Normaalikuljetuksen maksimimitat?

Väsynyt tiedonhakija

Olen kaksi tuntia etsinut tietoa eikä edes virallisilta sivuilta löydy tietoa mitkä ovat kuljetusten maksimimitat ilman että se on erikoiskuljetus.
Osaisiko joku valaista asiassa?
Siirrettävää rakennusta olen rakentamassa mutta ajatuksena olisi tehdä se sallittujen mittojen rajoissa ettei kuljetuskustannukset nouse korkeaksi.

Kiitos

11

9513

    Vastaukset

    • Kuljetus on erikoiskuljetus, jos mitat ylittävät yleisesti tiellä sallitut mitat ja massat. Leveys 2,6m, korkeus 4,2m. Pituus PPV-yhdistelmänä 16,5m ja TPV 25,25m. Mutta oletan, että haet mittoja, joissa ei vielä tarvita etuautoa/kuljetuslupaa.

      -Leveys saa olla 3,5m,(ja kyllä,ne räystäät lasketaan mukaan)

      -Korkeus kärryn päällä 4,2m.Lastauskorkeus keskimäärin noin 1m. Kehtolavetteja löytyy jopa 40cm lastauskorkeudella ja heiltä löytyy yleensä 4,4m kuljetuslupa valmiina. Mutta siinä on mitta, mtä korkeutta ei kannata ylittää.

      - Pituuden ja painon en usko heti tulevankaan vastaan

      • Eikös se TPV:n leveys ole 2,55m jos pituus on 25,25m ja jos leveys on 2.6m niin pituus saa olla enintää 22m eli kansallinen mitta. Moduulin ja räätälöidyn moduulin leveys on aina 2.55m. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

        (Enkä sitten tarkoita erikoiskuljetuksia vaan yleiset mitat)


      • Puhut nyt yhdistelmien pituuksista kun kysyjä tarvitsee eri pituutta. Rekka saa olla vetäjän kanssa tuon 16,5m ja lavan pituus on osapuilleen 13m. Kuorma-auton lava on taas osapuilleen 7m pitkä. Sit tuo normaali leveys on 2,55m. Nämä mitat voidaan tietyillä ehdoilla ylittää. Sitten kun ylitetään riittävästi niin tarvitaan ties mitä. En muista erikoiskuljetussääntöjä kunnolla, niin en rupea niitä tähän rustaamaan.

        http://www.skal.fi/ota_yhteytta/skal_shop/julkaisut/kuljettajan_kasikirja_1.10.2011_1-100kpl.7098.shtml

        Osta tuo, ja katso sieltä. Voit sitten valkata ja miettiä rakennuksesi mitat sen mukaan millaisella vimpaimella haluatkin sitä kuljetettavan.


    • Tästä Kaavioo ja "selkeyttävää" Tekstiä?!

      Lue molempia taulukoita,sillä Kuljetuslupien ja EKL-Ohjaajien tarve on erillainen!!

      Muista myös se kuorman sidonta!! ja Merkintä!!

      http://www.ely-keskus.fi/FI/LIIKENNE/LUPAASIAT/ERIKOISKULJETUKSET/KUORMAUSJAMERKINNAT/Sivut/default.aspx

      http://www.ely-keskus.fi/fi/Liikenne/Lupaasiat/Erikoiskuljetukset/Erikoiskuljetusluvantarve/Documents/vapaat_mittarajat.pdf

      http://www.ely-keskus.fi/fi/Liikenne/Lupaasiat/Erikoiskuljetukset/Liikenteenohjaus/Documents/Varoitusautojen määrä.pdf

      Ps:Malttia ja järkee roimasti matkaan,sillä vaikka Sinä!! tiedät mitä tekisit,nii muut tiellä liikkujat ei sitä tiedä!!,eikä mitä Sinä!! ajattelit tehdä,eikä niitä ees kiinnosta!!

      • en jaksanut lukea ,joten laiskana kysyn ,että saako kuljetus olla 4 m leveä,jos on etu auto,mutta siihen ei ole haettu mitään lupaa.


      • laiskotti kirjoitti:

        en jaksanut lukea ,joten laiskana kysyn ,että saako kuljetus olla 4 m leveä,jos on etu auto,mutta siihen ei ole haettu mitään lupaa.

        4m leveä


      • laiskotti kirjoitti:

        en jaksanut lukea ,joten laiskana kysyn ,että saako kuljetus olla 4 m leveä,jos on etu auto,mutta siihen ei ole haettu mitään lupaa.

        No,varmaankin sua si "laiskottaa" merkata ja sitoo sitä kuormaa???

        Saati maksaa ajoissa tarvittavat EKL-Ohjaajan(t) palkkion????

        Nosturi firmallakin o varmaan niiiiin paljo veneitten kans ohjelmaa,että kyl ne joutaa orottaa laskunsa kanssa?!!

        Tuskimpa oot jaksanu laittaa nostopaikkoja kuntoon ja kuinkas ollakkaan se "arvioitu" tunnin operaatio venähtää 4:n tunnin raivaus urakaks ja varmaan se pienin nosturi minkä "laiskuuttas" tilasit,ei si sitä saanutkaan nostettua?!!

        Juu,kyl sun tyyppiset "laiskottelijat" tunnetaan!!

        Ulkoista urakka AMMATTILAISTEN tehtäväks,nii saat Laiskotella ihan kokoajan!!


    • Omalla luvalla vain taivas on rajana, ja tietenkin tien reunalla kasvava metsä, jollei ole pohojanmaan lakeus kyseessä.

    • Lähdetääs siitä mitä olet rakentamassa, elikkä siirrettävää rakennusta. itse pitäisin korkeutta tärkeimpänä kriteerinä. Se on mitta jonka ylittäminen tuo eniten hankaluuksia vastaan. Pitää mahtua siltojen ja lankojen ali joten vaatii hommaa löytää sopiva kuljetusreitti. Leveyden ylitys tietenkin tuo omat mausteensa asiaan mutta hankaloittaa huomattavasti korkeutta vähemmän. Pituus tuskin on ongelma jos ei tarvitse tietyn tyyppiselle kuljetus kalustolle rakentaa. Samoin paino tuskin muodostaa ongelmaa. ainakaan jos ei kyseessä ole mikään valubetoni bunkkeri.

      Suurin sallittu normikorkeus mainittu 4,2m. Täytyy ottaa huomioon kuljetus kaluston lavakorkeus. Jos rakennus on vaihtolava kiskoilla niin kovin korkea se ei voi olla, ehkäpä maksimissaan 2,6m. Matalaan kehtolavettiin voisi saada kyytiin jopa 3,8 metriä korkean kuorman.

      Maksimissaan 3,2 metriä leveyttä ei tuota sinällään mitään lisätöitä kun ei tarvitse etuautoja yms. Kuljetus liikkeillä on paljon kalustoa jossa ylileveän valot valmiina. Tuollaiset matalat koneenkuljetus puoliperävaunut useimmiten itsessään 3metriä leveitä.

      Kannattaa myös miettiä siltä kannalta millä kuormaus suoritetaan ja kuinka pitkä siirtomatka on? Onko siirto vain kerran vai siirretäänkö rakennusta tulevaisuudessa useampaankin otteeseen?
      Vaikuttaa sikäli että jos rakennus pystytään lastaamaan ja purkamaan pois kyydistä ilma erillistä nosturia on kuljetus halvempi kuin se että viedään lavetilla ja tilataan molempiin päihin nosturit.

    • juu..nämä siirtovirmat luulee olevansa kuninkaita jotka sanelee ehdot..asiakkaan toiveet yleensä sivuutetaan töykeällä käytöksellä ja kiroilemalla että en tiedä koska joutaa ja jos joudan niin tehään sitten näin..ja vielä hinnoittelu pilvissä..luulevat ettei palveluita löydy muualta..hehee..posasta pesee minkä polle aitaa kaataa.
      RaksaJönkka

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poker Run kolari

      Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      175
      3414