen minä ajatellut, että kävis paikan päällä katsomassa. Mutta jos ulkopuolinen tulee, niin silloinhan kaikki on hyvin.En oikein usko sinua. Mielestäni siellä ovat kaikki maksuvelvollisia. Muutenhan siellä vallitsisi solidaarisuus.Sittenhän sinne kannattasi kaikkien liittyä kun ei ole pakollista veroa.

        Siionin virsi 228/5 Myös siitä tulee kiittää Sinua armias.Kun syntiselle riittää alati armoas.Herrani laupias, on haavoissasi yhä näin syntinenkin pyhä ja väärä vanhusrkas.


    • matias

      Jotakin tietoa sentään tuli. Testamenteissä käytetään nähtävästi moraalittomia keinoja, tästä ainakin tuli hyvä mielipde. Kolehti näyttäisi menevä niin kuin pitää, joskin aukkoja jäi.

      Eikö tosiaan hellarit olisi voineet puhdistaa hieman mainettaan ja kertoa kunnolla totuus raha toiminnastaan, parannusta näyttäisi olevan sillä saralla.Tunnustus puhdistaisi.

      • uhrinkantaja

        Niin niillä ei ole kanttia puolustaa tosi asioita vastaan, jos ne puolustaisi niin ne tekisivät syntiä valehtelemalla.


      • matias
        uhrinkantaja kirjoitti:

        Niin niillä ei ole kanttia puolustaa tosi asioita vastaan, jos ne puolustaisi niin ne tekisivät syntiä valehtelemalla.

        Taidat hyvä veli olla oikeassa.Toivoisin kyllä, että näinkin selvä piirteisestä asiasta voitaisiin keskustella.Onhan luterilaisellakin puolella kaikki julkista.


    • Anonyymi

      "Entä seurakunnalle saadut testamentit. Usein kuulee, että ne ovat aivopesun ja uskonnollisuuden varjolla saatuja. "

      Hellluntailaisissa liikkuu monenlaisia "avuliaita" ja kaukaa viisaita hyödyntäjiä, joille/joiden käyttöön päätyy iäkkäiden seurakuntalaisten omaisuutta jo näiden eläessä ja edelleen kuoleman jälkeen.

      Ihan kaikki ei siis mene seurakunnalle. Helluntailaisuudessa kehutaan ja ylistetään ihmistä, joka antaa omaisuutensa epäitsekkäästi pois, (muka) tarvitsevalle.

    • Anonyymi

      Kirkon toiminta on mahdotonta ilman rahaa ja sitä kerätään jumalattomilta veroina.

    • Anonyymi

      Lähetyshiippakunnan työtä voi muistaa myös testamenttilahjoituksella.

      Testamenttilahjoituksella voit varmistaa, että lahjasi menee sinulle tärkeään tarkoitukseen. Lahjoittamalla testamenttisi, jossa Suomen Luther-säätiö on kokonaan tai osaksi edun saajana, voit olla mahdollistamassa Kristuksen evankeliumin menemisen eteenpäin työmme kautta. Lahjoitukset käytetään vastuullisesti rukouksin ja Jumalalta viisautta pyytäen.

      Yleishyödyllisenä yhteisönä Suomen Luther-säätiö on vapaa perintöverosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe